فوتبال7

به مناسبت قهرمانی آتالانتا در لیگ اروپا؛ نگاهی به رزومه جان پیرو گاسپرینی؛ مربی این تیم

معمار برگامو چگونه آتالانتا را به ابرقدرت فوتبال ایتالیا تبدیل کرد؟

1403/03/03 15:13 علی ساغری

به مناسبت قهرمانی آتالانتا در لیگ اروپا؛ نگاهی به رزومه جان پیرو گاسپرینی؛ مربی این تیم

چهارشنبه شب در ورزشگاه آویوا کشور ایرلند، فوتبال روی بی‌رحم خود را به هواداران بایرلورکوزن نشان داد. نماینده فوتبال آلمان که تا قبل از این بازی، هیچ شکستی رو تجربه نکرده بود، مقابل شاگردان گاسپرینی در آتالانتا با نتیجه سه بر صفر در هم کوبیده شد و هم جام را از دست داد و هم نوار بردهایش قطع شد. قدرت نوظهور فوتبال ایتالیا چند سالی می‌شود که رقبای بسیاری را در عرصه‌های مختلف به چالش می‌کشد و بایرلورکوزن تنها یکی از آن‌هاست. در ادامه مطلب نگاهی به بیوگرافی و رزومه جان پیرو گاسپرینی؛ سرمربی و معمار آتالانتای نوین خواهیم پرداخت. 

اطلاعات شخصی گاسپرینی

جان پیرو گاسپرینی متولد ۲۸ ژانویه ۱۹۵۸ در گرولیاسکو کشور ایتالیاست. او حدفاصل سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۳ به بازی در مستطیل سبز پرداخت و از سال ۱۹۹۴ کار خود را در عرصه مربیگری با نشستن روی نیمکت جوانان یوونتوس شروع کرد. او در دوران سی‌ساله مربیگری خود تا به حال از ایتالیا خارج نشده و فقط روی نیمکت باشگاه‌های این کشور نشسته است. قهرمانی او با آتالانتا در لیگ اروپا فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ تنها جامی بود که در کسوت مربی کسب کرده است. 

حضور روی نیمکت جوانان یوونتوس

گاسپرینی در سال ۱۹۹۴ هدایت تیم زیر ۱۴ساله‌های یوونتوس را برعهده گرفت و بعد از دو سال هم روی نیمکت زیر ۱۷ساله‌های این تیم نشست. در سال ۱۹۹۸ نیز ایشان اقدام به هدایت زیر ۲۰ساله‌های یوونتوس کرد. فعّالیّت در باشگاه یوونتوس، بهانه خوبی بود تا تیم‌های دیگر برای هدایت بازیکنان بزرگسال خود از این مربی دعوت کنند. 

دوران جالب گاسپرینی روی نیمکت کروتونه

گاسپرینی سال ۲۰۰۳ هدایت کروتونه‌ای را برعهده گرفت که در آن زمان در سری سی فوتبال ایتالیا بازی میکرد. او به راحتی توانست این تیم را به دسته بالاتر ببرد. جالب اینجاست که در طول فصل ۲۰۰۴ – ۲۰۰۵ از هدایت این تیم برکنار شد، امّا به زودی به این سمت بازگشت و تا ۲۰۰۶ به مربیگری تیمش ادامه داد. 

آغاز جاه طلبی گاسپرینی در جنوا

گاسپرینی در سال ۲۰۰۶ روی نیمکت جنوا نشست و موفّق شد این تیم را از سری بی، به لیگ برتر فوتبال ایتالیا برساند. اما جاه طلبی‌های او به این مورد ختم نشد و توانست در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ جنوا را به رتبه پنجم سری آ برساند. رتبه‌ای که حضور این تیم را در لیگ اروپا تضمین کرد. در این مقطع زمانی بازیکنانی مانند دیگو میلیتو و تیاگو موتا زیرنظر وی رشد کردند و حتی خوزه مورینیو؛ سرمربی وقت اینترمیلان هم اعتراف کرد که تیم گاسپرینی بیشتر از هر تیم دیگری ما را به چالش کشیده است. 

حضور در اینترمیلان

در تابستان ۲۰۱۱ بود که ماسیمو موراتی؛ مدیر وقت اینترمیلان تصمیم گرفت گاسپرینی را به عنوان مربی تیمش برگزیند. اما حضور وی در نراتزوی زیاد دوام نیاورد. چرا که او در آغاز فصل ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ رکوردی ضعیف از خود بجای گذاشت و طی ۵ بازی اوّل تیمش، متحمّل ۴ شکست شد. شاید شکست اینترمیلان مقابل ترابوزان اسپور در لیگ قهرمانان اروپا، مهم‌ترین باخت گاسپرینی در طول این پنج مسابقه بود.  درنهایت دوران حضور گاسپرینی در اینترمیلان با این نتایج ضعیف به پایان رسید.

ماجراجویی ناموفّق گاسپرینی در پالرمو

در سپتامبر ۲۰۱۲ جان پیرو گاسپرینی روی نیمکت پالرمو نشست، اما ۵ ماه بعد به دنبال کسب نتایج ضعیف، از جمله شکست مقابل آتالانتا از سمت خود برکنار شد. جالب اینکه دوباره ۲۰ روز بعد به جایگاه قبلی خود؛ یعنی مربیگری پالرمو بازگشت و بازهم بعد از چند بازی در ۱۱ مارس ۲۰۱۳ از هدایت تیمش کنار گذاشته شد. 

حضور در آتالانتا؛ وقتی گاسپرینی در برگامو تاج‌گذاری کرد! 

در سال ۲۰۱۶ گاسپرینی هدایت آتالانتا را برعهده گرفت و علی رغم کسب نتایج نه چندان خوب در ابتدای کار، موفق به شکست تیم‌های بزرگی مانند ناپولی و اینتر شد و احترام بسیاری را برای تیمش خرید. او در نخستین فصل حضورش در برگامو، حتی رتبه ماقبل آخر را هم تجربه کرد. امّا رفته رفته نتایج این تیم بهبود یافت و درنهایت با تکیه زدن بر رتبه چهارم سری آ ایتالیا، به لیگ اروپا فصل بعد راه یافت. در فصل بعد آن‌ها از دور گروهی رقابت‌های لیگ اروپا صعود کردند و در دور حذفی مقابل دورتموند تن به شکست دادند. همچنین در جام حذفی هم این تیم به یوونتوس بازی را واگذار کرد. 

اما بهترین نتایج این مربی در برگامو از فصل ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ به بعد رقم خورد. آن‌ها در ماه می‌ ۲۰۱۹ رتبه سوّم لیگ اروپا را کسب کردند و برای اوّلین بار به لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند. در این تورنمنت با منچسترسیتی، شاختار دونتسک و دینامو زاگرب همگروه شدند و به عنوان تیم دوّم راهی دور بعد شدند. آن‌ها در یک هشتم نهایی با اقتدار والنسیا را شکست دادند و در اوج شایستگی با نتیجه ۲-۱ مقابل پاری سن ژرمن شکست خوردند و از دور مسابقات کنار رفتند. 

او در دو فصل بعدی هم به لیگ قهرمانان اروپا راه یافت و طی فصول مختلف این تورنمنت، مقابل تیم‌هایی مانند منچسریونایتد، رئال مادرید و ویارئال به میدان رفت. اما نتایج برگامویی‌ها در رقابت‌های اروپایی چندان چنگی به دل نزد تا اینکه بالاخره در فصل ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ گاسپرینی اوّلین جام دوران مربیگری خود را بدست آورد. آن هم در لیگ اروپا و با شکست بایرلورکوزنی که تا پیش از این بازی باختی نداده بود.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹آخرین خبرهای مهم از فوتبال اروپا؛ از وضعیت سرمربیان چلسی، منچستر و بایرن تا محرومیت ژاوی

🔹نکات آماری جالب و صحبت‌های مربیان و بازیکنان آتالانتا و لورکوزن، گاسپرینی و ژابی آلونسو

🔹ویدیو | خلاصه بازی آتالانتا 3-0 لورکوزن با گزارش عربی (اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | گل های بازی آتالانتا 3-0 لورکوزن (گزارش عربی- اختصاصی فوتبال7)

🔹ویدیو | گل های بازی آتالانتا 3-0 لورکوزن با گزارش انگلیسی (قهرمانی آتالانتا در لیگ اروپا)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار