فوتبال7

پیشخوان فوتبال7: از جدال مرگ و زندگی ژاوی در ال کلاسیکو تا نبرد کلاسیک پپ و پوچتینو در جام حذفی

پس از دو شب جذاب در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، این هفته نیز فوتبال‌های داغی در انتظار فوتبالدوستان است. ما نیز مثل همیشه در کنار شما هستیم تا بهترین فوتبال‌های هفته را برای شما روی پیشخوان فوتبال7 بگذاریم.

1403/01/31 23:43 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال7:  از جدال مرگ و زندگی ژاوی در ال کلاسیکو تا نبرد کلاسیک پپ و پوچتینو در جام حذفی
پیشخوان این هفته با بازی منچسترسیتی-چلسی در نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس در ورزشگاه ومبلی آغاز می‌شود، با جدال جذاب ال‌کلاسیکو و دربی میلان ادامه می‌یابد و در نهایت با دیدارهای حساس آرسنال-چلسی و اورتون-لیورپول در لیگ برتر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پایان می‌یابد. به علت تعدد بازی‌های این هفته، فوتبال7 در این هفته دو پیشخوان را تقدیم شما عزیزان خواهد کرد. بخش اول پیشخوان این هفته را با هم آغاز می‌کنیم.

جام حذفی انگلیس: منچسترسیتی-چلسی، شنبه شب 19:45

منچسترسیتی نخستین تیم در تاریخچه جام حذفی است که شش فصل متوالی به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسد. اما ازین 6 بار زیر نظر گواردیولا، فقط 2 بار موفق به صعود به فینال شده‌اند.

دارنده مدافع عنوان قهرمانی اف‌ای کاپ، شنبه شب به مصاف چلسی می‌رود تا شاید با پیروزی، غم شکست مقابل رئال‌مادرید را هضم کند. برای پیروزی مدافعان سیتی باید هشیار باشند و به استرلینگ مجال خودنمایی ندهند. استرلینگ در هر دو بازی لیگ مقابل منچسترسیتی گلزنی کرده و با گلزنی در دیدار فردا شب، به نخستین بازیکن تاریخ چلسی تبدیل خواهد شد که در یک فصل، در 3 دیدار متفاوت برابر سیتی گلزنی می‌کند.

سیتیزن‌ها علی‌رغم 88 بار لمس توپ در محوطه رئال‌مادرید که از سال 08-2007 در لیگ قهرمانان بی‌سابقه بود و 33 شوت در این بازی که از زمان 34 شوت لیورپول مقابل اتلتیکومادرید، در مراحل حذفی لیگ قهرمانان بی‌سابقه بود، با لیگ قهرمانان و با رؤیای سه‌گانه خداحافظی کردند. اما آبی‌پوشان شهر منچستر فرصتی برای اندوه بیشتر ندارند و خیلی زود باید اعاده حیثیت کنند. سیتیزن‌ها علاوه بر انگیزه برای کسب دوگانه داخلی، تشنه برگزاری دربی در فینال هستند، چون منچستریونایتد به احتمال زیاد با عبور از سد کاونتری در بازی یکشنبه شب، یکی از فینالیست‌ها خواهد بود.

در 8 فصل حضور گواردیولا، این هفتمین حضور سیتی در نیمه‌نهاییِ جام حذفی است. آخرین صعود آن‌ها به فینال، فصل گذشته با پیروزی برابر شفیلد رقم خورد. 3 شکست از 4 شکست آخر آن‌ها در نیمه‌نهایی برابر باشگاه‌های لندنی رقم خورده (دو حذف مقابل آرسنال و یک حذف مقابل چلسی).

گرچه سیتی در مجموع رفت‌وبرگشت مقابل رئال‌مادرید شکست خورد، اما «رودری» ستاره خط میانی این تیم، برای 66 اُمین بازی متوالی در جریان بازی بدون شکست ماند. رودری مانند استرلینگ در هر دو بازی لیگ مقابل چلسی گلزنی کرده و امیدوار است تا در بازی فردا شب، برای نخستین بار، در 3 بازی متوالی مقابل یک تیم گلزنی کند، کاری که تاکنون موفق به انجام آن نشده است.

هالند، دی‌بروینه و آکانجی بازی با رئال را به‌خاطر خستگی مفرط ترک کردند و امکان حضور آن‌ها یا قرار نگرفتنشان در ترکیب اولیه بازی فردا وجود دارد. هالند با تنها 2 بازی در جام حذفی (164 دقیقه)، با 5 گل زده، دومین گلزن این رقابت است.

چلسی پس از شکست 6-0 اورتون در لیگ برتر و زنده کردن امیدهایش برای کسب سهمیه لیگ اروپا، به مصاف سیتی می‌رود. تاد بولی مدیر باشگاه به دنبال کسب نخستین جام خود در دوران حضورش است.

پس از شکست در وقت اضافه مقابل لیورپول در فینال اتحادیه، چلسی شانس خود را در یک نیمه‌نهایی دیگر می‌آزماید تا برای سومین بار در تاریخ خود، به فینال 2 جام داخلی برسد. در فصل 07-2006 آن‌ها با پیروزی در هر 2 فینال، قهرمان اتحادیه و حذفی شدند، اما در فصل 22-2021 هر دو فینال را واگذار کردند.

سیتی نیز قصد دارد برای سومین بار در تاریخ خود، برای دومین فصل متوالی به فینال جام حذفی صعود کند. دفعات پیشین، سال‌های 1955 و 56 و 1992 و 93 بود.

کلید موفقیت پوچتینو در بازی فردا، تکرار درخشش‌های اخیر کول پالمر است. پالمر با چهار گلی که مقابل اورتون به ثمر رساند، به 36 مشارکت گلزنی در فصل جاری رسید (23 گل، 13 پاس گل) تا در 5 لیگ معتبر اروپایی، در رده چهارم قرار بگیرد (در فصل جاری، کیلیان امباپه 50، هری کین 49 و هالند 37 مشارکت گلزنی داشته‌اند).

استرلینگ پس از غیبت در بازی اورتون، به بازی فردا شب می‌رسد. انزو فرناندز و دیساسی دچار آسیب‌دیدگی جزئی هستند، اما شانس حضورشان بالاست.

پوچتینو از 8 حضور قبلی در نیمه‌نهایی رقابت‌های مختلف، 4 بار حذف شده است، اما با توجه به عملکرد ضعیف چلسی در این فصل، پنجمین حذف می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده او داشته باشد. پوچتینو در دو حضور پیشین خود در نیمه‌نهایی جام حذفی، با تاتنهام حذف شده است. او هم‌چنین در تنها نیمه‌نهایی دوران مربیگری خود مقابل گواردیولا حذف شده است (در زمان سرمربیگری پی‌اس‌جی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا).

پوچتینو برای حفظ جایگاه خود روی نیمکت آبی‌های لندن، کار سختی دارد، چون رکورد شکست‌ناپذیری سیتی مقابل چلسی، به 8 بازی رسیده است (6 پیروزی و 2 تساوی) و کفه‌یِ ترازوی آماری کاملاً به نفع گواردیولا و شاگردانش سنگینی می‌کند.

هر 2 تساوی این 8 بازی، در لیگ برتر همین فصل رقم خورده. در دیدار جذاب رفت، زور هیچ کدام از دو تیم بر دیگری نچربید و بازی با نتیجه 4-4 خاتمه یافت. در دیدار برگشت نیز رودری در دقایق پایانی تک‌گل استرلینگ را جبران کرد تا کار به تساوی 1-1 کشیده شود.

از 7 تقابل آخر چلسی و سیتی در جام حذفی، سیتی 5 بار پیروز شده که آخرین مورد آن، پیروزی 4-0 فصل پیش در دور سوم بود.

آبی‌های لندن خاطره بسیار خوشی از آخرین تقابل دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی دارند. در سال 2021، چلسی با مربیگری توخل و تک‌گل حکیم زیاش، سیتی را شکست داد و یک ماه بعد نیز در فینال لیگ قهرمانان، پیروزی خود مقابل تیم پپ را تکرار کرد تا قهرمان اروپا شود.

با احتساب 90 دقیقه، چلسی با 12 بازی شکست‌ناپذیری در تمام رقابت‌ها (7 پیروزی و 5 تساوی)، به ومبلی سفر می‌کند. پس از شکست در وقت اضافه مقابل لیورپول، چلسی نمایش هجومی بی‌نظیری داشته و به‌طور متوسط بیش از 3 گل در 8 بازی به ثمر رسانده.

سیتی نیز بدون احتساب پنالتی‌ها، با رکورد 28 بازی شکست‌ناپذیری (22 پیروزی و 6 تساوی)، بازی فردا را آغاز می‌کند.

رکورددار پیروزی‌های متوالی در جام حذفی، چلسی است (13 بازی بین سال‌های 2009 تا 2011). سیتی با 10 پیروزی متوالی نزدیکترین رقیب چلسی است و قصد دارد فردا با شکست خود این تیم، نوارِ پیروزی‌هایش را حفظ کند. آیا شاگردان پپ موفق خواهند شد شکست تلخ مقابل رئال را با یک پیروزی شیرین، به دست فراموشی بسپارند؟ فوتبال7 شما را به تماشای دیدار دو تیم در ساعت 19 و 45 دقیقه شنبه شب دعوت می‌کند، به امید آنکه با درخشش دوباره پالمر و ستارگان سیتی، شاهد یک دیدار پرگل باشیم.

بوندس‌لیگا: دورتموند- لورکوزن، غروب یکشنبه ساعت 19:00

شکست‌ناپذیران این فصل اروپا پس از کسب قهرمانی بوندس‌لیگا و حفظ رکورد شکست‌ناپذیری خود در پایان این هفته، به شهر دورتموند سفر می‌کنند.

هر دو تیم پس از صعود به نیمه‌نهایی رقابت‌های اروپایی، در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. دورتموند پس از شکست 4-2 اتلتیکومادرید در لیگ قهرمانان، باید روی بوندس‌لیگا و رقابت با لایپزیش برای حفظ رده چهارم تمرکز کند. لورکوزن نیز پس از تساوی 1-1 در دقایق پایانی بازی با وستهم و صعود به نیمه‌نهایی لیگ اروپا، با انگیزه حفظ رکورد شکست‌ناپذیری به میدان می‌رود و حتی با وجود قهرمانی، دلیلی برای جدی گرفتن این بازی دارد.

ترزیچ، سباستین هالر و کریم آدیمی را نخواهد داشت و مالن نیز به احتمال زیاد به بازی نمی‌رسد. شاگردان ترزیچ با توجه به اینکه سه‌شنبه در اروپا بازی کرده‌اند، با 48 ساعت استراحت بیشتر به میدان خواهند رفت. به همین‌خاطر آلونسو احتمالاً دست به تغییراتی در تیم خود خواهد زد. بازی دادن رابرت آندریش به جای یوناس هافمن یکی از تغییرات احتمالی است. به جز امینه عدلی، آلونسو بقیه بازیکنان خود را در اختیار دارد.

دورتموند از 8 بازی آخر خانگی برابر لورکوزن، 7 بازی را پیروز شده و 26 گل به ثمر رسانده است. البته لورکوزن امسال قطعاً تفاوت زیادی با لورکوزن‌های قبلی دارد!

از طرفی لورکوزن با خوش‌بینی زیادی به این بازی نگاه می‌کند، چون در  بوندس‌لیگای امسال، وست‌فالِن بیش از اینکه لانه زنبورها باشد، به قتلگاه زنبورها تبدیل شده است. بر خلاف لیگ قهرمانان، از 5 شکست دورتموند در بوندس‌لیگا، 4 شکست در خانه اتفاق افتاده است!

بهترین گلزنان هر دو تیم 11 گله هستند: ویکتور بونی‌فیس و فلورین ویرتز برای لورکوزن و مالن و فولکروک برای دورتموند. فلورین ویرتز که هفته پیش با هت‌تریک خود برابر وردربرمن، قهرمانی لورکوزن را قطعی کرد، تنها بازیکن بوندس‌لیگا است که از نظر گل و پاس گل دورقمی شده است (11 گل و 10 پاس گل).

لورکوزن نخستین تیم تاریخ آلمان است که 29 بازی بوندس‌لیگا را بدون شکست به پایان برده است و هم‌چنین تنها تیم بدون شکست در اروپاست. لورکوزن با رسیدن به 44 بازی شکست‌ناپذیری، از یوونتوس آنتونیو کونته (43 بازی) عبور کرد و به رکوددار جدید قاره سبز تبدیل شد.

لورکوزن با 19 گل خورده، صاحب بهترین خط دفاع بوندس‌لیگاست و لوکاژ هرادتسکی با میانگین %9. 78 نجات توپ، بهترین آمار را در بین دروازه‌بان‌های با بیش از 10 بازی دارد. پس از او گرگور کوبل دروازه‌بان دورتموند با میانگین %8. 74 قرار دارد. بنابراین این بازی رقابت بهترین دروازه‌بان‌های لیگ نیز هست. به نظر شما، دروازه کدام دروازه‌بان در بازی یکشنبه شب لرزان‌تر خواهد بود؟ آیا لورکوزن می‌تواند شکست‌ناپذیری خود را برابر دورتموند آماده این روزها حفظ کند و به نخستین تیم شکست‌ناپذیر در تاریخ بوندس‌لیگا تبدیل شود؟ پاسخ همه این پرسش‌ها نهایتاً در ساعت 21 یکشنبه شب مشخص خواهد شد. فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 19 غروب یکشنبه، به تماشای دیدار قهرمان بوندس‌لیگا و مهمان ناخوانده آلمان‌ها در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، بنشینید.

لالیگا اسپانیا: جدال حساس ال‌کلاسیکو، یکشنبه شب ساعت 22:30

رئال‌مادرید و بارسلونا با دو احساس متفاوت، آماده ال‌کلاسیکو می‌شوند. رئال‌مادرید پس از شکست منچسترسیتی در یک جدال نفسگیر، قصد دارد با افزایش اختلاف خود به 11 امتیاز، قهرمانی در لالیگا را نیز تقریباً قطعی کند و هفته بعد با خیالی آسوده به مصاف بایرن در نیمه‌نهایی اروپا برود.

در آن سوی میدان، یاران ژاوی که در اثر اخراج بچگانه آرائوخو، شکست سختی را مقابل پاریس متحمل شدند و محتملترین جام فصل را از دست دادند، قصد دارند آخرین شانس خود برای کسب قهرمانی درین فصل را محک بزنند و با کاهش اختلاف به 5 امتیاز، به امید لغزش رئال‌مادرید در بازی‌های پیش رو بنشینند، از جمله بازی سختی که روز جمعه رئال در زمین سوسیداد خواهد داشت.

رئالی‌ها که پس از شکست دادن سیتی، با رؤیای دوگانه لالیگا-لیگ قهرمانان زندگی می‌کنند، با ثبت 24 پیروزی، 6 تساوی و تنها 1 شکست و کسب 78 امتیاز، بهترین تیم این فصل لالیگا هستند. آخرین شکست آن‌ها، شکست 3-1 برابر اتلتیکو بود که در اواسط شهریور اتفاق افتاد و از آن زمان، 25 بازی است که در لیگ شکست نخورده‌اند (19 پیروزی و 6 شکست).

بهترین خط حمله (67 گل زده) و بهترین خط دفاعی (20 گل خورده) نیز متعلق به رئالی‌هاست. رئال در بازی رفت با شوت زیبای بلینگام، بر بارسلونا غلبه کرد و در صورت پیروزی در برنابئو، موفق به دبل برابر بارسلونا خواهد شد. جود بلینگام نیز در صورت گلزنی در بازی فردا، پس از نیستلروی و کریستیانو رونالدو، به سومین بازیکن مادرید تبدیل می‌شود که در هر 2 بازی رفت‌وبرگشت لیگ گلزنی کرده است.

بازی روز یکشنبه برای لامین یامال نیز بازی خاصیست. اخراج آرائوخو مقابل پاریس، یامال جوان را که آرزوی درخشش داشت، نقره‌داغ کرد و ژاوی مجبور شد به‌خاطر تغییرات تاکتیکی، بسیار زودتر از حد تصور او را تعویض کند. بنابراین یامال انگیزه بالایی برای ال‌کلاسیکو دارد. یامال تاکنون دو بار به‌عنوان یار تعویضی برابر رئال بازی کرده، اما اکنون قصد دارد تا با 16 سال و 283 روز سن به‌عنوان بازیکن اصلی، به دومین بازیکن جوان در تاریخ الکلاسیکوهای لالیگا تبدیل شود. نفر اول نیز ویسنته مارتینز از بارسلونا است که تنها 3 روز از یامال جوانتر بوده: 16 سال و 280 روز.

رئالی‌ها برای شکست بارسلونا کار سختی دارند. بارسلونا در 18 بازی آخر خود در برنابئو، 10 پیروزی کسب کرده. هم‌چنین بارسلونا از اواخر ژانویه (اوایل بهمن)، در لیگ شکست‌ناپذیر نشان داده (8 پیروزی و 2 تساوی). ژاوی تأکید کرده که تحت هر شرایطی، در پایان فصل بارسلونا را ترک خواهد کرد، اما با توجه به اینکه بارسلونا در تابستان این فصل خانه‌تکانی خواهد کرد، ژاوی بدش نمی‌آید که از آخرین فرصت برای اثبات خود به لاپورتا استفاده کند و با پیروزی در ال‌کلاسیکوی یکشنبه، فصل بعد با خریدهای جدید و با یک تیم قدرتمندتر، اندیشه‌های خود را پیاده کند.

آمارها از ژاوی پشتیبانی نمی‌کنند و او از 9 حضور قبلی در ال‌کلاسیکوها، 4 پیروزی و 5 شکست دارد. بین مربیان بارسلونا که حداقل در 6 ال‌کلاسیکو حضور داشته‌اند، ژاوی با %56 شکست، بدترین آمار را دارد و شاید بتواند حداقل با بهبود این رکورد، از جمع آبی‌اناری‌ها جدا شود.

رئال‌مادرید هر 3 الکلاسیکوی آخر را پیروز شده. در این فصل نیز 2 بار پیروز شده (ال‌کلاسیکوهای لالیگا و سوپرکاپ) و به دنبال هت‌تریک پیروزی در ال‌کلاسیکوست. آخرین هت‌تریک پیروزی رئال در ال‌کلاسیکو در یک فصل، در زمان مورینیو، در فصل 13-2012 رقم خورد.

بارسلونا از نظر امتیازات خارج خانه، دومین تیم لالیگاست. رئال‌مادرید نیز مدت‌هاست که در برنابئو شکست نخورده. از طرفی آخرین باری که ژاوی به برنابئو سفر کرده، با پیروزی به کاتالان برگشته؛ دیدار رفت نیمه‌نهایی جام حذفی در فصل گذشته که با پیروزی 1-0 بارسا به پایان رسید.

میزبان با 487 شوت زده در 31 بازی و مهمان با 460 شوت زده در 31 بازی، بهترین تیم‌های لالیگا از نظر شوت‌زنی هستند.

بارسلونا در صورت گلزنی در بازی فردا شب، 300 اُمین گل خود در تاریخ لالیگا را برابر رئال‌مادرید جشن می‌گیرد. در مجموع 600 گل در تاریخ ال‌کلاسیکوهای لالیگا به ثمر رسیده که 301 گل سهم رئال است.

هر دو تیم 4 بازی آخر خود در لالیگا را پیروز شده‌اند. رئال‌مادرید در 4 بازی آخر خانگی در لالیگا، دروازه خود را بسته نگهداشته. بارسلونا نیز در 6 بازی آخر خود، کلین‌شیت کرده و اگر ترشتگن در روز خوبش باشد، برای نخستین بار از زمان انریکه، می‌تواند به هفتمین کلین‌شیت متوالی در لالیگا امیدوار باشد. آیا لونین موفق به تکرار شب رویایی خود مقابل سیتی خواهد شد یا ترشتگن باز هم در لالیگا کلین‌شیت خواهد کرد؟ آیا شاهد درخشش مجدد بلینگام خواهیم بود یا یامال جوان بار دیگر ارزش‌های خود را ثابت می‌کند؟ فوتبال7 شما را به تماشای نبرد سنتی لالیگا در ساعت 22:30 یکشنبه شب دعوت می‌کند، نبرد مرگ‌وزندگی برای ژاوی و نبرد حیثیتی برای پیرمرد کارکشته ایتالیایی.

سری آ ایتالیا: رم- بولونیا، دوشنبه شب ساعت 20:00

پس از اخراج مورینیو و سپردن سکان هدایت رُم به ده‌روسی، گلادیاتور سابق رمی‌ها عملکرد چشمگیری داشته و کاملاً اعتماد سران باشگاه را جلب کرده است.

رم پس از شکست 2-1 میلان در بازی پنج‌شنبه شب و صعود به نیمه‌نهایی لیگ اروپا، به دنبال قطعی کردن حضور خود در جمع چهار تیم برتر ایتالیاست. درین مسیر، رم باید دوشنبه شب در ورزشگاه المپیکو، بولونیا رده چهارمی را از پیش رو بردارد. فاصله دو تیم در جدول 4 امتیاز است و رم، 1 بازی کمتر دارد. بنابراین پیروزی رُم در این بازی، به معنای خیز بلند آن‌ها برای تسخیر رده چهارم است.

با توجه به اینکه رمی‌ها فقط 48 ساعت فرصت استراحت دارند، بولونیا می‌تواند روی خستگی رمی‌ها در جریان بازی سرمایه‌گذاری کند.

ده‌روسی از زمان حضور در رم، بهبود وضعیت دفاعی را در دستور کار قرار داده و تأثیر او باعث شده که رم در 16 بازی خانگی این فصل، فقط 15 گل دریافت کند (کمتر از 1 گل در هر بازی خانگی سری آ). از طرفی شش تقابل اخیر این 2 تیم، به‌طور متوسط کمتر از 5. 2 گل داشته که نشان از ماهیت دشوار این بازی برای دنیله ده‌روسی و تیاگو موتا دارد.

رُم در 3 بازی آخر خود در سری آ کلین‌شیت کرده است و بولونیا علی‌رغم اینکه که ششمین خط حمله لیگ را داراست، در 2 بازی آخر موفق به گلزنی نشده است. مهاجمان تیم مهمان باید دوشنبه شب این روند را تغییر دهند، اما مقابل مدافعان سرسخت میزبان، کار آسانی ندارند.

اگر نگاهی به آمارها بیندازیم، بازی دوشنبه شب بازی پایاپایی خواهد بود. رم این فصل 16 پیروزی کسب کرده که 8 تای آن‌ها فقط با 1 اختلاف گل حاصل شده و 6 بازی ازین 8 بازی در خانه بوده. بولونیا نیز در کل فصل فقط 5 شکست را متحمل شده که 3 تای آن، فقط با نتیجه 1-0 بوده.

رم در استادیو المپیکو به تیم دیگری تبدیل می‌شود و %50 بازی‌های خانگی خود در سری آ را در نیمه اول یکسره کرده است. گرگ‌های ماده در صورت پیروزی یا تساوی در بازی دوشنبه، هشتمین بازی بدون شکست خود را در سری آ تجربه می‌کنند. آیا موتا می‌تواند نوار شکست‌ناپذیری ده‌روسی را پاره کند؟ فوتبال7 شما را به تماشای دیدار مهم این دو تیم در ساعت 20 دوشنبه شب دعوت می‌کند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:


🔹ویدیو فان | واکنش بامزه دنیله ده روسی به وقت پرسیدن یورنته وسط دیدار با میلان


🔹گزارش | نکات آماری شب رویایی کول پالمر مقابل اورتون


🔹ویدیو | آتش بازی کول پالمر مقابل اورتون، گلی همراه با دریبل و پاس تماشایی


🔹چگونه شکست برابر یونایتد باعث تغییر مسیر لیورپول شد؟


🔹ویدیو | Neverkusen بالاخره Leverkusen شد ! لحظه هجوم تماشاگران به زمین در جشن قهرمانی لورکوزن


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار