فوتبال7

پیشخوان فوتبال7: از نخستین دربی رم با ده‌روسی تا فرصت انتقام لیورپول

در این هفته، شاهد رقابت‌های جذابی در فوتبال اروپا خواهیم بود. مطابق معمول با ما همراه باشید تا بازی‌های مهم را برای شما روی پیشخوان فوتبال7 بگذاریم.

1403/01/17 22:22 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال7: از نخستین دربی رم با ده‌روسی تا فرصت انتقام لیورپول
پیشخوانِ این هفته با نخستین حضور ده‌روسی در دربی رُم آغاز می‌شود و با جدال حساس منچستر و لیورپول در لیگ برتر که آخرین حضور کلوپ در ورزشگاه الدترافورد است، پایان می‌یابد. علاوه بر بازی‌های داخلی که طبق روال هفتگی مرورشان می‌کنیم، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز اروپا صحنه برگزاری مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان خواهد بود.

سری آ ایتالیا: دربی دلاکاپیتاله، غروب شنبه ساعت 19:30

دیدار این هفته پایتخت‌نشینان ایتالیا، از هر حیث متمایز و جذاب به نظر می‌رسد. دو تیم بیش از هر زمان دیگری، نقاط مشترک دارند. اصلی‌ترین وجه اشتراک دو تیم، خداحافظی مربیان جنجالی آن‌هاست. مورینیو اخراج شد و جای خود را به ده‌روسی داد. مائوریتسیو ساری نیز پس از 5 شکست در 6 بازی، استعفا داد تا ایگور تودور، مربی کروات و بازیکن سابق یوونتوس، بر مسند مربیگری لاتزیو بنشیند.

دیگر وجه اشتراک دو تیم، رقابت برای سهمیه اروپایی و نزدیکی آن‌ها در جدول است. رُم با 52 امتیاز در رده پنجم و لاتزیو با 46 امتیاز در رده هفتم قرار دارد. به‌لطف عملکرد درخشان رم در خط حمله، تفاضل گل جالوروسی، آشکارترین تفاوتِ جدولی آن‌ها با لاتزیو است (20+ به +4).

از سال 1929 که نبرد این دو تیم آغاز شد، فوتبالدوستان 182 بار شاهد دربی شهر رم در قالب رقابت‌های مختلف بوده‌اند. رُم تیم برتر دربی‌هاست اما در سال‌های اخیر، لاتزیو گوی سبقت را از رمی‌ها ربوده است. آخرین پیروزی لاتزیو نیز در جام حذفی امسال بود که منجر به حذف رم از گردونه رقابت‌ها و اخراج «آقای خاص» شد.

با مورینیو، هواداران رم نهایتاً رتبه‌های میانی جدول را متصور بودند، اما تیم متحول‌شده ده‌روسی، خود را تا رده پنجم بالا کشیده است. با توجه به افزایش تیم‌های لیگ قهرمانان در فصل آینده، تیم پنجم هم شانس کسب سهمیه دارد، ولی رم و ده‌روسی نمی‌خواهند سرنوشت خود را به احتمالات گره بزنند. اگرچه تساوی هفته پیش برابر لچه ناامیدکننده بود و رم کاملاً شایسته پیروزی بود، اما رم دلخوش به اینست که با 6 بازی شکست‌ناپذیری به دربی رسید. ده‌روسی در 10 بازی سری آ، 23 امتیاز کسب کرده است و تنها از اینتر قدرتمند، شکست خورده است. در قرن 21 فقط دو مربی رم عملکرد امتیازی بهتری از او داشته‌اند.

اگرچه رم از 15 بازی خانگی لیگ در فصل جاری (با مورینیو و ده‌روسی)، 10 پیروزی کسب کرده است، اما در 4 دیدار آخر با لاتزیو (در داخل و خارج خانه)، حتی در گلزنی نیز ناکام بوده. با این‌حال رُمی‌ها امیدوارند در بازی فردا به این قحطی گل پایان دهند.

حاصل این 4 بازی برای لاتزیو، 3 پیروزی و 1 تساوی بوده و بیانکوچلستی قصد دارد رکورد شکست‌ناپذیری خود در دلاکاپیتاله را به عدد 5 برساند.

لاتزیو پس از پیروزی شیرین 1-0 برابر یوونتوس و شکست تلخ 2-0 در تقابل مجدد با یووه در جام حذفی، با احساسی دوگانه به دربی می‌رسد. این هفته آن‌ها در جدول سری آ صعود کرده‌اند، اما با جام حذفی وداع کردند.

7 بازی است که پای دیبالا مقابل لاتزیو به گل باز نشده است، اما بر اساس آمار، دیبالا با 7 بار گلزنی در 10 بازی برابر لاتزیو، باز هم خطرناکترین بازیکن رُمی‌ها در دربی خواهد بود. در قرن جاری، فقط یک بار سابقه داشته است که هر دو بازی رفت‌وبرگشت دو تیم در لیگ مساوی شود. بنابراین فوتبال7 شما را به تماشای دربی رم در ساعت 19 و سی دقیقه شنبه دعوت می‌کند، به این امید که بر خلاف دیدار رفت، یک بازی پرگل با پیروزی یکی از دو تیم را شاهد باشیم.

بوندس‌لیگا: دورتموند- اشتوتگارت، شنبه شب ساعت 20:00

پس از لغزش لایپزیش در هفته گذشته و پیروزی مهم و تاریخی دورتموند در آلیانز، سرنوشت دورتموند برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان در دستان خودش قرار دارد. شاگردان ادین ترزیچ، برای تحقق این هدف، 7 بازی دیگر را پیش رو دارند، از جمله دو بازی دشوار با لورکوزن و لایپزیش. و البته در میانه این دیدارها، در آزمون دشوار اروپایی نیز به مصاف اتلتیکومادرید خواهند رفت.

برای بازی فردا، گرگور کوبل دروازه‌بان دورتموند و سابیتزر هافبک دفاعی تیم، به ترکیب باز می‌گردند، اما حضور مالن بستگی به وضعیت او در ساعات آتی دارد. به یاد پنجاهمین سالگرد افتتاح ورزشگاه وِستفالِن که یکی از زیباترین جوهای هواداری را در دنیای فوتبال دارد، دورتموندی‌ها فردا پیراهن ویژه‌ای را به تن خواهند کرد.

دورتموند 5 بازی است که در تمام رقابت‌ها شکست نخورده است و در صورتی که مالن به بازی برسد، ترزیچ می‌تواند امیدوار به حفظ این رکورد باشد. فولکروک و مالن زوج هجومی دورتموند، سابقه 6 بار گلزنی برابر اشتوتگارت را دارند. دورتموند هم‌چنین می‌تواند به چشم یک بازی تمرینی به این دیدار نگاه کند و آماده بازی وسط هفته در لیگ قهرمانان شود.

اشتوتگارت در حالی گام به بازی فردا می‌گذارد که 4 امتیاز بیشتر از دورتموند و 3 امتیاز کمتر از بایرن دارد. این وضعیت امتیازی بدین معناست که اشتوتگارت هم نیم‌نگاهی به کسب سهمیه دارد و هم نیم‌نگاهی به عنوان نایب‌قهرمانی.

سباستین هوینس مربی موفق اشتوتگارت، به آمار چشمگیر 18 پیروزی از 27 بازی دست یافته است. از مجموع 63 گل اشتوتگارت در بوندس‌لیگا، 38 گل توسط گیراسی (23) و دنیز اونداو (15) به ثمر رسیده است تا این زوج، بهترین خط حمله تاریخ باشگاه را تشکیل دهند. اشتوتگارت در آخرین بازی، در خانه غافلگیر شد و در حالی که 2-0 از هایدنهایم پیش بود، 3-2 عقب افتاد، اما در دقایق پایانی به گل رسید تا حداقل با تساوی به مصاف دورتموند برود. زوج گیراسی-اونداو در این بازی نیز گلزنی کردند تا نشان دهند که کاملاً آماده بازی مهم با دورتموند هستند. برای بازی فردا، والدمار آنتون کاپیتان اشتوتگارت محروم است. پاسکال اشتنزل دفاع وسط آن‌ها به ترکیب برمی‌گردد.

اشتوتگارتی‌ها به‌دنبال هت‌تریکِ پیروزی برابر دورتموند در این فصل هستند تا پازل پیروزی‌های قبلی خود (دور رفت لیگ و جام حذفی) را تکمیل کنند. آن‌ها با رکورد 9 بازی شکست‌ناپذیری شامل 7 پیروزی، به شمال رودخانه راین سفر می‌کنند. ازین 7 پیروزی، 4 پیروزی پیاپی در خارج از خانه به دست آمده و اشتوتگارت می‌تواند فردا برای نخستین بار به رکورد 5 پیروزی پیاپی خارج از خانه در بوندس‌لیگا دست یابد. البته آمارها به نفع اشتوتگارت نیستند و این تیم از 14 بازی آخر خود در وستفالن، فقط 1 بار پیروز شده است (فصل 21-20). فصل گذشته نیز اشتوتگارت در وستفالن با نتیجه 5-0 در هم کوبیده شد. اشتوتگارت در ادامه بازی‌های خود باید به مصاف دو غول دیگر آلمان، بایرن و لورکوزن برود. بنابراین اگر می‌خواهد فصل را با پایانی خوش تمام کند، فردا شب باید از ابتدا با تمرکز 100 درصدی به میدان برود. با توجه به انگیزه و وضعیت هر 2 تیم، فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 20 شنبه شب، به تماشای نبرد جذاب زنبورها و شگفتی‌سازان این فصل بوندس‌لیگا بنشینید.

فینال جام حذفی اسپانیا: اتلتیک بیلبائو- مایورکا، شنبه شب ساعت 23:30

مایورکا با 1 عنوان قهرمانی در کوپا دل ری، تقریباً در همه پیش‌بینی‌ها بخت دوم قهرمانی محسوب می‌شود، چرا که بیلبائو، 23 بار قهرمان شده و پس از بارسلونا که با 31 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم محسوب می‌شود، بیلبائو دومین تیم موفق جام حذفی است. آخرین و تنها قهرمانی مایورکا در سال 2003 با شکست رکرتیوو هوئلوا در فینال رقم خورد.

بیلبائو علی‌رغم قهرمانی‌های متعدد، مدت‌هاست که در جام حذفی ناکام مانده و آخرین قهرمانی آن‌ها به سال 1984 بر می‌گردد. البته در طول این سال‌ها بیلبائو 6 بار به فینال رسیده است (آخرین بار در فصل 21-2020)، اما موفق به کسب قهرمانی نشده است. شاید تنها نکته آماری مثبت برای مایورکا، همین روند ضعیف بیلبائو در فینال‌های اخیر باشد.

تیم باسکی در کمال شایستگی و با شکست حریفانی چون بارسلونا و اتلتیکومادرید به فینال رسیده است. دزدان دریایی (لقب مایورکا) نیز با شکست خیرونا و سوسیداد به فینال رسیده‌اند که هر دو جزو تیم‌های سرسخت اسپانیا درین فصل محسوب می‌شوند.

مایورکایی‌ها از تنها قهرمانی خود در جام حذفی، خاطره خوشی دارند. آن‌ها در مسیر رسیدن به فینال، در مرحله یک‌چهارم، رئال‌مادرید را 5-1 مغلوب کردند. ازین 5 گل، 2 گل سهم ساموئل اتوئوی مشهور بود (در آن زمان بازی‌ها به‌صورت رفت‌وبرگشت برگزار می‌شد).

این چهارمین حضور مایورکا در فینال است و به دنبال آنند که پس از 21 سال به یک جام مهم دست پیدا کنند. مایورکا در رده پانزدهم جدول لالیگا و بیلبائو در رده پنجم است. تقریباً دو ماه پیش در دیدار برگشت لیگ، بیلبائو با 4 گل مایورکا را شکست داد، اما از 4 دیدار آخر آن‌ها، 3 دیدار با تساوی به پایان رسیده است. تیم ارنستو والورده دومین دفاع برتر لالیگا و درعین حال بهترین خط حمله جام حذفی است. با توجه به تاریخچه غنی بیلبائو در این جام و قدرت آن‌ها در فصل جاری، به نظر می‌رسد که اگر اتفاق خاصی نیفتد، بیلبائو پس از مدت‌ها قهرمان شود. فوتبال7 شما را به تماشای دیدار فینال کوپا دل ری در ساعت 23 و سی دقیقه شنبه شب دعوت می‌کند، دیداری که بر خلاف سال‌های گذشته، نه خبری از بارسلونا در آن هست و نه رئال‌مادرید!

لیگ برتر انگلیس: منچستریونایتد- لیورپول، عصر یکشنبه ساعت 18

دو تیم برای سومین بار در این فصل به میدان می‌روند، این بار در قالب دیدار برگشت لیگ برتر. لیورپولی‌ها، با اندیشه انتقام شکست در جام حذفی رهسپار منچستر می‌شوند. صلاح علاوه بر گلزنی در آخرین دیدار دو تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی، در 3 بازی آخر در الدترافورد در لیگ برتر، 5 بار گلزنی کرده است. با توجه به سابقه گلزنی صلاح و افزایش آمادگی او در قیاس با دیدار جام حذفی، کلوپ حساب ویژه‌ای روی فرعون مصری خود باز کرده است. صلاح در صورت گلزنی در بازی یکشنبه، یک طلسم خاص را خواهد شکست: هیچ بازیکنی نتوانسته در لیگ برتر، چهار بازی متوالی در الدترافورد گلزنی کند !

هواداران منچستر که پس از حذف لیورپول و صعود به نیمه‌نهایی جام حذفی، اندکی به آینده امیدوار شده بودند، با دو عملکرد ضعیف برابر برنتفورد و چلسی، به سر خط برگشتند. یادمان نرود که شیاطین در خانه برنتفورد نیز محکوم به شکست بودند، اما با خوش‌شانسی از شکست گریختند. از طرفی لیورپولی‌ها پنج‌شنبه شب به سختی شفیلد قعر جدولی را بردند تا در آخرین نفس‌ها از رقابت قهرمانی، هواداران خود را کمی نگران کنند.

تعویض پیروزی با شکست مقابل چلسی، بار دیگر نقاط ضعف تیم تن‌هاخ در خط دفاعی را آشکار ساخت. در سال 2024، حریفان 225 بار به سمت دروازه یونایتد شوت‌زنی کرده‌اند، یعنی دروازه اونانا بیش از هر تیم دیگری در اروپا سیبل شده است ! در مقابل لیورپول با 255 شوت، رکوددار بیشترین شوت در بین تیم‌های اروپاییست. با شنیدن این آمار، احتمالاً مو به تن هواداران یونایتد سیخ می‌شود!

به‌علاوه واران و جانی ایوانز، مقابل چلسی با مصدومیت زمین را ترک کردند و احتمال اینکه به این بازی نرسند، وجود دارد. با توجه به مصدومیت لیساندرو مارتینز و لیندلوف، در صورت نرسیدن این دو مدافع، مصایب دفاعی تن‌هاخ چند برابر خواهد شد. تنها دلخوشی شیاطین در بازی‌های اخیر، ادامه درخشش گارناچو و بهبود روند آنتونی پس از یک اُفت عمیق در ابتدای فصل است. با این وجود، امید اول گلزنی تن‌هاخ در تقابل یکشنبه، باز هم رشفورد است. رشفورد در تمام رقابت‌ها، 7 بار برابر لیورپول گلزنی کرده است و یکی از بهترین گلزنان یونایتد در تاریخ این دیدار است.

یونایتد تن‌هاخ با تمام فرازنشیب‌های این فصلش، در الدترافورد عملکرد قابل‌قبولی مقابل چهار تیم بالای جدول داشته است. آخرین بازی آن‌ها برابر 4 تیم بالانشین نیز برابر استون‌ویلا بود که 3-2 به پیروزی رسیدند.

قرمزهای آنفیلد اگرچه در سال‌های اخیر تیم برتر این بازی بوده‌اند اما عملکرد کلی تن‌هاخ در خانه، کمی کار آن‌ها را دشوار خواهد کرد. در زمینه کسب امتیازات خانگی، تن‌هاخ حتی از فرگوسن بزرگ نیز بهتر بوده و با کسب 38 پیروزی از 53 بازی، %7. 71 بازی‌های الدترافورد را پیروز شده است (%2. 71 = رکورد سرالکس).

از طرفی لیورپول کلوپ نیز با 16 پیروزی و 59 گل زده، بهترین تیم سال 2024 در پنج لیگ معتبر اروپایی است. این روند خارق‌العاده در حالیست که کلوپ بازیکنان مهمی چون آرنولد، بکر و ژوتا را در اختیار ندارد.

آخرین باری که یونایتد موفق به کسب 2 پیروزی خانگی برابر لیورپول شده بود، فصل 11-2010 بود. شیاطین اکنون این فرصت را دارند که هم لیورپول را از لذت انتقام محروم کنند و هم پس از مدت‌ها لیورپول را دبل کنند.

آخرین باری که لیورپول در دو دیدار رفت‌وبرگشت موفق به گلزنی مقابل منچستر نشده بود، به مدت‌ها پیش، به فصل 08-2007 بر می‌گردد. بنابراین با توجه به تساوی 0-0 دور رفت، بعید است که لیورپولی‌ها فردا هم دست خالی میدان را ترک کنند.

با وجود شکست دراماتیک لیورپول در دیدار حذفی، در 11 دیدار اخیر 2 تیم در لیگ برتر، منچستر فقط 1 بار پیروز شده است، آماری که شدیداً هواداران را نگران می‌کند، به‌ویژه اینکه یونایتد از 5 دیدار اخیر خود در لیگ برتر، 3 بار شکست خورده است و لیورپول از 7 دیدار آخر خارج از خانه در لیگ برتر، 6 بار پیروز شده است. شکست یونایتد مقابل چلسی، دوازدهمین شکست آن‌ها در فصل جاری لیگ برتر بود. سابقه نداشته است که یونایتد در یک فصل، 13 بار شکست بخورد. آیا یک رکورد منفی دیگر نیز به دست تن‌هاخ شکسته خواهد شد؟! اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید، فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا مثل ما، به تماشای دیدار جذاب و کلاسیک دو تیم در ساعت 18 یکشنبه عصر بنشینید.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:


🔹گزارش | چلسی ۴ – منچستریونایتد ۳؛ بازهم فوتبال از هوادارنش دلبری کرد!


🔹گزارش کوتاه | خیز بلند فیل فودن برای شکستن رکورد رونالدو


🔹ویدیو | برگردون کریستیانو به یوونتوس با صدای گزارشگران مشهور (اختصاصی فوتبال7)


🔹ویدیو | هتریک استثنایی کریستیانو رونالدو مقابل ابها


🔹لیورپول، آرسنال یا سیتی | کدام تیم قهرمان لیگ برتر خواهد شد؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار