فوتبال7

بیوگرافی سباستین هالر؛ از نابود کردن قهرمانی دورتموند تا قهرمان کردن ساحل عاج در جام ملتهای آفریقا

از مرد اوّل این روزهای فوتبال ساحل عاج چه میدانید؟

1402/11/24 21:37 علی ساغری

بیوگرافی سباستین هالر؛ از نابود کردن قهرمانی دورتموند تا قهرمان کردن ساحل عاج در جام ملتهای آفریقا

شاید واژه «پرفراز و نشیب» بهترین توصیف برای زندگی چند سال اخیر یک بازیکن نسبتا نام آشنا باشد. بازیکنی که احتمالا بازی‌های او را در بوروسیا دورتموند و آژاکس دیده‌اید و به تازگی هم خبر قهرمانی تیم ملّی ساحل عاج با گل او را شنیده اید. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم به بررسی زندگینامه و سوابق ورزشی سباستین هالر بپردازیم. اگر شما هم به دنبال شناخت بیشتر این بازیکن هستید، پس تا انتها با ما همراه باشید. 

اطلاعات شخصی 

سباستین رومن تدی هالر متولد ۲۲ ژوئن ۱۹۹۴ در ری اورانژی فرانسه می‌باشد. او هم اکنون به عنوان بازیکن تیم ملّی ساحل عاج و باشگاه بوروسیا دورتموند در زمین‌های فوتبال به میدان می‌رود. مهاجم دو فصل اخیر زنبورها سابقه حضور در تیم‌های اوسر، اوترخت، آژاکس، آینتراخت فرانکفورت و نیز وستهام یونایتد را داراست. او توانسته در تمامی رده‌های سنی پایه برای تیم ملّی زادگاهش؛ یعنی فرانسه به میدان برود. سباستین هالر موفق به زدن ۲۷ گل در مجموع ۵۱ بازی برای رده‌های سنی پایه خروس‌ها شده است. 

مهم‌ترین وقایع دوران فوتبالی هالر

هالر چه در رده ملّی و چه در عرصه باشگاهی و البته درباره زندگی شخصی اش، همواره شاهد اتفاقات مهم و عجیبی بوده است. در ادامه درباره این موارد مهم صحبت خواهیم کرد. 

ابتلا به سرطان پیش از پیوستن به دورتموند

پس از رفتن ارلینگ هالند، اسکواد دورتموند در بخش مهاجم نوک دچار خلا خاصی شد. عملکرد درخشان هالر در تیم آژاکس سبب شد تا مسئولان این تیم زردپوش آلمانی تصمیم به جذب هالر بگیرند. او قصد همراهی زنبورها در اردوی پیش فصل ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ را داشت. اما بدلیل آگاه شدن از ابتلایش به سرطان بیضه تصمیم به‌عدم همراهی تیمش گرفت. هالر مسیر درمان سرطان بیضه را به خوبی طی کرد و توانست بعد از خلاص شدن از چنگال این بیماری به شکلی عالی خود را به همگان ثابت کند. مهاجم تیم ملّی ساحل عاج توانست در اوّلین مسابقه خود با دورتموند که یک دیدار تدارکاتی بود، ظرف ۷ دقیقه سه گل را وارد دروازه اف سی بازل کند. 

وقتی هالر حسرت بوندسلیگا را بر دل دورتموندی‌ها گذاشت! 

در آخرین هفته رقابت‌های لیگ برتر فوتبال آلمان، دورتموند صدرنشین باید به مصاف ماینتس در ورزشگاه خانگی سیگنال ایدونا پارک میرفت و در مسابقه همزمان بایرن رده دوّمی میهمان کلن بود. سراسر مردم شهر دورتموند زردپوش شده بودند تا بعد از ۱۱ سال قهرمانی زنبورها را ببینند. جو ورزشگاه بسیار سنگین بود ولی بازی برخلاف انتظارات پیش رفت و در همان دقایق ابتدایی گل اوّل ماینتس زده شد. کمی بعد یک ضربه پنالتی به نفع میزبان گرفته شد که می‌توانست امید به قهرمانی را برای آن‌ها زنده کند. اما این ضربه توسط هالر از دست رفت تا شاگردان ادین ترزیچ با تساوی ۲ – ۲ در پایان این بازی بدلیل پیروزی بایرن در مسابقه همزمان به نایب قهرمانی بسنده کند. 

به ثمر رساندن گل قهرمانی ساحل عاج در جلم ملّت‌های آفریقا ۲۰۲۳

ساجل عاج همواره یکی از قدرت‌های فوتبال آفریقا تلقی شده است. در تاریخ فوتبال ملّی این کشور ستارگان بزرگی چون دروگبا، ژروینیو، فرانک کسیه و سباستین هالر هر تیمی را شیفته خود کرده اند. این تیم شناخته شده آفریقایی در دور گروهی با دو باخت و یک برد، به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوّم توانست به مرحله بعد صعود کند. آن‌ها سنگال؛ دیگر قدرت فوتبال این قاره را در ضربات پنالتی شکست دادند و با شکست مالی و جمهوری کنگو به فینال این رقابت‌ها رسیدند. 

ساحل عاج در بازی نهایی مقابل نیجریه‌ای باید قرار می‌گرفت که توانسته بود یکی از دو شکست دور گروهی را به این تیم تحمیل کند. اما این بار با گل دقیقه ۸۱ سباستین هالر، شکست دور گروهی جبران شد و هموطنان دیدیر دروگبا بر بام فوتبال قاره آفریقا ایستادند.

قهرمانی با آینتراخت فرانکفورت در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ 

چند سالی می‌شود که بایرن در بدست آوردن دی اف بی‌پوکال و یا همان جام حذفی آلمان خیلی موفّق نیست. آن‌ها در فصل ۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ متحمل شکست مقابل دورتموند توماس توخل شده بودند و در فصل منتهی به جام جهانی روسیه انگیزه‌های کافی برای فراموشی شکست تلخ سال پیش داشتند. اما شاگردان نیکو کواچ (که بعدها سرمربی باوریایی‌ها شد) توانستند یاران توماس مولر را در فینال این رقابت‌ها با نتیجه ۳ – ۱ شکست دهند و به بایرنی‌ها نشان دهند که نمی‌توانند در جام حذفی همانند لیگ عناوین پی در پی را درو کنند. 

افتخارات سباستین هالر

مهم‌ترین عناوین و دستاورد‌های هالر در حوزه‌های مختلف ملی و باشگاهی به شرح زیرند: 

• قهرمانی در جام حذفی آلمان با آینتراخت فرانکفورت در فصل ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ 

• قهرمانی در لیگ برتر هلند با آژاکس در فصول ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲

• قهرمانی جام حذفی فوتبال هلند با آژاکس در فصل ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱

• قهرمانی با ساحل عاج در جام ملّت‌های آفریقا ۲۰۲۳

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | سه گل تماشایی در دیدار دیشب آتالانتا و جنوا (پیشنهاد فوتبال7)

🔹بایرلورکوزن ۳ – بایرن مونیخ ۰؛ توخل هم مقابل بلند پروازی شاگردان ژابی آلونسو تاب نیاورد!

🔹آشنایی با بهترین بازیکنان تاریخ قاره آفریقا (بخش دوم)

🔹پیش بازی بایرلورکوزن-بایرن مونیخ؛ بزرگی خودت را ثابت کن، همینجا، در همین جدال بزرگ!

🔹پیش بازی آ اس رم-اینتر میلان: نخستین آزمون جدی گلادیاتور در آوردگاه المپیکو

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار