فوتبال7

پیشخوان فوتبال7- در آخرین هفته از تعطیلات نوروزی، چه فوتبالی را نگاه کنیم؟

به روال همیشگی فوتبال هفتی‌ها، مهمترین فوتبال‌های اروپایی هفته را برای شما روی پیشخوان گذاشته‌ایم.

1403/01/10 22:56 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال7- در آخرین هفته از تعطیلات نوروزی، چه فوتبالی را نگاه کنیم؟
پس از وقفه کوتاه و نه چندان جذاب ملی در تعطیلات نوروزی، ازین هفته بازی‌های باشگاهی پیگیری خواهد شد. با توجه به اینکه امسال تعطیلات نوروزی کمی ادامه‌دار شده است، فوتبالدوستان این هفته نیز فرصت کافی برای لذت بردن از فوتبال را دارند و بازی‌های باشگاهی داغی در انتظار آن‌هاست.

سری آ ایتالیا: ناپولی-آتالانتا، شنبه بعدازظهر ساعت 15:00

پیشخوان این هفته را با بازی ناپولی-آتالانتا آغاز می‌کنیم. شاید برای فوتبال هفتی‌ها سؤال باشد که چرا از بین سه دیدار حساس این هفته (+ یوونتوس-لاتزیو و فیورنتینا-میلان)، این بازی را انتخاب کرده‌ایم. به‌علت نزدیکی دو تیم در جدول سری آ: آتالانتا با 47 امتیاز در رده ششم و ناپولی با 45 امتیاز در رده هفتم قرار دارد. بنابراین پیروزی ناپلی‌ها در مارادونا، به‌معنای صعود یک پله‌ای آن‌ها در جدول خواهد بود. هر چند آتالانتا یک بازی معوقه دارد، اما تا زمان برگزاری آن بازی، ناپولی بالاتر می‌ایستد.

با توجه به وضعیت جدول سری آ ، هر دو تیم هنوز شانس رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان را دارند، به‌ویژه اینکه در فصل آینده، لیگ قهرمانان با تیم‌های بیشتری برگزار می‌شود و تیم پنجم نیز شانس سهمیه دارد.

ناپولی زیر نظر کالزونا سرمربی جدید خود احیا شده و در 7 بازی آخر که زیر نظر این مربی بوده، تنها 1 بار شکست خورده است. تنها شکست ناپولی برابر بارسلونا رقم خورده است و در سری آ، این تیم 6 بازی بدون شکست است (هر چند فقط 2 پیروزی کسب کرده‌اند، اما برای ناپولی این فصل شکست‌ناپذیری نیز موفقیت محسوب می‌شود!). آخرین رکورد شکست‌ناپذیری ناپلی‌ها به فصل گذشته بر می‌گردد که پس از 8 پیروزی پیاپی، شکست خوردند. هم‌چنین آن‌ها می‌توانند 6 بازی شکست‌ناپذیری خانگی را در بازی فردا به عدد 7 افزایش دهند. آمار بازی‌های رودررو نیز به نفع ناپولی است و در چهار بازی آخر سری آ برابر آتالانتا پیروز شده‌اند، از جمله برد 2-1 در خانه آتالانتا در بازی رفت همین فصل. آتالانتا از سال 2021 طعم پیروزی برابر پارتنوپی را نچشیده است.

آتالانتا آخرین بار سه هفته پیش در سری آ به میدان رفت. بازی هفته گذشته آن‌ها پیش از وقفه ملی، به‌دلیل بیماری ناگهانی جو بارون مدیر آمریکایی فیورنتینا و انتقال او به بیمارستان، لغو شد. بنابراین از نظر استراحت، آتالانتا در وضعیت بهتری قرار دارد. آخرین بازی و آخرین پیروزی آتالانتا، برابر اسپورتینگ لیسبون در لیگ اروپا بود. بر خلاف اروپا، تیم گاسپرینی در سری آ روند خوبی ندارد و از چهار بازی آخر، فقط 2 امتیاز کسب کرده است. پیروز نشدن در بازی فردا، یعنی برای نخستین بار از سال 2022، آتالانتا 5 بازی را بدون پیروزی پشت سر می‌گذارد.

برای اوسیمن که بازی با اینتر را به دلیل محرومیت از دست داد، آتالانتا حریف محبوبیست. در 5 بازی آخر برابر آتالانتا، اوسیمن 5 گل به ثمر رسانده است. در بازی دور رفت این فصل نیز پاس گل پیروزی‌بخش ناپولی را اوسیمن ارسال کرد. احتمال غیبت کوارتسخلیا به دلیل مصدومیت در بازی گرجستان، وجود دارد. بهترین بازیکنان این فصل آتالانتا نیز کوپ‌ماینرز و لوکمَن هستند که به‌ترتیب 10 و 8 گل به ثمر رسانده‌اند. لوکمَن قطعاً به بازی فردا خواهد رسید، اما کوپ‌ماینرز دانمارکی مانند کوارتسخلیا در بازی ملی دچار آسیب جزئی شده و ممکن است بازی را از دست دهد. شارل دکتلار دیگر بازیکن اثرگذار آتالانتا نیز به احتمال زیاد به بازی نمی‌رسد.

از 17 بازی دو تیم در سری آ که در استادیوم مارادونا برگزار شده، فقط 1 بازی مساوی شده است (تساوی 2-2 در 2019). بنابراین فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 15 بعدازظهر شنبه، به تماشای دیدار جذاب مدافع عنوان قهرمانی سری آ و یکی از تیم‌های باقیمانده ایتالیا در لیگ اروپا بنشینید.

بوندس‌لیگا: بایرن‌مونیخ- دورتموند، شنبه شب ساعت 21:00

شنبه شب در 110 مین دربی دِرکلاسیکر، بایرن میزبان دورتموندی خواهد بود که فصل خوبی را در بوندس‌لیگا سپری نمی‌کند و در تقلای کسب سهمیه لیگ قهرمانان است (رقابت با لایپزیش برای کسب رده چهارم).

اگر فصل خوب را به تناسب عظمت تیم‌ها تعریف کنیم، باواریایی‌ها نیز حال‌ خوبی ندارند و بر خلاف فصول پیشین که صدرنشین بلامنازع بودند، با 10 اختلاف امتیاز به‌عنوان تیم دوم جدول، آماده دربی می‌شوند. این نخستین بار در 14 سال گذشته است که دو تیم در حالی در نیم‌فصل دوم به میدان می‌روند که هیچ کدامشان صدرنشین جدول نیستند.

در یک دهه اخیر بایرن حاکم بی چون‌وچرای کلاسیکر بوده است. بایرن پس از یک روند ضعیف از جمله شکست برابر لورکوزن، سه بازی آخر خود را با به ثمر رساندن 16 گل، پیروز شده است. ازین 16 گل، شش گل توسط هری کینی به ثمر رسیده است که در دور رفت، در پیروزی 4-0 بایرن در وست‌فالن نیز هت‌تریک کرد. پیش از وقفه ملی، کین در خانه دارمشتات با مصدومیت از زمین خارج شد و علاوه بر از دست دادن بازی‌های دوستانه انگلیس، حضور او در بازی فردا شب نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وضعیت مانوئل نویر نیز بخاطر مصدومیت، بسیار نامشخص است و احتمال اینکه اولرایش نهمین بازی فصل خود در بوندس‌لیگا را برگزار کند، بالاست. کومان، مزروعی و گوئررو نیز در حال ریکاوری هستند و شاید به بازی نرسند.

10 بازی می‌شود که بایرنی‌ها از دور تموند شکست نخورده‌اند. به‌علاوه بایرن هر 9 بازی آخر خانگی خود برابر دورتموند را با زدن 37 گل، پیروز شده است.

دورتموندی‌ها که فصل پیش با ترزیچ مدعی اصلی قهرمانی بودند، این فصل بسیار پرنوسان ظاهر شده‌اند، اما خبر خوب اینست که پس از سه بازی بدون پیروزی، هر چهار بازی آخر خود در تمام رقابت‌ها را پیروز شده‌اند و با آمار خوبی به مونیخ می‌روند. حضور گرگور کوبِل دروازه‌بان دورتموند، به‌خاطر سرماخوردگی و سباستین هالر به‌خاطر مصدومیت، قطعی نیست، اما سایر بازیکنان اصلی تقریباً در دسترس هستند. امید اصلی دورتموندی‌ها در خط حمله به فولکروک و مالن است که هر کدام 11 گل در بوندس‌لیگا به ثمر رسانده‌اند. برانت و سانچو نیز دیگر مهره‌های ترزیچ برای عبور از دفاع بایرن هستند - برانت با 8 پاس گل در رتبه سوم پاس گل‌های بوندس‌لیگا قرار دارد.

بازی فردا شب پنجاهمین مسابقه توخل روی نیمکت بایرن است. نخستین بازی او با بایرن نیز فصل پیش برابر دورتموند بود که 2-4 در آلیانز به پیروزی رسید. اگر کین به بازی برسد، دفاع دورتموند شب سختی خواهد داشت. کین با 31 گل در 26 بازی بوندس‌لیگا، هم رکورد یک بازیکن در نخستین فصل حضور در آلمان را شکسته و هم رکورد شخصی خود در لیگ‌های داخلی را بهبود بخشیده است.

11 بازی است که دورتموند برابر بایرن پیروز نشده است. آخرین باری که دورتموندی‌ها موفق به شکست بایرن شدند (نوامبر 2018)، فقط سانچو و رویس از تیم فعلی حضور داشتند. آخرین برد آن‌ها در لیگ نیز به 2016 برمی‌گردد. البته بیشترین شکست بایرن برابر تیم‌های آلمانی نیز برابر دورتموند است که 32 بار برابر زنبورها مغلوب شده‌اند.

مَت هوملز که سابقه بازی برای بایرن را هم دارد، برای 29 اُمین بار در کلاسیکر به میدان خواهد رفت که یک رکورد محسوب می‌شود (از 28 بار قبلی 22 بار با پیراهن دورتموند و 6 بار با پیراهن بایرن بوده).

بدترین خبر برای هواداران دورتموند اینست که این فصل موفق به کسب پیروزی برابر 4 تیم بالای جدول نشده‌اند و فقط 1 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را کسب کرده‌اند! تردیدی نیست که در فصل جاری، هر دو تیم بیشتر به لیگ قهرمانان دل بسته‌اند، اما بایرن نایب‌قهرمانی آبرومندانه‌تر را ترجیح می‌دهد و نمی‌خواهد با اختلافی بیش ازین، قهرمانی را تقدیم لورکوزن کند. با پیروزی بایرن در 16 بازی از 20 بازی آخر دو تیم، کفه ترازو کاملاً به نفع آن‌ها سنگینی می‌کند، اما دورتموندی‌ها خوب می‌دانند که روی کاغذ شانسی برای قهرمانی در اروپا ندارند و برای حفظ رده چهارم جدول، باید این بازی را جدی بگیرند و به روند بد سال‌های اخیر در دربی، خاتمه دهند. بنابراین فوتبال7 شما را دعوت می‌کند تا در ساعت 21 شنبه شب، به تماشای دیدار حساس تنها تیم‌های آلمانی باقیمانده در لیگ قهرمانان بنشینید.

لیگ برتر انگلیس: منچسترسیتی-آرسنال، غروب یکشنبه ساعت 19

در کورس سه تیمه قهرمانی لیگ برتر در این فصل، پس از رقابت سیتی و لیورپول در اتحاد، یکشنبه نوبت به بازی سیتی-آرسنال می‌رسد.

منچسترسیتی 38 بازی است که در اتحاد شکست نخورده است (33 پیروزی و 5 تساوی در تمام رقابت‌ها). آخرین باخت آن‌ها، شکست 2-1 برابر برنتفورد در نوامبر 2022 است. اما آرسنالی‌ها با عزم جزم راهی اتحاد می‌شوند تا برای نخستین بار از فصل 08-2007 ، منچسترسیتی را در دو بازی رفت‌وبرگشت لیگ شکست دهند.

آرسنال در حالی به اتحاد می‌رود که فقط به لطف تفاضل گل بیشتر از لیورپول و تنها 1 امتیاز برتری نسبت به قهرمان فصل پیش (سیتی)، در صدر ایستاده است. بنابراین توپچی‌ها محکوم به پیروزی هستند، چه برای ایجاد فاصله با رقبای اصلی و چه برای اثبات خود در زمین به‌عنوان تیم برتر جزیره و شاید هم تیم برتر دنیا (با شکست برترین تیم فعلی دنیا)! دکلان رایس بهتر از هر کس دیگری این نیاز را توصیف کرده است: «برای اینکه برچسب بازنده از روی ما برداشته بشه، باید در اتحاد پیروز بشیم» آرسنال به پشتوانه 8 پیروزی پیاپی در لیگ برتر و هم‌چنین صعود به یک‌چهارم لیگ قهرمانان پس از 14 سال، به منچستر سفر می‌کند.

البته آخرین پیروزی توپچی‌ها برابر برنتفورد در امارات، به سختی به دست آمد. کای هاورتز در دقیقه 86 گل پیروزی‌بخش آرسنال را به ثمر رساند تا به نخستین آلمانی تاریخ لیگ برتر تبدیل شود که در 4 بازی پیاپی گلزنی می‌کند. هاورتز این هفته برابر فرانسه نیز گلزنی کرد. بنابراین آرتتا می‌تواند به فُرم خوب مهاجم خود امیدوار باشد، چون هاورتز می‌خواهد با گلزنی در بازی یکشنبه شب، به نخستین آرسنالی پس از تیری هانری بدل شود که در نخستین فصل حضورش، در 5 دیدار پیاپی لیگ برتر گلزنی می‌کند. دیگر امیدواری آرتتا، ادامه درخشش ساکا و ادگارد است که بهترین زوج لیگ برتر از نظر خلق موقعیت هستند و مجموعاً 34 موقعیت گلزنی برای هم ایجاد کرده‌اند. هر چند ساکا اردوی انگلیس را با آسیب‌دیدگی ترک کرده و حضور او قطعی نیست. گابریل و مارتینلی نیز وضعیت مشابهی دارند. در سمت آبی زمین نیز گواردیولا جان استونز را در اختیار ندارد، اما آکانجی و دی‌بروینه، بر خلاف ارزیابی‌های اولیه، آماده بازی هستند.

بازگشت دی‌بروینه احتمالاً بدترین خبر برای آرتتاست. پلی‌میکر بلژیکی قاتل توپچی‌هاست و آرسنال را بیش از هر رقیب دیگر سیتی، زخمی کرده است (8 گل و 5 پاس گل در تمام رقابت‌ها). انگیزه دیگر دی‌بروینه برای این بازی، رسیدن به رکورد 100 گل با سیتی است (فقط 2 گل با این رکورد فاصله دارد). در مقابل، هالند در این فصل از اوج خود فاصله گرفته و از 16 بازی آخر خود (ملی و باشگاهی)، 11 بازی را بدون گل به پایان رسانده است!

در خط میانی دو تیم نیز رقابت داغی را بین رودری و رایس شاهد خواهیم بود و هر دو قصد دارند خود را به‌عنوان برترین هافبک دفاعی فوتبال جزیره، اثبات کنند.

آمار بازی‌های رودررو، منچسترسیتی را به‌عنوان شانس مطلق کسب پیروزی معرفی می‌کند. از 13 بازی آخر دو تیم در لیگ برتر، سیتیزن‌ها 12 بار پیروز شده‌اند. تنها شکست آن‌ها در بازی رفت فصل جاری در امارات بود که آن هم با یک گل تقریباً شانسی (انحراف شوت مارتینلی در بین راه)، حاصل شد. در لیگ برتر، 7 بازی پیاپی و در تمام رقابت‌ها، 8 بازی پیاپی است که توپچی‌ها با شکست از اتحاد بدرقه می‌شوند، اما پس از فصل 02-2001 که موفق به شکست یونایتد در 2 بازی رفت‌وبرگشت شده‌اند، قصد دارند این بار نیز مدافع عنوان قهرمانی را دبل کنند و بیش از پیش، شایستگی خود برای قهرمانی را نشان دهند (آخرین دستاورد آرسنالی‌ها در اتحاد، کسب تساوی 2-2 در سال 2016 است.)

آرسنالی‌ها در 8 بازی آخر خود فقط 4 گل دریافت کرده‌اند، اما برای کسب پیروزی، دفاع آرسنال باید ازین هم فراتر برود و شب تقریباً بی‌نقصی را پشت سر بگذارد، چرا که سیتیزن‌ها در بهترین فُرم گلزنی خود در خانه به سر می‌برند و آرسنالی‌ها باید با کلین‌شیت، رکورد سیتی در زمینه گلزنی در 57 بازی پیاپی در اتحاد را متوقف کنند. اگر مدافعان آرسنال موفق به این کار شوند، برای نخستین بار از سال 2005، آرسنال می‌تواند در چهار بازی پیاپی خارج از خانه کلین‌شیت کند. سیتیزن‌ها نیز کار ساده‌ای برابر خط حمله آرسنال ندارند. آرسنالی‌ها در 8 بازی آخر خود در لیگ، 33 گل به ثمر رسانده‌اند و در سه بازی آخر خارج از خانه نیز با 5 گل یا بیشتر حریفان را تحقیر کرده‌اند. البته سیتی قطعاً برنلی یا وستهم نیست!

همان‌طور که گفتیم، آرسنال با 8 پیروزی پیاپی در لیگ به اتحاد می‌رود. آرسنال تاکنون 3 بار موفق به کسب 9 پیروزی پیاپی در لیگ برتر شده است که هر سه بار به قهرمانی آن‌ها ختم شده است. آخرین آن‌ها در فصل 04-2003 بود که آرسنال بدون شکست، قهرمان لیگ شد. بنابراین آرسنالی‌ها در صورت پیروزی برابر سیتی می‌توانند به تکرار تاریخ امیدوار باشند. هواداران آرسنال با خوش‌بینی زیادی به بازی یکشنبه شب نگاه می‌کنند، چون در فصل جاری، سیتی تاکنون موفق به پیروزی برابر تاپ فایو نشده است (3 تساوی و 2 شکست برابر آرسنال و ویلا). هواداران سیتی نیز دلخوش به آمار بد آرسنالی‌ها در خانه تیم‌های مدافع عنوان قهرمانی هستند. از 19 بازی آخر در خانه مدافعان عنوان قهرمانی، آرسنالی‌ها فقط 1 بار پیروز شده‌اند و هر 5 بازی آخر را شکست خورده‌اند.

این بازی یک تماشاگر ویژه نیز دارد: لیورپول و کلوپ که پس از پیروزی احتمالی برابر برایتون، به تماشای این دیدار می‌نشینند تا با تساوی آرسنال یا پیروزی سیتی، موقتاً به صدر تکیه بزنند. فوتبال7 نیز شما را دعوت می‌کند تا همانند کلوپ، در ساعت 19 غروب یکشنبه به تماشای یکی از حساسترین دیدارهای سال‌های اخیر لیگ برتر بنشینید.

لالیگا اسپانیا: رئال مادرید- اتلتیک بیلبائو، یکشنبه شب ساعت 22:30

پیشخوان این هفته ما، با لالیگا و بازی رئال‌مادرید به پایان می‌رسد. جذابترین بازی هفته 30 ام لالیگا، رقابت صدرنشین و بیلبائوی رده چهارمی است که برای کسب سهمیه، رقابت سختی با اتلتیکومادرید دارد. بنابراین بازی برای هر دو تیم اهمیت خاصی دارد.

رئال با روند بسیار خوبی به استقبال وقفه ملی رفت و با دو برد قاطعانه برابر سلتا و اوساسونا که با 8 گل همراه بود، آماده بازی برابر بیلبائو می‌شود. رئال این فصل تنها 1 بار در لالیگا شکست خورده و در خانه نیز عالی بوده است (12 پیروزی و 2 تساوی و کسب 38 امتیاز).

بیلبائو نیز با والورده فصل خوبی را سپری می‌کند و به‌لطف 2 پیروزی پیاپی و هم‌چنین 2 شکست پیاپی اتلتیکومادرید، موفق شد رده چهارم جدول را از اتلتیکو بگیرد. بیلبائویی‌ها به دنبال این هستند که روند خوب خود را ادامه داده و پس از 10 سال، در جمع 4 تیم برتر لالیگا قرار بگیرند. بیلبائو در خارج خانه آمار نسبتاً خوبی دارد و از 14 بازی، 20 امتیاز کسب کرده است. اما باسکی‌ها در برابر رئال‌مادرید ناکام محض بوده‌اند و از سال 2015 موفق به شکست لوس‌بلانکوس نشده‌اند. آخرین موفقیت نسبی بیلبائو کسب تساوی 1-1 در برنابئو در لالیگا در فصل گذشته بود.

وینیسیوس به‌علت محرومیت، بزرگترین غایب رئال مادرید است. براهیم دیاز می‌تواند از فرصت نبود او، برای درخشش استفاده کند. میلیتائو احتمالاً به ترکیب باز می‌گردد، اما بعید است که شرایط بازی را داشته باشد. کاماوینگا هم سخت در تلاش است تا خود را به بازی برساند. در جمع بیلبائویی‌ها نیز یوری برچیچه اصل‌ترین غایب بازی است. برادران ویلیامز که فصلی عالی را سپری می‌کنند و جمعاً 12 گل و 13 پاس گل در کارنامه دارند، برای بازی پس‌فردا در دسترس هستند.

تقابل دو تیم، تقابل بهترین خط حمله (2. 2 گل در هر بازی برای رئال) و دومین خط دفاع لیگ (9. 0 گل خورده در هر بازی برای بیلبائو) و هم‌چنین دو خط دفاعی برتر لیگ است (رئال‌مادرید با 20 گل خورده، بهترین دفاع را داراست).

در نبود وینیسیوس، آیا جود بلینگام می‌تواند همانند بازی رفت دو تیم ، با یک گل زیبا، زمینه‌ساز پیروزی تیمش شود؟ فوتبال7 شما را به تماشای دیدار 2 تیم در ساعت 22 و سی دقیقه یکشنبه شب دعوت می‌کند تا پاسخ این پرسش را دریافت کنید.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹به مناسبت تولد ۳۸ سالگی سرخیو راموس؛ نگاهی به رکورد‌ها و سوابق کاپیتان سابق رئال مادرید

🔹مانوئل نویر ۳۸ساله شد؛ نگاهی به رکوردها و سوابق فوتبالی گلر معروف مانشافت

🔹از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش دوم)

🔹از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش اول)

🔹از گگن پرس تا فوتبال مالکانه: نگاهی به تکامل تاکتیک‌های کلوپ در لیورپول


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار