فوتبال7

از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش اول)

اگرچه در سالیان اخیر، لیگ برتر در قبضه امثال کوین دی‌بروینه و رودری بوده، اما پل اسکولز، استیون جرارد و فرانک لمپارد، هم‌چنان برترین هافبک‌ها در عصر لیگ برتر هستند. همراه ما باشید تا درین مقاله چند قسمتی از فوتبال7، بیست‌وپنج هافبک بزرگ در تاریخ لیگ برتر را مرور کنیم.

1403/01/06 18:36 بهروز شیعه‌یان

از آرتتا تا اسکولز- بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر چه کسانی هستند؟ (بخش اول)
معیارهای ما برای رتبه‌بندی

از سال 1992 که ساختار لیگ انگلیس به لیگ برتر تغییر یافت، انگلیس شاهد حضور استعدادهایی بوده است که جهان فوتبال کمتر نمونه آن‌ها را به خود دیده است. در بین پُست‌های مختلف زمین هیچ پُستی به اندازه هافبک مهم نیست، بنابراین هافبک‌ها نقش اثرگذاری در تبدیل لیگ برتر به یک برند جهانی داشته‌اند، چه هافبک‌های هجومی با قریحه گلزنی و ارسال پاس گل و چه هافبک‌های دفاعی بعضاً قدرتمندی که با تمام وجود از خطوط دفاعی محافظت می‌کردند.

ملاک‌های ما برای رتبه‌بندی هافبک‌ها عبارتند از:

تعداد گل‌ها

تعداد پاس گل‌ها

جام‌ها

انتظارات

تیم‌های این هافبک‌ها

مداومت دوران حرفه‌ای (بازه زمانی بر حسب سال که در پرانتز، مقابل نام هر بازیکن درج شده است)

بر مبنای این ملاک‌ها، 25 مورد از بزرگترین هافبک‌های تاریخ لیگ برتر را انتخاب کرده‌ایم تا به شما معرفی کنیم. ضمناً فقط باشگاه‌های لیگ برتری این بازیکنان را در نظر گرفته‌ایم. طبیعتاً ممکن است این لیست در آینده نزدیک یا دورتر تغییر کند.

25. اسکات پارکر (2017- 1997)

باشگاه‌ها: چارلتون اتلتیک، چلسی، نیوکاسل، وستهم، تاتنهام، فولام

مظهر کاملی از یک هافبک سختکوش و جنگنده که در دوران بازی در باشگاه‌های مختلف، با ویژگی‌های چون خستگی‌ناپذیری و دوندگی بی‌وقفه، توانایی تکل‌زنی عالی و استعداد بازی تخریبی، شناخته می‌شد. البته سختکوشی و بازی درگیرانه، تنها ویژگی او نبود و دید او برای پاس‌های بلند نیز قابل‌تحسین بود.

نمایش‌های او باعث شد که در سال 2011، علی‌رغم سقوط وستهم به دسته یک، جایزه بهترین بازیکن لیگ برتر از دیدگاه انجمن فوتبال‌نویسان انگلیس را کسب کند. دلیل انتخاب او در لیست ما نیز همین جایزه است. اگرچه پارکر، بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در میانه‌ها یا حتی نیمه رو به پایین جدول گذراند، اما به‌خاطر اخلاق حرفه‌ای و اشتهای تکل‌زنی‌اش، همواره به‌عنوان یکی از برترین‌های پُست خود در نظر گرفته می‌شود.

آمار اسکات پارکر: 367 بازی- 24 گل- 21 پاس گل- 128 پیروزی- 141 شکست

24. نمانیا ماتیچ (2011-2009، 2017-2014)

باشگاه‌ها: چلسی، منچستریونایتد

حضور فیزیکی در نقاط مختلف زمین، مهارت‌های دفاعی و توانایی کنترل ضرب‌آهنگ بازی، ماتیچ را به یک مهره کلیدی خط میانی در چلسی و یونایتد بدل ساخته بود. هافبک صرب نقش مهمی در قهرمانی‌های چلسی در فصول 15-2014 و 17-2016 داشت.

ماتیچ جایی در جمع آبی‌های غرب لندن نداشت، تا اینکه مورینیو به باشگاه سابق خود برگشت و ماتیچ را پس از یک دوره حضور قرضی در بنفیکا، به استمفوردبریج برگرداند. حضور او، نقش کلیدی در آزادی عمل سسک فابرگاس داشت و با سبک بازی کثیف که در جلو جان تری و گری کیهیل پیاده می‌کرد، هافبک اسپانیایی آزادتر شد تا با فراغ بال از خلاقیت هجومی خود استفاده کند. مورینیو در ادامه نیز این هافبک دفاعی را با خود به منچستر برد تا نشان دهد که رضایت کاملی از عملکرد وی دارد.

آمار ماتیچ: 251 بازی- 6 گل- 23 پاس گل- 150 پیروزی- 48 شکست

23. گرت بری (2020-1998)

باشگاه‌ها: استون‌ویلا، منچسترسیتی، اورتون، وست‌بروم

گرت بری، یکی از باثبات‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر بود. بری، با استقامت در طول 90 دقیقه، توانایی پاسکاری و هوش تاکتیکی، تأثیر خود را در چندین باشگاه لیگ برتری بر جا گذاشت. او هم‌چنین رکورددار بیشترین بازی در لیگ برتر است.

بری بیش از آنکه به‌خاطر خلاقیت یا سبک بازیش شناخته شود، به‌خاطر ثبات و حضور بلندمدت در ترکیب تیم‌هایی چون ویلا، سیتی یا حتی وست‌بروم، شناخته می‌شد. دیگر جنبه جالب بازی بری، تکامل او بود. در جوانی، بری یک هافبک پرانرژی بود که میل به هجوم، ارسال پاس گل و گلزنی داشت، اما با افزایش سن، بیشتر در میانه‌های زمین پرسه می‌زد تا نبض بازی را کنترل کند و وظایف دفاعی‌تر را نیز بر عهده بگیرد. او یکی از بهترین‌های نسل خود در ایفای این نقش بود. دوران طولانی‌مدت بازی وی، یکی از مهمترین عوامل در انتخاب ما است.

آمار گرت بری: 653 بازی- 53 گل- 64 پاس گل- 262 پیروزی- 198 شکست

22. میکل آرتتا (2016-2005)

باشگاه‌ها: اورتون، آرسنال

سرمربی کنونی آرسنال، چه در اورتون و چه بعداً در آرسنال، پای ثابت ترکیب بود. خلاقیت، مهارت‌های فنی و توانایی ارسال ضربات ایستگاهی، ویژگی‌های کلیدی بازی آرتتا بودند. به لطف همین ویژگی‌ها، او توپ پخش‌کن خلاق و اصلی تیم‌هایش بود. آرتتا در دوران مربیگری نیز هدف مشابهی را دنبال می‌کند و در کنار قهرمانی آرسنال، دیگر هدف او، تزریق تدریجی هافبک‌های کلاس جهانی به باشگاه لندنی است.

آرتتا هیچ‌وقت گلزن قهاری نبود، اما چند گل خاص در کارنامه این بازیکن اسپانیایی در خاک انگلیس ثبت شده است، از جمله ضربات آزاد و گل‌های والی راه دور. آرتتا، نبوغ خود در زمین فوتبال را اکنون در مربیگری و مدیریت از کنار زمین نیز بکار بسته و در حال‌حاضر به‌عنوان یکی از نوابغ آتی مربیگری تلقی می‌شود.

آمار آرتتا: 284 بازی- 41 گل-42 پاس گل- 144 پیروزی- 70 شکست

21. فرناندینیو (2022-2013)

باشگاه‌ها: منچسترسیتی

فرناندینیو، به‌عنوان ستون خط میانی منچسترسیتی، نقش غیرقابل انکاری در موفقیت‌های این تیم داشت. مهارت‌های دفاعی، دوندگی و جنگندگی و توانایی او برای دیکته کردن بازی خود از عقب زمین، اصلی‌ترین ویژگی‌های او بودند. قدرت سازگاری و درک تاکتیکی او باعث می‌شد که در مواقع نیاز در خط دفاعی نیز بکار گرفته شود.

در سال‌های بعد فرناندینیو جای خود را به رودری داد، بازیکن اسپانیایی اگرچه بسیار اثرگذاتر از تخریبچی برزیلی نشان داده است، اما از نظر مداومت دوران حرفه‌ای و ثُبات، هنوز با او فاصله دارد. در دوران رقابت گرم سیتی و لیورپول در لیگ برتر، ملی‌پوش برزیلی مانند یک چسب مستحکم بود که بخش‌های مختلف تیم را متصل نگه می‌داشت.

آمار فرناندینیو: 264 بازی- 20 گل - 19 پاس گل- 187 پیروزی- 40 شکست


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹از گگن پرس تا فوتبال مالکانه: نگاهی به تکامل تاکتیک‌های کلوپ در لیورپول

🔹10 لحظه مهم و جالب کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال

🔹به مناسبت تولد رونالدینیو؛ مروری بر زندگینامه ورزشی درخشان شاعر فوتبال

🔹نگاهی به مسابقات مهم ملی در نوروز ۱۴۰۳؛ کدام بازی‌ها عید سال نو را جذاب می‌کنند؟

🔹بجامانده از بازی اتلتیکومادرید- بارسلونا: واندا دژ نفوذناپذیر ژاوی


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار