فوتبال7

پیشخوان فوتبال 7؛ از گذر پپ از هفت‌خوان تاتنهام تا فینال کوپا ایتالیا

همان‌طور که وعده داده بودیم، در بخش دوم پیشخوان این هفته، بازی‌های مهم وسط هفته را نیز برای شما روی پیشخوان فوتبال‌7 می‌گذاریم. با این توضیح که به‌علت وابستگی پیشخوان به بازی‌های 2 روز گذشته، بر خلاف همیشه پیشخوان با کمی تأخیر تقدیم شما عزیزان می‌شود.

1403/02/24 12:18 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال 7؛ از گذر پپ از هفت‌خوان تاتنهام تا فینال کوپا ایتالیا
پیشخوان وسط هفته ما از بازی امشب استون‌ویلا-لیورپول آغاز می‌شود، با بازی فردا شب تاتنهام-منچسترسیتی ادامه می‌یابد و با بازی منچستر-نیوکاسل در لیگ برتر و فینال جام حذفی ایتالیا میان آتالانتا و یوونتوس در شب چهارشنبه خاتمه می‌یابد.

لیگ برتر انگلیس: استون‌ویلا- لیورپول، دوشنبه شب (امشب) ساعت 22:30

پیروزی شنبه عصر منچسترسیتی مقابل فولام و 85 امتیازی شدن آن‌ها، بدین معناست که لیورپول دیگر هیچ شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارد. لیورپول 78 امتیازی است و حتی در صورت پیروزی در 2 بازی باقیمانده (شامل بازی با ویلا)، 84 امتیازی خواهد شد. از طرفی پس از یک فصل دوری از لیگ قهرمانان و حضور در لیگ اروپا، سهمیه لیگ قهرمانان قرمزها برای فصل بعد قطعیست. بنابراین لیورپول، به جز خداحافظی باشکوه‌تر با کلوپ، هیچ انگیزه خاصی برای این بازی ندارد.

اما برای شاگردان امری، پیروزی در این بازی می‌تواند به معنای نخستین صعود تاریخ باشگاه به لیگ قهرمانان باشد. البته ویلا در نسخه قدیمی لیگ قهرمانان (موسوم به جام اروپایی)، حضور داشته و حتی 1 بار در فصل 82-1981 نیز قهرمان اروپا شده، اما تاکنون موفق به حضور در لیگ قهرمانان نشده است.

شاگردان امری، می‌خواهند تلخی حذف از لیگ کنفرانس اروپا را با شیرینی صعود به لیگ قهرمانان، از یاد ببرند. پنج‌شنبه هفته پیش، در نیمه‌نهایی لیگ کنفرانس اروپا، ویلا در خاک یونان 2-0 از المپیاکوس شکست خورد و با توجه به شکست 4-2 خانگی در دور رفت، در مجموع با نتیجه 6-2، از صعود به فینال باز ماند. این نخستین ناکامی امری در صعود به یک فینال اروپایی بود.

عل‌رغم این ناکامی، امری عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته و با 67 امتیازی که تاکنون کسب کرده، ویلا در حال تجربه دومین رکورد امتیازی خود در تاریخ لیگ برتر است. بهترین عملکرد آن‌ها فصل 93-1992 است که با 74 امتیاز فصل را در رده دوم جدول تمام کردند. به لحاظ میانگین امتیازی نیز فصل جاری، بهترین فصل آن‌ها پس از فصل 81-1980 است. در آن فصل ویلا در هر بازی 05. 2 امتیاز کسب کرد و قهرمان چمپیون‌شیپ (نسخه قدیمی لیگ برتر) شد.

یکی از دلایل درخشش ویلا، مهاجم آن‌ها اُلی واتکینز است. ستاره ویلا در صورت گلزنی در بازی امشب، به آمار 20 گل در لیگ برتر خواهد رسید. آخرین بازیکن ویلا که به این آمار دست یافته، پیتر ویت است که مهاجم همان تیم قهرمان فصل 81-80 بود. عملکرد واتکینز در مقابل لیورپول نیز عالی بوده و پس از برایتون (که 6 گل از واتکینز خورده)، قرمزها محبوب‌ترین حریف او هستند.

این آخرین بازی خارج خانه کلوپ با لیورپول خواهد بود. کلوپ سومین سرمربی لیگ برتر از لحاظ کسب امتیازات بیرون خانه است: گواردیولا (21. 2)، فرگوسن (90. 1) و کلوپ (84. 1).

کلوپ در هیچ‌کدام از 9 بازی آخر خود مقابل امری سرمربی ویلا بازنده نبوده و تنها باخت او مقابل امری، به فینال لیگ اروپای 2016 بر می‌گردد، زمانی که امری سرمربی سویا بود و این 2 مربی صاحب‌نام برای نخستین بار رو در روی هم قرار گرفتند.

ویلاپارک، دومین ورزشگاه این فصل لیگ برتر از نظر گل‌های ردوبدل شده بین تیم‌ها است. درین ورزشگاه 70 گل بین ویلا و سایر تیم‌ها ردوبدل شده است. از طرفی هر 2 تیم جزو بهترین خط حمله‌های لیگ برتر هستند. بنابراین انتظار یک بازی پرگل از دو تیم، انتظار بیجایی نیست.

در تیم امری، غیبت مرگان راجرز قطعیست و احتمال غیبت تیلمانس، زانیولو و الکس مورنو نیز بالاست. تیم کلوپ نیز به جز مصدومان قبلی، هیچگونه مصدومیت جدیدی ندارد و با ترکیب کامل هفته‌های گذشته به میدان می‌رود.

از 12 تقابل پیشین دو تیم در لیگ برتر، استون‌ویلا فقط 1 پیروزی دشت کرده (+ 10 شکست + 1 تساوی). البته این پیروزی، یک پیروزی نادر با نتیجه 7-2 بود که در سال 2020 اتفاق افتاد، در زمانی که به‌خاطر کرونا، ویلاپارک خالی از تماشاگر بود و بازی پشت درهای بسته برگزار می‌شد.

به غیر از این شکست پرگل، لیورپول در سال‌های اخیر خداحافظی خوبی با ورزشگاه ویلاپارک داشته و از 9 سفر آخر خود به آنجا، 8 پیروزی کسب کرده. در مجموع نیز در لیگ برتر، ویلاپارک بهترین ورزشگاه خارج خانه برای لیورپول است و در ورزشگاه هیچ تیمی، به این اندازه پیروز نشده است: 16 پیروزی در ویلاپارک.

از طرفی تقابل این دو تیم، بیش از هر تقابل دیگری در لیگ برتر، شاهد پیروزی تیم مهمان بوده و از 57 رویارویی گذشته دو تیم، 22 بار تیم مهمان پیروز شده است. آیا همه این آمارها حکایت از پیروزی دوباره قرمزها و به خطر افتادن سهمیه اروپایی ویلا دارد؟!

در آخرین تقابل که بازی رفت لیگ در آنفیلد بود، لیورپول با نتیجه 3-0 پیروز شد و یکی از گل‌ها را صلاح به ثمر رساند. صلاح که با 157 گل، 10 امین گلزن تاریخ لیگ برتر است، در 7 بازی آخر خود مقابل ویلا، 6 گل به ثمر رسانده است.

در آخرین تقابل در ویلاپارک نیز فصل گذشته لیورپول 3-1 پیروز شد. در آن بازی صلاح گل اول بازی را به ثمر رساند و واتکینز ستاره این فصل اونای امری نیز تک گل ویلا را به ثمر رساند.

لیورپول پس از یک ماه تقریباً ضعیف که منجر به خارج شدن این تیم از کورس قهرمانی شد، در آخرین بازی خود 4-2 تاتنهام را در آنفیلد شکست داد. هفته پیش، بازی هنوز به دقیقه 60 نرسیده بود که شاگردان کلوپ با 4 گل پیش افتادند تا نشان دهند ماه پیش یک اتفاق بوده، البته اتفاق ناگواری که پیامد بزرگی چون از دست رفتن قهرمانی لیگ برتر را داشت!

استون‌ویلا نیز در شرایط چندان خوبی نیست و در حالی از لیورپول میزبانی می‌کند که برای نخستین بار از فوریه 2023، متحمل 3 شکست متوالی شده است (2 شکست در لیگ اروپا مقابل المپیاکوس و یک شکست خارج خانه مقابل برایتون در لیگ برتر). آخرین بازی آن‌ها در ویلاپارک نیز با تساوی 2-2 مقابل چلسی به پایان رسید. بنابراین 2 بازی می‌شود که تیم امری، در لیگ برتر پیروز نشده است (تساوی مقابل چلسی و شکست مقابل برایتون). از سال گذشته هرگز پیش نیامده است که ویلا در 3 بازی متوالی لیگ برتر موفق به پیروزی نشود. آیا امری می‌تواند در بازی امشب، دلخوش به این آمار باشد و با پیروزی بر لیورپول، سهمیه اروپایی را قطعی کند، یا اینکه کلوپ، خداحافظی شکوهمندی با آخرین بازی خارج خانه در لیگ برتر خواهد داشت؟ فوتبال7 شما را به تماشای این دیدار مهم در ساعت 22 و سی دقیقه دوشنبه شب دعوت می‌کند.

لیگ برتر انگلیس: تاتنهام-منچسترسیتی، سه‌شنبه شب ساعت 22:30 (دیدار معوقه از هفته 34 لیگ برتر به‌علت حضور سیتی در دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل چلسی)

پس از پیروزی دیروز آرسنال در زمین منچستریونایتد و صعود موقت این تیم به صدر، اکنون همه چیز به دشمن همشهری بستگی دارد. تاتنهام که در دربی‌های شمال لندن همواره رقیب آرسنال بوده، این بار باید نقش دوست را بازی کند و تقریباً آخرین امید آرسنال برای گرفتن امتیاز از منچسترسیتی است. فردا شب تاتنهام در ورزشگاه «تاتنهام هاتسپر» میزبان منچسترسیتی خواهد بود. در هفته پایانی نیز منچسترسیتی در اتحاد میزبان وستهم است. با توجه به فُرم اخیر این تیم در لیگ برتر که به هیچ تیمی رحمی نمی‌کند، بعید به نظر می‌رسد که در بازی آخر اتفاق خاصی بیفتد و می‌توان با قاطعیت گفت که بازی فردا شب احتمالاً آخرین فرصت آرسنالی‌ها برای تماشای امتیازات از دست‌رفته سیتی است.

یک خبر بد برای سیتیزن‌ها؟ تاتنهام تنها طلسم پپ در لیگ برتر است و تاکنون در زمین این تیم پیروز نشده.

خبر بد دوم؟ تاتنهام با فاصله 4 امتیاز از استون‌ویلا در رده 5 ام جدول قرار دارد و هنوز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان امیدوار است، به‌ویژه اینکه ویلا دو بازی سخت در پیش دارد؛ امشب در مقابل لیورپول و هفته بعد در زمین کریستال‌پالاسی که این روزها تمامی حریفان خود را قلع‌وقمع می‌کند.

البته اگر ویلا در بازی امشب مقابل لیورپول به برتری دست یابد، رده چهارم و سهمیه برای این تیم قطعی می‌شود و بازی فردا شب برای آنژ، فقط یک نبرد حیثیتی خواهد بود. در این‌صورت شاید هواداران تاتنهام چندان بی‌میل هم نباشند که بازی را واگذار کنند تا مانع از قهرمانی دشمن لندنی شوند!

تاتنهام در آخرین بازی، روز شنبه، مقابل برنلی کامبک زد و سقوط این تیم به چمپیون‌شیپ را قطعی کرد. پیروزی خانگی 2-1 تاتنهام برابر برنلی، هر چند به سختی به دست آمد، اما پس از 4 شکست متوالی این تیم (مقابل نیوکاسل، آرسنال، چلسی، لیورپول) و در آستانه نبرد مهم سهمیه با منچسترسیتی، همین پیروزی حداقلی و دشوار نیز برای شاگردان آنژ غنیمت بود. این پیروزی، 25 امین امتیاز این فصل تاتنهام بود که از طریق کامبک حاصل شده است. هم‌چنین این بازی، 14 اُمین بازی خانگی تاتنهام بود که در آن، هر دو تیم (تاتنهام و مهمان) گلزنی می‌کنند. و البته 5 امین بازی متوالی‌ایی بود که تاتنهام دریافت‌کننده گل اول بازی است.

از آخرین سفر منچسترسیتی به لندن، فقط 2 روز می‌گذرد. سیتیزن‌ها در آخرین بازی خود، روز شنبه فولام را با نتیجه 4-0 در خانه‌اش در هم کوبیدند. گواردیول ستاره این بازی بود و 2 گل از 4 گل تیمش را به ثمر رساند. این 21 امین بازی بدون شکست سیتی در لیگ برتر بود. آخرین شکست آن‌ها در ورزشگاه امارات در مقابل آرسنال رقم خورد.

خط حمله سیتیزن‌ها در بازی‌های اخیر لیگ برتر بی‌رحم بوده و پس از توقف 0-0 مقابل آرسنال در ورزشگاه اتحاد، در 7 بازی پس از آن، در 6 بازی حداقل 4 گل به ثمر رسانده (به جز 1 بازی مقابل ناتینگهام که 2 گل به ثمر رساند). اگر منچسترسیتی در بازی فردا شب نیز حداقل 2 گل به ثمر برساند و پیروز شود، نخستین بار خواهد بود که در لیگ برتر، 8 بازی متوالی را با حداقل 2 گل پیروز می‌شود.

آخرین تقابل دو تیم در ورزشگاه تاتنهام بود که با پیروزی 1-0 منچسترسیتی در جام حذفی و حذف تاتنهام ازین جام پایان یافت.

با این‌حال، در لیگ برتر، تاتنهام یکی از سرسخت‌ترین حریفان گواردیولا است و از 5 بازی آخر، فقط 1 بازی را مقابل این تیم پیروز شده. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه اتحاد نیز با تساوی 3-3 پایان یافت و کولوسفسکی با گل تساوی‌بخش خود در دقیقه 90، آب سردی بر تن پپ و هواداران سیتی ریخت. به‌علاوه گواردیولا تاکنون در ورزشگاه جدید تاتنهام پیروز نشده است و این ورزشگاه تنها طلسم او در لیگ برتر محسوب می‌شود. سیتی در بازی‌های اخیر و به‌ویژه پس از حذف از لیگ قهرمانان مقابل رئال‌مادرید، اوج گرفته، اما آیا طلسم گذشته پپ مقابل تاتنهام، باز هم دامن او را خواهد گرفت؟! فوتبال7 شما را به تماشای یکی از حساسترین دیدارهای تاریخ لیگ برتر در ساعت 22 و سی دقیقه سه‌شنبه شب دعوت می‌کند.

لیگ برتر انگلیس: منچستریونایتد-نیوکاسل، چهارشنبه شب ساعت 22:30 (دیدار معوقه از هفته 34 لیگ برتر به‌علت حضور یونایتد در دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل کاونتری)

منچستریونایتد که در دوران رونالدو و فرگوسن، یکی از قدرت‌های اصلی لیگ قهرمانان بود، در بهترین حالت فصل خود را با کسب سهمیه لیگ اروپا به پایان خواهد برد! از طرفی نیوکاسل نیز به دنبال قطعی کردن سهمیه خود در فصل بعد لیگ اروپاست. بنابراین این دیدار را می‌توان یک دیدار حساسِ سهمیه‌ای لقب داد.

رقابت برای کسب سهمیه لیگ اروپا، بین 3 تیم نیوکاسل، چلسی و منچستر است. در حال‌حاضر جدول به این‌صورت است: نیوکاسل با 57 امتیاز در رده 6، چلسی با 57 امتیاز در رده 7 و منچستر با 54 امتیاز در رده 8 قرار دارد. صعود تاتنهام 63 امتیازی به لیگ اروپا تقریباً قطعی به نظر می‌رسد (البته اگر این تیم به لیگ قهرمانان صعود کند، ویلا به لیگ اروپا راه خواهد یافت).

وضعیت کسب سهمیه در لیگ برتر نیز بدین صورت است که:

اگر منچسترسیتی، با شکست منچستریونایتد در فینال، قهرمان جام حذفی شود، آن‌گاه تیم ششم جدول به لیگ اروپا صعود می‌کند و تیم هفتم به لیگ کنفرانس اروپا.

اگر منچستریونایتد قهرمان حذفی شود، در هر صورت به لیگ اروپا صعود می‌کند، اما اگر فصل را در رده 6 جدول به پایان برساند، تیم 7 ام به لیگ کنفرانس راه می‌یابد. و اگر در رتبه‌ای پایینتر از 6 قرار گیرد، به جای تیم 7 ام، تیم 6 ام جدول به لیگ کنفرانس اروپا راه خواهد یافت.

کمی پیچیده بود، ولی با توضیحات فوتبال7، مثل همیشه برای فوتبال‌دوستان ساده شد!

پیروزی نیوکاسل در زمین یونایتد، به معنای قطعی شدن رتبه 6 این تیم در جدول است. نیوکاسل پس از عملکرد وحشتناک در فصل زمستان که این تیم را تا میانه‌های جدول پایین کشاند، در 8 بازی آخر خود تنها متحمل 1 شکست شده است. در اردوی منچستر اوضاع کاملاً برعکس است و شیاطین از 8 بازی آخر خود، فقط 1 پیروزی مقابل شفیلدیونایتد کسب کرده‌اند که در الدترافورد رقم خورد.

از 5 بازی آخر 2 تیم، 2 بازی با پیروزی نیوکاسل، 1 بازی با پیروزی یونایتد (فینال جام اتحادیه فصل گذشته) و 2 بازی با تساوی پایان یافته. آخرین پیروزی یونایتد در الدترافورد در لیگ برتر نیز به سال 2021 بر می‌گردد (پیروزی 4-1 برابر نیوکاسل). در مجموع تقابل‌های دو تیم، منچستریونایتد با بیش از 2 برابر پیروزی، کاملاً دست بالا را دارد، اما نیوکاسل هر 2 بازی آخر خود مقابل یونایتد را با انجام کلین‌شیت پیروز شده. آخرین پیروزی آن‌ها، دور رفت همین امسال بود که 1-0 یونایتد را در سنت‌جیمز پارک شکست دادند. آیا نیوکاسل در پیروزی‌های متوالی مقابل منچستر، هت‌تریک خواهد کرد و رتبه 6 خود در جدول را قطعی خواهد کرد، یا اینکه منچستر غرور گذشته خود مقابل این تیم را احیا خواهد کرد؟ فوتبال7 شما را به تماشای دیدار تعیین‌کننده شیاطین و زاغ‌ها در ساعت 22 و سی دقیقه چهارشنبه شب دعوت می‌کند.

فینال جام حذفی ایتالیا: آتالانتا-یوونتوس، چهارشنبه شب ساعت 22:30

آتالانتا در هفته‌های اخیر، به یک تیم کاملاً متفاوت بدل شده است. آخرین دستاورد آن‌ها، صعود به فینال لیگ اروپا است. هم‌چنین آن‌ها دیشب در سری آ، با پیروزی 2-1 بر رُم، جایگاه 5 ام خود در جدول سری آ را تا حد زیادی قطعی کردند. آتالانتا با 63 امتیاز، 3 امتیاز بیشتر از رم، در رده 5 جدول است و 1 بازی نیز کمتر دارد. با توجه به افزایش سهمیه ایتالیا در فصل بعد لیگ قهرمانان، سهمیه برای این تیم بسیار محتمل است.

با این‌حال، سقف آروزهای الهه‌های شهر برگامو در این فصل فراتر ازین حرفاست و آن‌ها به دنبال کسب 2 گانه داخلی-اروپایی هستند. برای تحقق این هدف، آن‌ها در گام نخست باید یوونتوس را از پیش رو بردارند و در گام دوم که بسیار سخت‌تر از گام اول است، باید در فینال لیگ اروپا، شکست‌ناپذیران آلونسو (لورکوزن) را شکست دهند.

آتالانتا در 15 بازی آخر خود، 9 بازی را پیروز شده و به‌علاوه 7 بازی است که شکست نخورده است. آخرین شکست آن‌ها، شکست 1-0 مقابل لیورپول در برگامو بود که با توجه به نتیجه 3-0 این تیم در آنفیلد، طبیعی بود که بازی را چندان جدی نگیرند!

در مقابل، یوونتوس به‌معنای واقعی کلمه در بحران به سر می‌برد و در 7 بازی آخر، تنها 1 بار برابر فیورنتینا پیروز شده (+ 1 شکست + 5 تساوی). آن‌ها با 3 تساوی پشت سر هم در سری آ، پای به فینال حذفی می‌گذارند. بنابراین به لحاظ آمار و فُرم دو تیم در بازی‌های اخیر، آتالانتا از شانس بسیار بیشتری برای قهرمانی برخوردار است.

آخرین تقابل دو تیم، دیدار برگشت سری آ در آلیانز تورین بود که با تساوی 2-2 پایان یافت. در واقع تساوی نتیجه غالب این 2 تیم در بازی‌های اخیر بوده و از 5 دیدار رسمی آخر، 4 بازی مساوی شده و 1 بازی نیز با پیروزی بانوی پیر پایان یافته.

یوونتوس با شکست 3-2 لاتزیو در مجموع رفت‌وبرگشت به فینال راه یافت و آتالانتا نیز با شکست 4-2 فیورنتینا.

بازی چهارشنبه شب معنای خاصی برای آتالانتا دارد. آن‌ها به دنبال انتقام گرفتن از یوونتوس هستند. آخرین حضور آتالانتا در فینال کوپا ایتالیا برابر یوونتوس بود. در سال 2021 (فصل 21-20)، بیانکونری با شکست 2-1 آتالانتا، قهرمان جام حذفی شد. این دیدار هم‌چنین آخرین تقابل 2 تیم در جام حذفی است. آیا یوونتوس، دوباره بلای جان آتالانتا در جام حذفی می‌شود یا آتالانتا به روند خیره‌کننده خود در هفته‌های اخیر ادامه می‌دهد و با شکست یوونتوس، قهرمان خواهد شد؟ فوتبال7 شما را به تماشای فینال جام حذفی ایتالیا در ساعت 22 و سی دقیقه چهارشنبه شب دعوت می‌کند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹پاسخ تن‌هاخ به پرسش جالب خبرنگار اسکای: چه سؤال مزخرفی!

🔹نکات آماری دست اول از بازی منچستریونایتد 0-1 آرسنال؛ از سومین پیروزی پیاپی مقابل منچستر تا فصل عالی تروسار

🔹ستایش گواردیولا از سبک بازی یوشکو گواردیول: بهترین وینگر دنیا را خریده‌ایم

🔹ژاوی بیخیال لاماسیا نمی‌شود؛ جستجو برای پائو کوبارسی‌های جدید

🔹مودریچ بالاخره در مورد آینده‌اش صحبت کرد: «شما همه چیز را می‌دانید!»

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار