فوتبال7

تحلیل و بررسی دیدار رئال مادرید 1-1 اتلتیکو مادرید؛ لالیگا همچنان جذاب است!

در سومین دربی یک ماه اخیر نتیجه‌ای متفاوت رقم خورد: مساوی!

1402/11/16 18:52 بهروز شیعه‌یان

تحلیل و بررسی دیدار رئال مادرید 1-1 اتلتیکو مادرید؛ لالیگا همچنان جذاب است!

فوتبال7 | شنبه شب، خیرونا در مونتولیوی به مصاف سوسیداد رفت. ترکیبی از فرصت‌سوزی‌ها، بدشانسی و توپ نشدن گل‌ها و تصمیمات داور که به‌زعم خیرونایی‌ها اشتباه بودند، 2 امتیاز را از خیرونا گرفت.

پس از تساوی خانگی خیرونا برابر سوسیداد، دو تیم شهر مادرید هم به تساوی رضایت دادند تا روزنه‌های نور از پس هفته بیست و سوم لالیگا برای بارسلونا و ژاوی آشکار شود.

در آخرین نفس از مهمانی فوتبالی شهر مادرید، ‌دیگو یورنته آنچلوتی را کیش و مات کرد تا مأموریت انتقام شکست در جام حذفی، ناکام بماند. مهمانی‌ایی که همه چیز داشت: از گل لغو شده ساویچ تا مطالبه 3 پنالتی از داور از جانب رئالی‌ها.

رئال با لشکری از مصدومین و بدون دفاع وسط تخصصی، به مصاف اتلتیکو می‌رفت. پس از مصدومیت‌های طولانی‌مدت آلابا و میلیتائو، رودیگر نیز هفته پیش مصدوم شده بود.

پیش از بازی نیز شوک مصدومیتی جدید به کارلتو وارد شد و وینیسیوس در حین گرم کردن مصدوم شد. هر چند تعویض وینی، بدیُمن نبود و جانشین او، براهیم، نمایش چشمگیری داشت. تک گل مادریدی‌ها نیز توسط براهیم به ثمر رسید.

رئال مادرید در دیداری به تساوی رسید که تیم غالب میدان بود، اما این برتری، برتری بیهوده‌ای بود. اگرچه رئالی‌ها از نظر مالکیت، تیم برتر میدان بودند و 7 شوت بیشتر از اتلتیکو زدند، اما شوت‌های آن‌ها فاقد کیفیت برای تبدیل این برتری به یک پیروزی قاطعانه بود. از نظر شوت‌های در چارچوب، سهم رئال 4 شوت و سهم اتلتیکو 5 شوت بود اما موقعیت‌های رئالی‌ها خطرناک‌تر از اتلتی بود (xG برای رئال 84. 1 و برای اتلتیکو، 01. 1 بود).

در نیمه نخست بازی، مادرید کاملاً تیم برتر میدان بود. در نیمه دوم هر چند از برتری مادرید کاسته شد، اما پس از گل مردود ساویچ، به جز ضربه خطرناک گریزمان که با واکنش لونین روبرو شد، اتلتیکو نیز موقعیت خاصی ایجاد نکرد. در شب بد مدافعان رئال مادرید و البته شب ضعیف مهاجمان اتلتیکو، یورنته از راه رسید و با استفاده از اصل غافلگیری، در آخرین ثانیه‌ها، با یک ضربه سر دقیق، سنگر بی‌دفاع لونین را فرو ریخت.

نکته جالب این بازی، تشابه گل‌های دو تیم بود. در گل مادرید، مدافعان اتلتیکو، نه یک بار، نه دو بار، بلکه 3 بار در دور کردن توپ، ناموفق بودند تا براهیم از راه برسد و با استفاده ازین آشفتگی دفاعی، دروازه اوبلاک را باز کند. در گل اتلتیکو نیز در حالی‌که توپ چندان خطرناک نبود و محوطه رئال شلوغ نبود، سردرگمی مدافعان رئال در یارگیری صحیح، فرصت را برای یورنته فراهم کرد تا توپ را به گوشه دروازه لونین بفرستد.

در ادامه 5 پرسش کلیدی در مورد این بازی را مرور می‌کنیم:

1- آیا داوران گل اتلتیکو را دزدیدند؟

لحظه‌ای که ضربه سر ساویچ روی کرنر گریزمان وارد دروازه شد، هواداران اتلتیکو احساس کردند گلشان دزدیده شد. تصمیم داوران مبنی بر آفساید سائول نیگوئز و مردود کردن گل تاحدودی بحث‌برانگیز بود، چون لونین هیچ تلاشی برای حرکت به جلو انجام نداده بود و از طرفی احساس می‌شد که خود لونین نیز به جای حرکت به سمت توپ، در حال کشیدن سائول به سمت خود است. اما به همان اندازه که می‌توان حق را به اتلتیکویی‌ها داد، می‌توان گفت که آفساید مشهود بوده و سائول کاملاً در مسیر لونین قرار داشت.

2- سه پنالتی برای مادرید؟

«از همه سو به تلویزیون رئال‌مادرید فشار وارد می‌شود. حتی روز شنبه بسیاری از پلتفورم‌های اینترنتی، بابت تصمیمات درستی که داور در بازی خیرونا گرفت، به ما حمله کردند و داور و ما را مقصر تساوی خیرونا مقابل سوسیداد جلوه دادند، اما موقعی که صحبت از اتهامات بارسلونا مطرح می‌شود، هیچ چیزی از جزئیات آن منتشر نمی‌شود. امشب همه شاهد بودیم که سه پنالتی برای رئال گرفته نشد. امشب، ژاوی و لاپورتا با لبخند رضایت می‌خوابند.»

از سه پنالتی مورد اشاره تلویزیون رئال، دو پنالتی مربوط به بلینگام و یکی مربوط به درگیری وازکز با سائول بود. اصلی‌ترین صحنه‌ای که رئالی‌ها و برخی کارشناسان اعتقاد داشتند، %100 پنالتی است، در دقیقه 61 بازی اتفاق افتاد. بلینگام در حال تک به تک شدن با اوبلاک بود که با تنه ساویچ سرنگون شد اما سانچز مارتینز و داوران ویدیویی اعتقاد داشتند برخورد در حدی نبوده که اعلام پنالتی شود.

صرف‌نظر از پنالتی بودن یا نبودن این صحنه‌ها، اعتراضات مادریدی‌ها و اتلتیکویی‌ها بار دیگر نشان‌دهنده متفاوت بودن استانداردهای داوری بین داوران لالیگا است.

3- آیا رودریگو ریکلمه، وینگر اتلتیکو، برای بازی‌های بزرگ مناسب است؟

در بیشتر بازی‌های مهم این فصل سیمئونه از ساموئل لینو به عنوان بال چپ استفاده کرده است، اما جانشینی که سیمئونه برای او انتخاب کرد، در نیمه اول 45 دقیقه فاجعه‌باری را پشت سر گذاشت. بر خلاف تصور اولیه سیمئونه که فکر می‌کرد به دلیل حضور وازکز در دفاع راست، رئال بیشتر از سمت چپ حمله خواهد کرد، بازی ترکیبی مثلث «براهیم، والورده و بلینگام»، شب سختی را برای ریکلمه رقم زد. اما آیا ریکلمه تنها مقصر نفوذهای رئال از جناح راست بود؟ درست است که سازگاری دفاعی ریکلمه با پُست بال چپ، ضعیف‌تر از لینو است، اما هرموسو و سائول هیچ‌گونه حمایتی از ریکلمه نداشتند و معدود حمایت‌های آن‌ها نیز بی‌برنامه و فکرنشده بود. مجموع این‌ها باعث شد که سیمئونه در نیمه دوم، لینو را به سر جای خود برگرداند که احتمالاً تأثیری نسبی در تغییر روند بازی داشت.

4- جدیدترین رکورد آنتوان گریزمان

کروس یار مستقیم گریزمان در بازی دیشب بود و بسیار نزدیک به او بازی می‌کرد. کروس به خوبی این نقش را ایفا کرد تا آنتوان گریزمان شب آرامی را چه به لحاظ فردی و چه تیمی پشت سر بگذارد.

اما جدا از بازی، دیشب شب خاصی برای گریزمان بود. مهاجم فرانسوی، با انجام 521 اُمین بازی خود، از هم‌تیمی سابق خود در بارسلونا، لیونل مسی پیشی گرفت و به باسابقه‌ترین بازیکن خارجی لالیگا تبدیل شد.

ازین 521 بازی، 267 بازی و 123 گل سهم تیم اصلی گریزمان، یعنی اتلتیکو است، 180 بازی و 44 گل سهم سوسیداد است که گریزمان را به فوتبال اسپانیا معرفی کرد و 74 بازی و 22 گل نیز سهم بارسلونا است که گریزمان را برای حل مشکلاتش به خدمت گرفت، اما آن انتقال، نه برای بازیکن و نه برای بارسا، تجربه خوبی نبود.

39 بازی از بازی‌های گریزمان مربوط به فصلیست که سوسیداد در دسته 2 حضور داشت، اما صرف‌نظر ازین موضوع، رکوردهای گریزمان کاملاً شایسته احترام هستند، به‌ویژه اینکه این دومین رکوردیست که گریزمان در هفته‌های اخیر موفق به شکستن آن می‌شود. گریزمان چند هفته پیش نیز با گلزنی در سوپر کاپ و پیشی گرفتن از لوییس آراگونس فقید، به بهترین گلزن تاریخ اتلتیکومادرید تبدیل شد.

علی‌رغم سن ستاره فرانسوی، این بازیکن بسیار پرشور و پرانرژی ظاهر می‌شود و هواداران و مدیریت اتلتیکو هم‌چنان به ساق‌های او امیدوارند.

5- بازی برای کدام تیم مهمتر بود؟

برای اولین بار احساس می‌شد که اتلتیکو ، کمتر از رئال مادرید به دربی اهمیت می‌دهد. اتلتیکو شب چهارشنبه در دور نخست نیمه‌نهایی جام حذفی، باید به مصاف بیلبائو برود و فرصت استراحت آن‌ها، 48 ساعت کمتر از همتایان باسکیست. بنابراین هر چند سیمئونه دوست داشت تیمش با پیروزی در دربی، با اعتماد به نفس بیشتری به مصاف بیلبائو برود، اما با توجه به 2 پیروزی برابر رئال در این فصل و امید بیشتر اتلتیکو در حذفی و لیگ قهرمانان، ترجیح داد بازیکنانش انرژی کمتری روی این بازی بگذارند. از بین بازیکنان اصلی، تنها بازیکنی که سیمئونه به او استراحت داده بود، ساموئل لینو بود، اما با توجه به عمق نداشتن ترکیب اتلتیکو، انتخاب سیمئونه برای مدیریت بازی، انتخاب درستی به نظر می‌رسد.

با تساوی‌های این هفته، چه چیزی در انتظار لالیگاست؟

رئال و خیرونا هفته آینده باید به مصاف همدیگر بروند. دلی بلیند و یانگل هررا که دو مهره اصلی خیرونا هستند، پس از دریافت کارت زرد برابر سوسیداد، از بازی با رئال محروم شدند و میشل سرمربی نیز به دلیل اعتراض به تصمیمات داوری این بازی، در بازی مهم شنبه بعد حضور نخواهد داشت.

با توجه به این بازی و مصدومین رئال، به نظر می‌رسد که درهای رؤیاپردازی هنوز به روی بارسلونا بسته نشده و همه چیز به خود آن‌ها بستگی دارد که هفته بعد، ابتدا با شکست گرانادا، سومین پیروزی متوالی را کسب کنند و سپس صرف‌نظر از نتیجه بازی رئال و خیرونا، با روحیه دو بازی اخیر، تا پایان لیگ به جنگیدن ادامه دهند و لااقل خاطره خوشی را برای ژاوی به یادگار بگذارند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹تحلیل و بررسی بازی حماسی ایران ۲–۱ ژاپن؛ آریایی‌ها سامورایی‌ها را خلع سلاح کردند

🔹 پیش‌بازی دیدار جذاب آرسنال-لیورپول: اثبات شخصیت قهرمانی آرسنال یا ادامه جولان لیورپول؟

🔹ویدیو | گل جهانبخش به ژاپن از زاویه نیمکت ایران و تماشاگران

🔹تحلیل و بررسی بحران بارسلونا در فصل جاری؛ آیا با جدایی ژاوی مشکل حل می‌شود؟

🔹پایان دور یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا با برد سخت ایران؛ ۱۶ تیم صعود کننده دور گروهی چه عملکردی داشتند؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار