فوتبال7

تحلیل و بررسی دیدار ناپولی 1-1 بارسلونا؛ نبرد غول‌های سقوط‌کرده برنده نداشت!

فوتبال7 جدال حساس تیم‌های اسبق مارادونا را زیر ذره بین خود قرار داده است. با ما همراه باشید

1402/12/03 14:46 بهروز شیعه‌یان

تحلیل و بررسی دیدار ناپولی 1-1 بارسلونا؛ نبرد غول‌های سقوط‌کرده برنده نداشت!

روی کاغذ، دیدار قهرمان فعلی اسپانیا و ایتالیا در مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان، بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما واقعیت آنست که بارسلونا و ناپولی، هیچ سنخیتی با تیم‌هایی که فصل پیش سلطان لیگ‌های داخلی خود بودند، ندارند.

اگرچه بارسلونا، شروعی قوی درین بازی داشت و در بخش اعظمی از دیدار چهارشنبه شب نیز بازی خود را به وارثان مارادونا دیکته کرده بود، اما فرمول آن‌ها تغییری با بازی‌های پیشین نداشت. بی‌دقتی آن‌ها در لحظات کلیدی، تقریباً یک ساعت هواداران بلوگرانا را برای تماشای گل منتظر گذاشت تا اینکه هنر لواندوفسکی، به یاری ژاوی آمد و با یک ضربه در کلاس جهانی، بالاخره قفل دروازه ناپلی‌ها را باز کرد. در آن سوی میدان، قُمار نابهنگام اینیگو مارتینز برای توپگیری از عقاب نیجریه‌ای، باعث شد که اوسیمن، در موقعیت تک‌به‌تک قرار گرفته و از معدود موقعیت‌های خود درین بازی به گل برسد.

اوضاع در کاتالان هر چقدر خراب باشد، در شهر ناپل اوضاع بسیار بدتر است. ناپولی که در حال تجربه یکی از بدترین رکوردهای دفاعی خود در سری آ است، درست 48 ساعت پیش از بازی با بارسا، برای سومین بار درین فصل تغییر سرمربی داد و «فرانچسکو کالزونا» که سابقاً از دستیاران ناپولی بود، روی نیمکت این تیم نشست. بنابراین انتظار معجزه از او در اولین بازی، انتظار نابجاییست.

خط دفاع بدون کیم مین‌جائه، ستاره آسیایی فصل پیش، هم‌چنان از هم گسیخته عمل می‌کند. کوارتسخلیا اگرچه همان بازیکن سخت‌کوش فصل پیش است، اما عنصر تعیین‌کنندگی از بازی او رخت بر بسته است. در خط میانی، لوبوتکا با توپ بیگانه است و آنگیسا سرحال به نظر نمی‌رسد. حتی اوسیمن که نخستین بازی خود در سال جدید را برای ناپولی انجام می‌داد، علی‌رغم گل تعیین‌کننده‌اش، فقط سه لمس در محوطه جریمه بارسلونا داشت که کمترین لمس توپ در بین بازیکنان زمین بود. البته یکی از همین سه لمس را با خونسردی تمام، تبدیل به گل کرد تا پایان این داستان، برای بازی برگشت همچنان باز باشد.

آیا لواندوفسکی برگشته است؟

آخرین باری که شانس به لواندوفسکی رو کرد، بازی اول هفته بود که با پیروزی بارسا مقابل سلتا، به پایان رسید.

گل لوا که یک ضربه هنرمندانه زمینی و هدفمند بود، نخستین گل بارسلونا در مرحله حذفی لیگ قهرمانان از سال 2021 بود. آخرین گل بارسا در این مرحله، را لیونل مسی مقابل پاری‌سن‌ژرمن به ثمر رسانده بود.

این فصل انتقادات زیادی از بارسا مطرح بوده است که یکی از آن‌ها حول لواندوفسکی است. اما مهاجم لهستانی ظاهراً در حال بازیابی فُرم خود است. از ابتدای سال 2024، او 9 گل به ثمر رسانده، از جمله 5 گل در 4 بازی اخیر که نشان‌دهنده بازگشت حیات به ساق‌های او است.

عملکرد لوا در بازی دیشب: 36 لمس توپ- 1 گل - 4 شوت (2 شوت در چارچوب با XG برابر با 35. 0)- 1 پاس کلیدی- پیروزی در 6 دوئل از 14 دوئل فردی- 4 دفع توپ و نمره کلی: 9. 7 از 10.

شب خوب اسیمن یا شب بد مارتینز؟

یکی از مشکلات اساسی بارسلونا درین فصل که همه بر سر آن اتفاق‌نظر دارند، خط دفاعی آن است. در بازی دیشب و در قیاس با بازی‌های پیشین، می‌توان گفت که به جز یک صحنه، نمایش تقریباً قابل‌قبولی را از دفاع بارسلونا شاهد بودیم. ژاوی تصمیم گرفت برای این بازی ریسک نکند و به جای کوبارسی جوان، مارتینز کهنه‌کار را به ترکیب برگرداند، اما دقیقاً از همین نقطه زخم خورد و تنها موقعیت خطرناک اوسیمن درین بازی، در اثر زمان‌بندی اشتباه مارتینز برای توپگیری شکل گرفت. با توجه به اینکه اوسیمن، در 16 بازی لیگ قهرمانان، 9 گل به ثمر رسانده، بارسلونا اگر بعد از مدت‌ها قصد صعود به یک‌چهارم را دارد، در بازی برگشت فرصت غفلت ندارد: رها کردن اوسیمن همانا و بر باد رفتن آرزوهای صعود همانا.

رکوردها، یامال را فرا می‌خوانند !

یامال به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یک نام آشنا در فوتبال اروپاست و همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که او هنوز به 17 سال هم نرسیده است.

جدیدترین رکورد یامال در بازی دیشب رقم خورد. یامال با 16 سال و 223 روز، به جوانترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد که به‌عنوان بازیکن ترکیب اصلی، در مرحله حذفی لیگ قهرمانان به میدان می‌رود.

اگر رکوردهای یامال را در کنار حضور ستارگانی چون پدری، گاوی و ... بگذارید، شاید درک کنید که چرا علی‌رغم مشکلات فعلی بارسلونا، بسیاری از هواداران نسبت به آینده تیم خود هیجان‌زده هستند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹یک بررسی آماری در لیگ قهرمانان اروپا؛ برترین ضربه آزادزن تاریخ چمپیونزلیگ کیست؟

🔹در آستانه بازی پرسپولیس – تراکتور؛ اعاده حیثیت اوسمار یا جبران شکست بازی رفت؟

🔹بررسی کامل کارنامه مربیگری روبرتو ده‌زربی؛ چرا سرمربی برایتون اصلی‌ترین گزینه هدایت بارسلوناست؟

🔹تحلیل بازی منچسترسیتی-چلسی: از درخشش دوباره پالمر تا شب فاجعه هالند

🔹به مناسبت جدایی امیر ارسلان مطهری از استقلال؛ نگاهی به دوران حضور گیتاریست در جمع آبی‌پوشان


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار