فوتبال7

بجامانده از بازی اتلتیکومادرید- بارسلونا: واندا دژ نفوذناپذیر ژاوی

روند ضعیف اتلتیکو مقابل بارسلونا و به ویژه بارسلونای ژاوی، این هفته نیز ادامه یافت. همراه ما باشید تا درین مقاله از فوتبال7، سه نکته بجامانده ازین بازی را با همدیگر مرور می‌کنیم.

1402/12/29 21:30 بهروز شیعه‌یان

بجامانده از بازی اتلتیکومادرید- بارسلونا: واندا دژ نفوذناپذیر ژاوی
چه سرنوشتی در انتظار ژوائو فلیکس است؟

ژوائو فلیکس به نخستین بازیکن دوران پسامسی تبدیل شد که در دو بازی رفت‌وبرگشت مقابل اتلتیکو گلزنی می‌کند. آخرین بار خود مسی در فصل 20-2019 لالیگا موفق به این کار شده بود.

ملی‌پوش پرتغالی گرچه به‌لحاظ آماری فصل قابل‌قبولی را در جمع کاتالان‌ها سپری می‌کند، اما هنوز نتوانسته به آن ثُبات لازم دست پیدا کند، گاهی بسیار درخشان ظاهر می‌شود و گاهی در بازی‌ها گم می‌شود.

پیش از بازی، ژاوی از فلیکس درخواست کرده بود که از فرصت حضور درین بازی برای درخشش دوباره استفاده کند. در طول 90 دقیقه ژاوی دقیقاً همان چیزی را دید که پیش از بازی مطالبه کرده بود: «فلیکس امشب خیلی خوب بود، چه با توپ و چه بدون توپ. با انگیزه بود و تفاوت رو رقم زد. تنها چیزی که ازش می‌خوام اینه که هر هفته همین‌طوری بازی کنه.»

اینکه در مقطع پایانی فصل، فلیکس به ثُبات موردنظر ژاوی دست می‌یابد یا نه، مشخص نیست، اما دو چیز روشن است: یکی اینکه بارسا قطعاً توانایی پرداخت هزینه گزافی را که اتلتیکو برای دائمی‌سازی قرارداد فلیکس طلب کرده ندارد و دوم، خشم تماشاگران اتلتیکو است که پیش از بازی پیراهن فلیکس را به آتش کشیدند و با 2 گلی که مقابل آن‌ها به ثمر رساند نیز بعید است هنگام بازگشت وی به تیم سابقش، استقبال گرمی از او داشته باشند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا فلیکس در بارسلونا ماندگار خواهد شد، یا اینکه فوتبال خود را در خارج از اسپانیا ادامه خواهد داد؟

ژاوی کابوس شب‌های سیمئونه

اتلتیکومادرید بیش از هر تیم دیگری در مشت ژاوی است. 5 بازی و 5 پیروزی، ماحصل تقابل ژاوی و اتلتیکومادرید در دوران مربیگری او در بارسلونا است.

اما این پیروزی آخر کمی خاص‌تر از 4 پیروزی قبلی به نظر می‌رسد، چرا که ژاوی، پدری، گاوی، ده‌یونگ، بالده، کریستنسن، تورس و کانسلو را در اختیار نداشت و از سوی دیگر، اتلتیکو 25 بازی خانگی بود که در لالیگا شکست نخورده بود (این فصل و فصل پیش).

بارسا با 3 گل و 3 امتیاز، رکورد خانگی اتلتیکو را شکست تا علاوه بر یک پیروزی شیرین، حضور خود در جمع چهار تیم پایانی و کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را نیز قطعی کند. بارسلونا اکنون با هشت اختلاف نسبت به روخی‌بلانکو و دو اختلاف نسبت به رقیب کاتالانی خود، خیرونا، بر رده دوم جدول تکیه زده است.

یکشنبه‌شب بارسا در حالی مادرید را به مقصد بارسلون ترک کرد که اتلتیکو و گریزمان را زیر آوارِ رکوردها و آمارهای منفی مدفون کرده بود! بازی یکشنبه‌شب نخستین باری بود که اتلتیکو در واندا با 3 گل اختلاف شکست می‌خورد، ششمین باری بود که در استادیوم جدیدش، 3 گل دریافت می‌کند و نخستین باری بود که 3 گل می‌خورد و گلی نمی‌زند. به‌علاوه بارسلونا تقریباً به یک طلسم بزرگ برای گریزمان بدل شده و نرخ %17 پیروزی، یکی از کمترین نرخ‌های پیروزی او برابر تیم‌های بزرگ است.

ژاوی بار دیگر به جوانان خود اعتماد کرد. این اعتماد هر چند از سر اجبار بود اما باعث شد هکتور فورت (دفاع چپ آکادمی) و فرمین لوپز، با خاطره یک شب خوش، مادرید را ترک کنند. افزایش اختلاف در حین بازی نیز فرصتی شد تا مارک کاسادو دیگر بازیکن آکادمی به‌عنوان یار تعویضی وارد زمین شود و برای نخستین بار فرصت بازی در تیم اصلی را پیدا کند.

باتجربه‌های تیم هم نمایش قابل‌تحسینی داشتند، گوندوغان کنترل میانه میدان را در اختیار داشت و طراح بسیاری از حرکات هجومی بارسا بود، رابرت لواندوفسکی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و ترشتگن با دفع توپ‌های حیاتی خود، موفق شد که 403 دقیقه دروازه خود را بسته نگه دارد. افزایش رکورد کلین‌شیت برای آبی‌اناری‌ها که در ابتدای فصل با بحران دفاعی روبرو بودند، یکی از مهمترین دستاوردهای این بازی است.

بیهوده نیست که ژاوی در پایان بازی گفت: «یکی از بهترین بازی‌هایم در دوران مربیگری در بارسا بود». به نظر می‌رسد که در دنیای فوتبال یک نفر بیش از بقیه، از رفتن ژاوی خوشحال شود: دیگو سیمئونه!

رؤیاپردازی لواندوفسکی در بارسلونا تمام نشده است!

در شبی که همه بازیکنان باتجربه درخشان ظاهر شدند، یک نفر فوق‌ستاره بود: رابرت لواندوفسکی. مهاجم لهستانی در ادامه فُرم خوب خود در بازی‌های اخیر، با زدن یک گل و فراهم‌سازی 2 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش، کاری کرد که کمتر بازیکنی تاکنون برابر اتلتیکو انجام داده است.

لواندوفسکی به تنها بازیکن این فصل تبدیل شد که در بازی‌های لیگ، همزمان 1 گل و 1 پاس گل مقابل اتلتیکو ثبت می‌کند. هم‌چنین پس از کریستیانو رونالدو در سال 2016، به نخستین بازیکنی تبدیل شد که در یک بازی لالیگایی در سه گل مقابل اتلتیکو مشارکت داشته است.

لواندوفسکی پس از شروع انتقادآمیز فصل، چند بازی‌ایی می‌شود که روی ابرها سیر می‌کند و در 9 بازی آخر بارسلونا، موفق به ثبت 7 گل و 3 پاس گل شده است، از جمله دو گلی که باعث کشتن بازی مقابل ناپولی و اتلتیکو شد. قطعاً کلید موفقیت بارسلونا در ادامه فصل اینست که لواندوفسکی، نرخ فعلی مشارکت خود در گل‌ها را حفظ کند.

لبخند رضایت ژاوی که خبر از خشنودی وی از عملکرد مهاجمش می‌داد، پس از پایان بازی مشهود بود: «می‌دونستیم که تاکتیک اتلتیکو برای این بازی، یارگیری نزدیک و مستقیم با بازیکنای ماست، برای همین رابرت را به‌عنوان نفر سوم و «مرد در سایه» حملات تعریف کردیم. رابرت به‌خوبی این نقش رو ایفا کرد و فکر می‌کنم یکی از بهترین بازی‌هاش رو در بارسلونا ارائه داد.»

آمار نیز گفته‌های ژاوی را تأیید می‌کنند: 37 لمس توپ، 1 گل، 3 شوت شامل 1 شوت در چارچوب (با 28. 0 احتمال گل شدن)، 2 پاس گل، خلق 3 موقعیت گل، 10 پاس صحیح از 21 پاس (با 93. 0 احتمال تبدیل شدن به پاس گل) ، پیروزی در 5 نبرد از 8 نبرد فردی و کسب نمره 9 تا 10 از بیشتر پایگاه‌های آماری.

پیروزی‌های بارسلونا مقابل ناپولی و اتلتیکو که گل مؤثر در هر دوی آن‌ها، توسط لوا به ثمر رسید، باعث شده که رؤیاهای هواداران بارسلونا برای کسب جام، حداقل تا مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان و ال‌کلاسیکوی برگشت، زنده بماند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹بررسی دلایل شکست لیورپول مقابل منچستریونایتد

🔹ویدیو | سوپرگل ضربه آزاد غیرقابل مهار پسر پائولو مالدینی (گل مونزا به کالیاری)

🔹پیشخوان فوتبال7: بررسی بازی‌های مهم این هفته در فوتبال اروپا

🔹تحلیل قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و بررسی شانس قهرمانی هر تیم

🔹گزارش | شب شیرین اتلتیکومادرید مقابل اینترمیلان در متروپولیتانو چگونه رقم خورد؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار