فوتبال7

به بهانه شکست انگلیس مقابل ایسلند؛ 5 مشکل بزرگ گرت ساوت گیت پیش از یورو

آیا انگلیس یکی از مدعیان یورو 2024 است؟ آیا آن‌ها می‌توانند عملکرد دوره قبل خود را تکرار کرده و به مراحل بالای جام ملت‌های اروپا صعود کنند؟ در این مقاله کوتاه، به بررسی مشکلات ساوت‌گیت برای تحقق این هدف می‌پردازیم.

1403/03/19 23:40 بهروز شیعه‌یان

به بهانه شکست انگلیس مقابل ایسلند؛ 5 مشکل بزرگ گرت ساوت گیت پیش از یورو
تعدد بازیکنان هم پُست

فودن، پالمر و بلینگام هم‌پُست هستند. البته فودن و پالمر قابلیت بازی در پُست وینگر را دارند، اما این 2 بازیکن نیز ترجیح می‌دهند در پُست شماره 10 بازی کنند.

فودن در مرکز زمین در سیتی کاملاً موفق بوده و در فصل جاری، 27 گل برای منچسترسیتی به ثمر رسانده است. در بازی مقابل ایسلند نیز فودن در مرکز بکار گرفته شد، اما در بسیاری از لحظات بازی، فودن یک کبریت بی‌خطر بود!

از طرفی بلینگام نیز در رئال در پُست شماره 10 موفق عمل کرده و بین این 3 بازیکن، متناسب‌ترین نامزد به نظر می‌رسد. بلینگام به‌علت طولانی شدن مسابقات رئال، دیرتر به ترکیب انگلیس اضافه می‌شود و در بازی دیشب حضور نداشت.

پس از اضافه شدن بلینگام بهتر است که فودن، به پُست همیشگی خود در تیم ملی انگلیس برگردد و به‌عنوان وینگر بازی کند. ظاهراً او در انگلیس وینگر موفق‌تری است!

شریک رایس در خط هافبک

دیشب شریک رایس، کوبی ماینو بود. این 2 بازیکن هافبک‌های محوری (pivot) ساوت‌گیت بودند. دکلان رایس شخصاً ویژگی‌های دفاعی بارزی دارد. ماینو نیز ذاتاً بازیکینست که ویژگی‌های دفاعی او بر هجومی‌اش سایه می‌اندازد. بنابراین انتخاب هافبک 19 ساله منچستر، بسیار محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد و از خلاقیت هافبک می‌کاهد. به‌علاوه ماینو از آزمون دیشب خود سربلند بیرون نیامد. او مشخصاً روی گل ایسلند مقصر بود و جاگیری مناسبی نداشت.

گزینه دوم، الکساندر آرنولد است که کیفیت هجومیش، یک سر و گردن از خود رایس نیز بالاتر است! آرنولد در نیمه دوم بازی دیشب، به‌عنوان دفاع راست به زمین آمد و در افزایش قدرت هجومی انگلیس، نقش داشت. اما انتخاب آرنولد برای پُست هافبک نیز بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد.

گزینه سوم و احتمالاً مناسبترین گزینه. آدام وارتون است که یک بازیکن تقریباً متوازن به‌لحاظ دفاعی-هجومی است و در 28 دقیقه بازی مقابل بوسنی، 100 درصد پاس صحیح داشت. (برای آشنایی با آدام وارتون در فوتبال7، روی این لینک کلیک کنید.)

وینگر راست

پالمر یا ساکا؟ مسأله اینست!

پالمر در مقابل بوسنی گلزنی کرد. دیشب نیز در هدایت جریان بازی انگلیس با ارسال پاس‌های متنوع، نقش اساسی داشت. یکی از موقعیت‌های بسیار خوب انگلیس که توسط هری کین خراب شد، حاصل پاس عمقی زیبای پالمر بود که به شکل یک سانتر کم ارتفاع ارسال شد.

اما بوکایو ساکا هم در آرسنال فصل بسیار خوبی داشته و هم در تیم ملی انگلیس، سابقه بسیاری خوبی دارد. ساکا در 33 بازی برای انگلیس، 11 گل و 7 پاس گل ثبت کرده. تا پیش از درخشش پالمر درین فصل نیز ساکا به‌طور سنتی انتخاب ساوت‌گیت برای این پُست بوده.

بنابراین این یکی از سردردهای اصلی ساوت‌گیت تا پیش از تصمیم‌گیری نهایی برای ترکیب اولین بازی مقابل صربستان است. تکیه به سابقه ساکا یا تکیه به درخشش بهترین بازیکن جوان لیگ برتر؟!

ستاره‌های ناآماده

انگلیس با مصدومیت‌های متعدد به‌ویژه در خط دفاعی، دست‌وپنجه نرم می‌کند. هری مگوایر به‌علت مصدومیت، از لیست خط خورد، اما جان‌استونز شریک او در قلب دفاع، حضور دارد.

استونز که در فصل جاری، فقط 15 بازی برای منچسترسیتی داشته، در مقابل ایسلند نتوانست 90 دقیقه را دوام بیاورد و به علت مصدومیت از زمین بازی خارج شد. هر چند مصدومیت او جدی به نظر نمی‌رسد، اما نشانه بارزی از عدم آمادگی اوست.

لوک شاو، از ماه فوریه بازی نکرده است، اما چون تنها مدافع چپ تخصصی است، ساوت‌گیت مجبور شد او را دعوت کند و امیدش اینست که حداقل به بازی دوم مرحله گروهی برسد.

مقابل ایسلند، ساوت‌گیت از کیران تریپیر 34 ساله که در اصل دفاع راست است، به‌عنوان دفاع چپ استفاده کرد. این در حالیست که خود تریپیر نیز به‌خاطر مصدومیت‌های متعدد، فقط 13 بار برای نیوکاسل بازی کرده! فکرش را بکنید، بازیکن ناآماده در پُست غیرتخصصی !!

اگرچه در سایر پُست‌های انگلیس، بازیکنان مصدوم کمتری را می‌بینیم، اما سایر ستاره‌ها از جمله هری کین نیز مقابل ایسلند آماده و سرحال نشان ندادند.

بی‌برنامگی، فقدان ایده

علی‌رغم حضور همزمان 4 بازیکن تکنیکی و خلاق در زمین (پالمر، فودن، آنتونی گوردون، هری کین)، انگلیس فقط 1 شوت در چارچوب مقابل ایسلند داشت. انگلیس به‌وضوح در عبور از دفاع منسجم ایسلند، مشکل داشت.

مشکل دیگر انگلیس، سهولت اجرای ضدحملات و دور زدن هافبک‌های انگلیس توسط ایسلند بود. وقتی تیمی مثل ایسلند به‌راحتی این کار را می‌کند، آیا تیم‌های بزرگتر یورو قادر به خلق تهدیدات جدی‌تر نیستند؟

البته بخشی ازین مشکلات را می‌توان به نبود بازیکنی چون بلینگام یا بحران دفاعی نسبت داد، اما بخشی از آن قطعاً بر عهده ساوت‌گیت است و باید چاره‌ای بیندیشد.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی هلند به دنبال تکرار خاطره قهرمانی در خاک آلمان

🔹مانوئل نویر یا ترشتگن؟ چه کسی باید شماره 1 تیم ملی آلمان باشد؟ (آمار اختصاصی فوتبال7)

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی فرانسه در پی اعاده حیثیت در اروپا به رهبری امباپه

🔹آمار و رکوردهای جالب توجه در تاریخ جام ملت‌های اروپا (یورو)

🔹پائو کوبارسی از لیست تیم ملی اسپانیا خط خورد

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار