فوتبال7

الکس گریمالدو، مدافع گلزن لورکوزن کیست؟ (بخش اول- آشنایی کلی)

مدافع چپ لورکوزن در فصل جاری بوندس‌لیگا، بسیاری از فوتبالدوستان را شیفته خود کرده است. به همین بهانه، درین مقاله چند بخشی از فوتبال7، قصد داریم شما را با او و سبک بازیش آشنا سازیم. در بخش اول این مقاله، به سراغ یک معرفی اجمالی ازین بازیکن می‌رویم.

1403/02/18 15:2 بهروز شیعه‌یان

الکس گریمالدو، مدافع گلزن لورکوزن کیست؟ (بخش اول- آشنایی کلی)

انقلاب واقعی. همین دو کلمه کوتاه، بهترین توصیف از انتقال گریمالدو از بنفیکا به لورکوزن در تابستان امسال است.

گریمالدو کیست؟

آلخاندرو گریمالدو گارسیا- ملقب به الکس- در شهر والنسیا اسپانیا متولد شد. در 11 سالگی، به آکادمی تیم جوانان این شهر پیوست، اما تنها پس از 2 سال حضور در این تیم، در سال 2011 موردتوجه استعدادیاب‌های بارسلونا قرار گرفت. گریمالدو خیلی زود به تیم بارسای B راه پیدا کرد و به جوانترین بازیکن تاریخ اسپانیا در دسته دوم این کشور تبدیل شد. گریمالدو، در حالی که 15 سال و 349 روز بیشتر نداشت، در سال 2011 در دسته 2، مقابل کارتاخِنا (Cartagena) به میدان رفت.

علی‌رغم 92 بازی برای تیم پایه بارسلونا، گریمالدو هیچ جایگاهی در تیم بزرگسالان بارسلونا پیدا نکرد و در سال 2016، به امید یافتن دقایق بازی بیشتر، راهی بنفیکای پرتغال شد. مدافع چپ اسپانیایی، در بنفیکا، 300 بازی انجام داد. در لیگ قهرمانان 40 بار و در دور انتخابی این لیگ، 13 بار به میدان رفت. در بنفیکا، پای گریمالدو 26 بار به گلزنی باز شد و 65 پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد که برای یک مدافع چپ، آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود. 3 عنوان قهرمانی در لیگ پرتغال، فتح جام حذفی و جام اتحادیه پرتغال و نیز 3 عنوان سوپرجام، لورکوزن و آلونسو را متقاعد ساخت که گریمالدو همان مهره موردنظر آن‌هاست. از زمان پیوستن به لورکوزن تاکنون، گریمالدو در 46 بازی برای لورکوزن، 11 گل به ثمر رسانده و 18 پاس گل داده.

در رده ملی، گریمالدو برای تیم زیر 19 ساله‌های اسپانیا، 9 بازی انجام داد و در سال 2012 با این تیم قهرمان اروپا شد. در آن تورنمنت، گریمالدو عضو ثابتی از تیم اسپانیای پرستاره بود و در همه بازی‌ها حضور داشت. در ادامه در سن 17 سالگی، به تیم زیر 21 ساله‌های لاروخا (لقب اسپانیا) راه یافت و در این سطح نیز 2 بازی انجام داد. پس از درخشش در لورکوزن در فصل جاری، برای نخستین بار به تیم ملی اسپانیا دعوت شد و نخستین بازی خود را در مقدماتی یورو، در پیروزی 3-1 اسپانیا مقابل قبرس انجام داد. گریمالدو در این بازی نخستین پاس گل خود برای تیم ملی اسپانیا را ثبت کرد.

سبک بازی گریمالدو

سبک بازی او تاحدودی شبیه به رافائل گوئررو از بایرن‌مونیخ است.

گریمالدو یک مدافع تخصصی کناری (یک فول‌بک) به معنای واقعی کلمه است که سعی می‌کند بین وظایف دفاعی خود و جاه‌طلبی‌های هجومیش، تعادل برقرار کند. گریمالدو پای چپی جادویی دارد و همواره در صدد نفوذ از کناره‌ها برای ارسال سانترهای تند‌وتیز به روی دروازه حریفان است. چه در حالتی که نفوذ گریمالدو از جناحین، روی دست یک بازیکن دیگر انجام شود (از جلو) و چه در حالتی که نفوذ تدریجی و از عقب انجام شود، توانایی او در پاسکاری و ارسال سانتر نظیر ندارد. او هم‌چنین یک خطر جدی روی ضربات ایستگاهی است، به‌ویژه ضربات ایستگاهی در گوشه‌های محوطه جریمه حریف.

در بین بازیکنان فعلی بوندس‌لیگا، گوئررو شبیه‌ترین فرد به گریمالدو است. هر چند مدافع پرتغالی در این فصل اسیر مصدومیت‌هاست و نتوانسته در بایرن خود را بُروز دهد، اما در مقطع حضورش در دورتموند، همیشه از خلاق‌ترین بازیکنان بوندس‌لیگا بود. گریمالدو تقریباً همان سبک را در لورکوزن پیاده می‌کند و البته این کار را بسیار بهتر از همتای خود در مونیخ می‌کند.

آیا می‌دانستید که

هنر کنونی گریمالدو در ضربات آزاد، حاصل سختکوشی او در تمرینات است: «وقتی هر 3 روز یه بار باید بازی کنی، تمرین منظم خیلی سخت میشه، ولی همیشه سعی می‌کنم قبل بازی‌ها ضربات آزاد رو تمرین کنم.» «سال‌هاست که دارم روش کار می‌کنم. این سطح از مهارت که الان توی زمین می‌بینید، حاصل به خطا رفتن هزاران شوته. اینقدر زدم تا بالاخره جواب گرفتم. امیدوارم گل‌های بیشتری از راه برسن.»

گریمالدو از نگاه دیگران و خودش

سیمون رولفس مدیر ورزشی لورکوزن «یکی از دلایل تسلط ما بر بازی‌ها، قدرت بازی‌خوانی الکس هست. در بهترین و کمترین زمان، لحظه اضافه شدن به حملات رو تشخیص میده و با پیوستن سریع، باعث برتری عددی و خلق موقعیت در کانال‌های کناری و گاهی هم مرکزی میشه.»

ژابی آلونسو سرمربی لورکوزن «به لطف حضور بازیکن‌هایی مثل گریمالدو، بازی ما چند سطح بالاتر رفته!»

گریمالدو در هنگام پیوستن به لورکوزن «با توجه به جو ورزشگاه‌ها، بوندس‌لیگا برای من یکی از جذابترین لیگ‌های اروپاست. خیلی مفتخرم که باشگاهی مثل لورکوزن به سراغ من اومده. به اینجا اومدم تا توانایی‌هام رو ثابت کنم، امیدوارم اوقات خوشی در کنار هم داشته باشیم.»



🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹شب فاجعه کاسمیرو در مقابل کریستال‌پالاس

🔹تن‌هاخ پس از شکست 4-0 مقابل کریستال‌پالاس: شکست تحقیرآمیزی بود، اما من هم‌چنان بهترین گزینه برای هدایت این پروژه هستم!

🔹نکات آماری جذاب و خواندنی از بازی کریستال پالاس 4-0 منچستریونایتد؛ شب کابوس‌وار تن‌هاخ، شب رکوردهای منفی تاریخ منچستر

🔹رقابت بارسلونا و بایرلوکوزن برای جذب ستاره خیرونا

🔹ادامه جنجال داروین نونیز؛ پست سوارز را هم لایک کرد

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار