فوتبال7

به مناسبت خداحافظی اشکان دژاگه از دنیای فوتبال؛ نگاهی به دوران فوتبالی شماره ۲۱ محبوب تیم

از برلین تا اهواز; دوران فوتبالی دژاگه چطور گذشت؟

1403/02/29 2:32 علی ساغری

به مناسبت خداحافظی اشکان دژاگه از دنیای فوتبال؛ نگاهی به دوران فوتبالی شماره ۲۱ محبوب تیم

فوتبال ایران لژیونر‌های بسیاری را به خود دیده است. اما بدون شک اشکان دژاگه یکی از محبوب‌ترین افرادی است که سابقه حضور در تیم‌های خارجی را دارد. این بازیکن ایرانی – آلمانی به تازگی در صفحه اینستاگرامی خود خبر خداحافظی‌اش از دنیای فوتبال را اعلام کرد و به همین دلیل در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم نگاهی به بیوگرافی و سوابق فوتبالی کاپیتان سابق تیم ملّی ایران بندازیم. با ما همراه باشید. 

بیوگرافی و اطلاعات شخصی اشگان دژاگه

سیّد اشکان دژاگه متولّد ۱۴ تیر ۱۳۶۵ در تهران بوده و اصالتی ایرانی – آلمانی دارد. وی در دوران بازی خود بیشتر در پست وینگر توپ میزد و سابقه حضور در تیم‌های اورتون، فولام، هرتابرلین، ولفسبورگ، العربی، الشحانیه، تراکتور و فولاد را در کارنامه دارد. او دارای همسری به نام شقایق و سه فرزند به نام‌های آلیا، آلیشا و آمایا است. اشکان دژاگه در دوران فوتبالی خود گلهای مهمی را هم در عرصه ملّی و هم در عرصه باشگاهی به ثمر رساند. وی همچنین سابقه بازی زیرنظر مربی بزرگی چون فیلیکس ماگات را در تیم‌های فولام و ولفسبورگ دارد. 

حضور در فوتبال آلمان

دژاگه فوتبال خود را با باشگاه هرتابرلین آغاز کرد. به طوری که بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در رده سنی جوانان این تیم فعّالیت داشت. کمی بعد؛ یعنی بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ موفّق به بازی برای هرتابرلین در رده سنی بزرگسالان شد و توانست یک گل را در 26 بازی برای تیمش به ثمر برساند. اما عملکرد دژاگه در ولفسبورگ به مراتب بهتر از تیم برلینی بود. کاپیتان سابق تیم ملّی ایران در ۱۳۲ مسابقه با پیراهن سبز این تیم به میدان رفت و موفّق شد ۱۸ بار دروازه رقبا را باز کند. 

درخشش او در ولفسبورگ، در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ سبب شد تا کارلوس کیروش او را به اردوی تیم ملّی ایران دعوت کند و البته که در جمع یوز‌های ایرانی هم به خوبی کار کرد. او بین سالهای ۲۰۱۲ تا 2017 در نقاط دیگری از دنیا توپ زد و مجددا در سال ۲۰۱۷ به ولفسبورگ برگشت و باید پذیرفت که درخشش سابق را نداشت.

پوشیدن پیراهن فولام 

او در سال ۲۰۱۲ با قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیون یورو به فولام پیوست و در آنجا با هم تیمی سابقش در ولفسبورگ؛ یعنی ساشا ریتر رو به رو شد. دژاگه سابقه بازکردن دروازه تیم‌های نوریچ، تاتنهام و چند تیم شناخته شده دیگر فوتبال انگلیس را با پیراهن فولام داراست. درخشش او در این تیم به اندازه‌ای بود که در پایان فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ از دید هواداران به عنوان بازیکن فصل تیمش انتخاب شد. 



عملکرد اشکان دژاگه در کسوت ملّی‌پوش

او سابقه بازی برای تمامی رده‌های سنّی پایه تیم ملّی آلمان را داراست. به طوری که مجموعا ۵۰ مسابقه را با پیراهن مانشافت به میدان رفت و ۱۵ گل را هم به ثمر رساند. از نظر قانونی او می‌توانست برای بزرگسالان آلمان هم بازی کند. اما بدلیل علاقه به ایران و البته کمتر بودن شانس بازی برای تیم آلمان، ترجیح داد برای تیم کشورش به میدان برود. دژاگه اوّلین بار، در زمستان ۱۳۹۰ برای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر از سوی کارلوش کیروش به تیم ملّی دعوت شد. او ۵۹ مسابقه را کنار یوز‌های پارسی تجربه کرد و ۱۱ بار هم دروازه حریفان را باز کرد. شاید بتوان این مرد ایرانی – آلمانی را یکی از اصلی‌ترین دلایل صعود تیم فوتبال کشورمان به جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و همچنین پیشروی ایران تا نیمه نهایی جام ملّت‌های آسیا ۲۰۱۹ دانست. 

مهم‌ترین لحظات فوتبالی دوران بازی اشکان دژاگه

فوتبال دوستان ایرانی خاطرات بسیاری را هم در عرصه ملّی و هم در عرصه باشگاهی با وی دارند. قطعا کارنامه بازیکنی با سابقه حضور در تیم‌های شناخته شده خارجی، بخش‌های زیادی برای بررسی کردن دارد. 

گلزنی به بایرن مونیخ، اورتون و تاتنهام

بدون شک یکی از خاطرانگیزترین لحظات دوران فوتبالی اشکان دژاگه، بازکردن دروازه بایرن مونیخ در سال ۲۰۰۷ بود. آن هم زمانی که پیراهن سبز رنگ ولفسبورگ را برتن می‌کرد. وی این گل را در جام حذفی فوتبال آلمان (دی اف بی‌پوکال) به ثمر رساند. اما گل‌های مهم دوران لژیونری وی به این مورد ختم نمی‌شود. چرا که او در فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ موفّق به گشودن دروازه هوگو لوریس؛ سنگربان فرانسوی تاتنهام شد. وی در ماه مارس همان فصل موّفق به گلزنی به اورتونی شد که درنهایت سهمیه لیگ اروپا را در پایان رقابت‌ها گرفت. 

قهرمانی در بوندسلیگا با پیراهن ولفسبورگ 

فیلیکس ماگات در سال ۲۰۰۹ موفّق به کسب عنوان قهرمانی بوندسلیگا با تیم ولفسبورگ شد و اشکان دژاگه هم یکی از اعضای تیم قهرمان آن فصل بود. سبزپوشان ولفس واگن آرنا در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۹ – ۲۰۱۰ به عنوان قهرمان آلمان حضور داشتند و با تیم‌های زسکامسکو، منچستریونایتد و بشیکتاش همگروه بودند و نتوانستند راهی دور حذفی شوند. 

درخشش در اوّلین بازی برای تیم ملّی ایران 

هشتم اسفند ماه ۱۳۹۰ بود که تیم ملّی کشورمان در مرحله اوّل مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ باید مقابل قطر قرار می‌گرفت. این بازی نخستین تجربه ملّی اشکان دژاگه بود و از همان ابتدا به صورت فیکس مقابل عنابی‌پوشان به میدان رفت و اتفاقا هر دو گل ایران توسط این بازیکن به ثمر رسید. این مسابقه نهایتا با تساوی ۲ – ۲ در ورزشگاه آزادی به پایان رسید. 

گلزنی به استقلال با پیراهن تراکتور

وی سابقه زیادی در فوتبال باشگاهی ایران ندارد. تراکتورسازی و فولاد تنها تیم‌های ایرانی هستند که اشکان دژاگه سابقه پوشیدن پیراهن آن‌ها را داراست. شماره 21 سابق تیم ملّی فوتبال ایران در بازی برگشت استقلال و تراکتور فصل ۹۷ – ۹۸ تگ گل تیمش را در ورزشگاه یادگار امام به ثمر رساند و باعث پیروزی تیمش در آن بازی شد.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹منچسترسیتی یا آرسنال؟! سرگذشت 9 قهرمانی لیگ برتر انگلیس که به روز پایانی کشیده شد

🔹آخرین اخبار لیگ برتر انگلیس؛ صحبت‌های پپ گواردیولا و آرتتا پیش از روز سرنوشت

🔹رسمی؛ ماسیمیلیانو الگری از یوونتوس اخراج شد

🔹آخرین خبرهای فوتبالی روز جمعه؛ از درگیری‌ها در باشگاه بارسلونا تا عدم توافق توخل

🔹لیونل مسی، پیشتاز میلیونرهای ام ال اس: 20.45 میلیون دلار ناقابل در سال !

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار