فوتبال7

گزارش روز | برندگان و بازندگان ادامه حضور ژاوی در بارسلونا چه کسانی هستند؟

خبر داغ این روزها، تصمیم ژاوی برای ماندن در بارسا است. پس از تصمیم مهم ژاوی، ما نیز تصمیم گرفتیم درین مقاله از فوتبال7، برندگان و بازندگان تصمیم او را بررسی کنیم! همراه ما باشید.

1403/02/07 11:50 بهروز شیعه‌یان

گزارش روز | برندگان و بازندگان ادامه حضور ژاوی در بارسلونا چه کسانی هستند؟

امروز به‌صورت رسمی اعلام شد که ژاوی تا پایان قرارداد پیشین خود، یعنی تا پایان 2025 در بارسلونا ماندگار خواهد شد. سه ماه پیش از آن، ژاوی به‌گونه‌ای اعلام جدایی کرد که بسیاری تصمیم او را قطعی می‌پنداشتند و هواداران تصور می‌کردند که حتی در صورت تغییر اوضاع در لالیگا یا فتح لیگ قهرمانان توسط بارسلونا، باید با اسطوره محبوب خود خداحافظی کنند.

ژاوی عملکرد ضعیفی در کاتالونیا نداشته و قریب به اتفاق هواداران نیز طرفدار ماندن او هستند، اما این احساس بین برخی از هواداران بلوگرانا وجود دارد که ژاوی در حال سوءاستفاده از حسن‌نیت باشگاه است. به همین بهانه، درین مقاله می‌خواهیم بازندگان و برندگان این تصمیم ژاوی و باشگاه را بررسی کنیم.

برنده: خوان لاپورتا

لاپورتا، به آرزوی خود رسید. در ماه‌های گذشته لاپورتا بارها اعلام کرده بود که تمام تلاشش را برای متقاعدسازی ژاوی به کار می‌گیرد. حتی در میانه فصل که بسیاری خواهان اخراج ژاوی بودند، لاپورتا پشت او ایستاد و ضمن یاد کردن از ژاوی به‌عنوان اسطوره باشگاه، اعلام کرد که ژاوی تا هر زمان خودش بخواهد، در بارسلونا ماندگار خواهد بود.

لاپورتا از دو جهت برنده شد: نخست اینکه، گزینه مطلوبش روی نیمکت باقی خواهد ماند. لاپورتا و ژاوی همواره رابطه خوبی داشته‌اند و عشق بدون قیدوشرط ژاوی به بارسلونا و سپردن سکان هدایت باشگاه به فردی از مکتب لاماسیا، همواره موردتحسین رییس بوده. دومین دلیلی که شاید مهمتر از اولی باشد، وضعیت شکننده مالی بارسلونا است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که باشگاه همچنان درگیر مشکلات مالی است و انعقاد قرارداد با یک مربی جدید نیز می‌توانست بر مشکلات آن‌ها بیفزاید. بنابراین لاپورتا یکی به نعل زد و یکی به میخ!

بازنده: روزگار خوش ژاوی

بله، شوخی نداریم، شادی ژاوی واقعاً برای ما مهم است! در مقطع بحرانی فصل، ژاوی «سیرک رسانه‌ها» را یکی از دلایل بیزاری خود از مربیگری خواند و با متهم کردن رسانه‌های کاتالونیا و اسپانیا به انتقادات بیهوده، فشار روانی ناشی از آن را برای سلامتی مربیان مضر خواند. ژاوی حتی تا آن‌جایی پیش رفت که به همتایان خود توصیه کرد که به همین‌خاطر، قبل از پذیرش مربیگری هر تیم، کمی بیشتر فکر کنند.

چه ژاوی بخواهد و چه نخواهد، رسانه‌ها به کار خود ادامه خواهند داد، اشتباهات او و هر مربی دیگری را گوشزد می‌کنند، یکه‌تازی مادرید در اروپا و اسپانیا را به او یادآور می‌شوند و ... . اکنون که ژاوی به انتخاب خودش، تصمیم بر ماندن گرفته، باید بپذیرد که در صورت نتیجه نگرفتن، در معرض انتقادات بیشتری قرار می‌گیرد و باید با همین روزگار خوش حداقلی‌ایی که در حال‌حاضر دارد نیز خداحافظی کند.

برنده: استعدادهای لاماسیا

انتقادات زیادی به ژاوی وارد است که برخی از آن‌ها درست می‌باشد، از انتخاب اشتباه ترکیب در برخی بازی‌ها گرفته تا انعطاف‌ناپذیریِ سیستم بازی در فصل جاری.

اما یکی از تصمیمات ژاوی که سخت بتوان به آن خرده گرفت، بازی گرفتن از جوانان آکادمی است. شاید اوضاع مالی باشگاه نیز در تصمیم او بی‌تأثیر نبوده، اما نباید فراموش کرد که ژاوی خود محصول همین آکادمی است و بهتر از هر کس دیگری می‌داند این سرمایه‌گذاری، پرسودترین سرمایه‌گذاری دنیاست.

در مدت 2 و نیم سال حضور ژاوی در مَسند مربیگری بارسا، لامین یامال به‌عنوان یک پدیده آینده‌دار، فوتبال اروپا را شیفته خود کرده. کوبارسی و فرمین لوپز در حالی که هنوز به مدرسه می‌روند، به پای ثابت ترکیب تبدیل شده‌اند. ثابت بازی دادن گاوی نیز تصمیمی بود که در دوران ژاوی آغاز شد. ژاوی حتی به آنسو فاتی نیز اعتماد داشت، اما مصدومیت‌های متعدد فاتی را به تجدیدنظر واداشت.

ژاوی، با علم به اینکه بارسلونا همچنان درگیر بحران مالی است، بنا را بر ماندن گذاشته و بنابراین در ادامه مسیر نیز باید روی شکوفاسازی بیشتر این بازیکنان کار کند.

بازنده: باتجربه‌های تیم

پروژه جوان‌سازی تیم، زیر نظر مستقیم ژاوی آغاز شده. فصل پیش با خروج سرخیو بوسکتس و آلبا شاهد نخستین مرحله از پاکسازی بارسلونا بودیم. تابستان پیش رو نیز بسته به وضعیت مالی، باشگاه با برخی بازیکنان خداحافظی خواهد کرد. اصلی‌ترین گزینه‌های خروج در حال‌حاضر، مارکوس آلونسو و سرخی روبرتو هستند.

اما مهمترین نامی که هنوز در مورد آن تردیدهایی وجود دارد، مهاجم لهستانی است. رابرت لواندوفسکی این فصل سایه‌ای از فصل پیش خود بوده و به‌لحاظ سنی نیز در حال ورود به 35 سالگی است. با توجه به اینکه ژاوی نشان داده از کار کردن با جوانان اِبایی ندارد، هیچ بعید نیست که فصل آینده شاهد جانشینیِ کامل ویتور روکه با لوا باشیم. در صورت دریافت یک پیشنهاد بزرگ از جانب سعودی‌ها، شاید خود مهاجم لهستانی هم بی‌میل نباشد که برای همیشه از استرس و سختی فوتبال اروپا دور شود.

برنده: رئال‌مادرید

پایتخت اسپانیا و مدیریت باشگاه رئال، نه تنها ازین نمایشِ آبکی بارسلونایی‌ها ناراحت نشده‌اند، بلکه احتمالاً خوشحالترین جا و شادترین افراد کنونی دنیا هستند. در میانه‌های فصل، دغدغه اصلی لوس‌بلانکوس که یافتن جانشین برای آنچلوتی بود، مرتفع شد. ماجرای پر کش‌وقوس آنچلوتی و تیم ملی برزیل، پایان یافت و پیرمرد ایتالیایی با فراغ بال قرارداد خود را تا 2028 تمدید کرد.

به‌خاطر مصدومیت‌ها، آنچلوتی این فصل از کمبود بازیکن رنج می‌بُرد. اما در این مقطع از فصل، یک عنوان برای رئالی‌ها تقریباً قطعی شده و عنوان دیگر (لیگ قهرمانان)، حتی اگر بدست نیاید، چیزی از ارزش‌های آنچلوتی و پسرش درین فصل کم نمی‌کند، چون تا همینجا نیز آن‌ها تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفته‌اند و یکی از بهترین تیم‌های دنیا را شکست داده‌اند. تمامی این‌ها در حالیست که بر خلاف بارسلونا، تقویت رئال در فصل بعد قطعیست و امباپه، اندریک و به احتمال زیاد، آلفونسو دیویس، به لیست بازیکنانی چون بلینگام، وینیسیوس و ... اضافه خواهند شد.

علی‌رغم ضعف ژاوی در نتیجه‌گیری در این فصل، با قاطعیت نمی‌توان گفت که با ماندن ژاوی، دنیا برای پرز و آنچلوتی بهشت شده، اما بارسلونا در حال‌حاضر با اختلاف دورقمی از رئال عقب است و نهایت پیشرفت آن‌ها در فصل بعد می‌تواند ایجاد یک تیم قابل‌رقابت با رئال باشد، نه بهتر از آن‌ها !

بازنده: داوران چهارم لالیگا

ژاوی در دوران بازی، به بدنامی مشهور نبود. ژاوی، کاپیتان بارسلونا، چنان بازیکن باپرستیژی بود که حتی بسیاری از هواداران سایر تیم‌ها، ژاوی را دوست داشتند. ژاوی به‌خاطر سبک بازیش و آرامشش دوست داشته می‌شد، نه مثل برخی بازیکنان که هراز چندگاهی اخبار حاشیه‌سازی‌هایشان سرتیتر رسانه‌ها می‌شود.

ژاوی کنار خط، رفتار «کاپیتان ژاوی» را فراموش کرده است! و انگار یادش رفته است که روزی از رفتارهای امثال مورینیو در زمان مربیگری رئال انتقاد می‌کرد. درگیر شدن ژاوی با داور ذخیره و سپس داور اصلی در مقابل اتلتیکومادرید، منجر به محرومیت دوجلسه‌ای او شد. در جدیدترین نمونه از این رفتارها نیز اعتراض او مقابل پاریس، اخراج وی را به دنبال داشت.

ژاوی، از زمان مربیگری در بارسلونا، در مجموع 20 کارت زرد دریافت کرده و تعداد کارت‌های قرمزش از دوران بازیش نیز فراتر رفته. در صورتی که ژاوی در جهت اصلاح رفتار خود برنیاید، داوران ذخیره خواب آرامی نخواهند داشت!




🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹نگاهی ویژه به قهرمانی تاریخی بایرلورکوزن در بوندسلیگا؛ خلق شاهکار توسط مربی اسپانیایی

🔹گزارش | تحلیل بازی رئال‌مادرید-بارسلونا از لنز هواداران

🔹ویدیو | قیچی تماشایی العزوزی (گل اول بولونیا به رم)

🔹ویدیو | گل‌های ال کلاسیکو (رئال مادرید 3-2 بارسلونا)

🔹پیشخوان فوتبال7: از دربی میلان در شمال ایتالیا تا دربی لندن در قلب انگلیس

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار