فوتبال7

فیل فودن: از استعداد بالقوه تا مرد همه کاره‌ی پپ گواردیولا

اوج گرفتن فودن در رقابت‌های این فصل و به‌خصوص لیگ برتر، بهانه‌ای برای فوتبال7 شد تا همراه شما، به مرور سیر تکامل فیل فودن بپردازد.

1402/11/25 20:59 بهروز شیعه‌یان

فیل فودن: از استعداد بالقوه تا مرد همه کاره‌ی پپ گواردیولا

صبر پپ در مورد فوردن، بالاخره جواب داد. منچسترسیتی اکنون شاهد ثمره تلاش‌های پپ در مورد فودن است و به لطف مدیریت هنرمندانه دقایق بازی فودن، بازیکن آکادمی اکنون به یک شبه‌ستاره تبدیل شده است.

فیل فودن هر روز بیشتر بازی می‌کند و بهتر و بهتر می‌شود. قطعاً هدایت گواردیولا تأثیر شگرفی درین پیشرفت داشته و تزریق تدریجی به ترکیب سیتی، باعث شد که فیل فودن اکنون به پای ثابت موفقیت‌های تیم تبدیل شود.

در طول این مسیر، همیشه عده‌ای ناشکیبا بودند که زودتر از موعد، خواستار بیشتر شدن زمان بازی فودن بودند. در میانه‌های فصل 18-2017 که فودن نخستین بار برای سیتی به میدان رفت، استعداد او هواداران سیتی و تیم ملی انگلیس و هم‌چنین کارشناسان فوتبالی را هیجان‌زده کرد، چنان که بسیاری از آن‌ها خواستار انتقال قرضی او به یک تیم دیگر شدند تا فرصت بازی بیشتری برای او فراهم شود. تعداد این درخواست‌ها هم کم نبود.

اما سیتی در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرد، چون نمی‌خواست به روند پیشرفت بازیکنی آسیب بزند که گواردیولا در سال 2019، او را به‌عنوان «یکی از بهترین استعدادهایی که تاکنون دیده است» توصیف کرد. این بهترین محصول آکادمی سیتی بود، بنابراین تصمیم گرفتند زیر نظر پپ، مدت زمان بازی او را محدود و مدیریت کنند.

در حالی که فودن می‌توانست در یک تیم متوسط، عضو ثابت و همیشگی ترکیب باشد، اما در سه فصل نخست حضورش در تیم پپ، فقط 12 بازی را در ترکیب اصلی قرار گرفت.

در سه فصل بعدی نیز جمعاً 63 بازی را برای یکی از بهترین تیم‌های دنیا و زیر نظر یکی از بهترین مربیان دنیا، در ترکیب اصلی به میدان رفت - به‌طور متوسط 21 بازی در هر فصل و 5591 دقیقه از کل 10260 دقیقه ممکن در لیگ برتر (%4. 54). این میزان بازی ثابت، برای بازیکنی چون فودن، دقایق کمی نبود، اما در حدی هم نبود که بخواهد هواداران او را راضی نگه دارد.

این اعداد از یک جهت جالب به نظر می‌رسند: فیل فودن صرفاً با حضور ثابت در نیمی از بازی‌های سیتی در لیگ برتر، توانسته به یکی از مهره‌های کلیدی منچسترسیتی تبدیل شود. برای مثال در فصل 21-2020 که سیتی به فینال لیگ قهرمانان رسید، او 12 مسابقه از 13 مسابقه را از ابتدا بازی کرد و در هر هفت بازی مراحل حذفی، حداقل 80 دقیقه در زمین بود. در آن تورنمنت، فقط دقایق بازی دروازه‌بان تیم، ادرسون (1080 دقیقه) از فیل فودن (1066 دقیقه) بیشتر بود.

بنابراین فودن، تقریباً در تمام دقایق جامی که کسب آن برای سیتیزن‌ها مهمتر از هر جام دیگریست، حضور داشت - و این میزان دقایق بازی ثابت می‌کند که از نظر مصدومیت هم در آن فصل مشکلی نداشته- اما در لیگ برتر همان فصل، او فقط 1614 دقیقه از 3420 دقیقه ممکن (% 7. 42) را در ترکیب اصلی بازی کرد. در لیگ آن فصل، دوازده نفر از هم‌تیمی‌ها دقایق بازی بیشتری از او داشتند.

فصل گذشته فودن، پس از هالند 36 گله، به‌عنوان دومین گلزن سیتی در لیگ انتخاب شد (11 گل)، اما جالب اینجاست که فقط با 1844 دقیقه بازی - 14 امین نفر تیم از نظر میزان دقایق بازی در لیگ- به این موفقیت دست یافت.

بدیهیست که این موفقیت‌ها حاصل سال‌ها تلاش پپ و دستیارانش برای مدیریت زمان بازی فودن است و آن‌ها در حال برداشت میوه نهالی هستند که از سال‌ها پیش کاشته‌اند.

در بازی هفته گذشته لیگ برتر، منچسترسیتی با هت‌تریک فودن، در زمین برنتفورد کامبک زد. فودن، بازی را در جناح چپ شروع کرد، اما از روند بازی مشخص بود که دستور دارد با توپ به سمت مرکز زمین حرکت کند و به داخل محوطه بزند. خود فودن معتقد است که این سبک بازی، بهترین سبک دوران بازی اوست و بیشترین بهره‌وری را برای او و تیم داشته است.

فودن بعد از این بازی گفت: «در حال‌حاضر از نحوه بازی خودم کاملاً راضیم. فُرم فعلی، احتمالاً بهترین و باثُبات‌ترین فُرمیه که از زمان پوشیدن پیراهن سیتی تجربه می‌کنم. و امیدوارم بتونم این روند عالی رو حفظ کنم.»

بخش کلیدی صحبت‌های فودن که نقش مهمی در موفقیتش داشته، ، «ثُبات» است. فودن هر 12 بازی آخر سیتی در لیگ برتر را از ابتدا بازی کرده و این طولانی‌ترین دوره حضور او در ترکیب ثابت سیتی در بازی‌های لیگ است.

در سایر مسابقات این فصل نیز فودن استراحت زیادی نداشته و اگر تمام رقابت‌ها را در نظر بگیریم، در مجموع 11 بازی آخر را از ابتدا به میدان رفته است. پس از 12 بازی پیاپی فودن که در ماه مارس سال 2022 به پایان رسید، این دومین میزان بازی‌های متوالی فودن در کل رقابت‌ها برای سیتی است. این دو دوره (سال 2022 و امسال)، تنها مقاطعیست که فودن بیش از 7 بازی پیاپی را در ترکیب اصلی سیتی قرار گرفته است، اما تا پیش از آن، پپ استراحت بیشتری به او می‌داد.

با توجه به آمار فوق، آیا شاهد تغییر رویه گواردیولا نسبت به فودن هستیم؟ آیا او بالاخره راضی شده است که روی فودن به‌عنوان بخشی از برنامه‌های اصلی خود، حساب باز کند؟

تردیدی نیست که فودن روز به روز به بازیکن بهتری تبدیل می‌شود و این پیشرفت خودبه‌خود در افزایش شانس او برای قرارگیری در ترکیب اصلی، تأثیر دارد. اما سیتی اخیراً با چند مصدومیت در خط حمله مواجه شده، مصدومیت‌هایی طولانی‌مدت هالند، دی‌بروینه و جرمی دوکو که بی‌تأثیر نبودند و باعث شدند فرصت بیشتری نصیب فودن شود.

اما حتی پس از بازگشت این بازیکنان، شاهد هستیم که فودن جایگاه خود را حفظ کرده است و گواردیولا اکنون به او، به چشم بخش تفکیک‌ناپذیری از ترکیب اصلی نگاه می‌کند.

در طول این سال‌ها در دنیای فوتبال، نمونه‌های زیادی از استعدادهای جوان دیده شده که پس از نمایش چشمگیر در سنین پایین، در مراحل بالاتر فوتبال خود کاملاً محو شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد که فودن ازین نوع استعدادها نباشد، چون در حالی‌که سه ماه تا تولد 24 سالگی او باقی مانده، تاکنون 8628 دقیقه در لیگ برتر بازی کرده است. اگر به نمونه‌های مشابه در آستانه 24 سالگی نگاه کنیم، وین رونی 17349 دقیقه، دله آلی 12087 دقیقه، جو کول 13711 دقیقه، مایکل اوون، 15243 دقیقه، رابی فاولر 15671 دقیقه و روملو لوکاکو 13988 دقیقه بازی کرده بودند. بنابراین بازیکنان زیادی هم بوده‌اند که درخشش خود در جوانی را حتی بعد از 30 سالگی نیز حفظ کرده‌اند، از جمله بازیکنان مثال زده‌شده که داستان آن‌ها فقط به سال‌های جوانی محدود نشد. اما گواردیولا احتمالاً گزینه اول (یعنی هدر رفتن استعداد در اثر فشار بیجا) را در نظر گرفته تا نگذارد فودن به بیراهه برود.

طبق گزارش پایگاه ترنسفرمارکت، فودن در هفت فصل حضورش در سطح بالای فوتبال، فقط دو مصدومیت را تجربه کرده است که مجموعاً 89 روز (19 بازی) او را از بازی‌های ملی و باشگاهی دور کردند. هیچ‌گاه نمی‌شود دو بازیکن را به‌طور کامل مقایسه کرد، اما اگر به مصدومیت‌های متعدد و هشداردهنده پدری 21 ساله در بارسلونا نگاهی بیندازیم، شاید در قضیه فودن، بیش از پیش حق را به پپ بدهیم.

پدری از بدو ورود به رده بزرگسالان در فوتبال اسپانیا، چه در لاس پالماس و چه در بارسلونا، در ترکیب اصلی توپ می‌زد و طبیعیست که مشکلات مصدومیت گریبانگیر او شوند. مصدومیت‌های همسترینگ، پدری را 307 روز (55 بازی) از میادین دور کردند- یعنی بسیار بیشتر از کل مصدومیت‌های فودن و این در حالیست که پدری، دو سال و نیم هم جوان‌تر از پسر انگلیسی است. اگر این مصدومیت‌ها نبود، آمار بازی پدری با سه فصل کمتر از فیل فودن، بسیار بیشتر از او می‌شد.

داستان فودن تازه در اول راه است و سیتی و فودن، هنوز کارهای نکرده زیادی با هم دارند. این بازیکن جوان که به 24 سالگی هم نرسیده، تا اینجا فقط شمه‌هایی از بازی یک ستاره را به نمایش گذاشته، اما با همین سطح از بازی، از نظر میزان مشارکت در گل، در رتبه هفدهم تاریخ لیگ برتر قرار دارد (68 مشارکت شامل 43 گل و 25 پاس گل).در ادامه این فصل نیز او می‌تواند با افزودن به این آمار، تولد 24 سالگی خود در اواخر ماه مِی را به بهترین شکل ممکن جشن بگیرد.

شاید تنها نقطه‌ضعف بازی فودن در این سال‌ها، بکارگیری او در پُست‌های مختلف است. همچنان مشخص نیست که بهترین پُست برای بازدهی حداکثری او چیست. فودن، در خط میانی، حمله و حتی در پُست دفاع چپ، برای سیتی بازی کرده است، اتفاقی که در فصل جاری نیز شاهد آن بوده‌ایم و پُست فودن بارها تغییر کرده است. البته این نقطه‌ضعف، خیلی هم برای او بد نبوده است و اگرچه کنار آمدن با آن آسان نبود، اما نقش بسزایی در تکامل بازی او داشته است.

پس از پیروزی برابر برنتفورد، فودن اظهار داشت: «طبیعیه که اگه بتونم در یک پُست بازی کنم و بازی به بازی در اون پُست پیشرفت کنم، برای من بهتره، ولی من توانایی سازگاری خوبی دارم و هر جا مربی بخواد، بازی می‌کنم.»

«البته از بازی در وسط زمین، بیشتر لذت می‌برم و همیشه خودم رو در پُست‌های میانی تصور می‌کنم. ترجیح میدم بیشتر درین پست‌ها استفاده بشم.»

دیگر نباید فودن را جزو امیدهای آینده سیتی دانست، بلکه او بخشی از تاریخ در حال رقم خوردن سیتی است و می‌تواند با ایفای نقش کلیدی در چهارمین قهرمانی پیاپی سیتی در لیگ، به غنی‌تر شدن این تاریخ کمک کند- - کاری که تاکنون هیچ تیمی موفق به انجام آن نشده است.

فیل فودن به‌لحاظ آموزش پایه‌ای فوتبال نیز سفر منحصربفردی داشته، نه تنها به خاطر اینکه بیشتر دوران حرفه‌ای خود را در خدمت یکی از بزرگترین مربیان تاریخ فوتبال بوده، بلکه به‌خاطر تدبیر و صبوری خاصی که این مربی در مدیریت زمان بازی او به خرج داده است. اکنون فصل برداشت سیتی است و می‌تواند تا مدت‌ها از نهالی که پپ کاشته، میوه بگیرد.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹بیوگرافی سباستین هالر؛ از نابود کردن قهرمانی دورتموند تا قهرمان کردن ساحل عاج در جام ملتهای آفریقا

🔹ویدیو | سه گل تماشایی در دیدار دیشب آتالانتا و جنوا (پیشنهاد فوتبال7)

🔹بایرلورکوزن ۳ – بایرن مونیخ ۰؛ توخل هم مقابل بلند پروازی شاگردان ژابی آلونسو تاب نیاورد!

🔹آشنایی با بهترین بازیکنان تاریخ قاره آفریقا (بخش دوم)

🔹پیش بازی بایرلورکوزن-بایرن مونیخ؛ بزرگی خودت را ثابت کن، همینجا، در همین جدال بزرگ!


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار