فوتبال7

منچسترسیتی یا آرسنال؟! سرگذشت 9 قهرمانی لیگ برتر انگلیس که به روز پایانی کشیده شد

روز یکشنبه از ساعت 18 و سی دقیقه، برای آخرین بار تلویزیون‌های خود را روشن می‌کنیم تا به تماشای لیگ برتر بنشینیم. آیا همان‌طور که سایت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند، شانس قهرمانی سیتی بالای 90 درصد است؟! تاریخ لیگ برتر درین باره چه می‌گوید؟ اگر دوست دارید با این تاریخچه کوتاه آشنا شوید، با فوتبال7 همراه شوید و این مقاله زیبا را مطالعه کنید.

1403/02/28 23:48 بهروز شیعه‌یان

منچسترسیتی یا آرسنال؟! سرگذشت 9 قهرمانی لیگ برتر انگلیس که به روز پایانی کشیده شد
در تاریخ لیگ برتر، یعنی از سال 1992 تا به امروز، 9 بار، تکلیف قهرمانی به روز آخر کشیده شده است. در 2 بار از این 9 بار، ردپای وستهم در سرنوشت سیتی دیده می‌شود، یک بار مستقیم و یک بار هم غیرمستقیم. البته هر 2 تلاش وستهامی‌ها تأثیری در سرنوشت قهرمانی سیتیزن‌ها نداشت و آن‌ها امیدوارند تا فردا برای سومین بار مقابل وستهم هت‌تریک کنند! اورتونی‌ها نیز مثل آنچه امسال دیدیم، یک بار مانع از قهرمانی لیورپول شدند.داستان ناکام همشهری سیتیزن‌ها برای رسیدن به رکورد 4 قهرمانی متوالی، دیگر اپیزود جالب این مقاله است؛ همان رکوردی که سیتیزن‌ها فردا امیدوارند آن را بشکنند و به همشهری خود فخرفروشی کنند: «کاری که شما در دوران طلایی خود با سر الکس انجام ندادید، ما با پپ انجامش دادیم!» با خواندن این مقاله متوجه می‌شویم که سیتیزن‌ها در واقع متخصصِ تسلط بر اعصاب و روان خود و قهرمانی در روز پایانی هستند. بنابراین حداقل بر اساس تاریخ، هواداران آرسنال نباید هیچ امیدی به بازی روز یکشنبه داشته باشند!
بلکبرن راورز 95-1994

بلکبرن به دنبال نخستین قهرمانی لیگ خود از سال 1914 بود و یونایتد به دنبال سومین قهرمانی متوالی. بلکبرن که با 2 اختلاف صدرنشین بود، مهمان لیورپول بود. شیاطین نیز مهمان وستهم بودند. لیورپول مقابل بلکبرن کامبک زد، اما پیروزی 2-1 قرمزها تأثیری در سرنوشت بلکبرن نداشت، چون یونایتد دیدار خود را مساوی کرد و بلکبرن در نهایت با 1 اختلاف، در آنفیلد جشن قهرمانی برپا کرد. یونایتدِ سر الکس در بازی همزمان 1-0 عقب افتاده بود، اما بازی را به تساوی کشاند و دقایقی بعد در آنفیلد نیز بازی مساوی شد تا امیدهای شیاطین زنده شود، اما دروازه‌بان وستهم قهرمان آن روز بلکبرنی‌ها شد و شیاطین هر چه زدند، به در بسته خوردند!

منچستریونایتد 96-1995

نیوکاسلِ «کوین کیگان» با اختلاف 12 امتیاز صدرنشین بود. اما در سال جدید میلادی (96)، نیوکاسل دچار اُفت فاحشی شد. در 8 بازی فقط 2 بار پیروز شد. در مقابل در همین بازه زمانی، شیاطین فقط 2 امتیاز از دست دادند. کامبک 12 امتیازی شیاطین درین مدت، آن‌ها را به صدر جدول فرستاد. در روز پایانی نیز یونایتد با 2 اختلاف صدرنشین بود. هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و منچستر با پیروزی 3-0 در خانه میدلزبورو، به‌راحتی قهرمان شد. نیوکاسل نیز مساوی کرد تا اختلاف به 3 برسد.

منچستریونایتد 99-1998

آرسنال، مدافع عنوان قهرمانی، در هفته ماقبل پایانی شکست خورد، اما یونایتد هم مساوی کرد تا هفته پایانی، حساس بماند. پیش از اینکه سوت آخرین بازی به صدا در بیاید، یونایتد با 1 اختلاف صدرنشین بود. منچستر میزبان اسپرز بود و آرسنال میزبان استون‌ویلا. تاتنهام با 1 گل از یونایتد پیش افتاد و در یک اتفاق نادر، آرسنالی‌ها گل‌زنی یک تاتنهامی را جشن گرفتند. درین لحظه، امتیاز 2 تیم برابر شد و حتی تفاضل گل هم برابر. گل تاتنهام برای 18 دقیقه توپچی‌ها را امیدوار نگه داشت، اما یونایتد با 2 گل کامبک زد تا با حفظ اختلاف 1 امتیازی، قهرمان شود. پیروزی توپچی‌ها در بازی همزمان فقط برای ثبت در دفتر خاطرات باشگاه، سودمند بود!

منچستریونایتد 08-2007

چلسی بحران‌زده، در میانه‌های فصل پس از چندین سال مورینیو را اخراج کرد و هدایت تیم را به دست کمک‌مربی «آورام گرانت» سپرد. 2 هفته مانده به پایان، آبی‌ها در استمفوردبریج، شیاطین را شکست دادند تا امتیازات برابر شود و حساسیت به اوج برسد. هفته ماقبل پایانی نیز هر 2 تیم پیروز شدند و همه چیز مساوی پیش رفت. در روز پایانی، یونایتد بدون مشکل خاصی در زمین ویگان پیروز شد و بازیکنان چلسی که ناامید شده بودند، در دقایق پایانی گل تساوی را از بولتون دریافت کردند. ناامیدی بازیکنان چلسی پیش از سوت پایان، به‌خاطر تفاضل گل بالاتر منچستری‌ها بود. حتی اگر امتیازات مساوی می‌شد، یونایتد قهرمان بود!

چلسی 10-2009

این نخستین فصلِ بدون کریستیانو برای یونایتد بود. در آن سو نیز چلسی، کارلو آنچلوتی باتجربه را استخدام کرده بود. 5 هفته مانده به پایان، آبی‌ها در دیداری جنجالی، یونایتد را در الدترافورد شکست دادند تا کنترل کورس قهرمانی را به دست بگیرند. آبی‌ها با 1 امتیاز بیشتر ، آماده میزبانی از ویگان در هفته پایانی شدند. چلسی با 8 گل ویگان را در هم کوبید و رؤیای هواداران یونایتد برای تبدیل شدن به «نخستین تیم انگلیس با چهار قهرمانی متوالیِ لیگ»، در حد یک رؤیا باقی ماند!

منچسترسیتی 12-2011

در هفته 36 در ورزشگاه اتحاد، سیتی با یپروزی در دربی شهر منچستر، به صدر جدول صعود کرد. بازی هفته 37 هر دو تیم نیز با پیروزی پایان یافت تا سیتی با تفاضل گل 12+ صدرنشین باشد. در آخرین قسمت از سریال لیگ برتر، در هفته 38 یونایتد مهمان ساندرلند بود و گل دقیقه 20 وین رونی باعث شد تا برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، جای صدرنشینان در روز پایانی عوض شود. در دیدار همزمان، سیتی از کویینزپارک رنجرز 10 نفره، 2-1 عقب افتاده بود، اما در دقیقه 92 وقت‌های اضافه، ژکو روی یک کرنر، بازی را مساوی کرد. بازی یونایتد که به اتمام رسید، بازی سیتی 2-2 مساوی بود و بسیاری از هوادران یونایتد تصور قهرمانی داشتند. حتی بازیکنان و سرالکس به وسط زمین آمده بودند تا جشن قهرمانی بگیرند. اما کار سیتیزن‌ها در اتحاد تمام نشده بود، آگوئرو در دقیقه 94 خالق یکی از بیادماندنی‌ترین لحظاتِ تاریخ لیگ برتر شد. گل آگوئرو، گل سوم سیتی بود و حکم پیروزی و هم‌چنین قهرمانی این تیم به لطف تفاضل گل بیشتر را امضا کرد. بدین‌ترتیب یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های روز پایانی در عصر لیگ برتر رقم خورد. صحنه گل آگوئرو به «لحظه‌یِ آگوئرو The Aguero Moment» مشهور شد.

منچسترسیتی 14-2013

لیورپولِ برندن راجرز، سیتیِ مانوئل پلگرینی را شکست داد و به صدر جدول صعود کرد. اما پس از آن در بازی‌ایی که تقریباً همه فوتبال‌دوستان به یاد دارند، پای جرارد در ورزشگاه آنفیلد لغزید تا قرمزها در خانه مغلوب چلسیِ مورینیو شوند. با وجود اشتباه جرارد، لیورپول حتی در هفته ماقبل پایانی نیز فرصت بازگشت به صدر را داشت، اما در حالی که 3-0 در زمین پالاس پیش بودند، عقاب‌ها کامبک زدند تا بازی 3-3 شود و همه چیز به هفته آخر کشیده شود. کامبک 10 دقیقه‌ای کریستال‌پالاس به‌خاطر شباهت با کامبک لیورپول مقابل میلان در فینال لیگ قهرمانان به «کریستانبول» مشهور شد. در روز آخر، سیتی با 2 اختلاف امتیاز صدرنشین بود. سیتی این بار خاطره سال 2012 را تکرار نکرد و با یک پیروزی راحت 2 گله مقابل وستهم قهرمان شد. پیروزی 2-1 قرمزها مقابل نیوکاسل در آنفیلد نیز فقط نمکی شد بر زخم پایِ جرارد!

منچسترسیتی 19-2018

این فصل، فصل جدالِ دو تیم توقف‌ناپذیر بود. یک لغزش کوچک از سوی قرمزها، جای 2 تیم را عوض کرد؛ لغزشی مشابه آنچه امسال در مقابل اورتون رُخ داد. در هفته 29، سیتی در زمین بورنموث پیروز شد و لیورپول در دربی مرسی‌ساید در گودیسون پارک مساوی کرد تا صدر جدول ، به رنگِ آبی کمرنگ دربیاید. هر دو تیم، هر 8 بازی بعدی خود را بردند تا سیتی با 13 پیروزی متوالی و لیورپول با 8 پیروزی متوالی، به روز پایانی برسند. سیتی با 1 اختلاف صدرنشین بود. قرمزها برای دقایق بسیار کوتاهی، امیدوار شدند. لیورپول در آنفیلد 1-0 از وولوز پیش افتاد و در بازی همزمان، برایتون در خانه گل اول را به سیتی زد. اما این امید خیلی زود به یأس بدل شد، چون نه تنها گل برایتون توسط آگوئرو جبران شد، بلکه 3 گل بعدی سیتیزن‌ها نیز برای قطعی کردن قهرمانی، از راه رسید. سیتی با این پیروزی آسان، قهرمانی فصل پیش خود را تکرار کرد.

منچسترسیتی 22-2021

پیروزی لیورپول مقابل ساوتهمپتون و توقف سیتی مقابل وستهم در هفته ماقبل پایانی، همه چیز را به روز آخر موکول کرد. همانند 3 فصل قبل، سیتی با 1 اختلاف صدرنشین بود. هر دو تیم میزبان بودند. لیورپول با 1 گل از وولوز عقب افتاد، اما سادیو مانه جبران کرد تا بازی 1-1 شود. در این لحظه، سیتی بر خلاف انتظارها، 2-0 از ویلا عقب بود، چیزی شبیه به آنچه در روزِ «لحظه آگوئرو» اتفاق افتاد. اما در اتفاقی جالب در بازی همزمان لیورپول نیز از زدن گل و صعود به صدر ناتوان بود. سیتی ظرف 5 دقیقه همه چیز را عوض کرد. 3 گل زدند و با این پیروزی 3-2 ، قهرمان شدند. گوندوغان تعویض طلایی پپ بود که با 2 گل (گل اول و سوم)، زمینه پیروزی سیتیزن‌ها را فراهم کرد. تلاش دقایق پایانی لیورپولی‌ها نیز تأثیری نداشت و پیروزی 3-1 آن‌ها مقابل وولوز، فقط با یک عکس یادگاری پایان فصل در کنار تماشاگران خودی پایان یافت!

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹آخرین اخبار لیگ برتر انگلیس؛ صحبت‌های پپ گواردیولا و آرتتا پیش از روز سرنوشت

🔹رسمی؛ ماسیمیلیانو الگری از یوونتوس اخراج شد

🔹آخرین خبرهای فوتبالی روز جمعه؛ از درگیری‌ها در باشگاه بارسلونا تا عدم توافق توخل

🔹لیونل مسی، پیشتاز میلیونرهای ام ال اس: 20.45 میلیون دلار ناقابل در سال !

🔹برنامه آنچلوتی برای بازی مقابل دورتموند: کورتوا انتخاب قطعی برای فینال

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار