فوتبال7

پیشخوان فوتبال7: از دربی میلان در شمال ایتالیا تا دربی لندن در قلب انگلیس

تب فوتبال این هفته نمی‌خوابد و تا پایان هفته شاهد دیدارهای جذابی خواهیم بود. ما هم مثل همیشه دیدارهای مهم پیش رو در فوتبال اروپا را برای شما روی پیشخوان فوتبال7 گذاشته‌ایم.

1403/02/03 2:21 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال7: از دربی میلان در شمال ایتالیا تا دربی لندن در قلب انگلیس
مطابق وعده داده‌شده، با دومین پیشخوان این هفته در خدمت فوتبال هفتی‌ها هستیم. پیشخوان دوم ما از دربی میلان آغاز شده و با دربی مرسی‌ساید در روز چهارشنبه پایان می‌یابد.

سری آ ایتالیا: دربی میلان، دوشنبه شب ساعت 22:15

برای نخستین بار در تاریخ، دربی میلان در یک شرایط خاص برگزار می‌شود. نراتزوری با اختلاف 14 امتیازی با روسونری، در صورت پیروزی در این دیدار به اختلاف 17 می‌رسد که به معنای قطعی شدن قهرمانی مقابل دیدگان تماشاگران رقیب است. دربی در قالب هفته 33 اُم برگزار می‌شود و درین‌صورت اینتر حتی با فرض غیرمحتمل 5 شکست در 5 بازی بعدی (از دست رفتن 15 امتیاز)، قهرمان خواهد شد. اینتری‌ها امیدوارند در همین بازی کار را تمام کنند تا با رکورد سریعترین قهرمانی سری آ که در اختیار ناپولیِ فصل پیش است، برابری کنند.

اینتر سیمونه اینزاگی، در آخرین بازی خود برابر کالیاری، دو بار نتیجه برد را با مساوی عوض کرد، اما در نهایت شکست نخورد و با این تساوی 2-2، رکورد شکست‌ناپذیری آن‌ها به 26 بازی (شامل 21 پیروزی) رسید- این عملکرد، چهارمین عملکرد برتر در تاریخ باشگاه اینتر محسوب می‌شود.

این نخستین اسکودتوی اینزاگی و بیستمین اسکودتوی اینتر در تاریخ سری آ خواهد بود. اینتری‌ها پس از یوونتوس، به دومین تیمی تبدیل خواهند شد که ستاره دوم روی لباسشان نقش می‌بندد (هر ستاره نشان‌دهنده 10 قهرمانیست).

لائوتارو مارتینز که در بازی با کالیاری، از روی سکوهای ورزشگاه بازی را تماشا می‌کرد، به ترکیب تیم بر می‌گردد تا با افزودن به 23 گل خود در صدر جدول گلزنان، ماه بعد عنوان کاپوکانونی‌یِره (آقای گل سری آ) را به دست بیاورد. لائوروتا با 8 گل زده، سومین گلزن اینتر در تاریخ دربی است. جوزبه مه‌آتزا که نام او بر ورزشگاه اینتر نقش بسته، با 12 گل رکورددار است.

الیویه ژیرو امید اصلی میلان در خط حمله نیز با 3 گل و 2 پاس گل در چهار بازی سری آ مقابل اینتر، بهترین بازیکن فعلی روسونری در دربی است.

گلزنی اینتر در 40 بازی متوالی، گواهی بر نمایش بی‌نظیر آن‌ها در فاز هجومیست و پس از شکستن رکورد تاریخ باشگاه، به دنبال آنند که رکورد سری آ را نیز بشکنند. رکورد فعلی گلزنی در بازی‌های متوالی، با 44 بازی در اختیار یوونتوس است.

اینتر، چه از لحاظ گل‌های زده (14+) و چه از لحاظ گل‌های خورده (20-)، کاملاً از میلان برتر است. علاوه بر این برتری چشمگیر در سبک بازی، اینتر هر 5 دربی آخر با میلان را پیروز شده و در صورت پیروزی در دربی ششم، رکورد پیروزی‌های متوالی اینتری‌ها در دربی جابجا خواهد شد. هم‌چنین اینتر از 7 بازی آخر خارج خانه مقابل میلان، 5 بازی کلین‌شیت کرده. هر چند دربی میلان همیشه در یک ورزشگاه برگزار می‌شود، اما تفاوت تعداد تماشاگران دو تیم در جو بازی تأثیر دارد.

در تاریخچه طولانی دربی دلامادونینا، فقط 2 بار پیش آمده که یک تیم 6 بار شکسست بخورد و از اواخر دهه 1940 به این سو، چنین چیزی سابقه نداشته. آیا اینتر می‌تواند پس از مدت‌ها تاریخ را تکرار کند؟

میلان با تنها 1 پیروزی بیشتر (115 به 114)، برتری حداقلی در تاریخ دربی دارد، اما از 8 بازی گذشته برابر اینتر در تمام رقابت‌ها، فقط 1 بار پیروز شده (پیروزی 3-2 در سال 2022).

میلان و اینتر این فصل یک وجه مشترک دارند: حذف شدن از رقابت‌های اروپایی. اینتر در مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان مقابل اتلتیکومادرید حذف شد. میلان نیز همانند فصل پیش که با شکست مقابل اینتر، از صعود به فینال لیگ قهرمانان باز ماند، بار دیگر توسط یک ایتالیایی حذف شد. میلان نتوانست از ده نفره شدن رم استفاده کند و با شکست 3-1 در مجموع رفت‌وبرگشت، از صعود به نیمه‌نهایی لیگ اروپا باز ماند.

میلان در آخرین بازی سری آ، در حالی که با 2 گل از ساسولو عقب بود، با درخشش رافائل لیائو، به تساوی 3-3 دست یافت. با شکست 2-1 اروپایی مقابل رم، تعداد بازی‌های بدون پیروزی میلانی‌ها به 3 بازی رسید. بنابراین میلانی‌ها در دربی، به‌دنبال شکست طلسم پیروزی هستند. تنها هدف باقیمانده برای میلان پیولی درین فصل، حفظ رده دوم در رقابت با یوونتوس است.

میلان در 17 بازی آخر در لیگ، فقط 1 شکست را متحمل شده و میانگین گل آن‌ها، 2. 2 بوده. آخرین شکست آن‌ها به ماه فوریه مقابل مونزا بر می‌گردد.

آیا میلان می‌تواند مانعی بر سر قهرمانی اینتری‌ها در دربی باشد ؟ پیولی با 9 شکست ، در بین مربیان میلان رکورددار شکست در دربی است. از مجموع 14 دربی در زمان حضور او، میلان فقط 3 بار طعم پیروزی را چشیده. پیولی جدا از دستاورد نخستین فصلش که قهرمانی میلان در سری آ بود، در مجموع کارنامه ضعیفی از خود بر جا گذاشته.

آخرین دیدار دو تیم، دیدار رفت لیگ بود که اینتر با نتیجه 5-1 میلان را در هم کوبید. آیا اینتر یک شکست سنگین دیگر را تحمیل خواهد کرد یا میلان پس از مدت‌ها برابر آن‌ها قد علم می‌کند؟ آیا لائوتارو می‌تواند به قحطی گل خود در 6 بازی اخیر اینتر پایان دهد؟ فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 22 و 15 دقیقه دوشنبه شب به تماشای دربی میلان بنشینید. همه چیز در ساعت صفر سه‌شنبه مشخص می‌شود، روز سه‌شنبه‌یِ شما یا با قهرمانی اینتر آغاز می‌شود، یا با آخرین پیروزی پیولی در دربی !

لیگ برتر انگلیس: آرسنال-چلسی، سه‌شنبه شب ساعت 22:30

دربی لندن در قالب یک دیدار عقب‌افتاده از هفته بیست‌ونهم لیگ برتر برگزار می‌شود.

دو تیم با یک وجه مشترک، به مصاف همدیگر می‌روند: حذف از گردونه دو جام. آرسنال هفته گذشته با شکست مقابل بایرن، با لیگ قهرمانان خداحافظی کرد. چلسی نیز روز شنبه در نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل منچسترسیتی شکست خورد تا آرزوهای آن‌ها‌ برای کسب جام در فصل جاری بر باد رود.

کمی پس از پایان دیدار چلسی و منچسترسیتی در جام حذفی، آرسنال در زمین وولوز به میدان رفت و با کسب پیروزی 2-0 ، به‌خاطر عدم برگزاری بازی تاتنهام-منچسترسیتی، موقتاً به صدر جدول لیگ برتر صعود کرد. با این پیروزی، آرسنال به روند 3 بازی بدون پیروزی پایان داد (1 تساوی و 1 شکست برابر بایرن و شکست برابر ویلا).

آرسنال رکورد تاریخی خوبی برابر چلسی دارد و از 208 تقابل گذشته، 82 پیروزی سهم توپچی‌ها بوده. از 8 دیدار آخر مقابل چلسی در لیگ برتر، آرسنال فقط 1 بازی را باخته و در حال‌حاضر طولانی‌ترین روند پیروزی در این دربی لندن را تجربه می‌کند، روندی که از سال 2005 به این سو بی‌سابقه بوده.

چلسی فصل پیش در امارات 3-1 شکست خورد، اما از سال 2003 تاکنون، هیچ‌گاه در لیگ برتر متحمل 2 شکست متوالی درین ورزشگاه نشده و فردا نیز به همین امید به خانه رقیب همشهری می‌رود. اگر بازی جام حذفی را که در ومبلی برگزار شد نیز بازی خارج خانه در نظر بگیریم، آبی‌ها اکنون 4 بازی است که در خارج از خانه پیروز نشده‌اند.

آرسنال آخرین بازی خانگی خود را 2-0 به استون‌ویلا واگذار کرد تا نخستین شکست خود در لیگ برتر را در سال 2024 تجربه کند، شکستی که برای این تیم گران تمام شد و صدر را به سیتی داد. از سال 2022، پیش نیامده که در لیگ برتر، آرسنال 2 بار پیاپی در امارات شکست بخورد و آن‌ها امیدوارند که این روند سه‌شنبه شب نیز ادامه یابد.

آمار دربی‌های لندن در سال‌های اخیر به سود آرسنال تغییر کرده و 16 بازی است که آن‌ها در لیگ برتر در دربی‌های لندن (چلسی، تاتنهام و ...) شکست نخورده‌اند (11 پیروزی و 5 تساوی). رکورددار شکست‌ناپذیری درین دربی‌ها، خود آرسنال است که بین سال‌های 2001 تا 2005، 35 بازی شکست‌نخورده باقی ماند و پس از آن چلسی است که بین سال‌های 2004 تا 2006، 20 بازی شکست نخورد.

آرتتا روی نیمکت آرسنال، 5 پیروزی، 2 تساوی و 2 شکست مقابل چلسی دارد. دیدار دور رفت دو تیم در لیگ برتر با تساوی 2-2 خاتمه یافت که تروسار در دقایق پایانی آرسنال را از شکست نجات داد. تنها انگیزه چلسی برای ادامه فصل کسب سهمیه اروپایی است تا با پیروزی در بازی فردا، حداقل سهمیه لیگ اروپا را کسب کنند و با این خریدهای گران‌قیمت، بیش ازین متضرر نشوند. اما برای آرتتا، وزن این بازی بسیار سنگینتر است و مسأله‌ای از جنس «بودن یا نبودن، قهرمان شدن یا نشدن» است. فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 22 و سی دقیقه چهارشنبه شب به تماشای دربی حساس لندن بنشینید.

جام حذفی ایتالیا: لاتزیو- یوونتوس، سه‌شنبه شب ساعت 22:30

سه‌شنبه شب در دیدار برگشت جام حذفی، لاتزیو در حالی  پذیرای یوونتوس خواهد بود که دیدار رفت را با نتیجه 2-0 واگذار کرد، اما پیش از آن در دیدار برگشت سری آ، در خانه خود یووه را با نتیجه 1-0 مغلوب ساخته بود. بنابراین لاتزیویی‌ها شکست مجدد یووه را دور از دسترس نمی‌بینند.

لاتزیو 7 بار فاتح جام حذفی ایتالیا شده که آخرین آن در سال 2019، با شکست 2-0 آتالانتا رقم خورد.

سفید و آبی‌های شهر رُم، برای صعود به فینال امسال، باید طرحی نو دراندازند، چون از 5 دیدار گذشته کوپا ایتالیا مقابل یوونتوس، هر 5 دیدار را با شکست ترک کرده‌اند.

در واقع بهتر است آن‌ها به جای آمار کوپا ایتالیا، به آمار خود در سری آ چنگ بزنند. از 3 دیدار آخر سری آ مقابل بانوی پیر، آن‌ها 2 دیدار را پیروز شده‌اند که هر 2 پیروزی در خانه بوده. این پیروزی‌های خانگی می‌تواند عامل افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها در بازی سه‌شنبه شب باشد.

لاتزیو از زمان تعویض مربی، روند نسبتاً موفقی را طی کرده و در آخرین بازی نیز در سری آ در خانه جنوا 1-0 پیروز شدند. این بُرد، شاگردانِ ایگور تودور را به رده ششم جدول و به 3 امتیازی همشهری رده پنجمی‌شان رساند. آخرین بازی خانگی عقاب‌ها نیز در سری آ بود که با نتیجه 4-1، سالرنیتانای قعر جدولی را در هم کوبیدند.

بر خلاف لاتزیو، یوونتوس در دو بازی آخر خود در سری آ برابر کالیاری و تورینو متوقف شده و حتی رده سوم جدول را نیز در خطر می‌بیند. با این‌وجود، بیانکونری 9 امتیاز بیش از لاتزیو دارد و حضور آن‌ها در لیگ قهرمانانِ فصل آینده تقریباً قطعی به نظر می‌رسد.

غول‌های تورین که با 14 قهرمانی، رکورددار جام حذفی هستند، در قیاس با تیم‌هایی چون اینتر و میلان، فصل کابوس‌واری را سپری می‌کنند و  به دنبال آنند که با کسب پانزدهمین جام، حداقل یک عنوان در این فصل کسب کنند.

جالب اینجاست که یوونتوس نیز همانند لاتزیو، آخرین بار با شکست آتالانتا در فصل 21-20، قهرمان جام حذفی شد. به لطف گل‌های کیزا و وولاهویچ در دیدار برگشت، یووه با یک اختلاف 2 گله، به پایتخت ایتالیا سفر می‌کند، اما روند بازی‌های اخیر یووه نشان داده که این اختلاف، اختلاف قابل‌اتکایی نیست. آن‌ها از ژانویه 2013، در جام حذفی برابر لاتزیو شکست‌ناپذیرند و در 3 مواجهه آخر با عقاب‌ها درین جام، کلین‌شیت کرده‌اند، اما فُرم ضعیف آن‌ها نگران‌کننده است.

علی‌رغم پیروزی در دور رفت این بازی، یووه در نیم‌فصل دوم سری آ به‌معنای واقعی کلمه سقوط آزاد داشته و همین بس که در 12 بازی اخیر لیگ، تنها 2 پیروزی برابر فروزینونه و لاتزیو کسب کرده! هم‌چنین 6 بازی است که در خارج از خانه در کل رقابت‌ها پیروز نشده‌اند.

لاتزیو برای این بازی غایبان کلیدی‌ایی دارد، متئو گوندوزی و ماتیا زاکانی که در بازی برگشت در ترکیب اصلی بودند و هم‌چنین ایوان پرووِدِل دروازه‌بان اصلی آن‌ها. مانوئل لازاری نیز نیمه اول دیدار با جنوا را با مصدومیت ترک کرد و چیرو ایموبیله در تمرینات روز جمعه حضور پیدا نکرد و وضعیت او در ابهام است. آیا بیانکوچلستی می‌تواند از فُرم ضعیف یووه استفاده کرده و خاطره سال 2013 را که منجر به حذف یووه و در نهایت کسب جام شد، تکرار کند؟ پاسخ این پرسش، بامداد چهارشنبه مشخص خواهد شد. فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا به تماشای دیدار جذاب نیمه‌نهایی کوپا ایتالیا در ساعت 22 و سی دقیقه سه‌شنبه شب بنشینید.

لیگ برتر انگلیس: دربی مرسی‌ساید، چهارشنبه شب ساعت 22:30

این بازی نیز همانند آرسنال-چلسی، از بازی‌های معوقه هفته بیست‌ونهم است.

لیورپول مدت‌هاست که قدرت خود را به تافی‌ها دیکته کرده و از 25 دیدار آخر دو تیم در لیگ برتر، تنها 1 شکست را متحمل شده، شکست 2-0 خانگی در سال 2021 که البته به‌خاطر کرونا، خبری از جو پرشور آنفیلد نبود. تقریباً نیمی از این 25 بازی (12 بازی) با برد لیورپول پایان یافته.

خط حمله لیورپول روزهای تاریکی را سپری می‌کند. حتی محمد صلاح که در شب‌های بد نونیز و دیاز، به یاری کلوپ می‌آمد، پس از مصدومیت اخیرش دچار یک اُفت فاحش شده. و زمانی که صلاح افت کند، دیگر امیدی به امثال نونیز نیست. طبق آمار پایگاه اُپتا، نونیز از 45 شانس گلزنی بزرگ درین فصل، فقط 9 گل به ثمر رسانده، یعنی 1/5 گل‌ها یا %20. از بین بازیکنان 5 لیگ معتبر اروپایی که گل‌های این فصلشان دو رقمی شده، نونیز پاینترین نرخ تبدیل شانس‌های گلزنی بزرگ را دارد.

 تا پیش از بازی با فولام، قرمزها 337 دقیقه بود که در جریان بازی گلزنی نکرده بودند. آخرین گل غیر پنالتی آن‌ها پیش از این 337 دقیقه، گل لوییز دیاز در دقیقه 23 بازی با منچستر در لیگ برتر بود و در جریان دیدار با پالاس نیز مهاجمان کلوپ، فرصت‌های عجیبی را از دست دادند. احتمال گلزنی موقعیت‌های قرمزها مقابل پالاس (xG)، 2.87 بود که از سال 11-2010 به این سو یک رکورد محسوب می‌شود، اما در کمال شگفتی، دروازه پالاس بسته ماند تا گربه‌سیاه باز هم در مسیر قهرمانی، سد راه لیورپول شود.

لیورپول سلطان کامبک در فصل جاری لیگ برتر است و 27 امتیاز را از موقعیت‌های بازنده در بازی به دست آورده، اما چند بازی‌ایی می‌شود که تیم کلوپ این خاصیت را نیز از دست داده. بازی در لیگ اروپا مقابل آتالانتا نیز بدون شگفتی خاصی پایان یافت. تک گل محمد صلاح از روی نقطه پنالتی افاقه نکرد و تیم کلوپ که تا چند وقت پیش برای رؤیای 4 گانه می‌جنگید، از یک جام دیگر هم حذف شد. تنها امید آن‌ها اکنون به لیگ برتر و لغزش سیتی و آرسنال در هفته‌های پایانی است.

دیدار رفت 2 تیم در لیگ برتر، پس از وقفه ملی برگزار شد که لیورپول با 2 گل صلاح، اورتون 10 نفره و سرسخت را شکست داد. صلاح هم‌چنین بهترین گلزن لیورپولی‌ها در دربی‌های اخیر مرسی‌ساید  است و در 10 تقابل آخر دو تیم در لیگ برتر، 7 بار گلزنی کرده.

دربی مرسی‌ساید، پُر اخراج‌ترین بازی لیگ برتر است و تاکنون 23 کارت قرمز توسط داوران به بازیکنان دو تیم داده شده که آخرین مورد آن، اخراج اشلی یانگ در دربی دور رفت بود.

اورتون در 27 بازی لیگ برتر برابر لیورپول در گلزنی ناکام بوده- بیش از هر تیم دیگری.

پس از آغاز تأسیس لیگ برتر در سال 1992، در 11 بازی ابتدایی، برتری از آن تافی‌ها بود و 5 شکست را به قرمزها تحمیل کردند، اما پس از آن روند معکوس شد و در 51 بازی آخر مقابل همشهری، تنها 5 بار پیروز شده‌اند.

البته تافی‌ها، بارها از شکست مقابل لیورپول گریخته‌اند و به همین‌خاطر دربی مرسی‌ساید، پُرتساوی‌ترین دیدار در تاریخ فوتبال انگلیس است. از 98 مصاف قبلی دو تیم در لیگ برتر و چمپیون‌شیپ سابق، 69 بازی با مساوی خاتمه یافته.

قحطی گل اورتون در دربی‌ها، در 4 دربی آخر دو تیم نیز ادامه یافته، از جمله آخرین دیدار دو تیم در گودیسون پارک در دیدار رفت فصل گذشته که با تساوی 0-0 پایان یافت.

اورتون 2 بازی آخر خود در خانه را پیروز شده، از جمله پیروزی 2-0 یکشنبه عصر مقابل فارست. لیورپول نیز یکشنبه شب در زمین فولام به پیروزی 3-1 رسید. بنابراین هر 2 تیم با پیروزی به استقبال دربی می‌روند.

لیورپول هر 2 دربی آخر را با نتیجه مشابه 2-0 در آنفیلد پیروز شده، اما از 8 دیدار آخر خود در تمام رقابت‌ها، تنها 3 پیروزی نصیبش شده. آیا لیورپول فردا با نتیجه 3-0 موفق به کسب سومین پیروزی متوالی در دربی می‌شود؟! یا اینکه اورتون سومین پیروزی متوالی در خانه را کسب می‌کند؟ فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 22 و سی دقیقه چهارشنبه شب، به تماشای دربی مرسی‌ساید که نقش تعیین‌کننده‌ای در قهرمانی لیورپول یا سقوط اورتون دارد، بنشینید.



🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:


🔹ویدیو | پنالتی‌های بازی منچستریونایتد-کاونتری (صعود منچستر به فینال جام حذفی)


🔹ویدیو | ضربه آزاد تماشایی آرنولد به فولام


🔹بجامانده از بازی منچسترسیتی-چلسی: 5 نکته‌ی هواداری


🔹ویدیو | گل‌های مسی به نشویل (به همراه پاس گل او برای بوسکتس)


🔹پیش بازی رئال مادرید – بارسلونا؛ تداوم روزهای خوب آنجلوتی یا خروج ژاوی از بحران؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار