فوتبال7

پیش بازی بوروسیا دورتموند – رئال مادرید؛ ومبلی در انتظار فینالی غمگین

48 ساعت تا تقابل کهکشانیها با زردهای وست فالن!

1403/03/10 18:34 علی ساغری

پیش بازی بوروسیا دورتموند – رئال مادرید؛ ومبلی در انتظار فینالی غمگین

دو غول فوتبال اسپانیا و آلمان؛ یعنی دورتموند و رئال مادرید قرار است شنبه شب، در ورزشگاه ومبلی به مصاف هم بروند تا بالاخره فوتبال باشگاهی اروپا در فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ به پایان برسد. از یکسو کهکشانیها به دنبال کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها به اندازه شماره پیراهن متس هوملس هستند و از سوی دیگر زنبورها هم تلاش می‌کنند با کسب دومین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، به جمع تیم‌هایی مانند چلسی، پورتو، بنفیکا، ناتینگهام فارست و... بپیوندند. این مسابقه فوتبالی، فکت‌ها و نکات آماری خاص خودش را دارد که در این مطلب از فوتبال۷ قرار است به آن بپردازیم.

فینالی غمگین در ورزشگاه ومبلی لندن

حتماً خبر خداحافظی تونی کروس از دنیای فوتبال و همچنین جدایی رویس از دورتموند در پایان این فصل از فوتبال اروپا را شنیده‌اید. هواداران فوتبال برای آخرین بار قرار است با شماره هشت کهکشانی‌ها و شماره یازده زنبور‌ها دیدار کنند و قطعاً ندیدن بازیکنانی با این سطح محبوبیت و وفاداری، برای هر هواداری سخت است.

ابهام درباره حضور لونین در دروازه رئال مادرید

چند روز پیش خبر ابتلای لونین؛ دروازه اوکراینی کهکشانی‌ها به آنفولانزا، حسابی نگرانی به جان کادر فنی و هواداران رئال مادرید انداخت. گفته می‌شود سنگربان رئالی‌ها قرار است چند روز بعد، جدا از سایر اعضای تیمش به لندن برسد. با این حال گفته می‌شود که کارلو آنجلوتی قرار است از کورتوآ در چارچوب دروازه تیمش استفاده کند. اما این تصمیم چندان هم مطابق خواسته سکونشینان سانتیاگو برنابئو نیست. چرا که آن‌ها معتقدند لونین آن‌ها را به فینال رسانده است.

عملکرد مشابه رئال و دورتموند در فینال لیگ قهرمانان به عنوان میزبان

همانطور که می‌دانید در اسکوربرد‌های خارجی، تیمی که در سمت چپ نوشته می‌شود، معمولاً میزبان است. دورتموند در هر دو بازی که به فینال این رقابت‌ها رسیده است، در سمت چپ نامش نوشته شده و میزبان بوده است. زنبور‌ها در یک دیدار از این دو بازی فینال، مقابل یوونتوس در سال ۱۹۹۷ به برتری رسیده‌اند و در سال ۲۰۱۳ مقابل بایرن مونیخ، در همین ورزشگاه ومبلی شکست خورده اند.

از سوی دیگر عملکرد رئال مادرید هم مشابه است. آن‌ها در ۶ مورد از ۱۷ فینالی که تجربه کرده‌اند، نامشان در سمت چپ اسکوردبرد قرار گرفته و میزبان بوده‌اند. آن‌ها در سه بازی مقابل بنفیکا، اینترمیلان و لیورپول شکست خورده‌اند و بایرلورکوزن، یوونتوس و لیورپول به برتری رسیده‌اند. به نظر می‌رسد آمار کهکشانی‌ها و زنبور‌های وست فالن از نظر عملکرد به عنوان میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا، مشابه هم است.

نگاهی به تقابل‌های قبلی رئال مادرید و دورتموند

درکنار مسابقاتی مانند رئال مادرید – بایرن مونیخ و همچنین رئال مادرید – یوونتوس، مصاف دورتموند و رئال مادرید از هم جمله بازی‌های پرتکرار فوتبال اروپا است! در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین مسابقات این دو تیم خواهیم پرداخت.

لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳؛ ۴ بازی در یک تورنمنت

این دو تیم در آن فصل از لیگ قهرمانان اروپا به همراه منچسترسیتی و آژاکس در یک گروه قرار داشتند. این بازی در ورزشگاه وست فالن با برتری دورتموند به پایان رسید و تقابل دیگرشان در سانتیاگو برنابئو به تساوی ۲ – ۲ ختم شد. امّا رئال و دورتموند در نیمه نهایی چمپیونزلیگ آن فصل هم مقابل هم قرار گرفتند که بازی رفت با برتری ۴ بر ۱ دورتموند تمام شد و در مسابقه برگشت هم رئال مادرید با دو گل بنزما و راموس به برتری رسید، اما نتوانست به فینال راه یابد. هواداران فوتبال، پوکر لواندوفسکی مقابل کهکشانی‌ها را حتماً به خاطر دارند.

لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴؛ انتقام نیمه نهایی فصل قبل

زنبور‌ها بار دیگر مقابل کهکشانی‌ها قرار گرفتند. اما این بار قرار بود این دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی دربرابر هم قرار بگیرند. در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، رئال مادرید با هدایت کارلو آنجلوتی توانست رقیب خود را با سه گل شکست دهد. زرد و مشکی پوشان وست فالن علی رغم کسب پیروزی ۲ بر ۰ در بازی برگشت، در مجموعه با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خوردند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند. در بازی برگشت، رومن وایدنفلر؛ دروازه‌بان وقت دورتموند ضربه پنالتی آنخل دی ماریا را مهار کرد.

لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷؛ غول‌هایی که زورشان به هم نرسید.

این دو تیم در آن فصل لیگ قهرمانان اروپا همگروه بودند که هردو بازیشان با نتیجه ۲ – ۲ به پایان رسید. در آن مقطع زمانی توماس توخل روی نیمکت دورتموند و زین الدین زیدان روی نیمکت رئال مادرید می‌نشست.

لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸؛ روز‌های بحران با پیتر بوش

هواداران دورتموند قطعاً از پیتر بوش؛ سرمربی هلندی آن مقطع این تیم به نیکی یاد نمی‌کنند. مرد اول نیمکت آن زمان زنبور‌ها یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌های تاریخ این تیم را ثبت کرد. در آن دوره لیگ قهرمانان اروپا دورتموند، رئال مادرید، تاتنهام و زسکامسکو در یک گروه بودند و کهکشانی‌ها با نتایج ۳ بر ۱ و ۳ بر ۲ مقابل نماینده آلمان به برتری رسیدند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ادعای جنجالی مدیرعامل دورتموند پیش از بازی با رئال: مبلغ انتقال بلینگام واقعی نبود

🔹متن کامل مصاحبه جذاب امباپه با سی ان ان: در فینال، فقط تماشاگر بازی رئال خواهم بود

🔹بلینگام: نخستین فینال اروپایی مقابل تیم سابقم، رؤیایی خواهد بود. کاملاً آماده بازی هستم

🔹گلزنی لیونل مسی در شب شکست اینترمیامی

🔹فابریتزیو رومانو: امباپه ممکن است پیش از یورو معارفه شود

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار