فوتبال7

از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش سوم و پایانی)

همراه فوتبال7 باشید تا در آخرین بخش از مقاله «بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر»، شما را با 10 هافبک برتر فوتبال جزیره آشنا سازیم.

1403/01/19 19:24 بهروز شیعه‌یان

از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش سوم و پایانی)
در ادامه مقاله بزرگترین هافبک‌های لیگ برتر، به بخش اصلی مقاله می‌رسیم که شامل 10 هافبک برتر در تاریخ این لیگ است. شما را به خواندن این مقاله جذاب دعوت می‌کنیم.

9. یحیی توره (2018-2010)

باشگاه‌ها: منچسترسیتی

یحیی توره یکی از چهره‌های اثرگذار در تاریخ سیتی و از بنیانگذاران مسیر این باشگاه به سمت عظمت است. هافبک گلزن ساحل عاجی، ترکیبی از قدرت فیزیکی، استقامت و مهارت‌های فنی بود. ویژگی بارز توره قدرت حمل توپ او بود. حمل توپ‌های طولانی او از میانه زمین تا یک‌سوم هجومی حریف، نقش کلیدی در قهرمانی سیتی در سال 2014 داشت. وظیفه اصلی هافبک دفاعی، گلزنی نیست، اما توره با 20 گلی که در فصل 14-2013 لیگ برتر به ثمر رساند، نام خود را در تاریخ باشگاه و کل تاریخ فوتبال، جاودانه کرد. در بارسلونا زیر نظر گواردیولا، توره وظایف دفاعی‌تری را بر عهده داشت. تغییر شرح وظایف او در سیتی، به پیشرفت چشمگیر او کمک کرد و یک هافبک توقف‌ناپذیر از او ساخت.

آمار یحیی توره: 230 بازی- 62 گل- 32 پاس گل- 151 پیروزی- 41 شکست

8. داوید سیلوا (2020- 2010)

باشگاه‌ها: منچسترسیتی

دید عالی و خلاقیت سیلوا، یکی از جاذبه‌های چشمنواز بازی سیتی در خط هافبک بود. ملی‌پوش اسپانیایی، پس از توره، دومین چهره اثرگذار در فرآیند تحول سیتی بود و چهار بار با این تیم فاتح لیگ برتر شد. توانایی او در یافتن کوچکترین فضاهای زمین و ارسال پاس‌های تعیین‌کننده به این فضاها، باعث شد که لقب «اِل ماگو El Mago» به‌معنای جادوگر را به او بدهند.

سیلوا یکی از بهترین پاسورهای تاریخ لیگ برتر است. او گاهی بازیکنانی را برای پاس دادن انتخاب می‌کرد که حتی مخاطبین تلویزیونی یا تماشاگران حاضر در ورزشگاه، قادر به دیدن آن‌ها نبودند! همین دید فوق‌العاده سیلوا، ویژگی‌ایی بود که او را در دوران اوجش، از سایر هافبک‌ها متمایز می‌ساخت.

آمار داوید سیلوا: 309 بازی- 60 گل- 93 پاس گل- 214 پیروزی- 50 شکست

7. روی کین (2005- 1992)

باشگاه‌ها: ناتینگهام‌فارست، منچستریونایتد

شدت و حرارت بازی روی کین در زمین فوتبال، اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌نظیر بود. کاپیتان یونایتد با جدیت در تکل‌زنی، قدرت رهبری و هدایت هوشمندانه‌یِ جریان بازی، شناخته می‌شد و با همین ویژگی‌هایش، زمینه‌ساز موفقیت یونایتد در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 شد.

روی کین، علاوه بر بازی درگیرانه خودش، با انرژی بخشیدن یا تشر زدن به سایر بازیکنان، در کالبد تیم سر الکس روح می‌دمید. با رهبری او یونایتد در سال 1999، برای نخستین بار فاتح سه‌گانه شد. هواداران یونایتد، از مرد ایرلندی با احترام یاد می‌کنند و بسیاری از آن‌ها، او را بزرگترین کاپیتان تاریخ باشگاه می‌دانند. روی کین، هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد هم‌تیمی‌هایش با حس ناامیدی بازی را دنبال کنند، حتی در روزهای بد منچستر!

آمار روی کین: 366 بازی- 39 گل- 33 پاس گل- 220 پیروزی- 61 شکست

6. پاتریک ویرا (2011- 2010، 2005- 1996)

باشگاه‌ها: آرسنال، منچسترسیتی

پاتریک ویرا به طرز هنرمندانه‌ای موهبت ذاتی خود، یعنی قدرت فیزیکی را با مهارت‌های فنی درمی‌آمیخت. هنر بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌هایش، او را به یکی از ارکان اصلی «شکست‌ناپذیرها» تبدیل ساخت. در فصل 04-2003، آرسنال آرسن ونگر با اتکا به قدرت رهبری، استحکام دفاعی و توانایی‌های باکس‌توباکس (box-to-box) ویرا، فصل را بدون شکست به پایان رساند و قهرمان شد.

نبردهای ویرا و بازیکن شماره 7 این لیست، روی کین سرسخت، یکی از بیادماندنی‌ترین دوئل‌های فردی در تاریخ لیگ برتر بود که شاید دیگر تکرار نشود. این نبردهای تاریخی، تا حدودی بر توان فنی هافبک فرانسوی سایه انداخت و رسانه‌ها بیشتر بر قدرت فیزیکی او متمرکز می‌شدند. دو دهه از حضور ویرا می‌گذرد و آرسنال هنوز نتوانسته است هافبکی همچون او در خط میانی پیدا کند. در این مدت، مربیان آرسنال سعی کرده‌اند با بکارگیری مجموعه‌ای از هافبک‌های مختلف، این ضعف را جبران کنند و آنچه ویرا یکجا داشت را با ترکیب ویژگی‌های چند بازیکن، برآورده سازند، اما باز هم موفق نبوده‌اند. دکلان رایس، هر چند شبیه ویرا نیست، اما در صورت تداوم درخشش، شاید بتواند جا پای هافبک سیه‌چرده فرانسوی بگذارد.

آمار پاتریک ویرا: 307 بازی- 31 گل- 34 پاس گل- 186 پیروزی- 43 شکست

5. کوین دی‌بروینه (2014-2012، 2015 تا کنون)

باشگاه‌ها: چلسی، منچسترسیتی

یکی از کاملترین هافبک‌های نسل خود که آمیزه‌ای از پاس‌های زیبا و غیرقابل پیش‌بینی، قدرت گلزنی و دید عالی است. بی‌توجهی چلسی به تکنیسین بلژیکی، بخشی از داستان ناخوانده سرنوشت برای او بود. انتقال دی‌بروینه به سیتی و همزمان حضور گواردیولا در این تیم، سرآغاز یک دوران خوش برای هر دو شخصیت شد.

با فتح سه‌گانه در فصل 23-2022، نام کوین دی‌بروینه در تالار «برترین‌های لیگ برتر» ماندگار شد. کمتر کسی تردید دارد که او بهترین هافبک فعلی لیگ برتر و حتی دنیا است. با وجود پا به سن گذاشتن KDB و افزایش مصدومیت‌ها در دهه 30 زندگی، او هنوز هم چیزهای زیادی در چنته دارد و همانند بازی دیروز با پالاس، هر وقت که بازی می‌کند، هوادارانش را یک بار دیگر عاشق فوتبال می‌کند.

آمار کوین دی‌بروینه: 253 بازی- 67 گل- 108 پاس گل- 177 پیروزی- 32 شکست

4. رایان گیگز (2014- 1992)

باشگاه‌ها: منچستریونایتد

نام رایان گیگز مترادف با منچستریونایتد است. گیگز دوران حرفه‌ای فوتبال خود را در منچستر  آغاز کرد و پس از 24 سال رؤیاسازی در تئاتر رویاها، کفش‌های خود را برای همیشه آویزان کرد. گیگز به مانند بازیکنانی چون زانتی و کافو، یکی از طولانی‌ترین و درخشانترین دوران حرفه‌‌ای را دارد. گیگز تقریباً تا آخرین لحظه حضورش در فوتبال، نمایش‌های باکیفیتی از خود ارائه کرد. او مُسن‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر و هم‌چنین رکوردار گلزنی در فصول پیاپی لیگ برتر است (گلزنی در 21 فصل پیاپی).

پرافتخارترین بازیکن تاریخ لیگ برتر (13 قهرمانی)، به‌راستی عصای دست سرالکس فرگوسن بود. سرعت انفجاری گیگز، در کنار هوش و انعطاف‌پذیری تاکتیکی، باعث شد که فرگوسن، کنترل خط میانی را به هافبک ولزی بسپارد تا او با دید خوب و پاس‌های دقیقش، نیروی پیشران تیم باشد. گذر زمان نشان داد که فرگوسن، یکی از بهترین انتخاب‌هایش را داشته است. گیگز پس از مدتی بازی در پُست هافبک وسط، به خط حمله و پُست بال هجومی منتقل شد و بخش زیادی از دوران بازی خود را در واقع یک مهاجم بود. به همین دلیل است که علی‌رغم افتخارات متعددش، او را در رده چهارم این لیست قرار داده‌ایم.

آمار رایان گیگز: 632 بازی- 109 گل- 162 پاس گل- 407 پیروزی- 87 شکست

3. فرانک لمپارد (2015-2014، 2014-1995)

باشگاه‌ها: وستهم، چلسی، منچسترسیتی

وقت‌شناسی در نفوذ به محوطه جریمه حریفان و قرارگیری در بهترین موقعیت شوت‌زنی، لمپارد را به گلزن‌ترین هافبک تاریخ لیگ برتر تبدیل کرد. ستاره سابق چلسی، تنها بازیکنِ غیرمهاجم در لیست 10 گلزن برتر تاریخ لیگ است. در کنار قدرت گلزنی، هوشمندی و توانایی پاسکاری او نیز زبانزد بود. در فاز دفاعی نیز لمپارد با دوندگی و هوش دفاعی، نقاط مختلف زمین را پوشش می‌داد.

مورینیو، قهرمانی‌های متعدد خود در چلسی را مدیون ثُبات و قدرت رهبری سوپرفرانکی است. پس از حضوری ناموفق در وستهم، در پی انتقادات فزاینده هواداران این تیم، لمپارد از شرق لندن به غرب لندن نقل مکان کرد تا تاریخ چلسی را از نو بنویسد. تاریخ‌سازی لمپارد با چلسی، ضمن تبدیل او به اسطوره چلسی، به هواداران وستهم ثابت کرد که در زندگی هیچ‌وقت نباید زود قضاوت کرد!

آمار فرانک لمپارد: 609 بازی- 177 گل- 102 پاس گل- 349 پیروزی- 127 شکست

2. استیون جرارد (2015-1998)

باشگاه‌ها: لیورپول

جای قهرمانی لیگ برتر در سیاهه افتخارات جرارد خالیست، اما جایگاه او در معبد خدایان خط هافبک ابدیست. جرارد، به‌مدت بیش از یک دهه، تنظیم‌کننده نبض لیورپول در خط میانی بود و با پاس‌های متنوع، شوت‌های انفجاری و تکل‌های بی‌رحمانه، به بازی تیم محبوبش سروشکل می‌داد.

ویژگی‌های رهبری جرارد، مثال‌زدنی بودند و او یک‌تنه تیم را در طوفان‌ها هدایت می‌کرد. بارزترین مظهر این رهبری، کامبک لیورپول مقابل میلان در فینال سال 2005 لیگ قهرمانان در استانبول بود. پس از دریافت 3 گل از میلان در یک نیمه، بسیاری کار لیورپول را تمام‌شده می‌دانستند، اما جرارد در نیمه دوم، با یک ضربه سر زیبا دروازه میلان را باز کرد تا بارقه امید را در دل هم‌تیمی‌هایش زنده نگهدارد. جنب‌وجوش جرارد در درون زمین و تهییج بازیکنان به کامبک، هیچ‌گاه از ذهن هواداران فوتبال و علی‌الخصوص لیورپولی‌ها پاک نخواهد شد.

 در دوران جرارد قرمزها هرگز نتوانستند با رقبای اصلی، منچستر، آرسنال و چلسی، رقابت کنند، اما ناکامی در لیگ داخلی نمی‌تواند باعث نادیده گرفتن سهم جرارد در تاریخ شود، چرا که جرارد به باشگاه خود وفادار ماند و پیشنهاد سایر تیم‌های بزرگ در آن زمان را رد کرد. بازیکنان کمی در تاریخ هستند که مثل جرارد مدت‌ها در یک تیم باقی بمانند و به قهرمان باشگاه خود بدل شوند.

آمار استیوی جرارد: 504 بازی- 120 گل- 92 پاس گل- 255 پیروزی- 119 شکست

1. پل اسکولز (2013-2012، 2011-1993)

باشگاه‌ها: منچستریونایتد

به گواه بسیاری از کارشناسان فوتبال، اسکولز بهترین بازیکن انگلیسی نسل خود بود. پل اسکولز به‌مدت تقریباً 20 سال، موتور محرک منچستریونایتد بود. اسطوره شیاطین، با دید استثنایی، بازی تک‌ضرب و توانایی پاسکاری، قدرت منچستر را بر بازی‌ها دیکته می‌کرد.

توانایی گلزنی با شوت‌های راه دور و درک تاکتیکی اسکولز از بازی، او را به یکی از دارایی‌های بی‌بدیل یونایتد در دوران فرگوسن تبدیل کرد. اسکولز که اعلام بازنشستگی کرده بود، پس از قهرمانی دراماتیک سیتی در فصل 12-2011، تصمیم خود را پس گرفت و با بازگشت به ترکیب شیاطین سرخ در آخرین فصل حضور فرگوسن (13-12)، زمینه‌ساز قهرمانی و حاکمیت مجدد این تیم بر فوتبال جزیره شد. این آخرین فصل حضور اسکولز در یونایتد و در فوتبال بود. به‌خاطر کهولت سن اسکولز، درین بازگشتِ دوباره، خبری از دوندگی‌های بی‌امان او نبود، اما زیرکی و تجربه او هم‌چون گذشته بود و باعث شد که همراه با فرگوسن، با خاطره‌ای خوش، با الدترافورد خداحافظی کنند.

آمار پل اسکولز: 499 بازی- 107 گل- 55 پاس گل- 321 پیروزی- 72 شکست


برای مطالعه بخش دوم این مقاله، روی این لینک کلیک کنید.


برای مطالعه بخش اول این مقاله نیز روی این لینک کلیک کنید.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:


🔹فرانک ریبری ۴۱ساله شد؛ مروری بر سوابق ورزشی و زندگینامه صورت زخمی دنیای فوتبال


🔹پیشخوان فوتبال7: از نخستین دربی رم با ده‌روسی تا فرصت انتقام لیورپول


🔹گزارش | چلسی ۴ – منچستریونایتد ۳؛ بازهم فوتبال از هوادارنش دلبری کرد!


🔹گزارش کوتاه | خیز بلند فیل فودن برای شکستن رکورد رونالدو


🔹ویدیو | برگردون کریستیانو به یوونتوس با صدای گزارشگران مشهور (اختصاصی فوتبال7)


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار