فوتبال7

گزارش | در بازی دیروز منچسترسیتی-آرسنال چه گذشت و آرتتا چگونه در نبرد تاکتیکی پیروز شد؟

پس از مدت‌ها آرسنال، از یک میدان مهم سربلند بیرون آمد. اما چگونه؟ با فوتبال7 همراه باشید تا مرور مختصری داشته باشیم بر آنچه در بازی دیروز گذشت.

1403/01/13 19:56 بهروز شیعه‌یان

گزارش | در بازی دیروز منچسترسیتی-آرسنال چه گذشت و آرتتا چگونه در نبرد تاکتیکی پیروز شد؟
رکوردشکنی برای ثبت در تاریخ

سوت پایان بازی که به صدا در آمد، رکوردها به حرف آمدند تا بر پیروزی آرتتا در شطرنج تاکتیکی صحه بگذارند: منچسترسیتی پس از 882 روز (57 بازی) موفق به گلزنی در خانه نشد! آرسنال پس از سال 2005، برای نخستین بار، در چهار بازی پیاپی خارج از خانه، دروازه خود را بسته نگهداشت (وستهم، برنلی، شفیلد، منچسترسیتی). و جالب آنکه پیش از بازی، خیلی‌ها می‌گفتند «منچسترسیتی برنلی یا شفیلد قعر جدولی نیست»، اما آرتتا، غیرممکن را ممکن ساخت.

برنده در خارج از شهر منچستر بود

آرتتا پیروز نبرد تاکتیکی شد، اما پیروز اصلی جدال دیروز، کلوپ و شاگردانش در بندر لیورپول بودند که ساعاتی پیش، با غلبه بر برایتون به صدر جدول رفتند و با این تساوی، صدرنشینی خود را تثبیت‌شده دیدند.

در پایان بازی، بسیاری از بازیکنان دو تیم از فرط خستگی نقش بر زمین شدند که نشان از تلاش طاقت‌فرسای آن‌ها برای خنثی‌سازی طرح‌های تاکتیکی همدیگر داشت. هر چند این نتیجه، لیورپول را بیش از همه خوشحال ساخت، اما می‌شد در اوج خستگی، یک لبخند رضایت کوچک را بر لبان آرسنالی‌ها دید. البته برای قضاوت در مورد برنده واقعی هنوز زود است و ارزشمند بودن یا نبودن این تساوی، پس از به صدا آمدن آخرین سوت در آخرین ثانیه لیگ برتر این فصل، مشخص خواهد شد.

دو کلام حرف حق

گابریل ژسوس پس از پایان بازی گفت: «برای بازی کردن در بازی‌های بزرگ، باید زبان بدنت رو تغییر بدی.»

در پایان بازی وقتی از آرتتا سؤال شد که آرسنال چطور توانست بر خلاف بازی‌های گذشته، خود را با نداشتن توپ تطبیق دهد، آرتتا پاسخ جالبی داد: «ذهنیت! آماده هستی که 30 تا پاس رو تا آخر دنبال کنی؟ و بعدش دوباره 30 تا پاس دیگه رو؟ اگه اینقدر آماده هستی، پس مطمئن باش داری جلو منچسترسیتی بازی می‌کنی !!»

هم مهاجم برزیلی و هم مربی اسپانیایی، بهترین توصیف را از نمایش آرسنال داشتند. آرسنال پس از مدت‌ها توانست ذهنیت خود را در طول 90 دقیقه حفظ کند، اشتیاق و نظم به بازی کثیف- یا مؤدبانه‌تر بگوییم، دفاع سازمان‌یافته- را از دست ندهد و با حفظ هشیاری ذهنی، بر سر تک‌تک توپ‌ها و نبردها، بجنگد. همه خوب می‌دانند که مقابل سیتی، با یک اشتباه می‌توان به بدترین شکل ممکن تنبیه شد. اما آرسنال پس از مدت‌ها ذهنیت یک تیم قهرمان و یک تیم بزرگ را نشان داد و به قول ژسوس و آرتتا، خبری از اشتباهات بچگانه فصول پیشین نبود. پس «جایزه حرف حق هفته» را به این دو چهره می‌دهیم!

فقط هالند بد نبود

آرسنال این فصل بهترین رکورد دفاعی را دارد، اما برای اثبات آن باید یک مرحله بالاتر می‌رفتند و تیم سراسر هجومی پپ را متوقف می‌کردند. آرسنال این فصل نه یک بار، بلکه 2 بار در رفت‌وبرگشت این کار رانجام داد.

همانند بازی دور رفت در امارات، ستاره‌های بازی دیشب نیز گابریل و سالیبا بودند. اگرچه هالند در روزهای خوب خود نیست و با برترین گلزن لیگ برتر در فصل گذشته، فرسنگ‌ها فاصله دارد، اما نباید از هنر دو دفاع میانی آرسنال در خنثی‌سازی کامل تهدید او غافل شد. پس از اینکه هالند در بازی رفت با xG صفر بازی را به پایان برد، دیشب نیز یک شب نومیدکننده را پشت سر گذاشت تا مشخص شود که بقیه مربیان نیز برای مهار هالند، باید به صندوقچه اسرار آرتتا دستبُرد بزنند!

دکلان رایس به جای کالوین فیلیپس

پپ در منچسترسیتی خریدهای موفق زیادی داشته است، اما در یکی از معدود اشتباهات نقل‌انتقالاتی خود، تابستان امسال در پُست هافبک دفاعی، کالوین فیلیپس از اورتون را به دکلان رایس از وستهم ترجیح داد. شاید برچسب قیمت رایس هم در تصمیم پپ و سیتی تأثیر داشت، اما به‌ویژه پس از نمایش رایس در بازی دیشب، بار دیگر مشخص شد که این بار، پپ اشتباه کرده است!

پیشرفت محسوسی که محسوس‌تر از همیشه بود

پس از خوردن 9 گل در دو بازی اخیر در اتحاد و 8 شکست پیاپی در این ورزشگاه، آرسنال نه تنها شکست نخورد، بلکه گل هم نخورد! چه پیشرفتی محسوس‌تر از این؟!

درسی که شاگرد به استاد داد: tactical fouling

استفاده بهینه و زیرکانه آرتتا از خطاهای تاکتیکی، سورپرایز شاگرد برای استاد سابق بود: 13 خطای تاکتیکی تا دقیقه 67 بدون دریافت حتی یک کارت زرد!

آرسنالی‌ها در بهترین نقاط زمین که منجر به دریافت کارت نشود، عناصر هجومی سرعتی سیتی را متوقف می‌کردند، کاری که در خود سیتی، رودری و برناردو سیلوا استاد آن هستند، اما دیشب نوبت آرسنال بود تا این نقشه را به زیبایی هر چه تمامتر پیاده کند.

مصدومیت‌هایی که شطرنج تاکتیکی را عمیقتر کردند

سیتی، ادرسون، کایل واکر و جان استونز را در اختیار نداشت و در حین بازی نیز آکه به دلیل مصدومیت تعویض شد. آیا آرتتا نباید از فرصت نبود این بازیکنان استفاده بهتری می‌کرد؟ آرتتا ترجیح داد ریسک نکند و اولویت را بر گل نخوردن گذاشت. خبری از پرسینگ معروف و البته سودمند آرسنال در بازی‌های قبلی نبود. در مقطعی از بازی دیروز، مالکیت آرسنال حتی به %28 نیز رسید.

ضمن اینکه آرتتا هم می‌تواند عدم آمادگی کامل ساکا به‌خاطر آسیب‌دیدگی جزئی یا تعویض دیرهنگام مارتینلی که تازه از مصدومیت رهایی یافته بود را بهانه کند. ژسوس جانشین مارتینلی نمایش خوبی روی فرصت‌های به دست‌آمده نداشت و با توجه به سبک بازی آرسنال، مارتینلی می‌توانست نقش بسیار مؤثرتری در ضدحملات ایفا کند. اما بهرحال اگر آرسنال از معدود فرصت‌های خود استفاده کرده بود، آرتتا می‌توانست طعم خامه روی کیک را هم بچشد.

کمی شانس در نیمه اول

اگرچه انسجام دفاعی آرسنالی‌ها در تمام مدت بازی، از جمله نیمه اول، دست‌نخورده باقی ماند، اما در این نیمه، آرسنالی‌ها در کار با توپ، کمی سردرگم نشان دادند و اشتباهات عجیبی از آن‌ها سر می‌زد. سُر خوردن‌های مکرر داوید رایا و ضربه بی‌سروته بن‌وایت به توپ، نمونه‌های بارزی از خوش‌شانسی آرسنالی‌ها در نیمه اول بودند. اگر آرسنال با تساوی به رختکن نرفته بود، نه تنها کلین‌شیت، بلکه ممکن بود مثل بازی‌های گذشته، شکست آبرومندانه نیز به خطر بیفتد.

آنتونی تیلور و جنجال‌های همیشگی

بازیکنان و مربیان سیتی چندان با ایده ما در مورد «حربه خطاهای تاکتیکیِ آرتتا» موافق نیستند. آن‌ها معتقدند که آنتونی تیلور به آرسنالی‌ها روی خوش نشان داده و باید خیلی زودتر از این‌ها دست به کارت می‌شد. در مقابل آنتونی تیلور که کمتر پیش می‌آید قضاوت‌های او با جنجال همراه نباشند، می‌تواند ادعا کند که نمی‌خواسته سرعت بازی را کُند کند و بازی را از جریان بیندازد.

ما هم در پاسخ به سیتیزن‌ها می‌گوییم بهتر است دلیل ناکامی دیروز را در جای دیگری جستجو کنند. بر خلاف فصل گذشته که سیتی از پنج تیم بالای جدول، 16 امتیاز گرفته بود، در فصل جاری فقط 4 امتیاز گرفته است. در بازی دیروز نیز علی‌رغم دفاع سرسختانه آرسنال، تعداد موقعیت‌ها 12 به 6 به سود سیتی بود و تعداد شوت‌های سیتی نیز 2 برابر بود.

بنابراین سیتی فرصت تغییر ذهنیت را دارد تا دوباره همان سیتی فصل پیش شود و در ساعت 22 و چهل‌وپنج دقیقه چهارشنبه همین هفته، بالاخره یکی از تیم‌های تاپ فایو (استون‌ویلا) را شکست دهد.

سخن پایانی: دلایل ناکامی سیتی در 2 خط

دفاع منسجم آرسنالی‌ها و حفظ فشردگی تیمی- خنثی‌سازی فودن و سیلوا- دفاعی‌تر شدن نقش وینگرهای آرسنال- پذیرش مالکیت بی‌خطر سیتی با دور کردن فضای مالکیت از دروازه خودی


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹گزارش | بایرن مونیخ ۰–۲ دورتموند؛ بالاخره زنبور‌ها موفق به شکست باواریایی‌ها شدند

🔹پیشخوان فوتبال7- در آخرین هفته از تعطیلات نوروزی، چه فوتبالی را نگاه کنیم؟

🔹به مناسبت تولد ۳۸ سالگی سرخیو راموس؛ نگاهی به رکورد‌ها و سوابق کاپیتان سابق رئال مادرید

🔹مانوئل نویر ۳۸ساله شد؛ نگاهی به رکوردها و سوابق فوتبالی گلر معروف مانشافت

🔹از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش دوم)


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار