فوتبال7

بررسی تمام خریدهای کهکشانی رئال مادرید در قرن 21؛ از فیگو تا امباپه

به مناسبت انتقال کیلیان امباپه به رئال‌مادرید، وبسایت فوتبال7 یک مقاله جذاب را برای فوتبال‌دوستان و به‌ویژه هواداران رئال، تدارک دیده است. در این مقاله به بررسی تمام خریدهای کهکشانی رئال می‌پردازیم که همه آن‌ها توسط فلورنیتنو پرز انجام شده‌اند. فوتبال7 شما را به خواندن این مقاله جذاب دعوت می‌کند.

1403/03/16 19:14 بهروز شیعه‌یان

بررسی تمام خریدهای کهکشانی رئال مادرید در قرن 21؛ از فیگو تا امباپه
پیش از مطالعه این مقاله، ذکر 2 نکته لازم است. ملاک‌های مختلفی برای تعیین بازه زمانی کهکشانی‌ها وجود دارد. ما سال ورود اولین ستاره گران‌قیمت را ابتدای بازه و سال خروج آخرین ستاره گران‌قیمت خریداری‌شده را انتهای بازه در نظر گرفته‌ایم.تمامی این خریدها توسط فلورنتینو پرز انجام شده‌اند و به جز 1 سال و نیم، همگی زیر نظر پرز بازی کرده‌اند. مقیاس گران‌قیمت بودن بازیکن نیز بسته به قیمت‌های رایج در بازار نقل‌وانتقالات هر دوره است.
دوره اول کهکشانی‌ها یا کهکشانی‌های 1 (2007-2000)

رؤسا: فلورنتینو پرز (5 فصل و نیم)- فرناندو مارتین آلوارز و لوییز گومز مونتیانو (رؤسای موقت، روی هم رفته نیم فصل)- رامون کالدرون (1 فصل)

مربیان: دل‌بوسکه (3 فصل) - کارلوس کیروش (1 فصل)- کاماچو (کمتر از 1 ماه!)- گارسیا رامون (تقریباً نیم فصل)- واندرلی لوکزامبورگو (تقریباً 1 سال)- لوپز کارو (تقریباً نیم فصل)- فابیو کاپلو (1 فصل)

افتخارات:

🔸 3 قهرمانی لالیگا

🔸 2 سوپرجام اسپانیا

🔸 1 لیگ قهرمانان اروپا

🔸 1 سوپرجام اروپا

🔸1 جام بین‌قاره‌ای (جام باشگاه‌های جهان فعلی)

رئال در این دوره فاتح جام حذفی اسپانیا نشد.

اولین خرید کهکشانی: لوییز فیگو، 60 میلیون یورو از بارسلونا (2005-2000)

آغاز قرن 21 ام، با یکی از بزرگترین بمب‌های خبری در بازار نقل‌وانتقالات همراه بود. پرز در انتخابات وعده داد در صورت رسیدن به مقام ریاست، فیگو را جذب خواهد کرد و به وعده‌اش عمل کرد. پس از 20 ساعت مذاکره و با کمک پائولو فوتری ستاره سابق تیم ملی پرتغال، پرز فیگو را متقاعد به پیوستن به نخستین پروژه کهکشانی‌ها کرد. این انتقال برای فیگو بی‌هزینه نبود و او را از یک بُت در نیوکمپ به یک خیانتکار بالفطره، تبدیل کرد. او چند ماه پس از پیوستن به رئال، توپ طلا را کسب کرد. در 21 اکتبر 2000 (30 مهر 1379)، به خانه سابقش برگشت و در میانه سوت‌ها و کله خوکی که از جایگاه تماشاگران به سمتش پرتاب شد، در مقابل تیم سابقش، بارسلونا بازی کرد. پرتاب آن کله خوک، به یکی از عکس‌های مشهور خبری در دنیای فوتبال تبدیل شد.

او 245 بازی با پیراهن سفید رئال انجام داد که حاصل آن، 57 گل و 93 پاس گل بود. پس از ترک رئال، به اینترمیلان پیوست. فیگو، یکی از ویولونیست‌های رئال در نواختن آهنگ 9 امین قهرمانی رئال در اروپا بود (در سال 2002 با پیروزی مقابل لورکوزن) و علاوه بر آن، با 2 لالیگا، 1 سوپرجام اسپانیا، 1 سوپرجام اروپا و 1 جام بین‌قاره‌ای، از جمع لوس‌بلانکوس خداحافظی کرد.

دومین خرید کهکشانی: زین‌الدین زیدان، 73.5 میلیون یورو از یوونتوس (2006-2001)

مرد فرانسوی، پس از فیگو، به‌عنوان گرانترین انتقال تاریخ فوتبال در آن مقطع، به رئال‌مادرید پیوست. زیدان که پیش از پیوستن به رئال، با تیم ملی فرانسه قهرمان اروپا و جهان شده بود، با ضربه والی به یاد ماندنی خود در فینال 2002 لیگ قهرمانان مقابل لورکوزن، قلب رئالی‌ها را برای همیشه به دست آورد. بازیکن زاده‌یِ مارسی فرانسه، در 227 بازی برای رئال، 49 گل و 68 پاس گل ثبت کرد و در کنار آن، با تکنیک ناب و هوش سرشارش، لحظات جذابی را برای تماشاگران رئال و سایر فوتبال‌دوستان در سراسر دنیا خلق کرد. مادریدیستاها عاشق «شماره 5» جاودانه دنیای فوتبال شدند و عاشقانه‌ای که در سال 2001 آغاز شد، 5 سال بعد با تصمیم زیدان برای آویزان کردن کفش‌هایش، پایان یافت. آخرین بازی او در پیراهن رئال مقابل ویارئال بود که ریکلمه آرژانتینی در آن بازی می‌کرد. ریکلمه در آن بازی به قدری درخشان ظاهر شد که زیدان در ستایش او گفت: «ریکلمه جادوی خاصی داره. با کیفیت امشبش، بازی خداحافظی من رو خراب کرد.» علاوه بر لیگ قهرمانان، زیدان در فتح 1 عنوان قهرمانی لالیگا، 2 سوپرجام اسپانیا، 1 سوپرجام اروپا و 1 جام بین‌قاره‌ای به رئال کمک کرد. زیدان به‌عنوان بازیکن، با رئالی‌ها خداحافظی کرد، اما سلامِ بازگشت او در قامت مربی، با سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان همراه بود تا نام زیدان به‌عنوان مربی نیز در تاریخ رئال ثبت شود.

سومین خرید کهکشانی: رونالدو نازاریو، 45 میلیون یورو از اینترمیلان (2007-2002)

رونالدو یکی دیگر از ارکان «کهکشانی‌های 1» بود. درست 1 ساعت پیش از اتمام ضرب‌الاجل نقل‌وانتقالات در سال 2002، جوهر قرارداد رونالدو روی کاغذ خشک شد و مهاجم سرشناس برزیلی به جمع کهکشانی‌ها اضافه شد. پیوستن «فِنومنو لقب رونالدوی برزیلی به معنای پدیده» به جمع رئالی‌ها، به‌خاطر سابقه حضورش در بارسلونا و هم‌چنین مصدومیت‌های پیاپی‌اش که باعث اضافه‌وزن او شده بودند، دوباره به یک انتقال خبرساز تبدیل شد. برنده توپ طلای سال 1997، پس از غلبه بر دو مصدومیت بزرگ و یک ماه پس از قهرمانی با برزیل در جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن، پیراهن سفید رئال را بر تن کرد. فقط 1 دقیقه کافی بود تا اثرگذاری این خرید مهم آشکار شود. رونالدو در نخستین بازی خود برای رئال، 1 دقیقه پس از ورود به زمین به‌عنوان یار تعویضی، گل‌زنی کرد تا کیفیت خود را به تماشاگران نشان دهد. رونالدوی برزیلی بر خلاف فیگو و زیدان، موفق به فتح لیگ قهرمانان با رئال نشد، ولی 1 لالیگا، 1 سوپرجام اسپانیا و 1 جام بین‌قاره‌ای را در کارنامه خود می‌بیند. ماه‌های پایانی حضور او در پایتخت اسپانیا با افزایش بی‌رویه وزن او در اثر کم‌کاری تیرویید همراه بود که باعث انتقال او به آث‌میلان شد.

چهارمین خرید کهکشانی: دیوید بکهام، 25 میلیون یورو از منچستریونایتد (2007-2003)

رئال‌مادرید در سال 2003، یک شوک دیگر به بازار نقل‌وانتقالات وارد کرد. تیم مدیریتی فلورنیتینو، 4 امین خرید کهشانی خود را انجام داد: دیوید بکهام. بازیکن انگلیسی که بارسلونا نیز به دنبال او بود، با رئال‌مادرید قرارداد امضا کرد و به‌خاطر شخصیت جذاب، رسانه‌ای و خوش‌تیپ او، مراسم معارفه‌اش به یک مراسم پر سروصدا تبدیل شد. 544 خبرنگار و 45 دوربین تلویزیونی در این مراسم شرکت کردند. منچستر قصد داشت بکهام را به بارسلونا بفروشد و مذاکرات فروش تقریباً نهایی شده بود، اما خود بازیکن راضی نشد و مادرید را انتخاب کرد. بکهام که 4 امین خرید آسِ فلورنیتینو بود، در مدت 3 و نیم سال حضور در رئال، به اندازه کهکشانی‌های پیشین موفق نبود و فقط 1 لالیگا و 1 سوپرجام اسپانیا را به ارمغان آورد. بر خلاف منچستریونایتد در سال 1999، او در رئال‌مادرید نتوانست فاتح لیگ قهرمانان شود. او رئال‌مادرید را به مقصد لُس‌آنجلس گلکسی ترک کرد و توجهات رسانه‌ای را که همیشه همراه شخصیتی چون او هستند، از مادرید و اسپانیا به نیویورک و خاک آمریکا، معطوف کرد.

پنجمین خرید کهکشانی: مایکل اوون، 25 میلیون یورو از لیورپول (2005-2004)

مایکل اوون در تابستان 2004 در برنابئو معارفه شد. همه چشم‌ها به پسر وینچستری‌ایی (محل تولد اوون در انگلیس) بود که در سال 2001، جلوتر از رائول گونزالس توپ طلا را کسب کرد. توپ طلای سال 2001 به لطف درخشش او در لیگ برتر و کسب 2 کفش طلای متوالی (با 18 گل در سال‌های 1998 و 1999)، به او اِعطا شد. اما در رئال‌مادرید او تنها نبود و باید با رائول، مورینتس و رونالدو نازاریو رقابت می‌کرد. او در رئال هیچ عنوانی کسب نکرد و حضور کوتاه‌مدت او در مادرید، مقارن شد با بی‌ثُباتی در باشگاه. در فصل 05-2004، رئال در عرض 1 سال، 3 بار مربی عوض کرد (کاماچو، گارسیا رامون و واندرلی لوکزامبورگو). علی‌رغم این بی‌ثُباتی، مهاجم انگلیسی در 45 بازی برای رئال، 16 گل و 4 پاس گل ثبت کرد. اسطوره آنفیلد، خیلی زود به انگلیس برگشت و فصل 06-2005 پیراهن نیوکاسل، رقیب دیرینه لیورپول را بر تن کرد.

دوره دوم کهکشانی‌ها یا کهکشانی‌های 2 (2023-2009)

رؤسا: فلورنتینو پرز

مربیان: مانوئل پلگرینی (1 فصل) _ ژوزه مورینیو (3 فصل)- آنچلوتی (2 فصل)- رافا بنیتز (تقریباً نیم‌فصل)- زیدان (2 فصل و نیم)- جولین لوپتگی (3 ماه)- سانتیاگو سولاری (4 ماه)- زیدان (2 فصل و 2 ماه)- آنچلوتی (3 فصل)

افتخارات:

🔸 4 لالیگا

🔸 3 جام حذفی

🔸 4 سوپرجام اسپانیا

🔸 5 لیگ قهرمانان اروپا

🔸 4 سوپرجام اروپا

🔸 5 جام باشگاه‌های جهان

ششمین خرید کهکشانی: کاکا، 65 میلیون یورو از میلان (2013-2009)

دوران حضور کاکا در رئال‌مادرید، بیش از اینکه با افتخارات همراه باشد، با درد همراه بود. مصدومیت‌های متعدد کاکا، هرگز اجازه نداد در حد یک بازیکن 65 میلیون یورویی، برای رئال بدرخشد. نمایش‌های او بسیار پایینتر از سطح نمایش‌های حیرت‌انگیزی بود که در میلان از خود نشان داده بود و او را به‌عنوان یک میلانیسته، قهرمان لیگ قهرمانان و برنده توپ طلا کرد. او قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان را نیز به افتخارات خود در میلان اضافه کرد و پس از پیوستن به رئال‌مادرید، 1 بار قهرمان لالیگا و جام حذفی شد. کاکا بین سال‌های 2009 تا 2013، در مجموع 120 بازی برای رئال انجام داد که با ثبت 29 گل و 39 پاس گل همراه بود. تخصص کاکا به‌عنوان یک هافبک، بازی در بین خطوط و تغذیه‌یِ دو مهاجم تیم، بنزما و هیگواین بود. اما نمایش‌های متوسط او، باعث شد که رفته‌رفته از یادها پاک شود و در نهایت به میلان برگشت تا دومین دوره حضور خود در این تیم را سپری کند.

هفتمین و موفق‌ترین خرید کهکشانی رئال: کریستیانو رونالدو، 96 میلیون یورو از منچستریونایتد (2018-2009)

دومین دوره ریاست پرز در رئال مادرید، با یک بمب خبری آغاز شد. اگرچه در اصل کاکا آغازگر پروژه «کهکشانی‌های 2» محسوب می‌شود، اما بسیاری انتقال 96 میلیونی رونالدو را معرف این دوره می‌دانند. رونالدو، عطش گلزنی و فتح جام را به اردوی رئال اضافه کرد. آمار رونالدو گویاترین توصیف ازین عطش است: 450 گل در 438 بازی ( بیش از 1 گل در هر بازی) همراه با 131 پاس گل. او ستون اصلی مثلث بی‌بی‌سی (بیل، بنزما و رونالدو) بود که با رهبری او، با مثلث ام‌اس‌ان (مسی، سوارز و نیمار) در بارسا رقابت می‌کرد. 4 لیگ قهرمانان، 2 لالیگا، 2 جام حذفی اسپانیا، 2 سوپرجام اسپانیا، 2 سوپرجام اروپا، 3 جام باشگاه‌های جهان و 4 توپ طلا از مجموع 5 توپ طلای رونالدو، حاصل تلاش‌های او در رئال بود. او 3 بار نیز فاتح کفش طلای لالیگا شد: 2011 (41 گل)، 2014 (31 گل) و 2015 (48 گل). هم‌چنین در سال‌های 2012 (با 46 گل)، 2013 (34 گل)، 2016 (35 گل) و 2018 (26 گل)، در رده دوم قرار گرفت. رونالدو در 7 فصل حضورش در رئال، هر فصل حداقل 10 گل در لیگ قهرمانان به ثمر رساند. سال 2014 اوج عملکرد او در لیگ قهرمانان بود که به رکورد بی‌نظیر 17 گل دست یافت. به‌خاطر نمایش‌های درخشان او در لیگ قهرمانان، لقب «Mr Champions» را به او دادند.

هشتمین خرید کهکشانی: کریم بنزما، 34.5 میلیون یورو از المپیک لیون (2023-2009)

فلورنیتنو پرز شخصاً به خانه مهاجم فرانسوی رفت تا با او قرارداد امضا کند. بنزما پس از انتقال به رئال، به‌تدریج به مهاجم اصلی تیم تبدیل شد و هیگواین آرژانتینی را کنار زد. ترکیب یک شماره 9 حرفه‌ای و گلزن (رونالدو) با یک شماره 10 تکنیکی و بازیساز (کریم بنزما)، یکی از بزرگترین مثلث‌های تاریخ فوتبال (بی‌بی‌سی) را رقم زد. مورینیو، لقب «گربه» را به کریم بنزما داد و در ابتدا میانه خوبی با او نداشت. از نظر مورینیو، مهاجم رئال‌مادرید باید یک شیر می‌بود و به خاطر خراب کردن موقعیت‌های متعدد گلزنی توسط بنزما، او را گربه خطاب کرد. اما بنزما، رفته‌رفته خود را به‌عنوان یک خطر جدی در محوطه حریفان ثابت کرد. 354 گل و 165 پاس گل او در 648 بازی برای رئال، به معنای نرخ مشارکت 0.8 در هر کدام از گل‌های رئال بود. سال 2022 اوج گلزنی او برای رئال بود و رئال به کمک گل‌های او به‌ویژه در لیگ قهرمانان، فاتح اروپا شد (27 گل در لالیگا و 15 گل در لیگ قهرمانان). این عملکرد خیره‌کننده او را به نخستین و تنها توپ طلای دوران حرفه‌ایش رساند. بنزما با شخصیت ساکت خود، بدون اینکه چیزی بگوید، رهبری تیم پس از خروج کریستیانو رونالدو را بر عهده گرفت و با صبوری منتظر ماند تا وینیسیوس به یک بازیکن بزرگ و به قول انگلیسی‌ها به شریک جرم او (partner in crime) تبدیل شود. 5 لیگ قهرمانان، 4 لالیگا، 3 جام حذفی، 4 سوپرجام اسپانیا، 4 سوپرجام اروپا و 5 جام باشگاه‌های جهان، خاطراتی بود که او برای هواداران رئال به یادگار گذاشت. او در 2 سال آخر حضورش، با مشت آهنین تیم را رهبری کرد و علی‌رغم افزایش سنش، با ریه‌های اضافی، گاهی حتی بیش از تمام جوانان رئال دوید!

نهمین خرید کهکشانی: گرت بیل، 101 میلیون یورو از تاتنهام (2022-2013)

قطار سریع‌السیر کاردیف Cardiff Express (لقبی که با الهام از سرعت بیل و محل تولدش در شهر کاردیف ولز به او داده شد)، سفر جالبی در دنیای فوتبال داشت. سفر فوتبالی او بر عکس خیلی از بازیکنان دیگر بود. او از یک مدافع چپ تخصصی به یک مهاجم تخصصی تبدیل شد و با تقویت مهارت‌های هجومی خود، در این پُست موفق شد. این تغییر که ایده آندره ویلاس‌بوآس، سرمربی پرتغالی تانتهام بود، مسیر زندگی حرفه‌ای او را تغییر داد و با شکوفا کردن پتانسیل نهفته بیل، او را به یک گزینه جذاب در نگاه فلورنتینو پرز تبدیل کرد. پرز، با خرید بیل، مثلث موردنظر خود در خط حمله (بیل-بنزما-رونالدو) را تکمیل کرد. 106 گل و 67 پاس گل بیل در 258 بازی برای رئال، به کسب این عناوین کمک کرد: 3 قهرمانی در لالیگا، 1 جام حذفی (با پیروزی بر بارسلونا که با تأثیر مستقیم و گل مشهور بیل به دست آمد)، 1 سوپرجام اسپانیا، 5 لیگ قهرمانان، 2 سوپرجام اروپا و 3 جام باشگاه‌های جهان.

دهمین خرید کهکشانی: خامس، 75 میلیون یورو از موناکو (2017-2014) و (2020-2019)

خامس رودریگز یکی از ستاره‌های جام‌جهانی 2014 بود. کلمبیا به لطف 6 گل و 2 پاس گل او، تا مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 2014 پیشروی کرد و درین مرحله، از برزیل شکست خورد. رئال‌مادرید که همیشه روی تورنمنت‌های بزرگ متمرکز است، پس از جام، بلافاصله درهای باشگاه موناکو را زد و ستاره کلمبیایی، چمدان‌های خود را به مقصد اسپانیا بست. هافبک کلمبیایی در 125 بازی برای رئال، 37 گل و 42 پاس گل ثبت کرد. خامس، یک بازیکن چپ پا با مهارت عالی در لمس توپ بود، اما فراز و نشیب‌های زیادی در بازی او مشاهده می‌شد. همین نوسانات باعث شد که مربیان رئال و به‌ویژه زیدان، فرصت بازی کافی را به او ندهند. خامس در اعتراض به این وضعیت، جمله‌ای را گفت که مشهور شد: «به بازی در رئال ادامه خواهم داد، مگر اینکه فلج بشم!» خامس دو سال به بایرن قرض داده شد و حتی در آستانه پیوستن به اتلتیکومادرید بود. در فصل 20-2019 دوباره به رئال برگشت. دوره دوم حضور او با مصدومیت‌های متعددی همراه بود. نمایش او در دوره دومش، حتی از دوره اول نیز بدتر بود و پس از ثبت تنها 1 گل و 2 پاس گل در 728 دقیقه بازی، اسپانیا را به مقصد انگلیس ترک کرد تا شانس خود را در اورتون بیازماید. شاید خاطره‌انگیزترین قاب ذهنی هواداران رئال از خامس، گلی باشد که در ال‌کلاسیکوی سال 2017 به ثمر رساند. در حالی‌که رئال 10 نفره بود، خامس به‌عنوان یار تعویضی به میدان آمد و گل تساوی رئال را به ثمر رساند. هر چند مسی در دقیقه 93 گل خامس را پاسخ داد و رئال در برنابئو شکست خورد، اما گل خامس به خاطر نوع ورودش به زمین به‌عنوان یار تعویضی و یک یار کمتر رئال، در ذهن مادریدیستاها ماندگار شد. خامس با این افتخارات، رئال را ترک کرد: 2 لالیگا، 1 سوپرجام اسپانیا، 2 لیگ قهرمانان، 2 سوپرجام اروپا و 2 جام باشگاه‌های جهان.

یازدهمین خرید و تنها خرید کهکشانی ناکام رئال: ادن هازارد، 115 میلیون یورو از چلسی (2023-2019)

ادن هازارد، پیش از عزیمت به رئال، برای خود نامی دست‌وپا کرده بود. او در چلسی، ستاره‌ای در کلاس جهانی بود که لیگ برتر را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده بود. اما در 2 فصل نخست حضورش در رئال، سال‌های نوری با آنچه در چلسی از او دیده بودیم، فاصله داشت. به محض رسیدن به رئال، مصدوم شد و 3 بازی نخست را از دست داد. این مصدومیت زودهنگام، یک نشانه بد و نخستین زنگ هشدار برای باشگاه بود. در نخستین فصل حضورش، فقط 1545 دقیقه بازی کرد که حاصل آن، 1 گل و 7 پاس گل بود. مصدومیت‌های متعدد، مانع رسیدن او به سطح مطلوب بود. همه منتظر فصل دوم بودند تا شاید هازارد خاطره فصل اول را از ذهن هواداران و مدیران باشگاه پاک کند، اما اُفت آمادگی او در فصل دوم، از فصل اول هم بدتر بود. این بار مصدومیت‌های عضلانی دامن او را گرفتند و دقایق بازی او در فصل 21-20، به 896 دقیقه کاهش یافت! در فصل 22-21، دقایق بازی او تغییر محسوسی نداشت (903 دقیقه) و در فصل آخر نیز کمترین میزان دقایقِ دوران حرفه‌ایش را تجربه کرد (392 دقیقه). در نهایت با رئال‌مادرید موافقت کرد که 1 سال پیش از پایان قراردادش، بدون دریافت هیچ‌گونه غرامتی، از فوتبال خداحافظی کند! هازارد علی‌رغم اینکه بیشتر دوران حضورش را نیمکت‌نشین و یک ستاره رو به افول بود، اما سند این افتخارات به نامش زده شد: 2 لالیگا، 1 جام حذفی اسپانیا، 1 سوپرجام اسپانیا، 1 لیگ قهرمانان، 1 سوپرجام اروپا.

دوره سوم کهکشانی‌ها یا کهکشانی‌های 3 (2023 تا ...)

رؤسا: فلورنتینو پرز

مربیان: کارلو آنچلوتی (2023 تا ...)

افتخارات:

🔸 1 لالیگا

🔸 1 سوپرجام اسپانیا

🔸 1 لیگ قهرمانان اروپا

دوازدهمین خرید کهکشانی: جود بلینگام، 103 میلیون یورو از دورتموند (2023 تا ...)

پسرک انگلیسی، در یک انتقال آرام که از قبل قطعی بود، بدون هیچ‌گونه سروصدایی به پایتخت اسپانیا نقل‌مکان کرد. زنبورها که به شرط‌بندی روی استعدادهای جوان مشهور هستند، با بلینگام حتی تا مرز فتح بوندس‌لیگا پیش رفتند، اما در هفته آخر، با تساوی در وست‌فالن، قهرمانی را به بایرنِ توخل واگذار کردند. رشد بازیکن 20 ساله رئال در دورتموند مشهود بود، او از 4 گل و 4 پاس گل در فصل 21-20 ، به 14 گل و 7 پاس گل در فصل 23-22 رسید. قدرت رهبری او نیز فراتر از بسیاری از بازیکنان هم سن‌وسالش بود. حضور بلینگام باعث شد که رئالی‌ها، تلخی خرید هازارد را فراموش کنند و دوباره به خریدهای 100 میلیونی در آینده امیدوار شوند! موفقیت بلینگام در فصل نخست حضورش فراتر از انتظار بود و حتی برای کسب جایزه پیچی‌چی (کفش طلای لالیگا) جنگید، اما در نهایت در رده سوم گلزنان لالیگا قرار گرفت. بلینگام با 23 گل و 13 پاس گل در 42 بازی، نقش اثرگذاری در کسب دوگانه لالیگا-لیگ قهرمانان درین فصل ایفا کرد و همه، وی را بخشی از خط آتش مخوف رئال در سال‌های آتی می‌دانند: بلینگام، وینیسیوس، رودریگو و امباپه.

سیزدهمین خرید کهشانی: کیلیان امباپه، انتقال رایگان از پاری سن‌ژرمن (2024 تا ...)

امباپه، آخرین و جدیدترین سورپرایز فلورنتینو پرز برای رئالی‌ها است. امباپه از زمان حضور در رده‌های پایه موناکو، به رئال‌مادرید علاقمند بود. در موناکو، قهرمان لیگ 1 فرانسه شد و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان نیز صعود کرد. حضور مثلث بی‌بی‌سی در رئال به این معنا بود که او فرصت بازی در ترکیب ثابت رئال را پیدا نخواهد کرد. برای همین او ترجیح داد ابتدا به پاری سن‌ژرمن برود. او 7 سال در پاریس ماند و این حضور طولانی‌مدت باعث شد که به بهترین گلزن تاریخ این باشگاه تبدیل شود. نفوذ خانواده امباپه بر او و بازی کردن در زادگاهش پاریس نیز تأثیر زیادی بر ماندگاری او در پی‌اس‌جی داشت. در سال 2022، بسیاری کار انتقال او به رئال را تمام‌شده می‌دانستد، اما امباپه جوان به یکباره تغییر موضع داد و قرارداد خود با پاریس را 2 سال دیگر تمدید کرد. قرارداد امباپه امکان تمدید تا 2025 را نیز داشت. اما ستاره فرانسوی این بار تصمیم قطعی خود را گرفته بود و باشگاهی را انتخاب کرد که از کودکی رؤیای بازی در آن را داشته است. آیا امباپه می‌تواند خط حمله رئال را از آنچه اکنون هست، قویتر کند و تسلط رئال بر لالیگا را طولانی‌تر کند؟! آیا امباپه می‌تواند مثل الگوی دوران کودکی‌اش رونالدو اثرگذار باشد و حتی از او فراتر رود؟

کهکشانی‌های ارزان‌قیمت اما اثرگذار

رئال‌مادرید اسطوره‌هایی نیز دارد که با کمترین هیاهو و با ارزانترین قیمت به رئال آمدند. رود فان نیستلروی، مهاجم هلندی، که با 15 میلیون یورو از منچستر به رئال‌مادرید آمد و با گل‌هایش، در 2 قهرمانی پیاپی لالیگا در 07-2006 و 08-2007 نقش داشت. ژابی آلونسو، شاه‌ماهی‌ایی بود که رئال با پرداخت 34 و نیم میلیون یورو، از لیورپول صید کرد و در قهرمانی رئال در لادسیما و غلبه بر بارسلونا در لالیگا در دوران مورینیو، نقش اساسی داشت. هافبک طلایی رئال‌مادرید در دوره دوم کهکشانی‌ها، فقط 65 میلیون یورو برای رئال هزینه برداشت. مثلث کروس-کاسمیرو-مودریچ، به جرأت یکی از مؤثرترین خریدهای تاریخ رئال و قویترین خطوط میانی تاریخ فوتبال هستند. وینیسیوس برزیلی و کورتوا نیز دیگر نام‌های این لیست هستند. وینیسیوس از یک بازیکن پراشتباه و شدیداً موردانتقاد در فصل‌های نخست حضورش، به ستاره‌ای تبدیل شد که گل‌های 14 امین و 15 امین قهرمانی رئال در اروپا را به ثمر رساند. وینیسیوس مثال بی‌نقصی از روند تکامل یک بازیکن و تبدیل شدن به یک ستاره است. کورتوا پیش از پیوستن به رئال، به لطف بازی در اتلتیکومادرید، با لالیگا آشنا بود. زمانی که از چلسی، به لالیگا و به رئال‌مادرید بازگشت، دیواری را درون دروازه رئال تشکیل داد که فقط در صورت مصدومیت او، قابل فروپاشی است!

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹پروفایل تیم‌های یورو 2024؛ تیم ملی آلمان به دنبال نخستین قهرمانی از سال 1996

🔹صحبت‌های مهم لاپورتا در مورد اخراج ژاوی، انتقال امباپه، هانسی فلیک و خریدهای جدید

🔹متن کامل مصاحبه ژابی آلونسو با سی ان ان : هدف اصلی ما، کسب سهمیه اروپا بود

🔹ژابی آلونسو در مورد رد درخواست لیورپول: می‌خواستم داشته‌های فعلیم را حفظ کنم!

🔹همه چیز درباره یورو ۲۰۲۴؛ بررسی جدول و برنامه بازی‌های هفدهمین دوره جام ملّت‌های اروپا

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار