فوتبال7

در فاصله ۵ روز تا شروع یورو ۲۰۲۴؛ مروری بر آمارها و تاریخچه جام ملّت‌های اروپا

خاطره بازی جالب با جام ملتهای اروپا!

1403/03/20 22:5 علی ساغری

در فاصله ۵ روز تا شروع یورو ۲۰۲۴؛ مروری بر آمارها و تاریخچه جام ملّت‌های اروپا

پس از حدود دو هفته تعطیلی در فوتبال باشگاهی اروپا، حالا با برگزاری یورو ۲۰۲۴ بازهم قرار است هیجان به دنیای فوتبال بازگردد. ۲۴ تیم از قاره سبز در قالب ۶ گروه ۴ تیمی به مصاف هم خواهند رفت و درنهایت یک تیم بر بام اروپا خواهد ایستاد. به همین دلیل در این مطلب از سایت فوتبال۷ تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به مهم‌ترین نکات آماری و بازی‌های برگزار شده در این تورنمنت بندازیم. آیا به خاطره بازی در دنیای فوتبال علاقه دارید؟ پس به هیچ وجه ادامه مطلب را از دست ندهید! 

دوّمین میزبانی ژرمن‌ها

آلمان‌ها در سال ۱۹۸۸ هم میزبان رقابت‌های جام ملّت‌های اروپا بودند و در نیمه نهایی مقابل رقیب سنّتی؛ یعنی هلند متحمل شکست شدند. البته ژرمن‌ها در یورو ۲۰۲۰ هم میزبان سه بازی در دور گروهی مقابل فرانسه، پرتغال و مجارستان بودند. هواداران فوتبال حتما شکل غیرمتمرکز برگزاری جام ملّت‌های اروپا ۲۰۲۰ را بخاطر دارند. حال دوستداران مانشافت منتظرند تا ببینند آیا تیم کشورشان در خانه به چهارمین عنوان قهرمانی می‌رسد یا خیر؟

رکورددار میزبانی یورو کدام کشور است؟ 

رکوردداران بیشترین میزبانی در رقابت‌های جام ملّت‌های اروپا به شرح زیرند: 

  • فرانسه با سه میزبانی 
  • ایتالیا، آلمان و بلژیک (یکبار مشترکا با هلند) با دو میزبانی

تیم‌های پرتغال، یوگوسلاوی، هلند (مشترکا با بلژیک)، لهستان (مشترکا با اوکراین)، اوکراین (مشترکا با لهستان)، اتریش (مشترکا با سوئیس)، سوئیس (مشترکا با اتریش)، سوئد و… هم موفّق به کسب یکبار میزبانی در این رقابت‌ها شده اند. 

میزبان یورو ۲۰۲۴؛ رکورددار حضور در جام ملتهای اروپا

بیشترین حضور در رقابت‌های یورو را میزبان تورنمنت امسال؛ یعنی آلمان با 13 بار به نام خود ثبت کرده است. پس از مانشافت، سایر تیم‌هایی که سابقه زیادی مسابقات یورو دارند به شرح زیرند: 

  • روسیه (با نام قدیم شوروی): ۱۲ بار حضور 
  • اسپانیا: ۱۱ بار حضور 
  • انگلیس، فرانسه، ایتالیا و چک: ۱۰ بار حضور 
  • دانمارک: ۹ بار حضور 
بهترین گلزنان تاریخ یورو؛ بازهم نام فوق ستاره پرتغالی می‌درخشد! 

جام ملّت‌های اروپا بستر قدرتنمایی ستارگان فوتبال در بازی‌های ملّی است. تعدادی از گلزنان برتر تاریخ این تورنمنت در جام هفدهم حاضر خواهند بود و برخی دیگر هم مدّتهاست که بازنشستگی خود را اعلام کرده اند. 

فوق ستاره پرتغالی؛ برترین گلزن تاریخ یورو

کریستیانو رونالدو با ۱۴ گل، رکورددار بازکردن دروازه حریفان در رقابت‌های یورو است. وی احتمالا در سن ۳۹ سالگی، پانزدهمین گل خود را هم خواهد زد. 

میشل پلاتینی 

رئیس سابق یوفا از بهترین بازیکنان دوره خود بود و نقش مهمی در نتایج خوب فرانسه در یورو ۱۹۸۴ داشت. وی با تیم کشورش به قهرمانی این رقابت‌ها رسید. او در این تورنمنت توانست نه گل به ثمر برساند. 

آلن شیرر و آنتوان گریزمان 

آلن شیرر نقش مهمی در رسیدن انگلیس به نیمه نهایی ۱۹۹۶ داشت و ۶ گل در آن تورنمنت برای تیم کشورش به ثمر رساند. وی همچنین گل برتری انگلیس مقابل آلمان را در یورو ۲۰۰۰ به ثمر رساند و شکست خانگی تیمش مقابل ژرمن‌ها در دوره قبل را تلافی کرد. ستاره فرانسوی حال حاضر دنیای فوتبال؛ یعنی آنتوان گریزمان هم پس از درخشش در یورو ۲۰۱۶ و کسب عنوان نایب قهرمانی در آن رقابت‌ها و همراهی کشورش در جام ملّتهای ۲۰۲۰، رکورد ۷ گل زده را برخوردار است. 

شش گله‌های تاریخ یورو چه کسانی هستند؟ 

رود فن نیستلروی، وین رونی، نونو گومس، روملو لوکاکو، پاتریک کلایورت، زالاتان ابراهیممویچ و تیری آنری، بازیکنانی هستند که در تاریخ رقابت‌های یورو موفّق به زدن ۶ گل برای تیم ملّی کشورشان شده اند. 

خاطرانگیزترین بازی‌های تاریخ یورو؛ از قهرمانی جالب ایتالیا تا حذف دراماتیک خروس‌ها مقابل سوئیس

تورنمنتی که ۶۶ سال قدمت دارد، قطعا بازی‌های خاطرانگیز زیادی به خود دیده است. بازی‌هایی که یا در دور گروهی انجام شده و یا در دور حذفی برگزار شده اند. 

ایتالیا – یوگوسلاوی؛ قهرمانی جالب آتزوری در سال ۱۹۶۸ 

در آن دوره از رقابت‌ها ایتالیا میزبان بود و باید به مصاف شوروی در بازی نیمه نهایی میرفت. پس از تساوی بدون گل دو تیم در وقت معمول، برنده بازی باید با پرتاب سکه معلوم میشد و درنهایت این تیم میزبان بود که به مرحله فینال رسید. در مسابقه پایانیذ ایتالیا مقابل یوگوسلاوی سابق قرار گرفت و بازی اوّلشان با تساوی ۱ – ۱ به پایان رسید. بنابراین قرار شد این بازی تکرار شود و درنهایت آتزوری با نتیجه ۲ – ۱ به برتری رسید. 

هلند – شوروی؛ جبران ناکامی‌های پیاپی در فینال‌های جام جهانی 

لاله‌های نارنجی در بازی نیمه نهایی یورو ۱۹۸۸ آلمان غربی که میزبان این رقابت‌ها بود را با نتیجه دو بر یک شکست دادند و در فینال مقابل شوروی سابق قرار گرفتند. هواداران قدیمی فوتبال، ضربه والی زیبای فن باستن در آن بازی را بخاطر دارند. درنهایت بازی با برتری دو بر صفر هلند به پایان رسید. 

آلمان – انگلیس؛ نیمه نهایی یورو ۱۹۹۶

سه شیر‌ها میزبان رقابت‌های یورو در آن سال بودند و انگیزه زیادی برای قهرمانی داشتند. در بازی نیمه نهایی انگلیس میزبان مقابل آلمان قرار گرفت و یکی از حیثیتی‌ترین بازی‌های ملّی قاره اروپا بار دیگر برگزار شد. بازی در وقت معمول با نتیجه ۱ – ۱ به پایان رسید و در ضربات پنالتی، آلمان با نتیجه ۶ بر ۵ به برتری رسید و راهی فینال شد. 

آلمان – جمهوری چک؛ وقتی اولیوربیرهوف ژرمن‌ها را قهرمان کرد! 

در بازی فینال رقابت‌های یورو ۱۹۹۶ آلمان و جمهوری چک باید به مصاف هم می‌رفتند و ابتدا پاتریک برگر دروازه آلمان را باز کرد. اما ژرمن‌ها ساکت ننشستند و با گل اولیوربیرهوف کار را به تساوی کشاندند. این بازیکن در وقت‌های اضافه بار دیگر دروازه چک را باز کرد تا با قانون گل طلایی، آلمان برنده بازی تلقی شده و سوّمین عنوان قهرمانی یورو را برای خود کند. 

اسپانیا – آلمان؛ آغاز عصر طلایی ماتادور‌ها

فینال یورو ۲۰۰۸ بین دو تیم شناخته شده قاره اروپا؛ یعنی اسپانیا و آلمان برگزار شد. آلمان در مرحله حذفی پرتغال و ترکیه را حذف کرده بود و اسپانیا هم برای رسیدن به فینال ایتالیا و روسیه را کنار زد. این بازی با گل فرناندو تورس به سود ماتادور‌ها به پایان رسید تا دوّمین قهرمانی آن‌ها در تاریخ یورو ثبت شود. 

سوئیس – فرانسه؛ حذف قهرمان جهان فقط در چند دقیقه 

یکی از خاطرانگیزترین بازی‌های تاریخ یورو، بدون شک مصاف سوئیس و فرانسه در یورو ۲۰۲۰ بود. خروس‌ها تا دقیقه ۸۱ با نتیجه سه بر یک از رقیب خود پیش بودند تا اینکه در دقایق ۸۱ و ۹۰، سفروویچ و گاورانوویچ کار را به تساوی کشاندند و درنهایت در ضربات پنالتی این سوئیس بود که مقابل قهرمان جهان به برتری رسید. 

پرتکرارترین بازی تاریخ یورو

دو تیم اسپانیا و ایتالیا تا قبل از برگزاری یورو ۲۰۲۰ هفت بار مقابل هم قرار گرفته‌اند و اتفاقا در جام هفدهم هم در یک گروه قرار دارند. این دو ابرقدرت فوتبال اروپا در قرن ۲۱، در ۵ جام ملّت‌های اروپا متوالی مقابل هم قرار گرفته اند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹بایرن‌مونیخ در آستانه انعقاد قرارداد با ژوائو پالینیا

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی پرتغال به دنبال خاطره‌سازی در خداحافظی کریستیانو رونالدو

🔹چرا در تیم ملی آلمان دیگر خبری از مهاجمان زهردار همچون گرد مولر یا کلوزه نیست؟

🔹ویدیو | گل های بازی دوستانه برزیل 3-2 مکزیک (با گلزنی اندریک مهاجم رئال مادرید)

🔹چهار رکوردی که لامین یامال می‌تواند در یورو 2024 بشکند

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار