فوتبال7

به بهانه جدال ایران و قطر در نیمه نهایی؛ نگاهی به آمار و خاطرات تقابل این دو تیم

آمارها درباره رقابت ایران و قطر چه میگویند؟

1402/11/16 23:47 علی ساغری

به بهانه جدال ایران و قطر در نیمه نهایی؛ نگاهی به آمار و خاطرات تقابل این دو تیم

با پیروزی ایران مقابل ژاپن و به دنبال آن برد قطر میزبان برابر ازبکستان تکلیف دوّمین بازی نیمه نهایی جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳ هم مشخص شد. شاگردان امیر قلعه نویی برای رسیدن به فینال باید از سد تیمی بگذرند که چندی پیش در بازی پایانی تورنومنت اردن موفّق به پیروزی پرگل مقابل آن شده بودند. باید ایستاد و دید که آیا تیم ملّی کشورمان برخلاف دوره گذشته، در تورنومنت ۲۰۲۳ جام ملّت‌ها می‌تواند مرحله نیمه نهایی را به سلامت پشت سر بگذارد یا خیر؟ در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم نگاهی به تاریخچه تقابل این دو تیم و البته نکات آماری مربوط به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به حضور ایران در نیمه نهایی جام ملّت‌های آسیا

ایران تا پیش از بازی مقابل قطر، در هشت نیمه نهایی جام ملّت‌های آسیا حضور یافته است. که از این تعداد دفعات حضور در نیمه نهایی، سه نتیجه با پیروزی و پنج نتیجه با شکست تیم ملّی کشورمان همراه بوده است. نکته جالب اینکه تمامی دوره‌هایی که تیم ملّی فوتبال ایران موفق به صعود فینال شده است، درنهایت با قهرمانی این تیم به پایان رسیده اند. به بیان بهتر یوزهای پارسی رکورد صد در صد پیروزی در فینال‌ها را دارا هستند. باید ایستاد و دید که آیا این بار هم درصورت پیروزی شاهد همان اتفاق همیشگی خواهیم بود یا خیر؟

آمار تقابل‌های ایران و قطر؛ حسرت طولانی مدّت یاران معزعلی

این دو تیم تاکنون ۲۴ بار به مصاف هم رفته است و آمار این تقابل‌ نشان از برتری مطلق تیم ملّی کشورمان دارد. به طوری که دربرابر ۱۶ پیروزی ایران، ۵ بازی با نتیجه تساوی به پایان رسیده و ۳ برد هم سهم قطری‌ها بوده است. ۵۷ گل در رقابت یوزهای پارسی و میزبان این تورنومنت به ثمر رسیده که سهم ایران ۴۱ گل و سهم قطر ۱۶ گل میباشد. اما نکته دارای اهمّیت این است که آخرین برد مدافع عنوان قهرمانی مقابل کشورمان به ۱۴ سال پیش باز می‌گردد.

بهترین برد تیم ملّی ایران مقابل قطر به بازی‌های غرب آسیا ۲۰۰۸ باز می‌گردد که با برتری ۶ بر ۱ قهرمان سه دوره جام ملّت‌های آسیا به پایان رسید. همچنین بهترین پیروزی قطری‌ها مقابل کشورمان هم در سال ۱۳۷۶ بود که اجازه صعود مستقیم ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ را نداد. دو بازی از ۲۴ مسابقه ایران و قطر در قالب رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا بوده که هردو بازی با برتری کشورمان همراه شده است. نکته دیگر اینکه هردوی این بازی‌ها مربوط به دور گروهی بوده اند.

بهترین گلزنان رویارویی ایران و قطر

علی دایی و علیرضا واحدی نیکبخت به ترتیب موفق به زدن چهار و سه گل در رقابت ایران و قطر شده‌اند و از این حیث برای کشورمان رکورددار هستند. از طرف دیگر محمد سالم العنزی، مجید حسن و ولید حمزه با دو گل بهترین‌های کشور میزبان این دوره از مسابقات آسیایی در تقابل با ایران بوده اند.

مهم‌ترین بازی‌های چند سال اخیر ایران و قطر

این دو تیم بارها در قالب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و همچنین تورنومنت‌های آسیایی به مصاف هم رفته اند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین تقابل‌های ایران و قطر خواهیم پرداخت.

ایران ۲ – قطر ۲؛ روز خوب اشکان دژاگه

زمستان ۹۰ بود که ایران در دور برگشت نخستین مرحله مقدّماتی جام جهانی ۲۰۱۴ قطر را پیش رو داشت. این مسابقه، اوّلین بازی اشکان دژاگه برای تیم فوتبال کشورمان بود که اتفاقا هردو گل ایران توسط این بازیکن به زیبایی به ثمر رسید.

ایران ۱ – قطر ۰؛ برد با طعم صعود

در جام ملّت‌های اسیا ۲۰۱۵ تیم ملّی کشورمان با بحرین، قطر و امارات همگروه بود و دوّمین بازی را باید مقابل میزبان کنونی جام ملّت‌های آسیا برگزار میکرد. گل زیبا و حرفه‌ای سردار آزمون سبب شد که این بازی به نفع ایران به پایان برسد و شاگردان کیروش با کسب دوّمین پیروزی، به مرحله بعدی این تورنومنت در سال ۲۰۱۵ صعود کنند.

قطر ۲ – ایران ۰؛ وقتی همه چیز به یکباره تغییر می‌کند!

اوّلین بازی تیم ملّی کشورمان در دور نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل قطر بود. این بازی در شهریور ۱۳۹۵ برگزار شد و آبستن اتفاقات عجیبی بود. بازی تا دقیقه ۹۰ بدون گل پیش میرفت و تماشاگران ایرانی که اتفاقا جو سنگینی را ایجاد کرده بودند، از دیدن برد خانگی تیم کشورمان ناامید شده بودند. تا اینکه به یکباره اشتباه دروازه بان قطری ها، کریم انصاری فرد را در موقعیتی مناسب قرار داد و او هم با پاس دادن توپ به رضا قوچان نژاد زمینه گل اوّل تیم ملّی را فراهم کرد. بعد از این گل درگیری شدیدی بین بازیکنان دو تیم ایجاد شد و پس از شروع مجدد بازی، علیرضا جهانبخش به زیبایی دوّمین گل را وارد دروازه حریف کرد تا نخستین بازی ایران در آن رقابت‌ها با بردی روحیه بخش به پایان برسد.

قطر ۰ – ایران ۱؛ پیروزی در سایه توهین‌های فوساتی به کیروش

در نوروز ۹۶ بود که این دو تیم باید بازی برگشت دورنهایی جام جهانی ۲۰۱۸ را در کشور قطر برگزار می‌کردند. ایران که رقابت تنگاتنگی با ازبکستان و کره جنوبی داشت، بدلیل توقف این دو تیم مقابل رقبایی چون سوریه و چین فرصتی خوبی برای افزایش فاصله پیدا کرده بود. بازی با گل مهدی طارمی به نفع ایران به پایان رسید. اما نتیجه بازی تنها چیزی نبود که قطری‌ها آن را به ما واگذار کردند. بلکه کیروش، سرمربی وقت تیم ملّی بعد از بازی عنوان کرد که خورخه فوساتی، مرد اوّل نیمکت قطری‌ها در آن زمان به خانواده او توهین کرده است. بنابراین آنها اخلاق را نیز باخته بودند!


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:


🔹تحلیل و بررسی دیدار رئال مادرید 1-1 اتلتیکو مادرید؛ لالیگا همچنان جذاب است!

🔹تحلیل و بررسی بازی حماسی ایران ۲–۱ ژاپن؛ آریایی‌ها سامورایی‌ها را خلع سلاح کردند

🔹 پیش‌بازی دیدار جذاب آرسنال-لیورپول: اثبات شخصیت قهرمانی آرسنال یا ادامه جولان لیورپول؟

🔹ویدیو | گل جهانبخش به ژاپن از زاویه نیمکت ایران و تماشاگران

🔹تحلیل و بررسی بحران بارسلونا در فصل جاری؛ آیا با جدایی ژاوی مشکل حل می‌شود؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار