فوتبال7

کیلیان امباپه - رئال‌مادرید؛ داستانی که به پایان خط نزدیک می‌شود

با اوج گرفتن اخبار انتقال امباپه در روزهای اخیر، فوتبال7 تصمیم دارد نگاهی مختصر به داستان این پروژه چندین ساله بیندازد.

1402/11/27 23:28 بهروز شیعه‌یان

کیلیان امباپه - رئال‌مادرید؛ داستانی که به پایان خط نزدیک می‌شود

فوتبال7 | طبق اعلام منابع معتبر نزدیک به پاری سن ژرمن، کیلیان امباپه پس از کش‌وقوس‌های فراوان چندین ساله، در پایان این فصل بالاخره ازین تیم جدا خواهد شد. البته شرایط انتقال هنوز مشخص نیست و اعلام رسمی آن احتمالاً به ماه‌های آینده موکول خواهد شد.

دستمزد امباپه در پاری‌سن‌ژرمن، 200 میلیون یورو (215 میلیون دلار) در سال است و به نظر می‌رسد که پس از خداحافظی نام‌های بزرگی همچون مسی، نیمار، راموس و وراتی، خروج امباپه مرحله بعدی عبور پاریس از پروژه «کهکشانی‌های 1» و در عین‌حال، مرحله بعدی از شکل‌گیری پروژه «کهکشانی‌های 3» رئال‌مادرید و فلورنتینو پرز باشد.

آخرین قراردادی که بین امباپه و پاریس امضا شد، قراردادی دو ساله بود که شامل بند تمدید قرارداد تا پایان فصل بعد، یعنی 25-2024 است، اما بر خلاف قرادادهای پیشین، این بار انحصار این تمدید، در اختیار امباپه است. طبق گزارش‌هایی که در اوایل فوریه منتشر شد، با توجه به اینکه شش ماه بیشتر از قرارداد امباپه باقی نمانده، او تصمیم قطعی خود برای ترک پاریس را گرفته است، اما پیشنهاد مادریدی‌ها، تا این لحظه نتوانسته نزدیکان اثرگذار امباپه، از جمله مادر او را راضی کند. بنابراین مسأله فقط مسأله زمان و توافق بر سر جزئیات به نظر می‌رسد.

از رابطه عاشقانه تا طلاق توافقی

امباپه در تابستان 2017 با اعلام علاقه قلبی خود به پی‌اس‌جی، با مبلغ 180 میلیون یورو از موناکو به جمع پاریسی‌ها پیوست و در 6 سال و نیم حضور درین باشگاه در 290 بازی، 243 گل به ثمر رسانده است تا نام خود را به‌عنوان برترین گلزن پاری‌سن‌ژرمن، در تاریخ باشگاه جاودانه کند.

اما امباپه به‌وضوح از عملکرد باشگاه در نقل‌انتقالات و عدم عمل مدیران به وعده جذب ستاره‌های بیشتر، ناراضی بود. همین موضوع باعث شد امباپه تصمیم به جدایی بگیرد و نامه‌نگاری‌های باشگاه و امباپه در تابستان سال پیش، دو طرف را حتی تا مرز شکایت از همدیگر نیز پیش برد. باشگاه در اولین اقدام خود، این بازیکن را از تمرینات تیم اصلی حذف کرد و از حضور در تور پیش‌فصل در ژاپن و کره‌جنوبی نیز محروم کرد.

در اثنای این دعوای خانگی، باشگاه الهلال با ارسال پیشنهادی جالب و 300 میلیون یورویی به پاری سن‌ژرمن، خواستار انتقال امباپه شد و ناصر الخلیفی در اقدامی که بیشتر بوی لجبازی یا تحقیر باپه را می‌داد، فقط مجوز مذاکره با الهلال را برای او صادر کرد.

و چه کسی است که نداند در تمامی این مدت، فلورنتینو پرز علی‌رغم نارضایتی خود از عملکرد امباپه در پنجره‌های انتقالاتی پیشین، هم‌چنان تماس خود با او را حفظ کرده است.

با وجود اتفاقات دراماتیک سال 2022، مادرید هم‌چنان بهترین مقصد برای امباپه به نظر می‌رسد، هر چند شنیده‌هایی مبنی بر درخواست باشگاه‌هایی مانند لیورپول و آرسنال برای انتقال او نیز به گوش می‌رسد. با توجه به اتفاقات آن سال، پرز و رئال‌مادرید قصد داشتند تا پایان ژانویه، موضوع قرارداد فعلی را حل‌وفصل کنند، اما سرسختی نزدیکان امباپه و مخالفت آن‌ها با این ضرب‌الاجل، هم‌چنان پایان این داستان را باز گذاشته است.

جدایی امباپه چه معنایی برای پاریس دارد؟

جدایی او احتمالاً ضربه بزرگی برای پاریس و برای کل فوتبال فرانسه خواهد بود. از زمان ژان پیر پاپن که در اواخر دهه 1980 و 1990 برای مارسی بازی می‌کرد، لیگ فرانسه، چنین گلزنی را به خود ندیده بود. کاپیتان اثرگذار تیم ملی فرانسه که در حومه پاریس به دنیا آمده است، به‌خاطر درخشش در بازی‌های ملی و بخصوص جام‌های جهانی، قهرمان ملی فرانسوی‌ها محسوب می‌شود.

در هفته‌های اخیر باشگاه تأکید کرده که در جریان تصمیم امباپه بوده و از قبل خود را برای این موقعیت آماده کرده است. اگر بخواهیم از جنبه مثبت قضیه نگاه کنیم، پاریسی‌ها هر چند یکی از بهترین بازیکنان عصر حاضر را از دست خواهند داد، اما در ادامه سریال خروج ستارگان، با خلاصی از دستمزد 200 میلیون یورویی امباپه، می‌توانند این مبلغ هنگفت را روی خرید بازیکنان جدید و تغییر نسل، سرمایه‌گذاری کنند.

پس از ناکامی‌های متوالی باشگاه در کسب لیگ قهرمانان، پروژه تغییر نسل مدتیست که کلید خورده و با اضافه شدن 13 بازیکن جوان با مبلغ 300 میلیون یورو و هم‌چنین یک مربی باسابقه و با کارنامه به اسم لوییز انریکه، باشگاه از تابستان همین امسال دستخوش تغییرات اساسی شده است. با انتقال لوکاس برالدوی 20 ساله و گابریل موسکاردوی 18 ساله از سائوپائولو که در همین زمستان صورت گرفت، میانگین سنی پاریس اکنون کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند.

این پروژه جدید نشان می‌دهد که الخلیفی، پس از ناکامی در فتح لیگ قهرمانان با «سوپراستارهای رام‌نشدنی»، این بار قصد دارد شانس خود را با یک تیم جوان‌تر، منسجم‌تر و پایدارتر، امتحان کند. رهبر این پروژه نیز ظاهراً ستاره جوان بومی، هافبک 17 ساله، وارن زائیر امری است. اما تردیدی نیست که از دست دادن ستاره‌ای چون امباپه با آمار تقریباً 1 گل در هر بازی، تأثیری بزرگ خواهد داشت و اگر خلیفی در پروژه جدید هم ناشکیبایی به خرج دهد، باید خود را برای شکستی دوباره آماده کند.

جدایی از پاریس چه معنایی برای امباپه دارد؟

امباپه در رده ملی، به دو افتخار قهرمانی جام‌جهانی و قهرمانی لیگ ملت های اروپا دست یافته است. یکی از بزرگترین و شاید هم بزرگترین ستاره تاریخ فوتبال، لیونل مسی، در سن 36 سالگی موفق به فتح جام‌جهانی شد. بنابراین این افتخارات ملی برای بازیکنی در سن امباپه، فراتر از حد تصور به نظر می‌رسد. در افتخارات داخلی فوتبال فرانسه نیز جامی نمانده که امباپه به آن نرسیده باشد. اما جای یک جام بزرگ در تالار افتخارات او خالیست.

18-2017: حذف در یک‌هشتم لیگ قهرمانان

19-18: حذف در یک‌هشتم

20-19: نایب‌قهرمانی

21-20: حذف در نیمه‌نهایی

22-21: حذف در یک‌هشتم

23-22: حذف در یک‌هشتم

بنابراین امباپه نیز همچون بسیاری از ستاره‌های پیشین، قصد عزیمت به باشگاهی را دارد که بردن لیگ قهرمانان، برای آن بیشتر شبیه یک فانتزی است تا یک رؤیا. البته امباپه تا قبل از جدایی، هنوز فرصت کسب این جام را دارد و پاریس انریکه که نسبت به تیم‌های پرستاره و ناهماهنگ فصول پیشین، یکدست‌تر و همدل‌تر به نظر می‌رسد، چهارشنبه همین هفته گام اول را محکم برداشت و با ارائه یک بازی برتر، احتمالاً حکم صعود خود از مرحله یک‌هشتم مقابل سوسیداد را امضا کرده است.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹در ۴ بازی ابتدایی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا چه گذشت؟

🔹تحلیل | بحران بایرن‌مونیخ؛ نفرین ناگلزمن، ناکارآمدی توخل یا ضعف مدیریت؟

🔹فیل فودن: از استعداد بالقوه تا مرد همه کاره‌ی پپ گواردیولا

🔹بیوگرافی سباستین هالر؛ از نابود کردن قهرمانی دورتموند تا قهرمان کردن ساحل عاج در جام ملتهای آفریقا

🔹ویدیو | سه گل تماشایی در دیدار دیشب آتالانتا و جنوا (پیشنهاد فوتبال7)


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار