فوتبال7

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی پرتغال به دنبال خاطره‌سازی در خداحافظی کریستیانو رونالدو

همان‌طور که می‌دانیم، مسابقات یورو در پیش است. وبسایت فوتبال7 سعی می‌کند به تدریج تیم‌های مهم مسابقات را به شما عزیزان معرفی کند.

1403/03/20 20:57 بهروز شیعه‌یان

معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی پرتغال به دنبال خاطره‌سازی در خداحافظی کریستیانو رونالدو

پرتغال بهترین تیم در مسابقات مقدماتی یورو بود. یاران رونالدو نه تنها تمام بازی‌های خود را پیروز شدند، بلکه بیشترین گل زده و کمترین گل خورده را داشتند.

انگیزه دیگر بازیکنان پرتغال، تماشایی‌تر کردن جشن خداحافظی رونالدو از بازی‌های ملی است. این 11 امین تورنمنت ملی رونالدو و به احتمال زیاد آخرین تورنمنت او خواهد بود.

نخستین بازی پرتغال، سه‌شنبه 29 خرداد ساعت 22:30 مقابل جمهوری چک برگزار می‌شود. پرتغال در رده 6 رنکینگ فیفا قرار دارد.

سایر بازی‌های پرتغال در گروه 6 (F) مسابقات

ترکیه-پرتغال، شنبه 2 تیر 19:30

گرجستان-پرتغال، چهارشنبه 6 تیر 22:30

مربی تیم ملی پرتغال کیست؟

روبرتو مارتینز، مربی اسپانیایی تیم‌های اورتون و تیم ملی بلژیک.

مهمترین افتخار مارتینز در رده باشگاهی، قهرمانی با سوانزی در چمپیون‌شیپ انگلیس و صعود این تیم به لیگ برتر است. قهرمانی با ویگان‌اتلتیک در جام حذفی انگلیس، دیگر افتخار این مربی است.

در رده ملی، مارتینز مقام سومی با بلژیک در جام‌جهانی 2018 را در کارنامه دارد.

درصد پیروزی مارتینز در اورتون، 42 و در تیم ملی بلژیک، %70 بود. در تیم ملی پرتغال، او 14 بازی سرمربی بوده که حاصل آن، 12 پیروزی و 2 شکست بوده، یعنی نرخ پیروزی %86.

مارتینز 50 ساله، شروع بسیار عالی‌ایی در تیم ملی پرتغال داشته و از 10 بازی مقدماتی یورو، 10 پیروزی با 36 گل زده و تنها 2 گل خورده، کسب کرده است. پس از آن، مارتینز 2 شکست را در دیدارهای دوستانه تجربه کرده است، شکست شوکه‌کننده 2-0 مقابل اسلوونی و شکست 2-1 دیشب مقابل کرواسی که نخستین شکست تاریخ پرتغال مقابل کرواسی بود.

مارتینز هم سیستم 3 دفاعه را در پرتغال امتحان کرده است و هم سیستم 4 دفاعه را. احتمال استفاده از سیستم دوم در یورو بسیار بالاتر است.

در نوک خط حمله نیز به احتمال زیاد از رونالدو استفاده خواهد کرد، اما ممکن است گاهی با 2 مهاجم بازی کند و گونسالو راموس را در کنار رونالدو قرار دهد.

ستاره اصلی پرتغال؟

کریستیانو رونالدوی 39 ساله با 206 بازی ملی و 128 گل.

رونالدو رکورددار گل‌های ملی در تاریخ فوتبال و رکورددار گلزنی در یورو (14 گل) است. او هم‌چنین رکورددار حضور در یورو است (5 دوره) و رکورددار تعداد بازی‌های ملی. رونالدو تنها بازیکن دنیاست که بالای 200 بازی ملی دارد.

جام‌جهانی 2022 برای کاپیتان تیم ملی پرتغال به بدترین شکل ممکن پیش رفت. رابطه او با سرمربی تیم، فرناندو سانتوس، خراب شد و از ترکیب تیم کنار گذاشته شد. پرتغال در مرحله یک‌چهارم حذف شد و در مقابل، مسی رقیب دیرینه او، قهرمان جهان شد.

اما طبق معمول رونالدو به مصایب زندگی، واکنش نشان داد و پس از انطباق با محیط جدید خود در کشور عربستان، نشان داد که اگرچه سرعت سابق را ندارد، اما شم گلزنی‌اش تغییری نکرده است.

رونالدو در النصر، 35 گل به ثمر رساند تا رکورد گلزنی تاریخ لیگ عربستان را جابجا کند. در دور مقدماتی یورو، رونالدو برای تیم پرتغال 10 گل در 10 بازی به ثمر رساند و دومین گلزن برتر بود. در مجموع تمام رقابت‌ها، رونالدو بهترین گلزن جهان در سال 2023 است.

بخت با رونالدو یار است و بر خلاف سانتوس، سرمربی جدید مارتینز از همان ابتدا، با رونالدو خوب تا کرد. مارتینز از همان آغاز کار تأکید کرد که به سن بازیکنان کاری ندارد و ملاک او، عملکرد فعلی آن‌هاست.

تیم فعلی پرتغال، تیم خوبیست و رونالدو پس از قهرمانی در یورو 2016 که تنها افتخار ملی اوست، شانس تاریخ‌سازی دوباره در اروپا را دارد.

نحوه صعود به یورو

صعود قاطعانه به‌عنوان تیم اول از گروه J مسابقات مقدماتی (گروه 6 تیمی) با %100 پیروزی و کسب 30 امتیاز، بالاتر از اسلوواکی، لوکزامبورگ، ایسلند، بوسنی و لیختن‌اشتاین. تنها تیم مقدماتی که موفق به کسب امتیازات کامل شد.

سابقه در یورو

دارنده 1 قهرمانی، 1 نایب‌قهرمانی و 3 عنوان سومی.

پرتغال، 8 بار در یورو حضور یافته و نخستین حضور آن‌ها به سال 1984 بر می‌گردد.

پرتغالی‌ها اگرچه فقط 1 بار قهرمان شده‌اند، اما 5 بار به نیمه‌نهایی راه یافته‌اند.

در قرن 21، پرتغال دارای یک نایب‌قهرمانی در سال 2004 و یک قهرمانی در سال 2016 است. در سال 2004 پرتغال در حالی‌که میزبان مسابقات بود، از یونان شکست خورد و از جام محروم شد.

در آخرین دوره (یورو 2020)، پرتغال با شکست 1-0 مقابل بلژیک که سرمربی آن روبرتو مارتینز بود، وداع زودهنگامی در مرحله 1/8 داشت.

سهم باشگاه‌ها؟

پورتو، پاری سن‌ژرمن و وولورهمپتون با 3 بازیکن، بیشترین سهم را در لیست 25 نفره پرتغال دارند. چند تیم دیگر از جمله بنفیکا، بارسلونا، منچستریونایتد و منچسترسیتی، با 2 بازیکن در رده‌های بعدی هستند.

نکته جالب اینست که اسپورتینگ، قهرمان لیگ پرتغال، فقط 1 بازیکن در لیست دارد، گونسالو ایناسیو!

لیست پرتغال، لیست نهایی است.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹چرا در تیم ملی آلمان دیگر خبری از مهاجمان زهردار همچون گرد مولر یا کلوزه نیست؟

🔹ویدیو | گل های بازی دوستانه برزیل 3-2 مکزیک (با گلزنی اندریک مهاجم رئال مادرید)

🔹چهار رکوردی که لامین یامال می‌تواند در یورو 2024 بشکند

🔹به بهانه شکست انگلیس مقابل ایسلند؛ 5 مشکل بزرگ گرت ساوت گیت پیش از یورو

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی هلند به دنبال تکرار خاطره قهرمانی در خاک آلمان

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار