فوتبال7

خاویر تباس برای جلوگیری از سوپرلیگ، دست به دامان کمیسیون اروپا شد

جنگ تباس و فلورنتینو پرز برای تشکیل یا جلوگیری از سوپر لیگ، هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند.

1403/03/07 16:8 بهروز شیعه‌یان

خاویر تباس برای جلوگیری از سوپرلیگ، دست به دامان کمیسیون اروپا  شد

پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا و دولت او حامی پروژه سوپرلیگ هستند یا حداقلش اینست که در مقابل آن، سنگ‌اندازی نمی‌کنند. بر خلاف دولت فرانسه و مکرون که رسماً با پروژه سوپرلیگ مخالفت و آن را محکوم کرده‌اند، دولت چپگرای اسپانیا، تشکیل سوپرلیگ را مسأله‌ای از جنس «آزادی ایجاد تشکل‌ها» می‌داند و معتقد است ممانعت از ایجاد سوپرلیگ، ممانعت از آزادی اشخاص و گروه‌ها است.

فوتبال اسپانیا در یک سال اخیر درگیر مسائلی همچون رسوایی اخلاقی لوییس روبیالس، ناکامی در رده ملی، ناکامی تیم‌های باشگاهی در اروپا (به جز رئال‌مادرید) بوده، اما اصلی‌ترین مسأله آن‌ها، جدال خاویر تباس رییس لالیگا با دو باشگاه رئال‌مادرید و بارسلونا بر سر سوپرلیگ است. جدال اصلی در این نبرد درون‌خانوادگی نیز بین خاویر تباس و فلورنتینو پرز است.

پس از برکناری روبیالس، نگرانی جدید تباس این بود که شخصی به ریاست فدراسیون برسد که حامی سوپرلیگ است. از بین نامزدهای ریاست فدراسیون، شخصی که بیشترین نزدیکی را به دیدگاه تباس دارد، پدرو روخا است که پس از ریاست موقت، با اتفاق‌نظر اکثر اعضای فدراسیون، به ریاست دائم رسید.

اما رأی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در مورد این پروژه، یک رأی دوپهلو بود که از یک سو، مخالفت با تشکیل سوپرلیگ را مخالفت با حق آزادی رقابت دانست و از سوی دیگر، به یوفا اجازه داد برای حفظ یکپارچگی جامعه ورزش در اروپا که در راستای ارزش‌های اتحادیه اروپایی است، هر اقدامی را که لازم می‌داند، انجام دهد.

خاویر تباس به دیدارهای دو جانبه با کمیسیون اروپایی متوسل شده تا ازین طریق با پروژه پرز که آن را در جهت منافع باشگاه‌های بزرگ می‌داند، مقابله کند. کمیسیون اروپا در نقش بازوی اجرایی (قوه مجریه) اتحادیه اروپا است.

نمایندگان لالیگا و کمیسیون این هفته با هم دیدار داشتند. این پنجمین دیدار آن‌ها بود و البته نخستین دیداری بود که صرفاً متمرکز بر سوپرلیگ بود. موضوع این دیدار، مقابله با سوپرلیگ از طریق اعطای مشوق‌های اقتصادی به باشگاه‌های کوچکتر و بررسی خطرات ناشی از چنین ابتکاری برای یکپارچگی اتحادیه اروپایی بود.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹خبرنگار تلگراف مدعی شد: انزو مارسکا، گزینه اول مربیگری چلسی و جانشینی پوچتینو

🔹لوورو زوونارک، لوکا مودریچ جدید فوتبال کرواسی ، کیست؟

🔹ویدیو | خلاصه بازی پورتو 2-1 اسپورتینگ لیسبون (گلزنی مهدی طارمی و قهرمانی جام حذفی)

🔹صحبت‌های جنجالی ژاوی در آخرین بازی: می‌خواستم بمانم، گفتند برو!

🔹با پیروزی آتالانتا، رم از صعود به لیگ قهرمانان فصل بعد باز ماند

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار