فوتبال7

آدام وارتون کیست؟ چرا جیمز مدیسون از لیست نهایی انگلیس خط خورد؟

لیست نهایی ساوت‌گیت برای یورو 2024 اعلام شد و در کمال تعجب بازیکنی چون مدیسون خط خورد. با این مقاله از فوتبال7 همراه باشید تا با پدیده‌ای که باعث خط خوردن مدیسون شد، آشنا شوید.

1403/03/18 0:27 بهروز شیعه‌یان

آدام وارتون کیست؟ چرا جیمز مدیسون از لیست نهایی انگلیس خط خورد؟
ساوت‌گیت در یک اقدام جسورانه، آدام وارتون را به لیست موقت 33 نفره انگلیس دعوت کرد و امروز خبر رسید که در لیست 26 نفره نهایی، حضور وارتون را فدای حذف بازیکنانی چون مدیسون و گریلیش کرده است.
آدام وارتون کیست؟

برای وارتون، همه چیز رؤیایی پیش می‌رود. او در سال 2022 نخستین بازی خود برای تیم اصلی بلکبرن را انجام داد.

و اکنون، 4 ماه پس از پیوستن به کریستال‌پالاس، نخستین بازی ملی خود برای انگلیس را در بازی دوستانه مقابل بوسنی انجام داد.

وارتون در بلکبرن، باشگاهی که از کودکی در آن بزرگ شده بود، خوش درخشید. عقاب‌ها، 21 میلیون یورو برای انتقال او هزینه کردند. در کمال تعجب، وارتون 20 ساله گذار بسیار همواری از چمپیون‌شیپ به لیگ برتر انگلیس داشت و بدون نیاز به هیچ زمانی، خود را با بازی در این سطح بالا وفق داد.

وارتون از بدو ورود در تیم گلاسنر، ثابت شد. در توصیف اثرگذاری او همین بس که پالاس، 7 بازی آخر خود را بدون شکست پشت سر گذاشت و در 6 بازی آن پیروز شد.

وارتون فقط در 1 بازی از خود لغزش نشان داد. در نخستین بازی، توپ‌ربایی بازیکنان برایتون از وارتون، منجر به گل سوم برایتون شد و پالاس در نهایت آن بازی را 4-1 واگذار کرد. پس از آن وارتون، پیوسته پیشرفت داشته است.

آمار وارتون

وارتون در 51 بازی برای بلکبرن‌راورز، 4 گل و 5 پاس گل ثبت کرده بود. در کریستال‌پالاس نیز وارتون 3 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرده است.

وارتون، در سن 20 سالگی، 21 شانس گلزنی برای پالاس خلق کرده است، یعنی به اندازه هم‌تیمی‌های 28 ساله (دنیل مونیوز) و 25 ساله (ابرچی ازه) خود! فقط مونیوز، 1 پاس گل بیشتر از او داده (4 پاس گل).

آیا وارتون فقط روی فاز هجومی متمرکز است؟ پاسخ منفی است. 35 تکل صحیح و 79 پیروزی در دوئل‌های فردی، نشان‌دهنده استحکام وارتون در فاز دفاعی است.

نظر ساوت‌گیت در مورد وارتون

«بازی وارتون در تمرینات رو دوست داشتم. موقعیت‌های بازی رو در ذهنش پیش‌بینی می‌کنه و فقط تمایل به بازی رو به جلو داره. شاید بازی در تیم ملی، براش زود به نظر برسه، ولی کاملاً با توپ راحته. بقیه بازیکن‌های حاضر در تمرین هم از کیفیتش شگفت‌زده شدن! بازی با توپش، عالیه، ولی عالیتر از اون، چیزی که باعث شد چشم ما رو بگیره، قدرتش در هدایت حملاته.»

چرا ساوت‌گیت از وارتون دعوت کرد؟

ساوت‌گیت جوانگرایی محض و آینده‌سازی برای فوتبال انگلیس را در دستور کار خود قرار داده. ماینو، گلگر و وارتون زیر 25 سال سن دارند و جمعاً 15 بازی برای تیم ملی انگلیس انجام داده‌اند!

در دیدار دوستانه این هفته مقابل بوسنی که دوشنبه شب برگزار شد، وارتون 28 دقیقه بازی کرد. او هنگام دریافت توپ در فضاهای تنگ، بسیار مطمئن عمل کرد. از بدن خود هنرمندانه استفاده کرد تا از فشار بازیکنان بوسنی رها شود و پاس‌های متنوعی برای هم تیمی‌های خود ارسال کرد. حاصل این عملکرد، 36 پاس مقابل بوسنی بود که %100 آن صحیح بود! (تنوع پاس وارتون در مقابل بوسنی را در تصویر زیر ببینید)

ساوت‌گیت احتمالاً قصد دارد با 2 هافبک محوری (پیوت) بازی کند و از بلینگام در پشت خط حمله استفاده کند. بنابراین احتمال نقش‌آفرینی وارتون جوان در کنار دکلان رایس باتجربه، بسیار بالاست.

وارتون قبلاً به‌خوبی این نقش را ایفا کرده، در کنار ویل هیوز 29 ساله و باتجربه در سیستم 3-4-3 الیور گلاسنر در پالاس (تصویر زیر)

آینده وارتون؟

ارزش او در بازار، فقط در نیم‌فصل حضورش در کریستال‌پالاس، 20 میلیون یورو افزایش یافته است! باشگاه‌های بزرگ لیگ برتری و غول آلمان بایرن‌مونیخ، به دنبال او هستند. ابرچی ازه، هم‌تیمی وارتون که او نیز در لیست نهایی انگلیس قرار دارد، در مورد بازی در کنار وارتون گفته بود: «لذت‌بخشه. واقعاً راحت و خونسرد بازی می‌کنه. فراتر از سنش بازی می‌کنه. این حد از پختگی در این سن عجیبه! وقتی باهاش صحبت می‌کنی، انگار داری با بزرگترت حرف می‌زنی!»

وارتون در مورد دعوت به تیم ملی انگلیس چه گفته بود؟

در شکست تحقیرآمیز 4-0 منچستریونایتد مقابل کریستال‌پالاس، گرت ساوت‌گیت شخصاً در ورزشگاه سلهرست‌پارک حضور داشت و در حال تماشای بازی وارتون بود. پس ازین بازی، از وارتون در مورد دعوت به تیم ملی انگلیس سؤال شد. پاسخ وارتون جالب بود:

«اصلاً بهش فکر نمی‌کنم. اگه دعوت بشم که عالیه، اگه نشم به روند پیشرفتم ادامه میدم تا بالاخره دعوت بشم.»

«من هیچ‌وقت از عملکردم راضی نیستم. حتی وقتی خوب بازی می‌کنم، از خودم می‌پرسم آیا میتونم بهتر بشم؟ در چه جنبه‌هایی از بازی، امکان پیشرفت دارم؟!»

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹رشد چشمگیر سهام باشگاه فنرباغچه پس از پیوستن مورینیو

🔹جدال حقوقی امباپه و پاری سن‌ژرمن بر سر عدم پرداخت دستمزد باقیمانده امباپه

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی ایتالیا به دنبال دفاع از قهرمانی با صعود از گروه مرگ

🔹پرونده تخلفات مالی منچسترسیتی؛ گزارش اختصاصی فوتبال7 از اتهامات منچسترسیتی

🔹معرفی تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی اسپانیا به دنبال درخشش با لامین یامال و نیکو ویلیامز

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار