فوتبال7

شاهکار زنبور‌ها در پارک ده پرنس؛ پاری سن ژرمن ۰ – دورتموند ۱

اشک شوق در آلمان; صدای تیرک در پاریس

1403/02/19 2:52 علی ساغری

شاهکار زنبور‌ها در پارک ده پرنس؛ پاری سن ژرمن ۰ – دورتموند ۱

شاگردان ادین ترزیچ در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، دست به کار بزرگی زدند و با تک گل متس هوملس موفق به شکست پاری سن ژرمن و صعود به فینال این تورنمنت معتبر اروپایی شدند. آن‌ها در بازی رفت هم با همین نتیجه رقیب فرانسوی را مقهور خود کردند تا صعود آن‌ها به بازی پایانی درکمال اقتدار رخ داده باشد. دراین مطلب از سایت فوتبال۷ قصد گفتن جالب‌ترین فکت‌ها و نکات آماری درباره این بازی را داریم. با ما همراه باشید. 

تیرک یار دوازدهم دورتموندی ها! 

هم در بازی رفت و هم در مسابقه برگشت، بارها ضربات بازیکنان پاری سن ژرمن، از جمله امباپه، ویتینیا و اشرف حکیمی به تیرک دروازه دورتموند برخورد کرد تا زنبور‌ها با خوش شانسی مقابل رقیب فرانسوی کلین شیت کنند. درباره بازی سه شنبه هم این قاعده صادق بود و بارها علی رغم تسلیم گریگور کوبل؛ دروازه بان دورتموند، تیرک اجازه بازشدن دروازه زردپوشان وست فالن را نداد! 

هوملس گربه سیاه فرانسوی ها! 

مرد ۳۵ساله و باتجربه آلمانی ها، ستاره تیمش در بازی سه شنبه بود و با زدن یک گل و نمایش عملکرد فوق العاده در خط دفاعی، نقش مهمی در صعود تیمش به فینال داشت. وی در مسابقه رفت هم بارها به کمک تیمش آمد و مانع از خطرآفرینی بازیکنان زهردار پاری سن ژرمن شد. اما ضربات هوملس به فرانسوی‌ها محدود به این بازی نمی‌شود. جام جهانی ۲۰۱۴ را بخاطر بیاورید که در مرحله یک چهارم نهایی، این مدافع سرزن توانست روی ارسال تونی کروس، دروازه فرانسه را باز کرده و حکم صعود تیمش به دور بعد را امضا کرد. 

امباپه بدون جام لیگ قهرمانان اروپا جمع پاریسی‌ها را ترک می‌کند! 

بازیکنان بسیاری آرزوی فتح چمپیونزلیگ با این تیم فرانسوی را داشتند. از جان لوئیجی بوفون گرفته تا کیلیان امباپه، همه و همه برای داشتن این دستاورد ارزشمند، راضی به پوشیدن پیراهن آبی و قرمز پاریسی‌ها شدند. اما هیچ یک موفق به کسب این کاپ مهم نشدند. حال داستان امباپه و قهرمان فوتبال فرانسه هم، بدون کسب جام‌های اروپایی به پایان رسید. 

دورتموند به دنبال گرفتن انتقام لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۳

زنبور‌ها در فصل ۲۰۱۳ یکی از موفق‌ترین فصول خود را در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا پشت سر گذاشتند و با پیروزی مقابل رئال مادرید در نیمه نهایی، به مسابقه فینال در ورزشگاه ومبلی لندن راه پیدا کردند. اما در استادیوم خانگی تیم آرسنال متحمل شکست مقابل تیم هموطن؛ یعنی بایرن مونیخ شدند. حال درصورت صعود قرمز‌های مونیخی به بازی فینال، بار دیگر این دو تیم در ومبلی به مصاف هم خواهند رفت. باید ایستاد و دید که درصورت وقوع این مهم، ایا شاگردان ترزیچ شکست آن دوران را تلافی می‌کنند یا خیر؟ 

آیا رویس با معتبرترین جام اروپایی جمع زنبور‌ها را ترک میکند؟ 

چند روز پیش خبر جدایی مارکو رویس از باشگاه بوروسیا دورتموند، به شدت هواداران زنبور‌ها را متاثر کرد. به همین دلیل تمامی عوامل این تیم هم قسم شدند که تمام تلاش خود را کنند تا شماره یازده دوست داشتنی این تیم، با جام باشگاهش را ترک کند. کسی که طی ۱۲ سال حضور در جمع زنبور‌ها به نماد وفاداری و یکی از اسطوره‌های این تیم تبدیل شد و چه اتفاقی بهتر از اینکه به همراه جام اروپایی با دورتموند خداحافظی کند. 

رویس و هوملس، آخرین بازمانده‌های فینالیست ۲۰۱۳

ازمیان بازیکنانی که سال ۲۰۱۳ با دورتموند به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند، تنها هوملس و رویس هستند که هنوز هم لباس زرد و مشکی این تیم را به تن می‌کنند. باید ایستاد و دید که این دو بازیکن باتجربه شاهد کسب دومین جام لیگ قهرمانان اروپای تیمشان، آن هم بعد از ۲۷ خواهند بود یا خیر؟ 

یک نکته امیدوار کننده درباره احتمال قهرمانی دورتموند! 

تنها قهرمانی زنبور‌ها در لیگ قهرمانان اروپا، به سال ۱۹۹۷ برمیگردد. جایی که تحت هدایت اوتمار هیتسفلد، موفق به شکست سه بر یک یوونتوس شدند. دورتموند در آن فصل از رقابت‌های چمپیونزلیگ، در دو بازی رفت و برگشت موفق به شکست منچستریونایتد الکس فرگوسن شد. مدیرعامل کنونی این تیم؛ یعنی لارس ریکن در آن بازی گل سوم تیمش را از وسط زمین به ثمر رساند. حال بعد از ۲۷ سال، این تیم با دو برد مشابه یک بر صفر پا به بازی فینال گذاشته است. سکونشینان سیگنال ایدونا پارک شدیدا خواهان تکرار تاریخ و کسب دومین جام اروپایی از سوی تیمشان هستند. 

نکته جالب درباره تقابل احتمالی رئال مادرید – دورتموند

در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، دو تیم رئال مادرید و دورتموند هیچگاه در فینال به مصاف هم نرفته اند. آن‌ها سابق تقابل با هم در مراحل یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و دور گروهی را دارند. باید ایستاد و دید که آیا درصورت رویارویی رئال و دورتموند، پانزدهمین جام را کهکشانی‌ها به خانه خواهند برد یا اینکه چهارمین شکست آن‌ها در فینال چمپیونزلیگ رقم میخورد؟

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹صحبت‌های توماس توخل در کنفرانس خبری بازی با رئال‌مادرید: در باشگاهی مثل بایرن همه چیز به نتایج بستگی دارد

🔹خبر فوری؛ سرمربی تیم ملی انگلیس گزینه اصلی مدیران منچستریونایتد

🔹گمانه‌زنی از ترکیب بایرن‌مونیخ مقابل رئال‌مادرید و یک تغییر مهم نسبت به دور رفت

🔹رسمی؛ ترکیب تیم‌های پاری سن ژرمن و دورتموند

🔹مقایسه عملکرد آماری اونانا و دخیا در یونایتد؛ آیا اونانا جانشین مناسبی برای دروازه‌بان اسپانیاییست؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار