فوتبال7

10 لحظه مهم و جالب کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال

در 39 سالگی رونالدو همچنان عضوی از تیم ملی کشورش است. گرچه رونالدو در دیدار دوستانه امشب سوئد و پرتغال غایب خواهد بود، اما به این بهانه قصد داریم 10 برش مهم از زندگی فوتبالی رونالدو در تیم ملی پرتغال را مرور می‌کنیم. با فوتبال7 همراه باشید.

1403/01/02 14:46 بهروز شیعه‌یان

10 لحظه مهم و جالب کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال
1. دل‌شکستگی در یورو 2004

میزبان جام، پرتغال، پس از طی یک مسیر سخت و از پیش رو برداشتن غول‌های اروپا همچون هلند و انگلیس، در دیدار پایانی مغلوب یونان شد. یونانی که نه بخاطر نوع فوتبالش، بلکه بیشتر به‌خاطر اتحاد تیمی و یکدست بودنش، در ذهن فوتبالی‌ها ماندگار شد.

رونالدو که در آن زمان هنوز یک نوجوان بود، در پُست بال چپ بازی می‌کرد. نمایش درخشان او درین جام، از جمله گلزنی در دیدار نیمه‌نهایی مقابل هلند، باعث شد که در تیم منتخب جام قرار بگیرد.

پس از شکست در فینال، اشک‌های رونالدوی نوجوان و کم‌تحمل، قلب بسیاری از هواداران پرتغال را به درد آورد، اما برای هیچ‌کس تردیدی باقی نمانده بود که این جام، عرصه تولد یک ستاره جدید در دنیای فوتبال بود.

2. چشمک مشهور در جام‌جهانی 2006

61 دقیقه پس از بن‌بست یک‌چهارم نهایی با انگلیس، وین رونی جوان پس از درگیری بر سر توپ با کاروالیو، مدافع پرتغال و باشگاه چلسی، ضربه‌ای به صورت وی زد که منجر به تنش بین بازیکنان دو تیم شد.

کریس رونالدو که در آن زمان هم‌تیمی رونی بود، به‌عنوان نخستین نفر از بین پرتغالی‌ها، به سمت داور هجوم برد و به خطا اعتراض کرد.

در لحظه اخراج رونی، دوربین‌ها چشمک رونالدو به سمت نیمکت پرتغال را ثبت کردند.

این حرکت رونالدو موجب خشم هواداران و رسانه‌های انگلیسی شد و در فصل بعدی لیگ برتر، در ورزشگاه‌های انگلیس با سوت از رونالدو استقبال می‌شد. این سوت‌ها تأثیری نداشت و رونالدو، علاوه بر آقای گلی، با منچستر قهرمان لیگ برتر شد تا رونی و رونالدو، خیلی زود آن درگیری را به دست فراموشی بسپارند.

3. چهار گل رونالدو در پلی‌آف

پرتغال صعود خود به جام‌جهانی 2014 را کاملاً مدیون رونالدو است.

در آن سال‌ها مسابقه دو تیم پرتغال و سوئد، آوردگاه تقابل دو فوق‌ستاره دنیای فوتبال، زلاتان و رونالدو بود. در اواخر سال 2013، چهار گل رونالدو در 2 مسابقه رفت‌وبرگشت پلی‌آف با سوئد، باعث صعود تیمش به جام‌جهانی شد.

ستاره پرحاشیه سوئدی نیز با به ثمر رساندن دو گل در دیدار برگشت، نمایش چشمگیری داشت، اما در نهایت این رونالدو بود که پیروز این دور از تقابل ستاره‌ها شد و در مجموع دو بازی، پرتغال با شکست 4-2 سوئد، عازم دور نهایی مسابقات در برزیل شد.

4. میکروفون و دریاچه!

مهاجم 31 ساله رئال‌مادرید در مسابقات یورو 2016 در فرانسه، آغاز نومیدکننده‌ای داشت. نمایش‌های رونالدو به‌وضوح پایینتر از سطح معمول او بود. اما خبرسازی رونالدو درین جام به نمایش‌های فوتبالی او ختم نشد.

پس از تساوی 1-1 پرتغال برابر ایسلند، رونالدو حاضر نشد با بازیکن تیم ملی ایسلند دست بدهد. این نخستین حاشیه رونالدو در این مسابقات بود. در مسابقه دوم با اتریش نیز پنالتی رونالدو گل نشد تا بازی با نتیجه مساوی به پایان برسد.

پیش از مسابقه پایانی مرحله گروهی، رونالدو با هم‌تیمی‌هایش در حال قدم زدن کنار دریاچه بود که یکی از خبرنگاران در اقدامی ناگهانی، برای مصاحبه به سراغ او رفت. رونالدو که از وقت‌نشناسی خبرنگار برای مصاحبه آزرده شده بود، میکروفون را گرفت و با عصبانیت به درون دریاچه پرتاب کرد! این بداخلاقی رونالدو به سرتیتر رسانه‌های ورزشی تبدیل شد.

5. نخستین جام ملی با پرتغال

بازی پرتغال در آن فینال، شاید مقبول دوستداران فوتبال نباشد، اما بهرحال پرتغالی‌ها با شکست میزبان مسابقات، فرانسه، جام یورو را به خانه بردند.

پس از شروع ضعیف در مرحله گروهی و جنجال میکروفون، در بازی پایانی این مرحله، رونالدو 2 گل برابر مجارستان به ثمر رساند تا پرتغالی‌ها به لطف یک تساوی 3-3 با مجارها، به‌عنوان تیم سوم گروه ، راهی مرحله یک‌هشتم شوند. در مرحله حذفی کمتر کسی شانس صعود برای پرتغالی‌ها قائل بود، اما پرتغال درست در سمتی از جدول مسابقات قرار گرفته بود که تیم‌های آن شانس دوم یا حتی سوم کسب قهرمانی بودند. پرتغال، پس از شکست کرواسی، لهستان و ولز، به فینال رسید.

رونالدو در یورو 2016 در مجموع سه گل به ثمر رساند، اما از بخت بد، در همان دقایق ابتدایی فینال مصدوم شد تا مجبور شود ادامه بازی فینال را از روی نیمکت و در حالی که یخ روی پاهایش گذاشته بود، تماشا کند.

سودای کسب جام، روی نیمکت نیز رونالدو را رها نکرد. ستاره پرتغالی با هیجانی وصف‌ناپذیر، همانند یک مربی هم‌تیمی‌های خود را از کنار زمین هدایت کرد. جنب‌وجوش رونالدو کنار خط مؤثر واقع شد و بازیکنان با تلاش مضاعف، جای خالی او را در زمین پر کردند تا رویای وی برای کسب یک جام ملی در سال 2016 رنگ حقیقت بگیرد.

6. هت‌تریک در جام‌جهانی 2018

در جام‌جهانی 2018 روسیه، در مهمترین بازی مرحله گروهی میان اسپانیا و پرتغال، رونالدو سه گل به ثمر رساند و به مُسن‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در یک جام‌جهانی هت‌تریک می‌کند.

گل پایانی او که در دقیقه 88 بازی به ثمر رسید و بازی را به تساوی 3-3 کشاند، یک ضربه آزاد دیدنی به ایکر کاسیاس بود که باعث شد هت‌تریک او به زیباترین شکل ممکن، در قاب خاطرات این جام نقش ببندد و ماندگار شود.

7. فتح لیگ ملت‌های اروپا در سال 2019

دومین جام ملی رونالدو مصادف شد با نخستین دوره برگزاری تورنمنت «لیگ ملت‌های اروپا». تورنمنتی که با هدف سازمان‌دهی بیشتر مسابقات دوستانه تیم‌های اروپایی و افزایش جذابیت و درآمد این مسابقات، آغاز شد.

رونالدو که در آن مقطع مهاجم یوونتوس بود، همانند بازی پایانی مرحله گروهی در یورو 2016، ، نقش کلیدی در صعود تیمش به فینال داشت و با هت‌تریک مقابل سوییس در بازی نیمه‌نهایی، بلیط فینال را برای کشورش رزرو کرد.

اما همانند سال 2016، در فینال نیز خبری از درخشش رونالدو نبود و گل پیروزی‌بخش پرتغال را گونچالو گوئدس، بازیکن باشگاه والنسیا، به ثمر رساند. بهرحال اگر اثرگذاری رونالدو نبود، پرتغال نمی‌توانست فاتح نخستین دوره لیگ ملت‌های اروپا شود.

8. ترند نوشابه‌ای !

رونالدو به‌خاطر سخت‌گیری‌های خاصش در سلامت غذایی، الگویی بین فوتبالیست‌ها و بدنسازان ورزشی است. در کنفرانس خبری یورو 2020، رونالدو یک بطری کوکاکولا را از روی میز کنفرانس برداشت تا یک بطری آب را جایگزین کند.

اقدام رونالدو که به یک ترند در فضای مجازی تبدیل شده بود، برای مدتی منجر به کاهش فروش این شرکت شد. به دنبال رونالدو بازیکنان دیگری نیز این حرکت را تکرار کردند، از جمله پل پوگبا که یک بطری معروف آب جو هینیکِن (Heineken) را از روی میز برداشت.

9. شکستن رکورد گل‌های ملی

در سپتامبر 2021، رونالدو با ثبت صد و ده و صد و یازدهمین گل خود در دیدار مقدماتی جام‌جهانی 2022 مقابل جمهوری ایرلند، از علی دایی پیشی گرفت و به گلزن‌ترین بازیکن ملی تاریخ تبدیل شد.

10. خاطره‌ای تلخ با رد پای مسی

در نخستین فصل بازگشت دوباره به یونایتد، رونالدو 24 گل به ثمر رساند و منتقدانی که باشگاه را به‌خاطر خرید یک بازیکن پا به سن‌گذاشته سرزنش می‌کردند، ساکت کرد. روزگار خوش رونالدو یک فصل بیشتر طول نکشید و فصل 23-2022 تن‌هاخ، او را نیمکت‌نشین کرد تا نشان دهد جایی در برنامه‌های آینده وی ندارد.

در اثنای کشمکش تن‌هاخ و رونالدو و در میانه فصل فوتبالی لیگ برتر انگلیس، جام‌جهانی 2022 قطر از راه رسید. پس از اعتراض رونالدو به تعویضش در بازی مقابل کره جنوبی، مربی پرتغال فرناندو سانتوس نیز رویه تن‌هاخ را در پیش گرفت و رونالدو را در ادامه جام نیمکت‌نشین کرد.

این پایان ماجرا نبود و پس از حذف پرتغال، رونالدو از دریچه دوربین‌های تلویزیونی، نظاره‌گر بالا بردن جام توسط رقیب دیرینه خود، لیونل مسی بود تا تلخی این جام برای او، دوچندان شود.

پس از جام‌جهانی و عملکرد ضعیف پرتغال، سانتوس جای خود را به مارتینز سرمربی سابق بلژیک داد. مارتینز از همان روز نخست تأکید کرد که ملاکش برای لیست تیم ملی، آمادگی بازیکنان است و نه سن آن‌ها. رونالدو به ترکیب تیم ملی برگشت و با بازی در مقدماتی یورو 2024 مقابل لیختن‌اشتاین، رکورد تعداد بازی‌های ملی را که با 196 بازی در اختیار «بدر المطوع» کویتی بود، شکست. با این رکوردشکنی رونالدو اندکی از اندوه خاطرات تلخ اخیر خود در انگلیس و قطر کاست.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹به مناسبت تولد رونالدینیو؛ مروری بر زندگینامه ورزشی درخشان شاعر فوتبال

🔹نگاهی به مسابقات مهم ملی در نوروز ۱۴۰۳؛ کدام بازی‌ها عید سال نو را جذاب می‌کنند؟

🔹بجامانده از بازی اتلتیکومادرید- بارسلونا: واندا دژ نفوذناپذیر ژاوی

🔹بررسی دلایل شکست لیورپول مقابل منچستریونایتد

🔹ویدیو | سوپرگل ضربه آزاد غیرقابل مهار پسر پائولو مالدینی (گل مونزا به کالیاری)


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار