از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش دوم)

با همدیگر به مرور بخش دوم از مقاله چند قسمتی فوتبال7 می‌نشینیم تا با 11 هافبک بزرگ دیگر در تاریخ لیگ برتر آشنا شویم.

1403/01/07 20:8 بهروز شیعه‌یان

از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش دوم)

در بخش دوم از مقاله 25 هافبک برتر لیگ جزیره، 11 هافبک اثرگذار دیگر را با هم مرور می‌کنیم. جهت یادآوری، معیارهای ما در رتبه‌بندی این هافبک‌ها، تعداد گل و پاس گل، جام‌ها، کیفیت تیم‌هایی که این هافبک‌ها در آن‌ها بازی کرده‌اند و تعداد بازی‌های آن‌ها است.


20. جردن هندرسون (2022-2008)

باشگاه‌ها: ساندرلند، لیورپول

هندرسون از آن دست بازیکنانیست که به یکباره رشد چشمگیری را در بازی خود تجربه می‌کنند. قدرت رهبری، روحیه جنگندگی و توانایی پاسکاری او، از مهمترین عوامل موفقیت‌های اخیر لیورپول بوده‌اند - از جمله قهرمانی لیگ برتر در فصل 20-2019.

توانایی هندرسون در کنترل بازی‌ها، درگیری بر سر تک‌تک توپ‌ها و قدرت رهبری وی، او را به یکی از اجزاء تفکیک‌ناپذیر لیورپولِ کلوپ بدل ساخت. عده‌ای معتقدند که اگر هندرسون در هفته‌های پایانی به‌خاطر محرومیت بازی‌ها را از دست نمی‌داد، لیورپول در فصل 14-2013 نیز قهرمان لیگ برتر می‌شد.

تصمیم بحث‌برانگیز او برای انتقال به الاتفاق عربستان در پایان فصل 23-2022، شاید میراث فوتبالی وی نزد هواداران قرمزها را تخریب کرده باشد، اما بهرحال کاپیتان سابق قرمزها، یکی از بهترین هافبک‌های 15 سال گذشته لیگ برتر یا حتی اروپا است.

آمار هندرسون: 431 بازی- 33 گل- 54 پاس گل- 236 پیروزی- 94 شکست

19. لوکا مودریچ (2012-2008)

باشگاه‌ها: تاتنهام

توانایی تکنیکی، دید بالا و تنوع در نوع پاس‌ها، ویژگی‌هایی بودند که مودریچ را در دوران حضور در تاتنهام، از سایر هافبک‌ها متمایز می‌ساختند. گرچه مودریچ هیچ عنوانی با تاتنهام کسب نکرد، اما تأثیر او بر بازی‌ها و اهمیت او برای اسپرز، قابل‌توجه بود. در سال‌های حضور او، تاتنهام همیشه یکی از مدعیان حضور در جمع چهار تیم برتر انگلستان بود.

هافبک کروات در ادامه مسیر خود به رئال‌مادرید رفت تا به یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ تبدیل شود. احتمالاً هیچ‌کدام از هواداران تاتنهام انتظار نداشتند که مودریچ، روزی برنده توپ طلا شود، اما از نمایش‌های مودریچ در تاتنهام آشکار بود که کرواسی، بار دیگر یک استعداد جدید را به دنیای فوتبال معرفی کرده است.

آمار مودریچ: 127 بازی- 13 گل- 15 پاس گل- 58 پیروزی- 34 شکست

18. پارک جی سونگ (2014-2005)

باشگاه‌ها: منچستریونایتد، کویینز پارک رنجرز

سختکوشی، نظم تاکتیکی و از خود گذشتگی، پارک را به یکی از موفقترین آسیایی‌های لیگ برتر تبدیل ساخت. پارک هیچ‌گاه بازیکن خبرساز یا خارق‌العاده‌ای نبود، اما با دوندگی خستگی‌ناپذیر، حرکات هوشمندانه و به ثمر رساندن گل‌های تعیین‌کننده، خود را در قلب سر الکس و هواداران جا کرد.

به‌خاطر تنوع در سبک بازی، توانایی بازی در پُست‌های مختلف هافبک را داشت و وظیفه خارج کردن بازیکنان کلیدی حریفان از جریان بازی، معمولاً به پارک محول می‌شد. عملکرد پارک در مسابقات بزرگ، به‌ویژه در لیگ قهرمانان، ارزش او برای یونایتد را چند برابر کرد. علی‌رغم اینکه پارک زیر سایه هم‌تیمی‌های مشهورترش چون رونالدو قرار داشت، اما نقش بسزایی در دستاوردهای یونایتد، از جمله چهار قهرمانی لیگ برتر داشت.

آمار پارک جی سونگ: 154 بازی- 19 گل- 21 پاس گل- 95 پیروزی- 26 شکست

17. جیمز میلنر (2002 تاکنون)

باشگاه‌ها: لیدزیونایتد، نیوکاسل، استون‌ویلا، منچسترسیتی، لیورپول، برایتون

جیمز میلنر از معدود بازیکنان فعال در این لیست است که پس از ترک لیورپول در سال 2023، به پروژه هیجان‌انگیز ده‌زربی در برایتون ملحق شد و هم‌چنان در لیگ برتر توپ می‌زند. شاخصه‌های اصلی دوران حرفه‌ای میلنر، ثبات و تطبیق‌پذیری او با سیستم‌ها، تاکتیک‌ها و پُست‌های مختلف است. میلنر فوتبالش را به‌عنوان یک بال هجومی آغاز کرد و سپس تجربه موفقیت‌آمیزی در پست مدافع کناری و هافبک میانی داشت.

 پوشش بی‌وقفه دفاعی و هجومی در زمین، شم رهبری و مهارت‌های فنی، جنبه‌های قابل‌توجه بازی میلنر بودند که به لیورپول و منچسترسیتی در کسب قهرمانی لیگ برتر کمک کردند. با اینکه میلنر محبوبیت کمتری نزد فوتبالدوستان دارد، اما چه در بیرون و چه در درون زمین، بی‌اغراق یکی از متعهدترین و اثرگذارترین بازیکنان باشگاه‌هایش بوده است.

آمار جیمز میلنر: 634 بازی- 55 گل- 89 پاس گل- 326 پیروزی- 152 شکست

16. مایکل کریک (2018- 1999)

باشگاه‌ها: وستهم، تاتنهام، منچستریونایتد

قهرمان بی‌سروصدای یک منچستریونایتد پرستاره که تأثیر عمیقی در موفقیت‌های لیگ برتری یونایتد داشت. مرد انگلیسی، به‌خاطر دید عالی، خونسردی تحت پرسینگ و تنوع بی‌نظیر پاس‌هایش، شهره بود. بیش از توانایی‌های فنی، درک او از بازی و جایگیری بود که او را برجسته می‌ساخت.

کریک، هافبک محوری تیم بود که تیم حول او حرکت می‌کرد، حملات حریفان را مهار می‌کرد و به تیم کمک می‌کرد تا بازیسازی از عقب را به بهترین نحو انجام دهد. او سهم مهمی در شکل‌گیری ساختار خط میانی یونایتد و پنج قهرمانی این تیم در لیگ برتر دارد. هواداران دوآتیشه یونایتد بیش از هر کس دیگری می‌دانند که کریک چه زحماتی برای این تیم کشیده است و در عین حال، در پایان هر بازی، بی سروصدا راهی خانه شده است. نمونه مشهود این فداکاری، عدم حاشیه‌سازی کریک در موضوع کاپیتانی تیم بود. وی علی‌رغم تمام زحماتش، تنها در آخرین فصل حضورش، به‌عنوان کاپیتان شیاطین برگزیده شد.

آمار مایکل کریک: 481 بازی- 24 گل- 40 پاس گل- 266 پیروزی- 114 شکست

15. پل اینس (2004-1997، 1995-1992)

باشگاه‌ها: منچستریونایتد، لیورپول، میدلزبورو، وولورهمپتون

هافبک پرتحرکی که آمیزه‌ای از استقامت، قدرت و مهارت بود. شریک روی کین در خط میانی یونایتد که در کنار هم، احیاگر شیاطین در اوایل دهه 90 شدند. سبک بازی جنگجویانه، بازی ترکیبی بی‌نظیر با روی کین و توانایی گلزنی، او را به یک دارایی کلیدی برای فرگوسن بدل ساخته بود.

اینس با توشه‌ای از تجربیات لیگ برتری، از یونایتد به لیورپول رفت و در آنفیلد نیز به نمایش‌های سطح بالای خود ادامه داد. همین نمایش‌ها باعث شد که انتقال او از دشمن دیرینه، یونایتد، تأثیری بر جایگاه او نزد هواداران نداشته باشد. اینس در پایان دوران بازی راهی میدلزبورو و وولوز شد و درین تیم‌های سطح پایینتر نیز نمایش قابل‌قبولی ارائه کرد.

آمار پل اینس: 306 بازی- 42 گل- 29 پاس گل- 139 پیروزی- 89 شکست

14. مایکل اسین (2014-2005)

باشگاه‌ها: چلسی

 مایکل اسین، ملقب به «گاومیش» یک نیروی خستگی‌ناپذیر بی‌پایان در خط میانی چلسی بود، ترکیبی متوازن از توان فیزیکی، شور و انرژی و مهارت‌های فنی. اسین به همان اندازه که در خنثی‌سازی حملات حریفان مهارت داشت، در پیشروی با توپ نیز متبحر بود. دیگر ویژگی مهم اسین، چندپُسته بودن او بود و در زمان مصدومیت‌ها، گاهی به‌عنوان مدافع وسط نیز استفاده می‌شد.

یکی از جذابیت‌های بازی اسین، شوت‌های غیرقابل مهار او از راه دور بود. هواداران آرسنال مزه یکی از این شوت‌ها را در سال 2006 چشیدند، شوتی که به‌عنوان یکی از برترین گل‌های تاریخ لیگ برتر شناخته می‌شود. اسین که در کنار بازیکنانی چون تری و لمپارد، یکی از نمادهای دوران اوج چلسی در دهه 2000 است، زمانی در فوتبال انگلیس توپ می‌زد که لیگ برتر جولانگاه بسیاری از هافبک‌های ستاره بود. درخشش در جمع چنین هافبک‌هایی، یکی از دلایل انتخاب او درین لیست است.

آمار مایکل اسین: 168 بازی- 17 گل- 10 پاس گل- 113 پیروزی- 22 شکست

13. کلود ماکله‌له (2008 -2003)

باشگاه‌ها: چلسی

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم تاریخچه پُست هافبک دفاعی در فوتبال، به پیش و پس از ظهور ماکله‌له تقسیم می‌شود. ماکله‌له با چنان سادگی و انضباطی در زمین بازی می‌کرد که یک لحظه از وظایفش غافل نمی‌شد. با وجود ماکله‌له، خیال عناصر هجومی‌تر تیم از پشت سرشان راحت بود. در دوران ماکله‌له، هافبک دفاعی مورد بی‌مهری هواداران فوتبال قرار می‌گرفت، اما نقش او در توازن بازی رئال‌مادرید و سپس چلسی در لیگ برتر، مثل داستان سوراخ و کشتی می‌ماند. کافیست یک نقطه از کشتی سوراخ شود تا همه غرق شوند!

در گذر زمان و با ظهور نسخه‌های بعدی ماکله‌له هم‌چون کاسمیرو، یحی توره، بوسکتس، رودری و ... ، ارزش هافبک دفاعی برای هواداران فوتبال بیشتر نمایان شد. ماکله‌له که تنها 5 سال در چلسی بازی کرد، از نظر مداومت در لیگ برتر، به سایر نام‌های موجود درین لیست نمی‌رسد، اما ملی‌پوش فرانسوی، اثر ماندگاری بر لیگ برتر و حتی بر بازیکنان نامدارتر از خود داشت.

آمار کلود ماکله‌له: 144 بازی- 2 گل- 4 پاس گل- 102 پیروزی- 14 شکست

12. دیوید بکهام (2003- 1992)

باشگاه‌ها: منچستریونایتد

مرد، اسطوره و افسانه. بکهام بخش ثابتی از تاریخ فوتبال است، ستاره سابق منچستریونایتد و رئال‌مادرید که تقریباً به تمام افتخارات فوتبالی دست یافته است. برند فوتبالی بکهام، با سانترهای دقیق و ضربات آزاد میلیمتریش شناخته می‌شد. یکی از بهترین سانترکننده‌های تاریخ فوتبال که با ترکیبی از تکنیک و دقت، توپ‌ها را به داخل محوطه ارسال می‌کرد.

بکهام شش بار فاتح لیگ برتر شد و زننده بسیاری از گل‌های نمادین در تاریخ لیگ برتر بود- به‌ویژه گلی که در سال 1996 از وسط زمین برابر ویمبلدون به ثمر رساند. اختلافات او و سر الکس، در نهایت بکهام را راهی مادرید کرد، اما به‌اندازه کافی نمایش‌های درخشان در انگلیس داشت تا در تاریخ لیگ برتر ماندگار شود.

آمار بکهام: 265 بازی- 62 گل- 80 پاس گل- 161 پیروزی- 39 شکست

11. سِسک فابرگاس (2019- 2014، 2011- 2003)

باشگاه‌ها: آرسنال، چلسی

یکی از نوابغ خط میانی که استاد کنترل ضرب‌آهنگ بازی‌ها بود. فابرگاس سفر لیگ برتری خود را از آرسنال آغاز کرد. سوغاتی لاماسیایی فابرگاس برای لیگ برتر، پاس‌های عالی، دید بالا و مهارت‌های فنی بود. فابرگاس سپس عازم دیگر تیم لندنی شد و در ادامه عملکرد عالی خود، به قهرمانی چلسی در فصول 15-2014 و 17-2016 لیگ برتر، کمک کرد.

توانایی فابرگاس در دیکته کردن بازی خود و ارسال پاس‌های دقیق برای هم‌تیمی‌ها، او را به یکی از بهترین بازیسازان لیگ برتر تبدیل کرد. بهترین گواه مهارت فابرگاس درین زمینه، تعداد پاس گل‌های او است. تنها آمار پاس گل‌های رایان گیگز از او بهتر است، در حالی‌که تعداد بازی‌های لیگ برتری گیگز بسیار بیشتر از فابرگاس است.

آمار سسک فابرگاس: 350 بازی- 50 گل- 111 پاس گل- 200 پیروزی- 68 پاس گل

10. انگولو کانته (2023-2015)

صعود سریع‌السیر انگولو کانته از دسته‌های پایین فوتبال فرانسه به بالاترین سطح لیگ برتر، یکی از داستان‌های شیرین و کم‌سابقه لیگ برتر است. هافبک سخت‌کوش و مسلمان فرانسوی که مثل یک اسب خستگی‌ناپذیر بین دفاع و حمله در حرکت بود و با توپ‌ربایی‌های بی‌نظیرش، افسانه قهرمانی لسترسیتی در فصل 16-2015 را نوشت.

نمایش‌هایش در لستر، حکم انتقال او به چلسی را امضا کرد. بازی در چلسی مرحله بعدی تکامل این هافبک بود و در کنار صلابت دفاعی، ویژگی‌های اثرگذار هجومی نیز به او اضافه شد تا قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی لیگ قهرمانان را در اردوی آبی‌ها تجربه کند.

آمار انگولو کانته: 227 بازی- 12 گل- 17 پاس گل- 130 پیروزی- 46 شکست


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش اول)

🔹از گگن پرس تا فوتبال مالکانه: نگاهی به تکامل تاکتیک‌های کلوپ در لیورپول

🔹10 لحظه مهم و جالب کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال

🔹به مناسبت تولد رونالدینیو؛ مروری بر زندگینامه ورزشی درخشان شاعر فوتبال

🔹نگاهی به مسابقات مهم ملی در نوروز ۱۴۰۳؛ کدام بازی‌ها عید سال نو را جذاب می‌کنند؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟ بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟ بیا تو مسابقه پیش‌بینی
اخبار کوتاه و جذاب در: کانال تلگرام فوتبال7