فوتبال7

انزو مارسکا؛ سرمربی جدید چلسی کیست؟

جایگزین پوچتینو از چمپیونشیپ آمد!

1403/03/09 5:8 علی ساغری

انزو مارسکا؛ سرمربی جدید چلسی کیست؟

بعد از پایان کار پوچتینو در چلسی، هواداران این تیم در اتنظار معرفی سرمربی جدید تیم خود بودند تا اینکه بالاخره این انتظار به پایان رسید. انزو مارسکا; سرمربّی جوان و موفّق ایتالیایی، فصل بعد آبی پوشان لندنی را در لیگ برتر جزیره و سایر رقابت‌ها از جمله لیگ کنفرانس اروپا هدایت خواهد کرد. اگر شناخت زیادی از این اقای مارسکا ندارید، بدانید که این مطلب از سایت فوتبال۷ به بررسی سوابق فوتبالی او اختصاص دارد. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نگاهی کلی به بیوگرافی و سوابق انزو مارسکا

انزو مارسکا در ۱۰ فوریه ۱۹۸۰ در پونتانیانو فایانو کشور ایتالیا متولّد شد. او در دوران بازی خود برای تمامی رده‌های سنی پایه آتزوری بازی کرد، امّا هیچ وقت به تیم ملّی بزرگسالان کشورش راه نیافت. وی فوتبال خود را از جوانان آث میلان شروع کرد و سه سال بعد به همین رده سنی در تیم کالیاری راه یافت. مارسکا همچنین سابقه بازی در رده سنّی بزرگسالان یوونتوس، سویا، سمپدوریا، المپیاکوس، هلاس ورونا، مالاگا، فیورنتینا، پالرمو و وست برومویچ را داراست.

این مرد ایتالیایی از سال ۲۰۱۷؛ کمی بعد از خداحافظی از مستطیل سبز، وارد دنیای مربیگری شده است. البته بیشتر دوران حضور او روی نیمکت تیمهای مختلف، به ایفای نقش به عنوان دستیار اختصاص دارد. او سابقه همکاری با گواردیولا را دارد و به تازگی لسترسیتی را قهرمان چمپیونشیب یا همان فوتبال دسته یک انگلیس کرد.

مهم‌ترین دستاورد‌های فوتبالی مارسکا به عنوان بازیکن

وی در فصل ۲۰۰۱ – ۲۰۰۲ با تیم یوونتوس موفّق به کسب عنوان قهرمانی سری آ ایتالیا شد و با همین تیم به قهرمانی سوپرجام این کشور رسید. اما بهترین روز‌های دوران بازیگری مارسکا به زمان حضورش در سویا برمیگردد. جایی که مرد ایتالیایی دوبار با این تیم به قهرمانی لیگ اروپا رسید و سوپرجام اروپا را هم با این تیم در سال ۲۰۰۶ کسب کرد. در آن مقطع زمانی بازیکنانی مانند دنی آلوز با مارسکا در این تیم اسپانیایی هم بازی بودند. قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا و کوپا دل دی با سویا در سال ۲۰۰۷، دیگر نقاط درخشان رزومه ایشان به عنوان بازیگر هستند. وی همچنین در فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ به مقام قهرمانی سری ب ایتالیا با پالرمو رسید.

دوران مربیگری انزو مارسکا

او کار خود را با دستیاری در تیم‌های آسکولی، سویا و وستهم شروع کرد. اما از سال ۲۰۲۱ اوّلین بار، سرمربیگری را با نشستن روی نیمکت پارما تجربه کرد.

حضور روی نیمکت پارما

او در ۲۷ می‌۲۰۲۱ به عنوان سرمربی پارمایی انتخاب شد که در پایان آن فصل از فوتبال اروپا به سری ب فوتبال ایتالیا سقوط کرده بود. مارسکا در آن تیم بازیکنان بزرگی مانند جان لوئیجی بوفون را رهبری کرد. با این حال توفیق زیادی به عنوان مرد اوّل نیمکت پارما بدست نیاورد و در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی، از سمت خود برکنار شد.

فعّالیّت به عنوان دستیار گواردیولا

مارسکا در ژوئن ۲۰۲۲ به عنوان دستیار گواردیولا انتخاب شد و در آن مقطع زمانی جای خوان ساموئل لیلویی را گرفت که سرمربی السد شده بود. وی در فصل ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ فوتبال اروپا عناوین قهرمانی لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا را با تیم منچسترسیتی بدست آورد.

قهرمانی در چمپیونشیپ با لسترسیتی

شاید مهم‌ترین دستاورد انزو مارسکا در دوران مربیگری اش، قهرمانی با تیم لسترسیتی در لیگ دسته دو فوتبال انگلیس باشد. او در چهار بازی اولّش با این تیم به چهار پیروزی رسید و به عنوان سرمربی ماه آگوست رقابت‌های چمپیونشیپ انتخاب شد. او همین رکورد را در ماه اکتبر، به دنبال کسب ۶ برد از ۶ بازی و زدن ۱۵ گل بدست آورد. اما بهترین تلقّی شدن او در لیگ دسته دو انگلیس به این موارد ختم نشد. چرا که در ماه دسامبر هم به دنبال کسب شش برد از هفت بازی و زدن ۱۸ گل، این عنوان را برای خود تکرار کرد. درنهایت به دنبال صعود لسترسیتی به عنوان قهرمان چمپیونشیپ به لیگ برتر انگلیس، این عنوان را در ماه آوریل برای چهارمین بار برای خود کرد.

خاطره خوش هواداران چلسی از مربیان ایتالیایی

تا پیش از مارسکا، پنج مربّی ایتالیایی روی نیمکت چلسی نشسته و هریک نتایج نسبتا خوبی را با این تیم کسب کردند. مهم‌ترین افتخارات مربیان هموطن مارسکا روی نیمکت آبی‌های لندن به شرح زیرند:

·        جان لوکا ویالی: وی در حدفاصل ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ سرمربی چلسی بود و با این تیم به قهرمانی جام اتحادیه، جام حذفی، جام خیریه، جام در جام اروپا و سوپرجام اروپا رسید.

·        کارلو آنجلوتی: مرد پرافتخار ایتالیایی بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ روی نیمکت آبی‌های لندن نشست و موفّق به قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، جام حذفی و جام خیریه این کشور شد.

·        روبرتو دی متئو: او خالق یکی از بهترین خاطرات هواداران چلسی است. وی بایرن مونیخ را در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۲، آن هم در ورزشگاه خانگی این تیم؛ یعنی آلیانز آرنا شکست داد و جام حذفی انگلیس را هم برای تیم خود کرد.

·        آنتونیو کونته: مربّی نام آشنای فوتبال اروپا بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی نیمکت چلسی نشست و این تیم را قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی انگلیس کرد. وی در آوریل ۲۰۱۷ تبدیل به تنها مربی شد که موفّق به شکست گواردیولا در دو بازی رفت و برگشت می‌شود.

·        مائوریتسیو ساری: این مرد پرحاشیه در سال ۲۰۱۹ موّفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ اروپا با چلسی شد.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹بلینگام رسماً جایزه بازیکن برتر لالیگا را کسب کرد

🔹میسوون گرینوود، سانچوی جدید دورتموند

🔹تن‌هاخ خواستار شد: پاسخ سریعتر از طرف منچستریونایتد در مورد آینده‌اش

🔹کوارتسخلیا از پاری سن ژرمن پیشنهاد رسمی دریافت کرد

🔹برنامه لیورپول برای دوران آرنه اسلات: خلأ گواردیولا، جانشینی صلاح و خرید فلورین ویرتس

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار