فوتبال7

پیشخوان فوتبال7: بررسی بازی‌های مهم هفتگی اروپا، از دربی منچستر تا جدال ناپل

در پیشخوان فوتبال7، به بررسی بازی‌های مهم این هفته در فوتبال اروپا و به‌ویژه مهمترین آن‌ها، دربی منچستر، می‌پردازیم.

1402/12/12 10:0 بهروز شیعه‌یان

پیشخوان فوتبال7: بررسی بازی‌های مهم هفتگی اروپا، از دربی منچستر تا جدال ناپل
لیگ برتر انگلیس: دربی منچستر

سیل هواداران این هفته به اتحاد سرازیر می‌شوند تا شاهد یک دربی دیگر با رقیب دیرینه باشند، رقیبی که کمتر شباهتی با دوران گذشته خود دارد و تنها وجه تشابه آن با سیتی در حال‌حاضر، صعود به مرحله یک‌چهارم جام حذفی است که 2 روز پیش اتفاق افتاد. البته درین مورد نیز شباهت فقط به نوع موفقیت ختم می‌شود و نحوه تحقق آن بسیار متفاوت بود. سیتی با 6 گل در شب تاریخی هالند و دی‌بروینه، لوتون را در هم کوبید و یک صعود راحت را تجربه کرد و کمی آن‌طرف تر، در شهر ناتینگهام، منچستر به زحمت و با گل بحث‌برانگیز کاسمیرو در دقیقه 89، بر فارست پیروز شد و صعود کرد.

مردان گواردیولا، پس از پاره شدن نوار 11 پیروزی مقابل چلسی، به مسیر خود برگشته‌اند و پس از دو پیروزی حداقلی 1-0 برابر برنتفورد و بورنموث، با پیروزی قاطعانه برابر لوتون، با روحیه‌ای شارژشده به مصاف مردان تن‌هاخ خواهند رفت. با توجه به 18 بازی شکست‌ناپذیری سیتی، شیاطین سرخ کار سختی برای پیروزی خواهند داشت. میزبان در صورت گلزنی درین بازی، به رکورد گلزنی در 55 بازی خانگی دست خواهد یافت، کاری که قبلاً فقط یک بار در تاریخ سیتی انجام شده است. اما مهمان هدفی کاملاً متفاوت را دنبال می‌کند و به دنبال جلوگیری از سومین شکست پیاپی خود در اتحاد در لیگ برتر است، نه تنها شکست، بلکه تحقیر. یونایتد در دو بازی آخر خود در اتحاد در فصول 23-2022 و 21-22 لیگ برتر، 10 گل دریافت کرده است (6-3 و 4-1). 5 گل هالند مقابل لوتون، ترسی به دل هواداران یونایتد انداخته که منطقی به نظر می‌رسد. بیشترین گل‌های هالند در لیگ برترمقابل منچستر ثبت شده است: 5 گل ! در جمع بازیکنان سیتی، تنها آگوئرو گل‌های بیشتری به منچستر زده است (8 گل).

از زمان آغاز شکل‌گیری دو باشگاه، در مجموع 191 بازی رسمی بین آن‌ها انجام شده که 78 پیروزی سهم یونایتد و 60 پیروزی سهم سیتی بوده و 53 بازی نیز به تساوی ختم شده است. از 5 دیدار اخیر 2 تیم در لیگ برتر، سهم سیتی 4 و سهم یونایتد 1 پیروزی بوده. آخرین پیروزی سیتی، در دیدار رفت همین فصل بود که با نتیجه 3-0 و با گلزنی هالند همراه بود.

سیتی که کمی از غول ترسناک فصل پیش فاصله گرفته، تا اینجای فصل 3 باخت را تجربه کرده، در حالی‌که یونایتد، 10 بازی از 26 بازی خود را واگذار کرده است و آخرین پرده از نمایش اسفناک آن‌ها، شکست 2-1 خانگی برابر فولام بود. بیشترین باخت یونایتد در یک فصل لیگ برتر، 12 باخت بوده و آن‌ها تنها 2 باخت با تکرار این آمار فاصله دارند.

شاید تنها دلخوشی هواداران یونایتد برای بازی فردا شب، این باشد که هر 6 بازی خارج از خانه در سال 2024 را پیروز از زمین خارج شده‌اند، از جمله برد چهارشنبه شب در جام حذفی، اما قطعاً سیتی با سایر میزبانانی که منچستر مقابل آن‌ها پیروز شده فرق دارد. 2 کورسوی امید دیگر هم برای منچستری‌ها وجود دارد: 1- دربی منچستر همانند بازی استون‌ویلا-لیورپول، از جمله بازی‌های لیگ برتر است که بیشترین برد تیم مهمان در آن ثبت شده است (22 بُرد برای سیتی یا یونایتد). 2- در روند اخیر 18 بازی شکست‌ناپذیری سیتی، دو مورد از آن‌ها به تساوی ختم شده که هر دوی آن‌ها در اتحاد رقم خورده است (چلسی و پالاس).

پپ، جک گریلیش را در اختیار ندارد و حضور یوشکو گواردیول نیز در هاله‌ای از ابهام است. در آن سو، تن‌هاخ مثل همیشه با مصدومیت‌ها، به‌ویژه در خط دفاعی، دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت حضور مگوایر، هویلوند، واران و حتی فرناندز، نامشخص است. سیتی نه تنها یک روز بیشتر از یونایتد استراحت کرده، بلکه برخی بازیکنان اصلی مانند فودن و رودری، مقابل لوتون در استراحت مطلق بودند. فوتبال7 شما را به تماشای دربی همیشه جذاب منچستر در ساعت 19 یکشنبه شب دعوت می‌کند، با این پیش‌بینی که سیتی باز هم با دست پر از زمین خارج خواهد شد.

لالیگا اسپانیا: اتلتیک‌بیلبائو-بارسلونا

بارسلونا، به پشتوانه یک پیروزی روحیه‌بخش 4-صفر برابر ختافه که نخستین پیروزی پرگل آن‌ها در 5 ماه گذشته بود (آخرین پیروزی 5-0 برابر آنتورپ در شهریور ماه) و بیلبائو، با انرژی که از پیروزی 3-صفر برابر اتلتیکومادرید و صعود به فینال کوپادل ری کسب کرده، گام به دیدار هفته بیست‌وهفتم لالیگا می‌گذارند.

ژاوی بارسلونا، همانند هفته‌های پیش، به‌دنبال کاهش فاصله با دو صدرنشین اصلی (رئال و خیرونا) است و بیلبائو رده پنجمی نیز قطعاً سرخوشی صعود به فینال را کنار خواهد گذاشت تا بر کسب سهمیه اروپایی تمرکز کند.

بیلبائو به‌لحاظ گلزنی، به‌لطف درخشش برادران ویلیامز (نیکو و اینیاکی) درین فصل، پنجمین خط حمله برتر لالیگاست، اما در دفاع، عملکرد آن‌ها از حمله نیز عالیتر بوده و با 26 گل خورده و 12 کلین‌شیت، هم‌ردیف با چند تیم دیگر، دومین خط دفاعی لالیگا را دارا هستند. با توجه به اینکه بیلبائو تنها 3 امتیاز از اتلتیکوی رده چهارمی کمتر دارد، قطعاً نگاه خاصی به این مسابقه برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان دارد و قصد دارد همچون جام حذفی، اتلتیکومادرید را در لیگ نیز ناکام بگذارد.

از 240 دیدار رو در روی دو تیم، بارسلونا با 121 پیروزی و 444 گل تیم برتر میدان است و بهترین گلزن تاریخ مسابقات این 2 تیم، لیونل مسی با 29 گل است. ازین 240 دیدار، دو بازی در همین فصل اتفاق افتاده، یکی دیدار رفت لیگ که بارسلونا موفق به پیروزی 1-0 در مونتجوییک شد و دیگری در یک‌چهارم جام حذفی که اتلتیک با شکست 4-2 بلوگرانا در سن‌مامس، انتقام سختی گرفت و آن‌ها را حذف کرد. هر چهار پیروزی آخر بیلبائو برابر بارسلونا در رقابت‌های حذفی یا سوپرکاپ رقم خورده و در بازی‌های لیگ، بارسلونا در سالیان اخیر تیم غالب این نبرد بوده. چهار بازی آخر دو تیم در لیگ با پیروزی مطلق بارسا به پایان رسیده است، از جمله برد 1-صفر فصل پیش در سن‌مامس. در این 4 دیدار، بارسا 10 گل به ثمر رسانده و هیچ گلی دریافت نکرده است. آخرین پیروزی بیلبائو برابر آبی‌اناری‌ها در لالیگا، پیروزی 1-0 بود که در سال 2019 به دست آمد. به‌علاوه این تنها پیروزی لالیگایی بیلبائو برابر بارسلونا در تقریباً یک دهه گذشته است. همه این آمارها حکایت از برتری روانی بارسلونا درین دیدار دارند.

متداولترین نتیجه در بازی‌های دو تیم، 2-صفر است و 10 بازی با این نتیجه پایان یافته است. اتلتیک بیلبائو، با یک امید آماری خاص به استقبال این دیدار می‌رود، چرا که 7 بازی خانگی در تمام رقابت‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشته است، هر چند آخرین دیدار خود در لالیگا را با شکست در خانه بتیس به پایان رساندند. تنها خبر بد برای هواداران بیلبائو درین دیدار غیبت نیکو ویلیامز، وینگر جوان و ستاره آن‌هاست که در شکست برابر بتیس در هفته گذشته، اخراج شد. فوتبال7 شما را به تماشای دیدار حساس فینالیست جام حذفی و مدافع عنوان قهرمانی لالیگا در ساعت 23 و سی دقیقه یکشنبه شب دعوت می‌کند.

سری آ ایتالیا: ناپولی-یوونتوس

یوونتوس این فصل، زیر نظر آلگری فراتر از حد تصور عمل کرده است. قطعاً کسی انتظار قهرمانی از یووه در حال بازسازی نداشت، اما انتظار حضور در رده دوم را نیز نداشت. یوونتوسی‌ها پس از چهار هفته ناکامی (2 مساوی و 2 باخت از جمله برابر اینتر)، هفته پیش، به سختی و با گل دقیقه 95 روگانی، مقابل فروزینونه رنگ پیروزی را دیدند. وولاهویچ پس از برآورده نکردن انتظارها در نخستین فصل حضور خود، درین فصل به ناجی بیانکونری تبدیل شده و مقابل فروزینونه نیز همانند بسیاری از بازی‌های این فصل، 2 گل به ثمر رساند.

در طرف مقابل، قهرمان فصل پیش، این فصل یکی از بی‌ثُبات‌ترین تیم‌های سری آ بوده. ناپولی برای سومین بار درین فصل سرمربی عوض کرده و مربی فعلی تیم ملی اسلواکی، فرانچسکو کالزونا، هدایت همزمان ناپولی را بر عهده گرفته است. در بازی عقب‌افتاده از هفته 21 سری آ، ناپولی چهارشنبه شب ساسولو را با نتیجه 6-1 در هم کوبید تا بعد از مدت‌ها، با کسب یک پیروزی بزرگ، خود را برای مهمانی از یوونتوس آماده کند.

در تاریخ سری آ، ناپولی بیش از هر تیم دیگری، مقابل یوونتوس شکست خورده است (87 برد یووه برابر 43 پیروزی ناپولی). در بازی رفت دو تیم نیز یووه با 1 گل به برتری رسید و به دنبال اینست که برای نخستین بار از فصل 19-2018 سری آ، ناپولی را رفت‌وبرگشت کند. البته آمار بازی‌های اخیر، بر خلاف آمار کلی به نفع یوونتوس نیست. در 11 مسابقه آخر دو تیم در سری آ، امتیازات تقسیم شده (5 پیروزی یووه، 5 پیروزی ناپولی و 1 تساوی، 18 گل یووه و 16 گل ناپولی).

در 4 بازی آخری که ناپولی در ورزشگاه دیگو مارادونا در سری آ میزبان یوونتوس بوده، پیروز شده و در صورت پیروزی در بازی این هفته، یک رکورد ثبت خواهد کرد. البته ناپولی از 5 ماه پیش هرگز موفق به ثبت 2 پیروزی متوالی نشده و پس از برد قاطعانه مقابل ساسولو، به دنبال شکستن این طلسم در فصل جاری سری آ است. با توجه به گلزنی اوسیمن در سه بازی آخر ناپولی (1 گل برابر بارسلونا و کالیاری و هت‌تریک برابر ساسولو) و عدم کلین‌شیت یوونتوس در 5 بازی اخیر، این هدف چندان دور از دسترس نیست. اگر اوسیمن قصد ترک ناپولی به مقصد یک تیم بزرگتر را دارد، همچنان باید خود را یک گزینه جذاب برای خریداران احتمالی جلوه دهد.

فوتبال‌7 شما را به تماشای دیدار مدافع عنوان قهرمانی و رکورددار قهرمانی سری آ در ساعت 15: 23 یکشنبه شب دعوت می‌کند، با این پیش‌بینی که بازی زیر 5. 2 گل خواهد داشت و با توجه به سابقه 2 تیم در فصل جاری، نیمه دوم پرگل‌تری را شاهد خواهیم بود.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹سیمونه اینزاگی، آقای معمولی اینتری‌ها؛ نگاهی به انقلاب اینزاگی در اینترمیلان

🔹به مناسبت آتش بازی هالند مقابل لوتون؛ مروری بر معروف‌ترین پوکر‌های ستارگان فوتبال

🔹اختصاصی: بررسی آماری ۵ گل ارلینگ هالند به لوتون تاون

🔹استقلال ۱ – سپاهان ۰؛ شلیک روزبه چشمی آبی‌ها را در روز تولد سیاوش یزدانی برنده کرد!

🔹تحلیل بازی بارسلونا-ختافه: بزرگترین پیروزی بارسلونا بعد از 5 ماه، چگونه حاصل شد؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار