فوتبال7

تحلیل بازی بارسلونا-ختافه: بزرگترین پیروزی بارسلونا بعد از 5 ماه، چگونه حاصل شد؟

عملکرد خیره‌کننده بارسلونا پس از هفته‌ها نمایش متزلزل، حاصل نمایش عالی این تیم بود یا ضعف فنی ختافه؟ فوتبال‌7 درین مقاله به بررسی پاسخ این پرسش و نکات فنی این دیدار می‌پردازد.

1402/12/06 19:19 بهروز شیعه‌یان

تحلیل بازی بارسلونا-ختافه: بزرگترین پیروزی بارسلونا بعد از 5 ماه، چگونه حاصل شد؟
کشف چندکاره ژاوی برای خط هافبک

پس از تقریباً یک ماه بحرانی در باشگاه بارسلونا و اعلام جدایی ژاوی در پایان فصل، او تصمیم گرفت تا آن زمان، با ایجاد تغییراتی در تیم، شانس خود را بیازماید. یکی از این آزمایش‌ها که تقریباً جواب داده و ژاوی خود را متعهد به استمرار آن می‌داند، استفاده از کریستنسن در نقش هافبک محوری (pivot) است. عملکرد عالی کریستنسن مقابل ختافه، علاوه بر ایجاد ثُبات در کمربند میانی تیم، استحکام دفاعی بارسا را نیز به همراه داشت؛ چون کریستنسن، شرح وظایف دفاعی خود را به بهترین نحو انجام داد. این دقیقاً همان نقطه ضعفیست که بارسا هفته‌های پیش از آن رنج می‌برد: ضعف دفاعی و خوردن گل‌های ساده روی عدم هوشیاری کافی.

دیگر مزیت استفاده از کریستنسن، آزاد شدن گوندوغان از امور دفاعی است که نتیجه آن، افزایش تمرکز بازیساز ترک‌تبار روی پی‌ریزی حملات است. کریستنسن که در نقش جدید، نزدیک به دی یونگ بازی می‌کند، در نیمه اول دیدار دیشب مقابل ختافه، به‌خاطر تمرکز  بارسلونا بر توپ‌های بلند و پشت دفاع، آن‌طور که انتظار می‌رفت، ظاهر نشد، اما در نیمه دوم با تغییر نقشه بارسلونا، به یک ابزار غیرقابل انکار در میانه زمین تبدیل شد.

اوج هنر او، نفوذ زیبا از جناح راست بود که خود را در موقعیت دریافت توپ از رافینیا قرار داد و سپس یک پاس عالی را برای فلیکس ارسال کرد که برای گل شدن، فقط به یک اشاره نیاز داشت. پس از پاس گل برای لواندوفسکی در پیروزی 5-0 برابر رئال‌بتیس، این دومین پاس گل کریستنسن درین فصل بود. 40 پاس صحیح از 42 پاس (%95 دقت) و کسب نمره 7 یا 8 از بیشتر سایت‌ها، نشان‌دهنده موفقیت کریستنسن و سازگاری او با پُست جدید است. ژاوی نیز پس از پایان بازی اعتراف کرد که: «آندریاس هر بازی بهتر میشه، تصمیم‌گیری‌هاش پیشرفت کرده، میدونه چه موقع باید تک‌ضرب بازی کنه و چه موقع دو ضرب، کمتر توپ لو میده و بیشتر به تعادل دفاعی کمک میکنه.»

به وقت انتقام

در نخستین بازی این فصل، رافینیا در زمین ختافه اخراج شده بود و ژاوی تصمیم گرفت در بازی شنبه، به یامال استراحت بدهد. آیا تصمیم ژاوی اتفاقی بود؟!

به هر حال رافینیا بیشترین استفاده را از فرصت خود کرد و به بهترین نحو ممکن، از ختافه انتقام گرفت. رافینیا، روی پاس زیبای کونده، گل اول را به ثمر رساند، اما در ادامه در موقعیتی مشابه گل اول قرار گرفت و این بار پس از دریافت پاس لواندوفسکی، در حالی‌که می‌توانست با ارسال یک پاس گل ساده، بارسا را به گل دوم برساند، با یک پاس ضعیف، فلیکس را به زحمت انداخت. دقت بیشتر رافینیا، می‌توانست در نیمه اول، بارسا را با خیال راحت و با نتیجه 3-0 به رختکن بفرستد.

در نیمه دوم، رافینیا بهتر شد و جبران مافات کرد. در صحنه گل دوم، مشارکت مستقیم داشت و کریستنسن را صاحب توپ کرد و سپس با یک پاس گل برای دی یونگ، زمینه‌ساز گل سوم بارسلونا شد. پس از این گل تقریباً بازی کشته شد.

42 لمس توپ، 1 گل و 1 پاس گل، 4 شوت شامل 1 شوت در چارچوب ( 6. 0 = xG) ، 3 پاس کلیدی، 24 پاس صحیح از 27 پاس (31. 0 = xA ، احتمال خطرناک بودن پاس‌ها)، باعث شد که رافینیا به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده و نمره 8 تا 9 را از بیشتر سایت‌ها، دریافت کند. با احتساب آمار دیشب، رافینیا در مجموع این فصل، 6 گل و 4 پاس گل داشته است. جنبه دیگر حضور رافینیا در بازی دیشب، استراحت یامال پس از 8 بازی پیاپی بود، استراحتی که برای بدن یک بازیکن جوان از نان شب هم واجب‌تر است.

علی‌رغم اینکه رافینیا نشان داد هنوز چیزهای زیادی برای عرضه به بارسا دارد، اما فوتبال7 معتقد است که یامال هم‌چنان دست بالا را نسبت به او دارد و باید انتخاب اول بارسلونا برای پُست وینگر راست باشد.

سربلندی در یک آزمون سخت دیگر

پس از منتقل شدن به نیمکت و اشتباه اینیگو مارتینز مقابل ناپولی، کوبارسی جوان به ترکیب بازگشت و بار دیگر در یک آزمون دشوار در پیراهن بلوگرانا، نمره قبولی گرفت. مدافع جوان آبی‌اناری‌ها گاهی چنان راحت بازی می‌کند که یادمان می‌رود فقط 17 سال سن دارد.

جسارت ژاوی نیز ستودنیست، زیرا تیم خوزه بوردالاس درین فصل می‌تواند برای هر تیمی و به‌ویژه برای یک جوان بی‌تجربه، دردسرساز شود. اما کوبارسی به‌جرأت یکی از بهترین بازیکنان بارسلونا بود. او از بازی فیزیکی ختافه هراسی نداشت، خونسردی خود را حفظ کرد، با توپ هوشمندانه کار کرد و از ارکان کلیدی کلین‌شیب بارسلونا در بازی دیشب بود.

در نیمه اول، اگر تکل عالی کوبارسی روی پای ایلاییکس موریبا، بازیکن سابق بارسلونا نبود، این بازیکن در موقعیت تک‌به‌تک قرار گرفته بود. در یک صحنه نیز کوبارسی فرشته نجات ژول کونده شد تا نشان دهد گاهی هم دود از جوانترها بلند می‌شود و نه از کُنده !

در فاز حمله نیز آغازگر حرکت زیبای تیمی بارسا روی گل دوم، کوبارسی بود.

به این آمار نگاه کنید، شاید باورش سخت باشید که این آمار مربوط به یک مدافع 17 ساله است: 93 لمس توپ- 71 پاس صحیح از 82 پاس- لو دادن توپ : 0 بار ! - 8 دفع توپ - 4 دفع توپ با سر - 5 باز پس‌گیری توپ - برنده تمامی نبردهای فردی زمینی و هوایی (به‌ترتیب، 2 از 2 و 4 از 4)- بدون خطا- بدون حتی یک بار دریبل خوردن.

بنابراین بهتر است کمی از ستایشی را که این روزها معطوف به لامین یامال است، خرج کوبارسی هم بکنیم. او واقعاً خاص به نظر می‌رسد.

بازگشت امید به سکوها

پس از پیروزی 5-0 برابر آنتورپ در ماه سپتامبر، این نخستین پیروزی بزرگ بارسلونا بود. پس از مدت‌ها، هواداران به تماشای یک بازی تقریباً بدون استرس نشستند تا با خیال راحت روی سکوها، از تنقلاتی که به ورزشگاه آورده بودند، لذت ببرند.

علاوه بر صعود موقت به رده دوم جدول، نکات مثبت زیادی در بارسلونا دیده می‌شد، از جمله بازگشت رافینیا، فلیکس و حتی دی‌یونگ به مسیر گلزنی، بازیکنی که اگرچه هافبک است، اما مدت‌ها بود پایش به گل باز نشده بود. در تیم‌های با سبک بازی مالکانه، حتی از هافبک‌ها نیز انتظار گلزنی بیشتری می‌رود.

و البته بخشی از موفقیت بارسا در بازی دیشب، قطعاً مدیون انتخاب ترکیب توسط ژاوی است. اگر ژاوی در انتخاب خود اشتباه کرده و پدری را در پُست وینگر کاذب استفاده می‌کرد، آیا می‌توانستیم شاهد استفاده از فضاهای پشت دفاع با سرعت رافینیا باشیم؟ یا شاهد کارهای ترکیبی سریع در کناره‌ها توسط رافینیا و فلیکس؟

رؤیای جام هنوز برای بارسا دور از دسترس به نظر می‌رسد، اما شکی نیست که بارسلونا دیشب یکی از بهترین احساسات ماه‌های گذشته را تجربه کرد. شاید همین احساس خوب بود که باعث شد ژاوی در کنفرانس پس از بازی بگوید: « ما پا پس نمی‌کشیم. هنوز 12 بازی باقی مونده و هر چیزی محتمله. ما به تعقیب خیرونا و رئال ادامه میدیم»

آیا فرمول بازی دیشب تکرار خواهد شد؟

جدا از عملکرد خوب تیمی و فردی بازیکنان بارسلونا، یکی از دلایل پیروزی دیشب، اشتباه ختافه در انتخاب روش بازی و پرسینگ غیرمؤثر با دفاع بالا بود. بارسایی‌ها، از فضاهای حاصل از این پرسینگ اشتباه، نهایت استفاده را بردند و با ارسال پاس‌های عمقی متعدد و زمان‌بندی شده، صاحب موقعیت می‌شدند.

بنابراین گاهی بهترین کار برای یک مربی، سرمایه‌گذاری روی اشتباهات حریف است. در واقع، شاید نمایش و چیدمان بارسلونا خیلی متفاوت نبود، اما استفاده آن‌ها از اشتباهات تاکتیکی ختافه، عالی بود.

برای بارسلونایی که درین سال‌ها متهم به قابل پیش‌بینی بودن و نداشتن پلن B شده، بهترین درسی که می‌تواند از بازی دیشب بگیرد، احتمالاً همین است: باید بازی به بازی پیش بروی و گاهی باید نقشه را اندکی اصلاح کنی!


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹به بهانه جدال جذاب چلسی-لیورپول؛ مرور لحظات خاطره‌انگیز دو تیم در آستانه فینال اتحادیه

🔹بخش جدید فوتبال7: بررسی بازی‌های مهم هفتگی در 4 لیگ معتبر اروپایی

🔹در شب پایانی دور رفت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا چه گذشت؟

🔹تحلیل و بررسی دیدار ناپولی 1-1 بارسلونا؛ نبرد غول‌های سقوط‌کرده برنده نداشت!

🔹یک بررسی آماری در لیگ قهرمانان اروپا؛ برترین ضربه آزادزن تاریخ چمپیونزلیگ کیست؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار