فوتبال7

لیورپول، آرسنال یا سیتی | کدام تیم قهرمان لیگ برتر خواهد شد؟

از سریال رقابت لیورپول، آرسنال و سیتی برای کسب قهرمانی، 9 قسمت دیگر باقیمانده است. در آستانه هفته سی‌ویکم لیگ برتر که امشب و فردا شب برگزار خواهد شد، با فوتبال7 همراه باشید تا وضعیت بازی‌های آتی این سه تیم را بررسی کنیم.

1403/01/14 18:37 بهروز شیعه‌یان

لیورپول، آرسنال یا سیتی | کدام تیم قهرمان لیگ برتر خواهد شد؟

تنور داغ رقابت برای قهرمانی لیگ برتر هم‌چنان شعله‌ور است و در یکی از جذابترین و نادرترین رقابت‌های قهرمانی در تاریخ انگلیس، سه تیم منچسترسیتی، لیورپول و آرسنال، 8 هفته دیگر نیز به جدال ادامه می‌دهند (با احتساب یک بازی عقب‌مانده به‌خاطر بازی‌های جام حذفی، 9 بازی).

وضعیت فعلی چگونه است؟

منچسترسیتی در پی کسب چهار قهرمانی پیاپی با پپ گواردیولا است، اتفاقی که در تاریخ لیگ برتر (از 1992 تا به امروز) و در کل تاریخ فوتبال انگلیس، سابقه نداشته است. سیتی فصل پیش، در کورس قهرمانی، از آرسنال سبقت گرفت، اما توپچی‌ها، با توپخانه‌ای پُر آماده نبرد دوباره در فصل جدید شدند. پیشرفت بارز آرسنال در مقایسه با فصل پیش، تاب‌آوری آن‌ها در بازی‌های دشوار است که آخرین مورد آن، یکشنبه شب در اتحاد اتفاق اتفاد. روند شکست‌های مفتضحانه آرسنال در اتحاد، بالاخره پایان یافت.

نتیجه یکشنبه شب، دلخواه لیورپولی‌ها بود تا در آستانه 9 دیدار باقیمانده و در آخرین فصل حضور کلوپ، با 2 اختلاف امتیاز به صدر بروند. پیش از این دیدار نیز قرمزهای لیورپول و آبی‌های منچستر، در آنفیلد به تساوی 1-1 رضایت داده بودند. این به معنای پایان یافتن بازی‌های رودررو بین 3 تیم کورسِ قهرمانی است. ازین پس همه چیز به خود این تیم‌ها بستگی دارد.

پس بیایید بازی‌های آتی این 3 تیم را بررسی کنیم. از لیورپول آغاز می‌کنیم.

لیورپول

امتیاز: 67، تفاضل گل: مثبت 40 ، میانگین امتیازی حریفان آتی لیورپول: 37. 1


لیورپول به‌ترتیب به مصاف (شفیلد- منچستر- پالاس- فولام- اورتون- وستهم- تاتنهام- استون‌ویلا و وولوز) خواهد رفت. استون‌ویلا با میانگین امتیازی 97. 1 سخت‌ترین حریف و شفیلد با میانگین 52. 0 ساده‌ترین حریف محسوب می‌شود. 2 بازی سخت قرمزها، با یونایتد و ویلا، خارج از خانه است. سه بازی خارج از خانه متوالی نیز کار آن‌ها را سخت‌تر می‌کند: به‌ترتیب با فولام، اورتون و وستهم که حریفان چندان ساده‌ای نیستند، به‌ویژه وستهم. آخرین بازی آن‌ها نیز با وولورهمپتون در آنفیلد است.

لیورپولی‌ها 2 بار در سال‌های 2019 و 2022، سابقه از دست دادن قهرمانی در رقابت نزدیک را دارند و بهتر از هر کسی می‌دانند که هفته‌های پیش رو چه معنایی دارد. فعلاً بخت با لیورپولی‌ها یار بوده و تساوی 1-1 مقابل سیتی، با تساوی 0-0 سیتی و آرسنال جبران شد.

لیورپولی‌ها با انگیزه انتقام شکست در جام حذفی به اولدترافورد خواهند رفت، با این تفاوت که صلاح کاملاً از مصدومیت رهایی یافته است و در شرایط بسیار آماده‌تری به سر می‌برد. دربی مرسی‌ساید نیز با توجه به اینکه اورتون در منطقه سقوط است، چالش جدی برای کلوپ به نظر می‌رسد.

جنگ تاتنهام و ویلا بر سر سهمیه لیگ قهرمانان ادامه دارد و لیورپول باید با هر 2 تیم بازی کند که این بازی‌ها نیز دشوار خواهند بود. وولوز آخرین حریف قرمزها نیز نیم‌نگاهی به کسب سهیمه اروپایی (لیگ اروپا) دارد.

علاوه بر بازی‌های لیگ برتر، لیورپول باید در مرحله یک‌چهارم لیگ اروپا، به مصاف آتالانتا برود و در صورت صعود به نیمه‌نهایی که محتمل به نظر می‌رسد، تقویم فشرده‌ای در انتظار آن‌ها خواهد بود. آیا تیم همیشه جنگنده کلوپ زیر این فشار دوام خواهد آورد؟!

آرسنال

امتیاز: 65، تفاضل گل: مثبت 46، میانگین امتیازی حریفان آتی: 44. 1


آرسنال به‌ترتیب به مصاف (لوتون- برایتون- استون‌ویلا- وولوز- چلسی- تاتنهام- بورنموث- یونایتد و اورتون) خواهد رفت. استون ویلا با میانگین امتیازی 97. 1 سخت‌ترین حریف و لوتون با میانگین 73. 0، ساده‌ترین به نظر می‌رسد. بازی‌های آرسنال کاملاً توزیع‌شده هستند، از 4 بازی سخت، 2 بازی، با ویلا و چلسی، در خانه و 2 بازی، با تانتهام و یونایتد، در خارج از خانه است.  کل بازی‌های آتی آرسنال نیز یک درمیان در داخل و خارج خانه است. در هفته پایانی، توپچی‌ها در امارات پذیرای اورتون خواهند بود. سخت‌ترین قسمت کار آرسنال، احتمالاً برگزاری دو دربی پشت سر هم لندنی مقابل چلسی و تاتنهام است.

آرسنالی‌ها از 9 بازی آخر فصل پیش، فقط 3 بازی را پیروز شدند و 4 بازی پیاپی را بدون پیروزی پشت سر گذاشتند. آیا آرسنالی‌ها از فصل پیش درس گرفته‌اند؟ فصل پیش توپچی‌ها در اتحاد 4-1 شکست خورده بودند، اما امسال به تساوی 0-0 دست یافتند تا نشان دهند امسال با سال پیش فرق دارد و با روحیه‌ای مضاعف، آماده 9 دوئل پایانی هستند. اگرچه نتیجه بازی هفته 30 اُم به سود لیورپولی‌ها بود، اما آرسنالی‌ها را به‌لحاظ روانی برای بازی‌های پیش رو شارژ کرد.

همانند لیورپول، آرسنال نیز باید به مصاف تاتنهام و ویلا برود که در جنگ سهمیه هستند. بازی با تاتنهام به‌طور سنتی دربی شمال لندن هم محسوب می‌شود، بنابراین این بازی برای شاگردان پوستوغلو اهمیت مضاعف دارد: کسب رده چهارم جدول و پیروزی در دربی. بازی در خانه برایتون ده‌زربی و در زمین گرگ‌ها نیز کار ساده‌ای نیست.

بازی ماقبل آخر آرسنال، با یونایتد در الدترافورد است. فصل پیش آرسنالی‌ها به‌خاطر شکست‌های خارج از خانه، جام را واگذار کردند. از 9 بازی آخر، در اتحاد تحقیر شدند و در آنفیلد و استادیوم لندن (وستهم) نیز پیروزی 2-0 را با تساوی عوض کردند تا 4 امتیاز حساس را از دست بدهند. بنابراین کابوس فصل پیش هنوز همراه آرسنالی‌ها است.

در لیگ قهرمانان اروپا، آرسنال در دیداری سخت به مصاف بایرن‌مونیخ خواهد رفت. بازی با استون‌ویلا نیز بین این 2 بازی اروپایی برگزار خواهد شد.

شاید اصلی‌ترین نقطه قوت آرسنالی‌ها، تفاضل گل 46+ آن‌ها باشد که به‌لطف 8 پیروزی پرگل اخیرشان به دست آمده است.

منچسترسیتی

امتیاز: 64، تفاضل گل: مثبت 35، میانگین امتیازی حریفان آتی: 35. 1


منچسترسیتی به‌ترتیب به مصاف (استون‌ویلا- پالاس- لوتون- برایتون- فارست- وولوز- فولام- وستهم و تاتنهام) خواهد رفت که البته زمان بازی با تاتنهام نامشخص است. استون‌ویلا با میانگین امتیازی 97. 1، سخت‌ترین و لوتون با میانگین 73. 0 ، ساده‌ترین حریف به نظر می‌رسد. بازی‌های سیتی تقریباً توزیع‌شده است و فقط 2 بازی خارج خانه، با برایتون و فارست، پشت سر هم است. از 2 بازی سخت سیتی نیز 1 بازی، با ویلا، در خانه و 1 بازی، با تاتنهام، در خارج از خانه است. آخرین بازی سیتی در اتحاد با وستهم است. بازی با تاتنهام، بازی عقب‌افتاده است و به علت فشردگی بازی‌های سیتی، ممکن است برگزاری آن به هفته‌های پایانی فصل موکول شود.

سیتیزن‌ها در لیگ قهرمانان و جام حذفی هم‌چنان زنده‌اند و رؤیای تکرار سه‌گانه هم‌چنان در دسترس است، اما آیا برای کسب سه‌گانه به‌خوبی فصل پیش هستند؟ تیم پپ، در کل رقابت‌ها 20 بازی است که شکست نخورده است، اما در بازی‌های رفت‌وبرگشت لیگ با آرسنال و لیورپول، موفق به کسب پیروزی نشد و به همین‌خاطر است که اکنون آن‌ها را در رده سوم کورس قهرمانی می‌بینیم.

بازی‌های سیتی کمی ساده‌تر به نظر می‌رسند، اما سرنوشت سیتی نیز همانند دو تیم دیگر، به تاتنهام و ویلا گره خورده است. بازی با ویلا چهارشنبه همین هفته برگزار می‌شود و سیتیزن‌ها انگیزه زیادی برای جبران شکست دور رفت در ویلاپارک دارند. بازی با تاتنهام نیز احتمالاً دشوارترین بازی آتی سیتی خواهد بود. پپ گواردیولا تاکنون در لیگ برتر، موفق به پیروزی در زمین تاتنهام نشده است و رویایِ تکرار سه‌گانه همراه با چهارمین قهرمانی پیاپی لیگ برتر، در گرو شکستن یک طلسمِ طولانی است!

علی‌رغم ساده‌تر بودن بازی‌‌های سیتی، حضور آن‌ها در 2 جام دیگر، فشار مضاعفی را بر آن‌ها وارد می‌کند. شاید تنها شانس سیتی این باشد که بین دو بازی رفت‌وبرگشت با رئال‌مادرید، باید به مصاف ضعیفترین حریف خود، لوتون برود. تعیین‌کننده‌ترین نکته در مورد جدول بازی‌های سیتی، زمان برگزاری بازی معوقه با تاتنهام خواهد بود که تا چه حد باعث افزایش خستگی و فشار بر آن‌ها خواهد شد.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹گزارش | در بازی دیروز منچسترسیتی-آرسنال چه گذشت و آرتتا چگونه در نبرد تاکتیکی پیروز شد؟

🔹گزارش | بایرن مونیخ ۰–۲ دورتموند؛ بالاخره زنبور‌ها موفق به شکست باواریایی‌ها شدند

🔹پیشخوان فوتبال7- در آخرین هفته از تعطیلات نوروزی، چه فوتبالی را نگاه کنیم؟

🔹به مناسبت تولد ۳۸ سالگی سرخیو راموس؛ نگاهی به رکورد‌ها و سوابق کاپیتان سابق رئال مادرید

🔹مانوئل نویر ۳۸ساله شد؛ نگاهی به رکوردها و سوابق فوتبالی گلر معروف مانشافت


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار