فوتبال7

پیشخوان فوتبال 7؛ اختصاصی فینال جام حذفی انگلیس، سیتی-یونایتد، 17:30 امروز شنبه

این آخرین پیشخوان باشگاهی فوتبال7 در فصل 24-2023 است که تنها بازی مهم باقیمانده از رقابت‌های داخلی را شامل می‌شود. در آخرین پیشخوان، فینال جام حذفی انگلیس و دربی شهر منچستر را برای شما روی پیشخوان گذاشته‌ایم. این پیشخوان جذاب را بخوانید و نتیجه بازی فردا را در ذهنتان پیش‌بینی کنید!

1403/03/05 1:47 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال 7؛ اختصاصی فینال جام حذفی انگلیس، سیتی-یونایتد، 17:30 امروز شنبه
تنها بازی مهم باقیمانده در 4 لیگ معتبر اروپایی، بازی فردا عصر منچسترسیتی و منچستریونایتد در ورزشگاه ومبلی است. طبق آخرین خبرهایی که امروز مخابره شد، این بازی که از ساعت 5:30 بعداز ظهر برگزار می‌شود، تأثیری در سرنوشت تن‌هاخ نخواهد داشت، اما بهرحال افزودن یک جام، به گنجینه جام‌های باشگاه و ترک منچستریونایتد با خاطره خوب برای تن‌هاخ، می‌تواند انگیزه خوبی برای بازیکنان و مربی یونایتد باشد.

هواداران شیاطین که در سال‌های اخیر کاملاً در سایه رقیب همشهری خود قرار گرفته‌اند، دعا می‌کنند که در بازی شنبه عصر، تیمشان واکنش مناسبی داشته باشد یا حداقل اگر قرار است بازی را واگذار کنند، شکست آبرومندانه‌ای داشته باشند. آخرین نسخه از درو کردن موفقیت‌های دوران فرگوسن توسط گواردیولا، یکشنبه همین هفته رقم خورد. گواردیولا موفق شد به‌عنوان نخستین مربی در تاریخ فوتبال انگلیس، برای 4 اُمین بار پیاپی، قهرمان لیگ انگلستان شود؛ دستاوردی که حتی فرگوسن بزرگ منچستری‌ها نیز در حسرتش ماند و اگرچه در فصل 10-2009 تا یک قدمی آن پیش رفت، اما توسط چلسیِ آنچلوتی ناکام گذاشته شد.

در سمت قرمز رنگ شهر اما زلزله‌ای مهیب رُخ داده که تمام آوارهای عالم را بر سر هواداران یونایتد و افتخارات بجامانده از دوران فرگوسن، خراب کرده است. منچستریونایتد تن‌هاخ، بدترین عملکرد امتیازی، بیشترین تعداد شکست، بدترین گل خورده و چند رکورد منفی دیگر را ثبت کرد. بنابراین انتظار شکست آبرومندانه در بازی فردا واقع‌بینانه‌ترین انتظار برای هواداران یونایتد است.

عملکرد ضعیف منچستریونایتد باعث شده که از سال 2020، برای نخستین بار، یکی از دو طرف فینال جام حذفی، یک تیم رده هشتمی باشد! در فینال سال 2020، چلسی که فصل را در رده 4 به پایان برده بود، با نتیجه 2-1 آرسنال رده 8 امی را شکست داد. از 6 فینال قبلی جام حذفی که تیمی در رده هشتم جدول یا پایینتر، با قهرمان لیگ روبرو شده، فقط 1 دیدار نتیجه‌ای غیرمنتظره داشته. در سال 1957، تیم رده 10 اُمی استون‌ویلا، 2-1 منچستریونایتد را شکست داد، اما در 5 فینال پس از آن، طرف‌های ضعیفتر فینال مجموعاً با نتیجه 15-0 شکست خورده‌اند. بنابراین حتی سابقه فینال این مسابقات نیز از پیروزی یونایتد حمایت نمی‌کند.

البته در مجموع، منچستر دومین تیم پرافتخار جام حذفی است و با 12 قهرمانی، پس از آرسنال (14 قهرمانی)، در رده دوم قرار دارد. منچسترسیتی، طرف دیگر فینال، در بازی فردا به دنبال 8 امین قهرمانی خود در حذفی و هم‌چنین نخستین قهرمانی‌های پیاپی خود درین جام است. سیتیزن‌ها فصل پیش نیز قهرمان شده بودند.

با توجه به اینکه یونایتد، از 5 حضور آخر خود در فینال حذفی، 4 فینال را باخته، ظاهراً ماشین «جام‌آوری» گواردیولا، یک جام دیگر را نیز به سلامت به مقصد اتحاد خواهد رساند! آخرین مورد از پیروزی یونایتد و قهرمانی این تیم در حذفی، سال 2016 بود که با لوییس فن‌خال، 2-1 کریستال‌پالاس را شکست دادند و قهرمان شدند.

اگر منچسترسیتی فردا قهرمان شود، برای سومین بار دوگانه داخلی (لیگ-حذفی) را به دست می‌آورد و به جمع منچستریونایتد (94-1993، 96-95 و 99-98) و آرسنال (71-1970، 98-97، 02-2001) می‌پیوندد. سیتی در فصل 19-2018 و 23-22 (فصل پیش)، موفق به دبل داخلی شد. بنابراین پیروزی در بازی فردا، بدین معناست که آن‌ها نخستین تیمی خواهند شد که 2 سال پیاپی، به این افتخار دست می‌یابند.

منچستریونایتد در فصل جاری، 19 بار شکست خورده و 84 گل دریافت کرده. آخرین باری که 20 بازی را باخته بودند، فصل 74-1973 بود (22 شکست) و آخرین باری که بیش از 84 گل دریافت کردند، فصل 64-63 بود (89 گل). پس حداقل روی کاغذ، دومین دبل پیاپی سیتی، تضمین‌شده به نظر می‌رسد.

واقعیت اینست که وقتی به عملکرد خط حمله سیتی در بازی‌های اخیر لیگ برتر و به‌خصوص عملکرد هالند و فودن نگاه می‌کنیم و آن را در کنار دفاع فاجعه یونایتد درین فصل می‌گذاریم، باید کمتر از 10 درصد برای یونایتد شانس قائل باشیم.

فیل فودن جوان در 9 بازی آخر، 10 مشارکت گلزنی ( 9 گل + 1 پ) داشته. 2 گل آخر او مقابل وستهم، قهرمانی لیگ برتر را برای گواردیولا به ارمغان آورد. علاوه بر این عملکرد کلی، او در 5 دیدار آخرش مقابل یونایتد، 6 بار گلزنی کرده و این دومین رکورد گلزنی او مقابل یک تیم است. فقط برایتون گل‌های بیشتری از او دریافت کرده (8 گل).

اما مشکل دفاع از هم‌گسیخته یونایتد در بازی فردا، فقط کنترل فودن نیست. هالند برای 2 امین فصل متوالی کفش طلای لیگ برتر را تصاحب کرد و در مجموع نیز با 38 گل، بهترین گلزن سیتی در تمام رقابت‌های این فصل است. هالند به دنبال گلزنی در بازی فرداست تا به نخستین بازیکن لیگ برتر تبدیل شود که در 2 فصل متوالی، حداقل 40 گل به ثمر می‌رساند. هالند، فصل پیش را با 52 گل باشگاهی به پایان برد.

هالند نیز به مانند فودن، در برابر یونایتد بی‌رحم است و حتی از فودن هم بدتر! یونایتد محبوب‌ترین حریف هالند برای گل‌زنی یا پاس گل است و در 5 بازی مقابل آن‌ها در تمام رقابت‌ها، 9 مشارکت گلزنی (6 گ + 3 پ) داشته.

در خط هافبک نیز کوین دی‌بروینه که در بازی‌های اخیر سیتی، عالی بوده، در فینال‌های حذفی سابقه موفقی دارد و 3 پاس گل داده. در سال 2019، برای گابریل ژسوس که آن زمان عضو سیتی بود، پاس گل داد و پارسال نیز زمینه‌ساز دبل ایلکای گوندوغان شد تا سیتی با غلبه بر یونایتد قهرمان حذفی شود. از سال 1962 تا به امروز، هیچ بازیکنی نتوانسته در فینال‌های حذفی بیش از 3 پاس گل بدهد و دی‌بروینه فردا به دنبال اینست که پس از مدت‌ها این طلسم را بشکند.

در جمع سیتیزن‌ها فقط ادرسون غایب است، اما غیبت او چندان تفاوتی هم نمی‌کرد، چون گواردیولا بازی‌های حذفی را همیشه به ارتگا می‌دهد و در فینال پارسال نیز ارتگا سنگربان پپ بود.

در جمع شیاطین نیز تن‌هاخ، بر خلاف لشکر مصدومینش در بازی‌های لیگ، فردا امیدوارتر است، چون مک‌گوایر و مارسیال به ترکیب بازگشته‌اند. احتمال غیبت لیندلوف نیز وجود دارد. لوک شاو، تایرل مالاسیا و میسون مانت نیز غایبین قطعی یونایتد هستند.

بازی فردا تکرار فینال فصل پیش جام حذفی انگلیس است که سیتی با پیروزی 2-1 بر یونایتد، قهرمان اف‌ای کاپ شد و پس از آن نیز با فتح لیگ قهرمانان، 3گانه خود را تکمیل کرد. گوندوغان هر 2 گل سیتی را به ثمر رساند و در میانه گل‌های او نیز فرناندز، تک‌گل یونایتد را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

تیم گواردیولا، هر 2 بازی لیگ را نیز در مقابل شاگردان تن‌هاخ پیروزی شده، ابتدا یک پیروزی 3-0 در الدترافورد و سپس یک پیروزی 3-1 در دور برگشت در اتحاد که فودن ستاره آن بازی بود. آیا آن‌ها فردا می‌توانند در پیروزی مقابل رقیب دیرینه در یک فصل، هت‌تریک کنند؟ آخرین باری که موفق به این کار شدند، به خیلی وقت پیش بر می‌گردد، به فصل 70-1969.

اگر فیلم تقابل‌های سیتی پپ و منچستر تن‌هاخ را کمی به عقب‌تر برگردانیم، باز هم تن‌هاخ را در حال دویدن برای رسیدن به آمار پیروزی‌های پپ می‌بینیم! از 7 تقابل آخر یونایتد با سیتی که در دوران تن‌هاخ بوده، 6 بار سیتی پیروز شده و فقط 1 بار یونایتد. هر 3 دیدار آخر نیز با پیروزی سیتی پایان یافته. آیا یونایتد در بازی فردا در شکست مقابل سیتی پوکر می‌کند؟! آخرین باری که 4 بار متوالی از سیتی شکست خورده بودند، بین سال‌های 2013 تا 2014 بود.

شاید تنها آماری که به شاگردان تن‌هاخ اعتماد به نفس می‌دهد، 5 پیروزی یونایتد در 7 تقابل آخر دو تیم در جام حذفی است. البته این آمار نیز یک نکته منفی دارد و اینکه هر 2 شکست آن‌ها، در ورزشگاه ومبلی، یعنی در ورزشگاه بازی فردا اتفاق افتاده- سال 2011 در مرحله نیمه‌نهایی و سال پیش در دیدار فینال.

با توجه به اینکه از فصل پیش مربیان دو تیم تغییری نکرده، این نخستین بار در لیگ برتر است که 2 مربی، در 2 سال متوالی در فینال حذفی روبروی هم قرار می‌گیرند.

آیا تن‌هاخ می‌تواند انتقام شکست پارسال را از پپ بگیرد؟ فُرم اخیر سیتی که چنین احتمالی را نفی می‌کند. سیتی 35 بازی است که شکست نخورده است (29 پیروزی + 6 تساوی). شکست مقابل رئال در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان نیز محسوب نمی‌شود، چون در پنالتی‌ها اتفاق افتاد.

این دنباله شکست‌ناپذیری، دومین دنباله طولانی در تاریخ فوتبال انگلیس است. ناتینگهام با 40 بازی شکست‌ناپذیری در سال 1987، رکورددار است.

علاوه بر فُرم سیتی درین فصل، آن‌ها هر 11 بازی آخر خود در جام حذفی را پیروز شده‌اند. به استثنای بازی‌های نیمه‌تمام و بازی‌هایی که یک تیم در اثر حاضر نشدن حریف، به مرحله بعد صعود کرده، این سومین دنباله طولانی پیروزی در جام حذفی است- بلکبرن با 20 پیروزی و چلسی با 13 پیروزی متوالی درین تورنمنت، اول و دوم هستند.

در مقابل منچستریونایتد، با شکست 4-3 لیورپول در یک‌چهارم نهایی و شکست کاونتری در ضربات پنالتی، به فینال رسید. در بازی نیمه‌نهایی، در حالی که همگان فکر می‌کردند منچستر به راحتی کاونتری را شکست می‌دهد، در کمال تعجب بازی 3-3 مساوی شد و به پنالتی کشیده شد. منچستر در حالی در هر یک از این دو دیدار متوالی جام حذفی، 3 گل دریافت کرده که در 111 بازی پیش از آن، فقط 2 بار این اتفاق برای آن‌ها افتاده بود. اما تاکنون پیش نیامده که منچستر در هر 3 بازی متوالی حذفی، 3 گل دریافت کند. آیا در ادامه فصل رکوردهای منفی منچستر، فردا این رکورد منفی را هم کسب می‌کنند؟ هیچ بعید نیست، بخصوص اینکه آن‌ها در هر 2 بازی لیگ مقابل سیتی نیز 3 گل دریافت کرده‌اند. فوتبال7 شما را به تماشای تقابلی دعوت می‌کند که آخرین بازی فصل فوتبال انگلیس و به احتمال زیاد آخرین رویارویی پپ-تن‌هاخ در خاک انگلیس است: وعده ما فردا بعد از ظهر ساعت 17 و سی دقیقه!

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹خبر فوری | مذاکرات بایرن‌مونیخ و کمپانی نهایی شد؛ دستیاران هم مشخص شدند

🔹گزارش تحلیلی | چرا پوچتینو اخراج شد؟! نقش تاد بولی و بهداد اقبالی چه بود؟

🔹آخرین اخبار نقل‌انتقالات مربیان؛ ادعای جنجالی علیه لاپورتا و ردپای اقبالی در اخراج پوچتینو

🔹رسمی | ژاوی هرناندز، پیش از پایان فصل، از بارسلونا اخراج شد

🔹آخرین خبرهای فوتبالی؛ از سرنوشت توپ طلای مارادونا تا نظر سرمربی اسپانیا در مورد یورو

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار