فوتبال7

سلطه اسپانیا بر فوتبال زنان اروپا و جهان؛ قهرمانی دوباره بارسلونا در لیگ قهرمانان

بارسلونایی‌ها باز هم گل کاشتند و قهرمان اروپا شدند. در این مقاله خبری کوتاه، نگاهی داریم به قهرمانی آن‌ها و پیشرفت اسپانیا در فوتبال زنان.

1403/03/06 10:21 بهروز شیعه‌یان

سلطه اسپانیا بر فوتبال زنان اروپا و جهان؛ قهرمانی دوباره بارسلونا در لیگ قهرمانان

تیم فوتبال زنان بارسلونا با قهرمانی در فینال لیگ قهرمانان، حلقه‌یِ سلطه اسپانیایی‌ها بر فوتبال جهان را تکمیل کرد تا امسال، «سال اسپانیا» لقب بگیرد.

بارسلونا دیروز با شکست 2-0 ملکه فعلی مسابقات، لیون را شکست داد و خود بر تخت پادشاهی نشست.

نکته جالب قهرمانی زنان بارسلونا، اسپانیایی بودن 6 بازیکن از 11 بازیکن این تیم است. نکته‌ای که اِما هیز، سرمربی سابق چلسی و فعلی تیم ملی آمریکا نیز در اوایل هفته به آن اشاره کرده بود: «مشخصاً اسپانیا. اسپانیایی‌ها، در فوتبال زنان، با اختلاف از بقیه جلوترن.»

گل اول بارسلونا در این مسابقه، در دقیقه 63 به ثمر رسید. این گل حاصل یک همکاری تیکی‌تاکایی دیدنی بود؛ مثلثی که 3 هافبک اسپانیایی این تیم، پاتری گوییخارو، ماریونا کالدِنتی و آیتانا بونماتی، تشکیل دادند. بونماتی با حرکت پا به توپ و تماشایی خود این همکاری مثلثی را به گل اول بازی تبدیل کرد. گل دوم نیز که تیر خلاص بر پیکره لیون بود و در وقت‌های تلف‌شده به ثمر رسید، حاصل همکاری 3 اسپانیایی دیگر بود که هر سه به‌عنوان تعویضی نیمه دوم، به بازی آمده بودند: اُنا باتله، کلودیو پینا و اَلکسیا پوتیاس. ازین 6 بازیکن، فقط پینای 22 ساله در ترکیب اسپانیای قهرمان در جام‌جهانی حضور نداشت.

با زدن گل دوم، استادیوم سن‌مامس بیلبائو که مملو از تماشاگران بارسایی بود، منفجر شد، هم به‌خاطر اینکه تیم زنان بارسلونا موفق به تکمیل چهارگانه فصل شد و هم به‌خاطر خاص بودن گل در آن دقایق از بازی.

پوتیاس 30 ساله، زمانی که هنوز فوتبال زنان اسپانیا بر قله قرار نگرفته بود، برای خود نامی دست‌وپا کرد. حتی در سال‌های 2021 و 2022 که او فاتح توپ طلای زنان شد، به‌خاطر عدم پشتیبانی کافی از زنان، دستاورد او چندان موردتوجه قرار نگرفت.

اما اسپانیایی‌ها ناامید نشدند و باشگاه‌های مختلف، به‌ویژه بارسلونا، به پرورش استعدادهای جوان، مربیان نخبه و کارشناسان رشد در حوزه فوتبال زنان ادامه دادند. تنها حلقه مفقوده دستاوردهای آن‌ها یک جام ملی بود. در آستانه یورو 2022، پوتیاس رباط صلیبی پاره کرد و غیبت او باعث حذف اسپانیا در یک‌چهارم شد. تا زمان جام‌جهانی 2023 زنان، لاروخا، در بازی‌های مراحل حذفی تورنمنت‌های ملی، حتی یک بار هم پیروز نشده بود.

اما تلاش‌های اسپانیا در هر دو جبهه باشگاهی و ملی، بالاخره جواب داد. بارسلونا در سال 2021، با شکست چلسیِ اما هیز، برای نخستین بار فاتح لیگ قهرمانان شد.

سال بعد، 2022، آن‌ها برای 3 امین بار در 5 سال گذشته، مغلوب لیون شدند و قهرمانی را از دست دادند.

پس از این شکست بارسلونا مقابل لیون، باز هم تردیدهایی نسبت به سرمایه‌گذاری آن‌ها در فوتبال زنان مطرح شد، اما شواهد غیرقابل انکار خیلی زود از راه رسیدند. بارسلونا با کامبک مقابل وولفسبورگ در فینال 2023 و تبدیل نتیجه 2-0 به 3-2، پس از 1 سال ناکامی، دوباره قهرمان اروپا شد و 2 ماه و نیم پس از آن نیز تیم زنان اسپانیا، برای نخستین بار جام طلایی رنگ جهانی را بالای سر بردند.

ماریا تکسیدور، سرمربی سابق بارسلونا، در مصاحبه‌ای به یاهو اسپورت گفته بود: «این تازه آغاز راه ما در فوتبال زنان است.»

قهرمانی روز شنبه بارسلونا ادامه این راه بود و به نظر می‌رسد که مقصد بعدی اسپانیایی‌ها، قهرمانی در المپیک باشد. آن‌ها شانس اول کسب مدال طلا هستند و بعید است که آمریکا، اما هیز و الکس مورگان، قادر به سد کردن این راه باشند.

هیز سرمربی آمریکا بهتر از هر کس دیگری اسپانیایی‌ها را می‌شناسد، چون چلسی او 3 بار در سال‌های 2021، 23 و 24 ، به دست زنان بارسلونا، از اروپا حذف شده. به همین‌خاطر است که هفته پیش، در آخرین کنفرانس خبری خود پیش از ترک چلسی و بر عهده گرفتن هدایت آمریکا گفت: «من بالاخره یک روزی این اسپانیایی‌های لعنتی رو شکست میدم.»

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹 شوخی تن‌هاخ و روی کین در جشن قهرمانی: خودتم همچین مربی خوبی نبودی!

🔹ویدیو | شوت تماشایی گرانیت ژاکا و قهرمانی لورکوزن در جام حذفی آلمان

🔹ویدیو | خلاصه بازی منچستریونایتد 2-1 منچسترسیتی (اختصاصی فوتبال7)

🔹تن‌هاخ پس از قهرمانی در جام حذفی: ماندن یا نماندنم به خودم بستگی ندارد

🔹نکات آماری دست اول از بازی منچستریونایتد 2-1 منچسترسیتی (فینال جام حذفی انگلیس)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار