فوتبال7

به بهانه گل تماشایی هاروی الیوت مقابل تاتنهام؛ آیا فیل فودن بعدی در راه است؟

در پیروزی 4-2 لیورپول مقابل تاتنهام، الیوت گل تماشایی‌ایی را به ثمر رساند که به سبک گل‌های فیل فودن در ماه‌های اخیر بود. این گل، شادی شدید کلوپ را به همراه داشت. به همین بهانه می‌خواهیم تحلیل مختصری از روند پیشرفت این بازیکن داشته باشیم.

1403/02/17 15:43 بهروز شیعه‌یان

به بهانه گل تماشایی هاروی الیوت مقابل تاتنهام؛ آیا فیل فودن بعدی در راه است؟

پس از یورگن کلوپ (یا شاید حتی در همین فصل آخر او) لیورپول در دوران گذار خواهد بود. اکنون یورگن کلوپ می‌تواند با خیالی آسوده و وجدانی آرام، باشگاه را ترک کند. کلوپ چه به لحاظ سبک بازی و چه به لحاظ پرورش جوانان، میراث خوبی از خود بر جای گذاشته. یکی از این میراث‌ها که حتی می‌تواند رهبر لیورپول در دوران گذار باشد، هاروی الیوت جوان است. هاروی به‌وضوح ثابت کرده که می‌تواند فیل فودنِ قرمزها باشد. جدیدترین مورد از شایستگی او را در دیدار دیروز مقابل تاتنهام شاهد بودیم: یک شوت تماشایی غیرقابل مهار به بدترین جای ممکن برای یک دروازه‌بان، به گوشه بالایی سمت چپ دروازه ویکاریو.

اما بیایید نگاه کوتاهی داشته باشیم به مسیری که الیوت تاکنون در لیورپول طی کرده.

در سال 2021، مچ پای الیوت شکست که باعث شد نزدیک به 5 ماه از میادین دور بماند. این بدشانسی درست در زمانی رُخ داد که الیوت جوان، تازه داشت به باشگاه ثابت می‌کرد که مبلغ رکوردشکنی که در سال 2019، برای انتقال او از فولام هزینه شده، جای دوری نرفته است.

الیوت تسلیم نشد، به‌خوبی از آن آسیب‌دیدگی بازیابی کرد و اکنون در سال 2024، به یکی از پاسورهای برتر انگلیس تبدیل شده است. از آغاز سال 2024، الیوت با 8 پاس گل، پس از دی‌بروینه (14) و رودری (9)، در رده سوم قرار دارد.

استعداد الیوت فقط محدود به پاس نیست. الیوت در 20 بازی آخر خود، 3 گل و 8 پاس گل برای لیورپول ثبت کرده. این آمار نشان می‌دهد که الیوت می‌تواند فودن بعدی باشد و هم‌چون او، یک هافبک بازیساز و در عین‌حال گلزن است. ظهور الیوت در حالیست که لیورپول در سال‌های اخیر، از وجود بازیکنی خلاق با پاس‌های خط‌شکن بی‌بهره بوده.

الیوت در مسیر راستین عظمت

همان‌طور که اشاره شد، الیوت مصدوم بوده و به‌لحاظ سنی نیز 2 سال کوچکتر از فیل فودن است. طبیعیست که هنوز با کیفیت او فاصله داشته باشد. اما شباهت‌های آشکاری بین این دو دیده می‌شود. تکنیک بالا و خلاقیت، وجه مشترک آن‌هاست. مسأله دیگری که در مقایسه باید در نظر گرفت، اینست که کلوپ در قیاس با پپ، الیوت را عقبتر از فودن بازی می‌دهد و بنابراین آمار الیوت با توجه به سابقه بازیش، کاملاً قابل‌قبول است. نمودار ارائه‌شده توسط پایگاه آماری SciSports نیز تشابه روند پیشرفت این دو هافبک را تأیید می‌کند (تصویر زیر).

بازیکن اروپایی دیگری که شباهت زیادی به الیوت دارد و او نیز در مسیر شکوفا شدن است، فلورین ویرتز 21 ساله در لورکوزن است. در 5 لیگ معتبر اروپایی، الیوت و ویرتز تنها هافبک‌هایی هستند که در معیارهای «حمل توپ رو به جلو و پاس کلیدی»، در صدک 97 ام یا بالاتر، قرار دارند.

تمامی این آمارهای شگفت‌انگیز برای الیوت در حالی است که او تنها 9 بازی از 32 بازی فصلش را در ترکیب اصلی آغاز کرده! بنابراین لیورپول با اتخاذ رویکرد درست در قبال این هافبک و شکیبایی در تزریق او به ترکیب، یعنی همان کاری که پپ در منچسترسیتی در مورد فودن انجام داد، می‌تواند آینده‌یِ خط میانی را تا چندین سال تضمین کند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹نقل و انتقالات | مذاکرات جدی بایرن‌مونیخ با تئو هرناندز برای جانشینی آلفونسو دیویس

🔹سزار لوییس منوتی، خالق نخستین جام‌جهانی آرژانتین درگذشت؛ از حذف مارادونا در جام‌جهانی 1978 تا علاقه به سیاست و ادبیات

🔹نکات آماری دست اول از بازی لیورپول 4-2 تاتنهام: از دو رقمی شدن پاس گل‌های صلاح تا برابری سون با رکورد جیمی واردی

🔹کیلیان امباپه پیش از بازی با دورتموند: پاری سن‌ژرمن با کامبک به فینال صعود خواهد کرد

🔹نکات آماری دست اول از بازی چلسی 5-0 وستهم؛ از رکوردهای منفی وستهم تا ادامه درخشش پالمر

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار