فوتبال7

همه چیز درباره هانسی فیلیک؛ سرمربی جدید بارسلونا

مردی که ره صد ساله را یک شبه رفت!

1403/03/05 6:12 علی ساغری

همه چیز درباره هانسی فیلیک؛ سرمربی جدید بارسلونا

بعد از انتشار خبر برکناری ژاوی هرناندز از مربیگری بارسلونا، هواداران این تیم به دنبال شناختن مرد اوّل نیمکت تیمشان در فصل پیش رو بودند که انتظار آن‌ها بالاخره به پایان رسید. مدیران باشگاه بعد از قطع همکاری با هافبک سابق این تیم ، هانس دیتر فیلیک یا همان هانسی فیلیک را برای هدایت تیمشان در فصل بعد انتخاب کردند. به همین مناسبت این مطلب از وبسایت فوتبال۷ را به شرح بیوگرافی و سوابق ورزشی مرد نام آشنای آلمانی اختصاص داده‌ایم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به بیوگرافی و دوران بازی هانسی فیلیک

هانس دیتر فیلیک در تاریخ ۲۴ فوریه ۱۹۶۵ در هایدلبرگ کشور آلمان متولد شد. وی سابقه بازی در تیم‌های ساندهاوزن، بایرن مونیخ، کلن و ویکتوریا بامنتال را داراست. دوران بازی وی تا سال ۲۰۰۰ ادامه پیدا کرد و از آنجا به بعد فعّالیّت مربیگری خود را شروع کرد. او هیچگاه فرصت بازی در تیم ملّی بزرگسالان آلمان را پیدا نکرد و تنها دو بازی را برای تیم زیر ۱۸ساله‌های آلمان غربی در جام ملتهای زیر ۱۸ساله‌های اروپا انجام داد. در این دو بازی تیم کشورش موفّق به شکست سوئد و بلغارستان شد. پست تخصصی او هافبک میانی بود. وی ۱۰۴ بازی را برای بایرن مونیخ انجام داد و موّفق به زدن ۵ گل برای باواریایی‌ها شد. فیلیک در دوران بازی خود چهاربار قهرمانی بوندسلیگا، یک قهرمانی جام حذفی و همچنین یک نایب قهرمانی اروپا را با بایرن مونیخ تجربه کرد. هواداران فوتبال حتما شکست قرمزپوشان مونیخی مقابل پورتو در فینال چمپیونزلیگ ۱۹۸۷ را بخاطر دارند.

دوران مربیگری هانس دیتر فیلیک

او از سال ۲۰۰۰ مربیگری را در آخرین تیم دوران بازیگری اش؛ یعنی ویکتوریا بامنتال شروع کرد. کمی بعد روی نیمکت هوفنهایم به عنوان سرمربی نشست و تا سال ۲۰۰۵ هدایت این تیم را برعهده داشت. اما بدلیل کسب نتایج ضعیف از سمت خود برکنار شد و به عنوان دستیار در تیم ردبول سالزبورگ مشغول به کار شد. او در این تیم شناخته شده اتریشی دستیار افرادی چون جیووانی تراپاتونی و لوتئار ماتئوس شد. شاید اصلی‌ترین بخش‌های رزومه هانسی فیلیک در عرصه مربیگری، حضور وی به عنوان دستیار در تیم ملّی المان و همچنین نشستن روی نیمکت بایرن مونیخ باشد. در ادامه با جزئیات به این دو مورد خواهیم پرداخت.

حضور هانسی فیلیک در تیم ملّی آلمان

وی حدفاصل سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ دستیار یوآخیم لوو در تیم ملّی آلمان بود. فیلیک با تیم ملّی کشورش به نایب قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۸ (جام ملّت‌های اروپا اتریش – سوئیس)، سوّمی جهان در سال ۲۰۱۰ (جام جهانی آفریقای جنوبی) و قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ (جام جهانی برزیل) رسید. تیم ملّی آلمان با هدایت یوآخیم لوو و دستیاری هانس دیتر فیلیک به دیدار نیمه نهایی یورو ۲۰۱۲ هم رسید که در آنجا مقابل گربه سیاه خود؛ یعنی تیم ملّی ایتالیا با نتیجه دو بر یک شکست خورد. او بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ به مدّت پنج سال خانه‌نشین شد تا اینکه فرصت نشستن روی نیمکت بایرن مونیخ برایش فراهم شد!

بایرن مونیخ؛ سکوی پرتاب آقای فیلیک

هانسی فیلیک بعد از ۵ سال دوری از عرصه مربیگری، بالاخره در سال ۲۰۱۹ فعّالیّت خود را از سر گرفت. بعد از جدایی یوپ هاینکس از جمع باواریایی ها، مدیران این تیم تصمیم گرفتند که نیکو کواچ را به عنوان مرد اوّل نیمکت تیمشان برگزینند و او هم هانسی فیلیک را به عنوان دستیار خود برگزید. اما این انتخاب کمی بعد تبدیل به افسوس سران باشگاه شد. نتایج ضعیف مرد کروات، سبب نارضایتی بالادستی‌هایش شد تا اینکه بعد از شکست سنگین ۵ بر ۱ بایرن مقابل آینتراخت فرانکفورت، اخراج کواچ قطعی شد.

بعد از اخراج مربی کروات باواریایی ها، سران باشگاه تصمیم گرفتند موقتا آقای فیلیک را به عنوان مربی تیمشان برگزینند. اما نتایج خوب این مربّی نه چندان باتجربه روسای بایرن را به تمدید قرارداد به مدت طولانی‌تر تشویق کرد. وی در اوّلین بازی خود به عنوان سرمربی بایرن مونیخ با ۴ گل دورتموند مدعی را شکست داد و نشان داد از انگیزه‌های بالایی برخوردار است. اما این پایان موفّقیّت‌های آقای فیلیک نبود…

شکست سنگین بارسلونا و زدن رکورد افسانه‌ای گواردیولا

بایرن مونیخ تحت رهبری هانسی فیلیک در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ بارسلونا را با نتیجه ۸ بر ۲ درهم کوبید. آن‌ها در مراحل بعدی لیون و پاری سن ژرمن را هم شکست دادند تا ششمین جام قرمز‌های مونیخی در تاریخ UCL را کسب کرده باشند. پس از آن فیلیک ۴ جام دیگر؛ یعنی جام حذفی آلمان، سوپرجام آلمان، سوپر جام اروپا و جام باشگاه‌های جهان را به ویترین بایرن مونیخ اضافه کرد تا بعد از گواردیولا، دوّمین مربی باشد که در یک فصل موّفق به کسب شش‌گانه می‌شود.

فیلیک؛ عامل انتقال لروی سانه به بایرن مونیخ

یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که آقای هانس دیتر فیلیک در دوران حضورش در جمع باواریایی‌ها انجام داد، انتقال سانه از جمع سیتیزن‌ها به مونیخ بود. این انتقال تاثیر مهمی روی محبوبیت وی داشت و حتی حسن صالیحمیدزیچ را هم به تحسین واداشت و ایشان به وضوح حمایت خود را از تصمیم مربی تیمش اعلام کرد.

تیم ملّی آلمان؛ تجربه ناموّفق هانسی فیلیک به عنوان مربی

پس از کسب نتایج ضعیف تیم ملّی آلمان در تورنمنت‌های مختلف، از جمله یورو ۲۰۲۰، سران فوتبال آلمان تصمیم به برکناری سرمربی وقت؛ یعنی یوآخیم لوو گرفتند و هانسی فیلیک را به عنوان جایگزین وی انتخاب کردند. او از ۱ آگوست ۲۰۲۱ تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ روی نیمکت مانشافت نشست و موفّقیّت چندان زیادی را نتوانست بدست بیاورد. در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، آلمان موّفق به صعود از دور گروهی نشد و درنهایت به دنبال شکست سنگین این تیم مقابل ژاپن، حکم برکناری آقای فیلیک از هدایت تیم ملّی کشورش امضا شد.

افتخارات هانسی فیلیک در بایرن مونیخ

مهم‌ترین دستاورد‌های آقای فیلیک به عنوان سرمربی باواریایی‌ها به شرح زیرند:

·        قهرمانی در بوندسلیگا آلمان در فصول ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ و ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱

·        قهرمانی در جام حذفی آلمان در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰

·        قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰

·        قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰

·        قهرمانی در سوپرجام آلمان در سال ۲۰۲۰


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹پیشخوان فوتبال 7؛ اختصاصی فینال جام حذفی انگلیس، سیتی-یونایتد، 17:30 امروز شنبه

🔹خبر فوری | مذاکرات بایرن‌مونیخ و کمپانی نهایی شد؛ دستیاران هم مشخص شدند

🔹گزارش تحلیلی | چرا پوچتینو اخراج شد؟! نقش تاد بولی و بهداد اقبالی چه بود؟

🔹آخرین اخبار نقل‌انتقالات مربیان؛ ادعای جنجالی علیه لاپورتا و ردپای اقبالی در اخراج پوچتینو

🔹رسمی | ژاوی هرناندز، پیش از پایان فصل، از بارسلونا اخراج شد

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار