فوتبال7

یک بررسی آماری در لیگ قهرمانان اروپا؛ برترین ضربه آزادزن تاریخ چمپیونزلیگ کیست؟

درین مقاله فوتبال7 با ما همراه باشید تا ببینیم کدام یک از بزرگان فوتبال اروپا یا جهان، بیشترین گل از روی ضربات آزاد مستقیم را به ثمر رسانده‌اند.

1402/12/02 20:31 بهروز شیعه‌یان

یک بررسی آماری در لیگ قهرمانان اروپا؛ برترین ضربه آزادزن تاریخ چمپیونزلیگ کیست؟

فوتبال7 | به نظر می‌رسد هنر گلزنی مستقیم از روی ضربات آزاد در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، یک هنر رو به زوال است. طبق آمار، در کل فصل 23-2022 که با قهرمانی منچسترسیتی به پایان رسید، فقط سه گل ضربه آزاد به ثمر رسید که نشان‌دهنده یک کاهش فاحش در مقایسه با دو سال قبل از آن است که به‌ترتیب 6 و 9 گل حاصل ضربات آزاد بودند. در دو فصل گذشته، به‌طور میانگین، از هر 83 گل، یک گل حاصل ضربه آزاد مستقیم بوده، اما در زمانی نه چندان دور، در فصل 99-1998 مسابقات لیگ قهرمانان، از هر 12 گل، یک گل از روی توپ‌های مُرده به ثمر می‌رسید.

بنابراین جای تعجب ندارد که برخی بازیکنان نام‌آشنای گذشته را در لیست برترین گلزنان ضربه آزاد این رقابت ببینیم. اما یک نکته عجیب درین لیست وجود دارد و آن هم غیبت یکی از متخصصین ضربه آزاد، لیونل مسی بزرگ است. اگر مسی درین لیست غایب است، پس چه کسی حضور دارد؟ با ما همراه باشید تا شما را با برترین ضربه آزادزن‌های لیگ قهرمانان آشنا کنیم.

دیوید بکهام و روبرتو کارلوس (7)

وقتی صحبت از گلزنی روی ضربات آزاد مطرح می‌شود، محال است نام روبرتو کارلوس و دیوید بکهام به ذهن خطور نکند. گل دقیقه آخری بکهام مقابل یونان که باعث صعود کشورش به جام جهانی شد و گل معروف روبرتو کارلوس به فرانسه، جزو خاطره‌انگیزترین گل‌های این 2 بازیکن در حافظه هواداران فوتبال هستند.

اگر تعدد ضربه آزادزن‌ها در رئال‌مادرید نبود، این دو بازیکن احتمالاً ضربه‌آزادهای گل‌شده بیشتری را در کارنامه خود می‌دیدند، اما در جمع کهکشانی‌های آن سال‌ها، هر گاه ضربه آزادی به دست می‌آمد، مدعیان زیادی برای گل کردن آن وجود داشت، از جمله خود این 2 بازیکن، لوییز فیگو و گاهی نیز زیدان یا حتی سولاری و گوتی.

بکهام نخستین ضربه آزاد خود را در سال 1998 در پیراهن منچستر مقابل بارسلونا به ثمر رساند و پنجمین گل ضربه آزاد او نیز مقابل دیگر تیم اسپانیایی، رئال‌مادرید رقم خورد. او سپس به رئال‌مادرید منتقل شد تا با گل کردن 2 ضربه آزاد در این تیم، مجموع گل‌های ضربه آزاد خود در لیگ قهرمانان را به عدد 7 برساند.

اما هر 7 گل ضربه‌آزاد روبرتو کارلوس، با پیراهن رئال‌مادرید بود که تنها یکی ازین گل‌ها، بعد از ورود بکهام به سانتیاگو برنابئو، به ثمر رسید.

ریوالدو (8)

تاریخ برزیل پر است از ضربه آزادزن‌های بزرگی چون زیکو، پله، روبرتو کارلوس و حتی دروازه‌بانی مانند روجریو سنی که به دلیل استعدادش در استفاده از توپ‌های مُرده، مشهور بود. نکته جالب اینست که نخستین گل ضربه‌آزاد تاریخ لیگ قهرمانان نیز توسط یک برزیلی به ثمر رسید: روماریو با پیراهن آیندهوون در مقابل پورتو.

بنابراین طبیعیست که سه نفر از 6 ضربه آزادزن برتر لیگ قهرمانان، برزیلی باشند.

دومین نفر از برزیلی‌های لیست ما، ریوالدو است که از سال 1998 تا 2001، هفت ضربه‌آزاد را مستقیماً برای بارسلونا به گل تبدیل کرد و سپس در سال 2004 ، زمانی که با المپیاکوس یونان عازم آنفیلد شد، یک ضربه آزاد دیگر را نیز به جمع گل‌های خود اضافه کرد. گل ریوالدو مقابل لیورپول، تحت‌الشعاع کامبک دیرهنگام لیورپول و شوت استثنایی راه دور استیون جرارد قرار گرفت و در همان سال، لیورپول در فینال معروف استانبول، میلان را با کامبک مغلوب کرد.

ریوالدو هم‌چنین نخستین بازیکنی بود که موفق به زدن دو گل ضربه آزاد در یک بازی شد: مقابل آث میلان در سال 2000. گل دیمتیریو آلبرتینی میلانی نیز از روی ضربه آزاد به ثمر رسید تا این دیدار، در کنار دیدار دیناموکیف-بایرن در سال 99 ، صحنه بیشترین گل‌های ضربه آزاد در یک بازی باشند (3 گل). جالب آنکه هر دو دیدار، میلان-بارسلونا و دینامو-بایرن با تساوی 3-3 به پایان رسیدند.

جونینیو پرنامبوکانو (10)

برترین ضربه آزادزن برزیلی لیگ قهرمانان، هافبک مشهور لیون است که دوران فوتبالی او بیش از اینکه به‌خاطر سبک بازیش یاد شود، به‌خاطر ضربه آزادهای کاددار و خاصش شناخته می‌شد، ضربه آزادهایی که خط سیر مشخصی نداشتند و یک چالش جدی برای دروازه‌بان‌ها بودند. توزیع آماری گل‌های جونینیو درین رقابت، به خودی خود بهترین توصیف از مهارت او در گل کردن ضربات مُرده است: از 18 گل جونینیو در لیگ قهرمانان، 10 گل از روی ضربات آزاد مستقیم و 3 گل از نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. چهار گل ازین 18 گل، مقابل بارسلونا به ثمر رسیده که 2 تای آن ضربه آزاد مستقیم بود، از جمله یک ضربه آزاد بیادماندنی از فاصله 44 متری که جونینو از نزدیکی خط اوت به ثمر رساند.

در اواسط دهه 2000، لیون یکی از تیم‌های فوتبال اروپا بود که می‌شد روی آن حساب کرد. پرنامبوکانو ستاره اصلی این تیم بود و در سال 06-2005 به نخستین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد که در یک فصل 4 گل ضربه آزاد به ثمر می‌رساند. به جز او تنها بازیکنی که موفق به این کار شده، ویلیان از چلسی است که در فصل 16-2015 با این رکورد برابری کرد.

جونینیو تنها بازیکن لیست ما است که علی‌رغم درخشش در ضربات آزاد لیگ قهرمانان، موفق به فتح این جام نشده است.

الساندرو دل‌پیرو (11)

طولانی‌ترین رکورد در گل‌های ضربه آزاد، در اختیار دل‌پیرو است و به استثنای یک بازه کوتاه (2000 تا 2002) که ریوالدو شریک او درین رکورد بود، رکورد بیشترین گل، تا سال 2016 در اختیار دل‌پیرو بود. بازیکن محبوب و محجوب ایتالیایی، نخستین بازیکنی بود که به‌ترتیب به رکورد 3 و 4 گل از روی ضربات آزاد مستقیم دست یافت.

2 گل از پنج گل ضربه‌آزاد دل‌پیرو، مقابل حریف موردعلاقه او درین رقابت‌ها، رئال‌مادرید، به ثمر رسید. هر چند دل‌پیرو آرزو می‌کرد یکی از این دو گل در فینال لیگ قهرمانان 1998 به ثمر برسد تا مانع شکست 1-0 تیمش در فینال و قهرمانی رئال شود.

دل‌پیرو در کنار هم تیمی‌اش بوفون، یکی از اساطیر نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان است! با این تفاوت که دل‌پیرو در فصل 96-1995 یک بار نیز قهرمان این رقابت شده است، بر خلاف بوفون که در حسرت فتح لیگ قهرمانان، به فوتبال خود پایان داد.

و چه جالب که دل‌پیرو در لیست برترین ضربه آزادزنان نیز دوم است!!

کریستیانو رونالدو (12)

اگر از شما خواسته شود که برترین ضربه آزادزن لیگ قهرمانان را حدس بزنید، بیشتر شما احتمالاً کریستیانو رونالدو را انتخاب خواهید کرد. رونالدو که بهترین گلزن این رقابت‌ها نیز هست، پس از برابری با رکورد دل‌پیرو در سال 2016، از آن عبور کرد. پس از رفتن او به فوتبال عربستان، هیچ بازیکنی موفق به شکستن این رکورد نشده است. از بین بازیکنان فعلی حاضر در لیگ قهرمانان، لروی سانه با سه گل ضربه‌آزاد، بهترین آمار را دارد، اما ازین رقم بسیار پایین، مشخص است که رکورد رونالدو به این زودی‌ها شکسته نخواهد شد، مگر اینکه خود او دوباره از عربستان برگردد!

رونالدو سال 2009 در مقابل زوریخ، در یک بازی دو گل ضربه آزاد به ثمر رساند، کاری که تنها ریوالدو (که در بالا اشاره شد) و نیمار (مقابل ستاره سرخ در سال 2018)، موفق به انجام آن شده‌اند.

کریستیانو رونالدو استاد گل‌های دقایق پایانی است و 4 ضربه از 12 گل ضربه آزاد او، در دقیقه 89 به بعد به ثمر رسیده‌اند. اتفاق عجیب‌تر در مورد رونالدو اینست که نخستین (منچستریونایتد) و آخرین (رئال‌مادرید) ضربه آزاد او برابر همان تیمی به ثمر رسید که بستر پیشرفت حرفه‌ای او را فراهم کرد: اسپورتینگ لیسبون.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹در آستانه بازی پرسپولیس – تراکتور؛ اعاده حیثیت اوسمار یا جبران شکست بازی رفت؟

🔹بررسی کامل کارنامه مربیگری روبرتو ده‌زربی؛ چرا سرمربی برایتون اصلی‌ترین گزینه هدایت بارسلوناست؟

🔹تحلیل بازی منچسترسیتی-چلسی: از درخشش دوباره پالمر تا شب فاجعه هالند

🔹به مناسبت جدایی امیر ارسلان مطهری از استقلال؛ نگاهی به دوران حضور گیتاریست در جمع آبی‌پوشان

🔹کیلیان امباپه - رئال‌مادرید؛ داستانی که به پایان خط نزدیک می‌شود

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار