فوتبال7

چرا در تیم ملی آلمان دیگر خبری از مهاجمان زهردار همچون گرد مولر یا کلوزه نیست؟

جمعه آلمان باید نخستین بازی خود مقابل اسکاتلند را برگزار کند. در این مقاله از فوتبال7، به یکی از ضعف‌های اساسی تیم ملی آلمان در یورو 2024 پرداخته‌ایم. همراه ما باشید و این مقاله جذاب را تا پایان بخوانید.

1403/03/20 15:27 بهروز شیعه‌یان

چرا در تیم ملی آلمان دیگر خبری از مهاجمان زهردار همچون گرد مولر یا کلوزه نیست؟

اگر از نسل‌های قبلی سؤال کنید، طرفداران تیم ملی آلمان حتماً نام شماره 9 های کلاسیک تیم ملی آلمان را به شما خواهند گفت.

در اوایل دهه 1970، گرد مولر، ملقب به بمب‌افکن، ستاره آلمان‌ها در نوک خط حمله بود. پس از او نوبت به کارل هاینتس رومنیگه رسید. از اواسط دهه 70 تا 80، فرمان خط حمله در دست رومنیگه بود. این 2 مهاجم برای آلمان غربی بازی می‌کردند و 2 آلمان هنوز متحد نشده بودند.

طرفداران میانسال، با گل‌های رودی فولر زندگی کردند که در اوایل دهه 90، برای ژرمن‌ها گلزنی می‌کرد. جانشین او، کلینزمن بود. طرفداران ایرانی از یورگن کلینزمن خاطرات زیادی دارند، به‌ویژه اینکه در جام‌جهانی 1998 مقابل ایران گلزنی کرد. این 2 مهاجم برای آلمان غربی و پس از اتحاد 2 آلمان در 1990، برای آلمان بازی کردند.

اما بهترین مهاجم آلمان که رکورد گلزنی در تیم ملی را شکست، میروسلاو کلوزه است که اصالتی لهستانی دارد.

کلوزه در 2014، از تیم ملی آلمان بازنشسته شد و در 1 دهه پس از آن، دیگر هیچ مهاجم زهرداری را در خط حمله آلمان‌ها ندیده‌ایم.

اشتفان فرویند بازیکن سابق تیم ملی آلمان، در مصاحبه با BBC Sport گفت: «یکی از مزایای تیم ملی ما در طول تاریخ، وجود مهاجمای کلاسیک بوده. اما بعد از کلوزه، دچار یک نوع خلأ شدیم. شاید به همین‌خاطر باشه که در رده ملی اُفت کردیم.»

تغییر رویکرد از مهاجم کلاسیک به شماره 9 کاذب

بسیاری از کشورهای دنیا، چه اروپایی و چه غیر اروپایی، حسرت افتخارات تیم ملی آلمان را می‌خورند. آلمان‌ها، با 4 قهرمانی جهان و 3 قهرمانی یورو، یکی از بهترین تیم‌های ملی دنیا هستند.

اما پس از فتح جام‌جهانی 2014، ژرمن‌ها دچار افت شدیدی شده‌اند. در 2 جام‌جهانی گذشته، از مرحله گروهی صعود نکردند و در یورو 2020 نیز فقط 1 پیروزی کسب کردند.

یکی از مشکلات آن‌ها، نبود گل‌های کافی است. در 4 تورنمت ملی که پس از جام‌جهانی 2014 برگزار شده، آلمان‌ها فقط 21 گل به ثمر رسانده‌اند، در حالی‌که در 4 تورنمنت پیش از آن (شامل خود جام‌جهانی 2014)، 50 گل به ثمر رسانده بودند.

پس از حذف در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2010 توسط تیم ملی اسپانیا، نگاه یواخیم لو به فوتبال تغییر کرد و شیفته سبک بازی اسپانیا شد. او اسپانیایی‌ها را «استادِ تسلط بر بازی» خواند. تأثیر این تغییر نگاه، بر لیست تیم ملی آلمان مشهود بود. برای جام‌جهانی 2014، لو به تأسی از دل‌بوسکه، فقط 2 مهاجم را دعوت کرد، کلوزه 36 ساله و پودولسکی از آرسنال.

در مسیر رسیدن آلمان به فینال 2014، لو معمولاً بدون مهاجم بازی می‌کرد و ماریو گوتزه در نقش مهاجم کاذب ظاهر می‌شد.

کنستانیتن اِکنر، فوتبال‌نویس آلمانی معتقد است: «ایده لو همیشه این بود که از بهترین‌ها دعوت کند و سیستم را بر پایه آن‌ها تشکیل دهد. و گوتزه در آن زمان، یکی از بهترین‌ها بود. استفاده از گوتزه، در واقع از سر ناچاری بود و یک برنامه از پیش طراحی‌شده برای تغییر سبک فوتبال آلمان نبود.»

بازگشت به گذشته با تغییرات در رده‌های پایه

اکنر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «وقتی به رده‌های پایه باشگاه‌های آلمانی نگاه می‌کنید، وینگرها و بازیسازهای مستعدی رو در آکادمی‌ها می‌بینید، ولی خبری از مهاجم کلاسیک نیست. انگار که ملاک قرار گرفتن در خط حمله، فقط داشتن قد بلنده!»

فاجعه آلمان در جام‌جهانی 2018 و چهارم شدن این تیم در گروه آسانی با حضور مکزیک، سوئد و کره جنوبی، تصمیم‌سازان فوتبال در این کشور را به تفکر واداشت. سیستم پرورش بازیکن در آلمان، در سال‌های اخیر متهم به انعطاف‌ناپذیری شده است. از دید منتقدین، نوجوانان و جوانان در رده‌های پایه، آزادی عمل ندارند و از فوتبال لذت نمی‌برند.

در واکنش به این انتقادات، از 2 سال پیش، فدراسیون تغییرات در پایه را آغاز کرد و اعلام کرد ازین پس تمرکز بر چیزی خواهد بود که همه نوجوانان به خاطر آن، فوتبال بازی می‌کنند: گل‌های بیشتر.

پروفسور ماتیاس لوکمن، فوتبالیست سابق و هم‌چنین سرمربی سابق تیم زیر 15 ساله‌های ماینتس، یکی از طرفداران سرسخت تغییرات سریعتر است و در تلاش برای این تغییرات، با هانسی فلیک مدیر فنی و مربی سابق تیم ملی آلمان دیدار کرده بود. با اینکه فلیک از ایده‌های او استقبال کرد، اما او، سرعت انجام تغییرات را بسیار پایین می‌داند و می‌گوید: «حذف ما در مرحله گروهی جام‌جهانی 2022، محرکی برای رفتن به سمت نوآوری بود. به‌عنوان یک هوادار تیم ملی آلمان، شاید این حرفم احمقانه به نظر برسه، ولی حذف ما از یورو 2024، باعث میشه تغییرات سرعت بسیار بیشتری بگیره!»

انتخاب‌های هجومی آلمان در یورو 2024 چیست؟

به احتمال زیاد، هاورتز گزینه اول یولیان ناگلزمن در نوک خط حمله خواهد بود. هاورتز در حال‌حاضر آماده‌ترین گزینه است و در فصل جاری در تمام رقابت‌ها، 14 گل برای آرسنال به ثمر رساند و 7 پاس گل داد. هاورتز نیز از نوع مهاجمان سال‌های اخیر آلمان است که مهاجم تخصصی نیستند. هاورتز از یک هافبک هجومی تکامل یافته و به یک مهاجم نوک تبدیل شده است.

اما تنها مهاجم تخصصی در آلمان، فولکروک است که در فصل 23-2022 با 16 گل بهترین گلزن بوندس‌لیگا شد و امسال نیز در تمام رقابت‌ها، 15 گل برای دورتموند به ثمر رساند. فولکروک 31 ساله با توجه به سنش، فرصت زیادی برای درخشش در رده ملی ندارد و باید از معدود فرصت‌های حضور خود در یوروی امسال استفاده کند. فولکروک از آن دست بازیکنانیست که خیلی دیر اوج می‌گیرند. او در سال 2022 نخستین بازی خود برای تیم ملی آلمان را انجام داد و احتمالاً خود او نیز خودش را یک مهاجم کلاس جهانی نمی‌داند.

توماس مولر نیز قابلیت بازی در نوک حمله را دارد، اما علی‌رغم قابل‌اعتماد بودن، او هم مهاجم تخصصی نیست. جمال موسیالا به‌عنوان وینگر و فلورین ویرتز به‌عنوان هافبک هجومی نیز امیدهای آلمان در فاز هجومی هستند.

برخی آلمانی‌ها، طرفدار حضور فولکروک در نوک خط حمله هستند تا آلمان شکوه گذشته خود در گلزنی و در کسب جام‌ها را بازیابد. برخی نیز خواهان حضور هاورتز هستند تا با نیروی جوانی او، سرعت در خط حمله افزایش پیدا کند. صرف‌نظر از اینکه چه کسی به‌عنوان مهاجم نوک انتخاب می‌شود، نسل جدید آلمانی‌ها یا آلمانی‌تبارها، برای دیدن یک مهاجم قهار چون کلوزه یا کلینزمن، همچنان باید منتظر بمانند.





🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل های بازی دوستانه برزیل 3-2 مکزیک (با گلزنی اندریک مهاجم رئال مادرید)

🔹چهار رکوردی که لامین یامال می‌تواند در یورو 2024 بشکند

🔹به بهانه شکست انگلیس مقابل ایسلند؛ 5 مشکل بزرگ گرت ساوت گیت پیش از یورو

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی هلند به دنبال تکرار خاطره قهرمانی در خاک آلمان

🔹مانوئل نویر یا ترشتگن؟ چه کسی باید شماره 1 تیم ملی آلمان باشد؟ (آمار اختصاصی فوتبال7)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار