فوتبال7

پیشخوان فوتبال 7: از دربی حساس کاتالان در اسپانیا تا نبرد تعیین‌کننده سهمیه برای رم

به هفته‌های پایانی لیگ‌های اروپایی نزدیک می‌شویم و نبرد سقوط، سهمیه و قهرمانی، رقابت‌های جذابی را خلق خواهد کرد. ما نیز به سنت هفته‌های گذشته در کنار شما هستیم و مهمترین مسابقات هفتگی را برای شما روی پیشخوان فوتبال7 گذاشته‌ایم.

1403/02/15 0:30 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال 7: از دربی حساس کاتالان در اسپانیا تا نبرد تعیین‌کننده سهمیه برای رم
پیشخوان این هفته با جنگ نایب‌قهرمانی در آلمان و جدال تمام‌کاتالانی در اسپانیا آغاز می‌شود و با بازی رم-یوونتوس در ایتالیا پایان می‌یابد. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز شاهد دور برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان خواهیم بود. پایان‌بخش این هفته نیز نیمه‌نهایی لیگ اروپا و لیگ کنفرانس اروپا در شب پنج‌شنبه است که گل سرسبد آن‌ها، بازی لورکوزن-رم است. بازی المپیاکوس-استون‌ویلا در لیگ کنفرانس نیز جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت و امری اگر می‌خواهد رکورد خود در صعود به فینال‌های اروپایی را حفظ کند، باید پنج‌شنبه شب شکست 4-2 در ویلاپارک را در خاک یونان جبران کند.

بوندس‌لیگای آلمان: اشتوتگارت-بایرن‌مونیخ، بعد از ظهر شنبه ساعت 17:00

روز چهارشنبه این هفته که دورتموند، پاری سن‌ژرمن را شکست داد و سهمیه پنجم آلمان‌ها در لیگ قهرمانان قطعی شد، در اردوی اشتوتگارت نیز خوشحالی برپا شد. اشتوتگارت اکنون خیالش راحت است که حتی در صورت شکست در بازی‌های پیش رو، به‌عنوان تیم پنجم بوندس‌لیگا راهی لیگ قهرمانان خواهد شد.

اما قطعاً دو تیم جنوب آلمان فردا با این هدف به مصاف هم نمی‌روند و جدال اصلی، بر سر نایب‌قهرمانی است. هرگز خوشایند باواریایی‌ها نیست که پس از سال‌ها قهرمانی در بوندس‌لیگا، نایب‌قهرمانی را نیز از دست بدهند.

سوابین‌ها (لقب اشتوتگارت)، هفته پیش تساوی تلخی برابر شکست‌ناپذیران آلونسو داشتند و در آخرین ثانیه ممکنِ بازی، پیروزی را با تساوی عوض کردند. اگر این تساوی نبود، اختلاف آن‌ها با بایرن به 2 امتیاز می‌رسید و به نایب‌قهرمانی امیدوارتر بودند.

بایرنی‌ها هر 3 بازی آخر خود در بوندس‌لیگا را پیروز شده‌اند و با توجه به اختلاف 5 امتیازی با اشتوتگارت و بازی حساس با رئال‌مادرید، توخل احتمالاً روی بازیکنان کلیدی خود ریسک نمی‌کند. انتظار می‌رود که به جای موسیالا و لروی سانه، از چوپوموتینگ و ماتیس تل استفاده کند و گنابری نیز دقایقی به بازی بیاید تا برای بازی چهارشنبه شب آماده شود. هری کین که سودای شکستن رکورد لواندوفسکی را در سر دارد، به احتمال زیاد تنها عضو اصلی ترکیب فردا شب است. کین برای رسیدن به رکورد لواندوفسکی در بوندس‌لیگا، 6 و برای عبور از آن، 7 گل دیگر نیاز دارد.

اگرچه تعداد گل‌های کین بیش از گیراسی است (35 به 25)، اما برترین گلزن اشتوتگارت درین فصل، هر 78 دقیقه یکبار و کین هر 79 دقیقه یک بار در بوندس‌لیگا گلزنی کرده‌اند.

الکساندر نوبل، دروازه‌بان قرضی بایرن‌مونیخ در اشتوتگارت، پس از هرادتسکی دروازه‌بان لورکوزن (14 کلین‌شیت)، در رده دوم کلین‌شیت در بوندس‌لیگا قرار دارد (9 کلین‌شیت).

دیدار رفت دو تیم در حالی با پیروزی 3-0 بایرن به پایان رسید که این تیم کمترین مالکیت فصل خود را داشت (%42)! ضمن اینکه باواریایی‌ها هر 11 دیدار آخر در زمین اشتوتگارت را پیروز شده‌اند. آیا اشتوتگارت می‌تواند در آستانه بازی با رئال، یک ضربه مهلک به بایرن بزند؟ فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 17 عصر شنبه، به تماشای این دیدار بنشینید.

لالیگای اسپانیا: خیرونا- بارسلونا، شنبه شب ساعت 20:00

رقابت اصلی در این بازی برای نایب‌قهرمانی است. اما شاگردان ژاوی دوست ندارند قهرمانی زودهنگام را به رئال‌مادرید هدیه کنند و حداقل تا زمانی که روی کاغذ شانس دارند، می‌خواهند برای قهرمانی بجنگند.

خیرونا که با 2 اختلاف امتیاز نسبت به بارسلونا در رده سوم لالیگا قرار دارد، جهش چشمگیری داشته و از رتبه دهم در فصل پیش به رتبه سوم درین فصل ارتقاء یافته است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، ترمز خیرونایی‌ها در وسط فصل کشیده شد و کورس قهرمانی لالیگا بالاخره تک‌اسبه شد. اما خیرونایی‌ها موفق شدند حضور خود در جمع 4 تیم برتر را حفظ کنند و اگر اتفاق خاصی نیفتد، برای نخستین بار در تاریخ باشگاه، در رقابت‌های فصل بعد لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود.

سفیدوقرمزهای لالیگا در بازی‌های خانگی این فصل عالی بوده‌اند و از 16 بازی مقابل دیدگان تماشاگران خودی، 41 امتیاز کسب کرده‌اند، اما مسأله اینجاست که آبی‌اناری‌ها نیز در بیرون از خانه فوق‌العاده عمل کرده‌اند و تنها 1 بازی از 16 بازی را واگذار کرده‌اند.

خیرونا پس از یک افت کوتاه در نیم‌فصل دوم که باعث شد قهرمانی را به رئال واگذار کند، به روند خوب خود برگشت. این تیم از 4 بازی آخر، 3 بازی را با به ثمر رساندن 6 گل و دریافت تنها 1 گل پیروز شده.

اگر خیرونا فردا شب شکست نخورد و رئال نیز در مینی‌دربی مادرید در برنابئو، کادیز را شکست دهد، رئالی‌ها می‌توانند همین فردا، کیک قهرمانی را برش بزنند!

بارسلونا پس از یک کامبک جانانه مقابل والنسیا که با نخستین هت‌تریک لواندوفسکی در لالیگا، حاصل شد، پای به بازی فردا می‌گذارد.

از 11 دیدار آخر دو تیم، بارسلونا 7 بازی را پیروز شده و تنها 2 شکست داشته که یکی از آن‌ها، شکست 4-2 دور رفت در ورزشگاه مونتجوییک است. شاید اصلی‌ترین انگیزه بارسایی‌ها برای بازی فردا، انتقام گرفتن از همین شکست 4-2 خانگی باشد. هر چند دو باشگاه روابط خوبی دارند، اما بلوگرانا قطعاً دوست ندارد برای دومین بار در فصل جاری، در این دربی کوچک شکست بخورد و حاکمیت ایالت کاتالان را تسلیم همشهری تازه به دوران رسیده‌اش کند!

البته که بارسایی‌ها کار سختی دارند، چون خیرونا در 12 بازی خانگی آخر خود در لالیگا، شکست نخورده و در 8 بازی آخرش (خانگی و خارج خانه)، هر بازی حداقل 3 گل به ثمر رسانده. به نظر شما این بار برگ برنده دست کدام مربیست؟ میشل باز هم ژاوی را کیش‌ومات می‌کند یا ژاوی و بارسلونا درس عبرت بزرگی به خیرونا می‌دهند؟! فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 20 شنبه شب، به تماشای دربی جذاب کاتالان بنشینید.

لیگ برتر انگلیس: لیورپول-تاتنهام، غروب یکشنبه ساعت 19:00

ماه آوریل، برای هر 2 باشگاه، ماهی برای فراموشی بود. این ماه شوم، در بندر لیورپول، منجر به خداحافظی قرمزها با قهرمانی شد و در شمال لندن نیز خداحافظی احتمالی تاتنهام با سهمیه لیگ قهرمانان را در پی داشت.

شکست لیورپول مقابل آتالانتا، حذف از لیگ اروپا را در پی داشت و شکست برابر اورتون و تساوی در زمین وستهم نیز اندک امیدهای قهرمانی در لیگ برتر را به دست باد سپرد. اما اتفاقی که از همه تلختر بود، درگیری نادر صلاح و کلوپ در کنار زمین بود که به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شد.

کلوپ این فصل بارها از برنامه لیگ برتر و بازی‌های زودهنگام عصرگاهی در روز شنبه انتقاد کرده، اما بازی این هفته، هجدهمین بازی آن‌ها در روز یکشنبه در فصل جاریست. آیا انتقادات کلوپ فردا در زمین رنگ حقیقت می‌گیرند؟! آمارها که چنین می‌گویند و لیورپول این فصل در یکشنبه‌ها نباخته! بنابراین کلوپ امیدوار است تا در بازی یکشنبه، انتقام شکست دور رفت را بگیرد. آنژ در خانه، 2-1 لیورپول 9 نفره را شکست داد. در آن بازی، قرمزها مقاومت جانانه‌ای کردند، اما با اشتباه مرگبار ماتیپ، نه از دشمن، بلکه از دوست خنجر خوردند!

آیا آنژ می‌تواند دومین بازی متوال مقابل کلوپ را پیروز شود؟ تنها مربی‌ایی که موفق به این کار شده، برندن راجرز با لسترسیتی در سال 2021 است. کلید آنژ برای پیروزی، بازگشت سون به نسخه آماده خود است. سون نیز همانند بقیه بازیکنان تاتنهام، این هفته‌ها در افت شدید به سر می‌برد، اما او 4 بازی متوالی برابر لیورپول گلزنی کرده، از جمله گل اول تیمش در پیروزی دور رفت. تنها بازیکنی که 5 بازی متوالی موفق به گلزنی مقابل قرمزها شده، جیمی واردی است. پس اگر آنژ می‌خواهد پیروز شود، سون فردا باید روی دست واردی بلند شود!

ماه آوریل برای تاتنهامی‌ها، صد برابر بدتر از لیورپولی‌ها تمام شد و آن‌ها فقط در 3 بازی آخر خود، متحمل 3 شکست پیاپی و دریافت 9 گل شده‌اند! این عملکرد ضعیف به معنای 7 اختلاف امتیاز با ویلای رده چهارمی است. هر چند تاتنهام یک بازی کمتر دارد، اما شاگردان آنژ با این روند ضعیف، وضعیت خود برای کسب سهمیه را پیچیده کرده‌اند. پوستوغلو پس از شکست پنج‌شنبه شب در خانه چلسی، مسئولیت کامل این اوضاع را پذیرفت، اما انصافاً نباید از کنار بحران مصدومیت‌ها در تاتنهام گذشت. بن‌دیویس، ورنر و اودوگی، از مهمترین غایبان فعلی ترکیب تاتنهام هستند.

در جمع لیورپولی‌ها، احتمال غیبت فن‌دایک به‌خاطر مصدومیت وجود دارد. همه چیز به ارزیابی دقیقه آخری از مصدومیت وی بستگی دارد. نرسیدن فن‌دایک خبر خوبی برای کلوپ نیست. حتی با حضور او، در 14 بازی آخر، لیورپول فقط 1 بار کلین‌شیت کرده، چه برسد به اینکه فرمانده دفاعی کلوپ نیز بازی را از دست بدهد! از ماه مارس که قرمزها، 1-0 ناتینگهام را شکست داده‌اند، در 8 بازی بعدی موفق به کلین‌شیت نشده‌اند: یکی از عوامل اصلی جدا شدن آن‌ها از صدر جدول!!

بدترین رکورد منفی کلین‌شیت قرمزها، از اکتبر تا دسامبر 2004 اتفاق افتاد (9 بازی). کانر بردلی مدافع راست جوان کلوپ، تمرینات را از سر گرفته و احتمال حضور او وجود دارد. ژوتا، تیاگو و ماتیپ نیز غایبان قطعی لیورپول هستند.

لیورپول از 29 بازی خانگی آخر مقابل تاتنهام فقط 1 بار شکست خورده که به سال 2011 بر می‌گردد (19 پیروزی و 9 تساوی).

اگر در بازی فردا، شاهد یک غم‌نامه یا یک جشن دوباره در دقایق پایانی بودید، هرگز تعجب نکنید، چرا که بازی این دو تیم، بیش از هر رقابت دیگری در تاریخ لیگ برتر، آبستن گل‌های دقایق پایانی بوده (3 گل برای لیورپول و 3 گل برای تاتنهام). آخرین دیدار آن‌ها نیز با گل به‌خودی دقیقه پایانی ماتیپ، به سود تاتنهام پایان یافت.

لیورپولی‌ها هر 2 بازی آخر در خانه را شکست خورده‌اند (مقابل آتالانتا و پالاس) ، یعنی به اندازه کل 57 بازی قبلی! هت‌تریک در شکست خانگی، بدترین خبر برای کلوپ خواهد بود. در این 2 شکست خانگی، لیورپول حتی از گلزنی نیز عاجز بوده. آخرین بار در سال 2021 بود که قرمزها متحمل 3 شکست متوالی خانگی شدند. شروع ضعیف در بازی فردا، زنگ خطر دوباره‌ای برای کلوپ خواهد بود، به‌ویژه اینکه لیورپول در 5 بازی آخر خود در آنفیلد، 4 بار دریافت‌کننده گل اول بوده!! در نبرد ناکامانِ بزرگ هفته‌های اخیر لیگ برتر، چه کسی زنگ اول را خواهد زد؟ آیا شاهد خوش‌رقصی آنژ در پهنه آنفیلد خواهیم بود یا شاهد آشتی صلاح و کلوپ در جشن شکست تاتنهام؟! فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 19 غروب یکشنبه، به تماشای این دیدار حساس بنشینید.

سری آ ایتالیا: رم-یوونتوس، یکشنبه شب ساعت 22:15

آخرین بازی پیشخوان این هفته، برای رُم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رم پنج‌شنبه شب مقابل لورکوزن، برای نخستین بار در استادیوالمپیکو شکست خورد. این نخستین شکست خانگی آن‌ها در فصل جاری لیگ اروپا بود. تیم گلادیاتور (ده‌روسی) در حال شکل‌گیری است و با توجه به قدرت تیم آلونسو، بعید به نظر می‌رسد که در بازی برگشت، کار خاصی از پیش ببرند. بنابراین بیایید مسیر کسب سهمیه از طریق قهرمانی در لیگ اروپا را تمام‌شده بدانیم.

فصل آینده، 4 تیم به لیگ قهرمانان اضافه می‌شوند. به‌خاطر عملکرد تیم‌های ایتالیایی در فصل جاری رقابت‌های اروپایی، سهمیه پنجم ایتالیا به‌عنوان یکی از این 4 تیم قطعی شده. با این اوصاف، رم هنوز برای حضور در اروپا شانس دارد. رم با 59 امتیاز در رده پنجم جدول است و آتالانتا با 57 امتیاز جدی‌ترین تعقیب‌کننده این تیم است. بنابراین بازی با یوونتوس، حساسیت خاصی برای رمی‌ها دارد، به‌خصوص اگر بدانیم در هفته آینده (هفته 36 سری آ) باید مستقیماً در برگامو، با آتالانتا شاخ‌به‌شاخ شوند و آتالانتا 1 بازی نیز کمتر از رم دارد!

یوونتوس به‌لحاظ تاریخی کاملاً تیم برتر این تقابل است و %67 بازی‌های پیشین دو تیم را پیروز شده. بازی دور رفت نیز با پیروزی 1-0 یووه پایان یافت که البته مربی رم در آن زمان، آقای خاص بود.

آخرین بازی دو تیم در خانه رم، در فصل گذشته بود که با پیروزی میزبان پایان یافت. ده‌روسی امیدوار است دومین پیروزی متوالی خانگی جالوروسی برابر بیانکونری، به نام او ثبت شود. از 5 بازی آخر دو تیم، 3 بازی با برتری یوونتوس خاتمه یافته، اما در 5 بازی آخر در خانه رم، توزیع پیروزی‌ها کاملاً متوازن بوده (2 پیروزی یووه 2 پیروزی رم).

15 بازی آخر رم در سری آ بسیار پر گل بوده و 12 بازی بیش از 5. 2 گل داشته! اما از 6 تقابل آخر این 2 تیم در تمامی رقابت‌ها، 5 بازی زیر 5. 2 گل داشته. به نظر شما فردا کدام روند اتفاق می‌افتد؟ روند پرگل در بازی‌های اخیر رم یا روند کم‌گل در تقابل‌های گذشته دو تیم؟

یوونتوس 3 بازی آخر خود در سری آ را مساوی کرده و به دنبال پایان دادن به طلسم تساوی‌هاست. در تساوی 0-0 مقابل میلان در هفته گذشته، یوونتوس حتی یک شوت در چارچوب هم نداشت تا موضع بدخواهان الگری بیش از پیش تقویت شود!

رم نیز با گل دقایق پایانی تامی آبراهام از شکست مقابل ناپولی گریخت و با خوش‌شانسی یک تساوی 2-2 را از سرزمین مارادونا به یغما برد. ناپولی فرصت‌های زیادی را درین بازی از دست داد و اگر این فرصت‌سوزی‌ها نبود، آتالانتا 1 امتیاز دیگر هم به رم نزدیک می‌شد.

امکان اینکه سهمیه اروپایی یوونتوس به خطر بیفتد نیز وجود دارد، اما با 65 امتیاز در رده سوم، وضعیت بسیار بهتری نسبت به رم دارند و بازی فردا برای رم بسیار حیاتی‌تر است. آیا یوونتوس می‌تواند به روند 6 بازی بدون پیروزی در خارج از خانه پایان ببخشد یا اینکه ده‌روسی، با یک برد شیرین، به آلمان سفر می‌کند تا آلونسو را هم غافلگیر کند؟! فوتبال7 شما را به تماشای دیدار حساس گرگ‌های ماده و بانوی پیر در ساعت 22 و پانزده دقیقه یکشنبه شب دعوت می‌کند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹خبر فوری | فلورین پلاتنبرگ، خبرنگار اسکای: بایرن‌مونیخ، ماندن توخل را بررسی می‌کند!

🔹قصد جدی منچستریونایتد برای خرید آندری لونین از رئال‌مادرید

🔹ژاوی از تمایل بارسلونا به بازگرداندن اریک گارسیا از خیرونا خبر داد

🔹هفت در 7 | خلاصه خبرهای مهم هفته (همه خبرای مهم هفته اینجاست)

🔹رسمی؛ فیل فودن بهترین بازیکن مرد و بازیکن زن منچسترسیتی، بهترین بازیکن زن انگلیس شدند

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار