فوتبال7

به مناسبت اعلام خبر جدایی مارکو رویس از دورتموند؛ نگاهی به بیوگرافی و سوابق شماره ۱۱ دوست داشتنی زرد‌ها

دل سکونشینان سیگنال ایدونا پارک شکست!

1403/02/16 20:9 علی ساغری

به مناسبت اعلام خبر جدایی مارکو رویس از دورتموند؛ نگاهی به بیوگرافی و سوابق شماره ۱۱ دوست داشتنی زرد‌ها

انتشار خبر جدایی مارکو رویس در پایان فصل از تیم بوروسیا دورتموند، شوک بزرگی به هواداران این تیم وارد کرد. رویس چندین سال است که در رده سنی بزرگسالان این باشگاه مشغول بازی بوده و روز‌های تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است. بدون شک وفاداری او به باشگاه دورتموند، سبب داشتن این سطح از محبوبیت نزد سکونشینان وست فالن شده است. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم نگاهی به بیوگرافی و دوران حضور شماره یازده محبوب زنبور‌ها در این تیم بندازیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به بیوگرافی مارکو رویس

مارکو رویس متولد ۳۱ مه ۱۹۸۹ در شهر دورتموند کشور آلمان است و علاوه بر تیم کنونی خود سابقه بازی در بوروسیا مونشن گلادباخ را نیز داراست. او در حدفاصل سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ در رده‌های سنی پایه بوروسیا دورتموند بازی میکرد و در همان سال ۲۰۰۶ با پوشیدن پیراهن روت وایس اهلن ۲ وارد رده سنی بزرگسالان شد. او در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در تیم اصلی روت وایس اهلن بازی کرد و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نیز پیراهن بوروسیا مونشن گلادباخ را برتن کرد. او در ۹۷ بازی برای کره اسب‌ها توانست ۳۶ گل را به ثمر برساند. درخشش او در این تیم سبب شد که زمینه برای بازگشت به باشگاه فوتبال شهر زادگاهش، این بار در رده سنی بزرگسالان فراهم شود.

حضور مارکو رویس در بوروسیا دورتموند

او در ۴ ژانویه ۲۰۱۲ با عقد قراردادی به ارزش ۱۷ میلیون یورو به جمع زردپوشان وست فالن پیوست. رویس هدفش از پیوستن به دورتموند را حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا عنوان کرد. او به همراه بازیکنانی مانند رابرت لواندوفسکی، ماریو گوتزه، نون سابوتیچ، متس هوملس و فیلیپه سانتانا، تیم دوست داشتنی فصل ۲۰۱۲ – ۲۰۱۳ را تشکیل می‌دادند. تیمی که تحت رهبری یورگن کلوپ به فینال لیگ قهرمانان اروپا آن فصل هم رسید و البته مقابل بایرن مونیخ شکست خورد. او در دوران حضور خود در بوروسیا دورتموند گل‌های مهم زیادی را به ثمر رساند. از گل سرنوشت ساز در بازی خاطره‌انگیز مقابل مالاگا در چمپیونزلیگ ۲۰۱۳ گرفته تا گلزنی مقابل رقیب سنتی؛ یعنی بایرن مونیخ! وی آخرین بار در هفته سی و دوّم بوندسلیگای این فصل موفق به گلزنی برای تیمش در بازی برابر آگزبورگ شد. رویس در دوران 12 ساله حضورش در دورتموند، در 286 بازی به میدان رفت و 119 گل به ثمر رساند.

آیا رویس در ومبلی با تیمش خداحافظی می‌کند؟

شاگردان ادین ترزیچ این هفته برابر پاری سن ژرمن بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برگزار می‌کنند. آن‌ها بازی رفت را در ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک به برتری یک گله به پایان رساندند و در اندیشه کسب نتیجه مطلوب در زمین حریف و صعود به فینال هستند. فینالی که در شهر ومبلی برگزار می‌شود. قطعا مارکو رویس خداحافظی بعد از فینال و ترجیحا با قهرمانی اروپا را بیشتر ترجیح می‌دهد. هواداران فوتبال حتما لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۳ را بخاطر دارند. در آن سال نیز فینال این رقابت‌ها در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شد و دورتموند یکی از تیمهای بازی پایانی بود.

رویس بازیکنی وفادار به وست فالن

در طول دوران حضور رویس در جمع زنبور ها، بازیکنان بسیاری از دورتموند به بایرن مونیخ رفتند. از متس هوملس و رابرت لواندوفسکی گرفته تا ماریو گوتزه و رافائل گوئررو و…. اما این بازیکن همواره به تیمش وفادار ماند و تبدیل به یکی از اسطوره‌ها و یا بهتر است بگوییم یکی از نماد‌های دورتموند شد!

مارکو رویس بازیکنی بدشانس

مهاجم دوست داشتنی باشگاه بوروسیا دورتموند و تیم ملّی آلمان همواره برای حضور در تورنمنت‌های معتبر ملّی آرزو به دل مانده است. مارکو رویس علی رغم برخورداری از آمادگی قابل قبول در فصول مختلف فوتبالی خود، رویداد‌های بسیاری را در عرصه ملّی، آن هم بدلیل مصدومیت از دست داد. جام جهانی ۲۰۱۴، یورو ۲۰۱۶، یورو ۲۰۲۰ و البته جام جهانی ۲۰۲۲ از مهم‌ترین تورنمنت‌هایی بودند که رویس امکان حضور در آن‌ها را پیدا نکرد. او ۴۸ بار با پیراهن تیم ملّی آلمان در بازی‌های مختلف به میدان رفته و موفّق به زدن ۱۵ گل شده است. شاید مهم‌ترین گل او در عرصه ملّی، در بازی مقابل سوئد در جام جهانی ۲۰۱۸ به ثمر رسید. گلی که زمینه پیروزی آلمان را در آن بازی فراهم کرد.

مهم‌ترین افتخارات دوران ورزشی مارکو رویس تا ماه مه ۲۰۲۴

او هرگز نتوانست با بوروسیا دورتموند به قهرمانی بوندسلیگا برسد. مهم‌ترین افتخارات دوران ورزشی وی به شرح زیرند:

·        قهرمان در جام حذفی فوتبال آلمان و یا همان دی اف بی‌پوکال با بوروسیا دورتموند در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱

·        قهرمانی در سوپرجام فوتبال آلمان با پیراهن بوروسیا دورتموند در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹

·        قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها با پیراهن تیم ملّی آلمان در سال ۲۰۱۷


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹پیامدهای شکست سنگین بارسلونا مقابل خیرونا؛ قیام لاپورتا علیه برخی بازیکنان

🔹مورد عجیب بیرمنگام در فوتبال انگلیس؛ رد پای وین رونی در سقوط احمقانه به دسته 3 !

🔹نقل و انتقالات | 2 بازیکن + 90 میلیون پوند؛ پیشنهاد چلسی به ناپولی برای جذب اوسیمن

🔹ویدیو | گل‌های بازی اینترمیامی 6-2 نیویورک ردبولز (تاریخ‌سازی لیونل مسی و هت‌تریک سوارز)

🔹ویدیو | گل‌های بازی خیرونا ۴-۲ بارسلونا (اختصاصی فوتبال۷)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار