فوتبال7

قطار جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳ به ایستگاه آخر رسید؛ رویارویی قطر و اردن

فوتبال ایران همچنان در حسرت فینال!

1402/11/19 16:37 علی ساغری

قطار جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳ به ایستگاه آخر رسید؛ رویارویی قطر و اردن

با شکست ناباورانه تیم ملّی ایران مقابل قطر میزبان، تکلیف دوّمین تیم صعود کننده به فینال رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا 2023 مشخص شد و مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها باید به مصاف اردن؛ تیم شگفتی ساز این تورنومنت برود. باید ایستاد و دید که بلند پروازی قطری‌ها در جام ملّت‌ها ادامه دار خواهد بود یا خیر؟ در این مطلب از سایت فوتبال۷ تصمیم داریم به بررسی عملکرد دو تیم فینالیست در این رقابت‌ها و البته حواشی بازی پایانی تورنومنت آسیایی اخیر بپردازیم. با ما همراه باشید. 

عجیب‌ترین فینال تاریخ جام ملّت‌های آسیا

اگر تا پیش از برگزاری این دوره از رقابت‌های آسیایی، از یک هوادار درباره فینالیست این دوره از رقابت‌ها می‌پرسیدید احتمالا از تیم‌هایی مانند ژاپن، کره جنوبی، عربستان، ایران و یا استرالیا یاد می‌کرد. اما نکته بسیار عجیب درباره فینال جام ملّت‌های ۲۰۲۳ این است که هیچ تیم مدّعی قرار نیست در این رقابت به میدان برود. اردن و قطر درمیان سایر تیم‌های آسیایی از نظر افتخار کاملا قابل چشم پوشی هستند. 

بیایید نگاهی به بازی ایران و قطر بندازید. بدور از تعصب عنابی‌های میزبان موقعیت‌های به مراتب کمتری نسبت به بچه‌های تیم ملّی کشورمان ایجاد کردند. اما بی‌دقّتی دفاع در یارگیری و همچنین‌عدم استفاده خوب مهاجمان از موقعیت‌ها حسرت فوتبال ایران برای رسیدن به فینال را تداوم بخشید. کره جنوبی هم که موفّق به حذف تیم‌های مدّعی عربستان و استرالیا شده بود، در بازی نیمه نهایی شبهی از آن تیم قدرتمند هم نبود و برابر اردن بازی غیرقابل قبولی را ارائه کرد. 

قطر و اردن چگونه به فینال رسیدند؟ 

مدافع عنوان قهرمانی که از امتیاز میزبانی برخوردار بود، با شکست تاجیکستان، لبنان و چین در دور گروهی پا به مرحله حذفی گذاشت. عنابی‌ها در مراحل حذفی بترتیب موفق به پیروزی برابر فلسطین، ازبکستان و ایران شدند. البته که هیچ یک از پیروزی‌های قطر میزبان در دور حذفی راحت بدست نیامد و برای اثبات این ادعا می‌توان به برد در پنالتی مقابل یاران عزیزبک آمانوف اشاره کرد. آن هم در شبی که ازبک‌ها بسیار پراشتباه در ضربات پنالتی ظاهر شدند. همچنین درصورت عملکرد بهتر ملّی‌پوشان ایران در خط دفاعی، قطعا بجای قطر ما باید مقابل اردن صف آرایی می‌کردیم. حال میزبان این رقابتها انتظار شگفتی ساز این تورنومنت را می‌کشند. 

این درحالیست که اردن در گروهی به مراتب سخت‌تر قرار داشت و برای صعود از گروه باید از کره جنوبی، مالزی و بحرین امتیاز میگرفت. این تیم سخت کوش عربی توانست با یک برد مقابل مالزی، یک تساوی مقابل کره جنوبی و یک شکست مقابل بحرین به دور بعدی صعود کند و در مرحله یک هشتم نهایی موفّق به پیروزی در یک بازی دراماتیک مقابل عراق شود. آن‌ها سپس تاجیکستان را از پیش رو برداشته و در یک بازی تحسین برانگیز کره جنوبی مدّعی را با نتیجه دو بر صفر شکست دادند تا مثل دور گروهی این تیم را در کسب پیروزی ناکام گذاشته باشند. 

داور فینال جام ملّت‌های ۲۰۲۳ مشخص شد. 

رسانه‌های کره جنوبی خبر دادند که «مانینگ»؛ داور سرشناس چینی قرار است رقابت اردن و قطر را قضاوت کند. علی رغم حذف چین در دور گروهی، انتخاب یک داور از این کشور برای فینال این تورنومنت یک دستاورد ارزشمند برای فوتبال چین تلقی می‌شود. علی رغم اینکه تمامی تیم‌های شرق آسیا تا پیش از فینال از دور رقابت‌ها حذف شده اند، اما انتخاب یک داور از شرق قاره کهن می‌تواند تاحدودی کمبود این عناصر را جبران کند.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹آنالیز | بررسی سیر تحول سیستم 3-5-2؛ از بازآفرینی کونته تا سه گانه پپ

🔹به بهانه جدال ایران و قطر در نیمه نهایی؛ نگاهی به آمار و خاطرات تقابل این دو تیم

🔹تحلیل و بررسی دیدار رئال مادرید 1-1 اتلتیکو مادرید؛ لالیگا همچنان جذاب است!

🔹تحلیل و بررسی بازی حماسی ایران ۲–۱ ژاپن؛ آریایی‌ها سامورایی‌ها را خلع سلاح کردند

🔹 پیش‌بازی دیدار جذاب آرسنال-لیورپول: اثبات شخصیت قهرمانی آرسنال یا ادامه جولان لیورپول؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار