فوتبال7

تحلیل و بررسی بازی حماسی ایران ۲–۱ ژاپن؛ آریایی‌ها سامورایی‌ها را خلع سلاح کردند

با بررسی دیدار تاریخی ایران-ژاپن مهمان فوتبال۷ باشید

1402/11/15 13:25 علی ساغری

تحلیل و بررسی بازی حماسی ایران ۲–۱ ژاپن؛ آریایی‌ها سامورایی‌ها را خلع سلاح کردند

فوتبال دوستان ایرانی روز شنبه مورّخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ یکی از خاطرانگیزترین بازی‌های تاریخ تیم ملّی کشورمان را در تاریخ رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا تماشا کردند. یوز‌های پارسی که در بازی قبلی مقابل سوریه نتوانسته بودند مطابق انتظارات ظاهر شوند، با عملکردی بی‌نظیر مقابل ژاپن توانستند به برتری دو بر یک برسند و بازهم حضور در نیمه نهایی این تورنومنت را تجربه کنند. هرچه درباره این بازی صحبت کنیم، کم گفته ایم. با ما همراه باشید تا در این مطلب از سایت فوتبال۷ درباره عملکرد بی‌نظیر ملّی‌پوشان مقابل سامورایی‌ها صحبت کنیم. 

دو نیمه کاملا متفاوت

بسیاری از افراد با دیدن نمایش نه چندان دلچسب ملّی‌پوشان مقابل سوریه، شانسی را در این بازی برای تیم کشورمان نمیدیدند. بازی تا حوالی دقیقه ۲۸ بدون هیجان خاصی دنبال شد تا اینکه موریتا روی غفلت مدافعان ما توانست دروازه علیرضا بیرانوند را باز کند. امّا این گل بچه‌های ایران را ناامید نکرد و علی رغم پایان نیمه اوّل با برتری ژاپن، در ۴۵ دقیقه دوّم چهره متفاوتی را از خود نشان دادند. با ادامه بازی در نیمه دوّم شاگردان امیر قلعه نویی به خودشان آمدند و هر لحظه فشار را بیشتر کردند. دقیقه ۵۵ محمّد محبّی روی پاس استادانه سردار آزمون توانست کار را با یک ضربه حساب شده به تساوی بکشاند. 

این درحالی بود که عملکرد این بازیکن بوشهری در رقابت‌های قبلی این تورنومنت زیاد چنگی به دل نمیزد. بعد از این گل ژاپنی‌ها کاملا خود را باخته و نمایشی بی‌برنامه از خود نشان دادند و به همان اندازه شاگردان قلعه نویی فشار را روی دروازه ژاپن بیشتر کردند. نهایتا در وقت‌های اضافه خطای مدافع ژاپن روی محمد حسین کنعانی زادگان سبب شد که داور خطای پنالتی را به نفع ایران اعلام کند. این ضربه به زیباترین شکل ممکن توسط علیرضا جهانبخش به تور دروازه سامورایی‌ها چسبید تا ملّی‌پوشان حکم صعود خود به نیمه نهایی را امضا کنند. 

امیر خان و بچه‌ها دمتون گرم؛ نفس ژاپن را بریدیم! 

شاید کمتر کسی دیده باشد که تیم ملّی ژاپن به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا تا این حد در یک مسابقه فوتبالی پراشتباه ظاهر شود. نتایج خوبی که این تیم در بازی‌های دوستانه گرفته بود بسیاری از فوتبال دوستان ایرانی را نسبت به کسب پیروزی مقابل این تیم ناامید کرده بود. اما ملّی‌پوشان فوتبال کشورمان در نیمه دوّم این مسابقه حتّی اجازه فکر کردن و نفس کشیدن را هم به سامورایی‌ها ندادند. بدون شک علّت این تغییر عملکرد و نمایش عالی در نیمه دوّم انتقال تفکّرات حرفه‌ای امیر قلعه نویی و دستیارانش به بچّه‌ها بود. البته که خود ملّی‌پوشان هم در به اجرا گذاشتن این تاکتیک‌ها سنگ تمام گذاشتند. تیمی که در ۱۱ بازی دوستانه توانسته بود ۴۹ گل را به ثمر برساند در ۴۵ دقیقه دوّم این بازی حتی از محوطه جریمه خود هم به سختی خارج میشد. 

انتقام نیمه نهایی ۲۰۱۹ با گذاشتن داغ این مرحله بردل سامورایی ها! 

در دوره گذشته جام ملّت‌های آسیا که در کشور امارات برگزار شد، تیم ملّی کشورمان مقابل همین ژاپن قرار گرفت که آن بازی در سایه اشتباهات فاحش فردی ملّی‌پوشان با سه گل به نفع سامورایی‌ها به پایان رسید. آن بازی در مرحله نیمه نهایی این تورنومنت برگزار شد. امّا این بار بازیکنان تیم ملّی هم انتقام شکست نیمه نهایی دوره پیش را گرفتند و هم اجازه حضور مجدد سامورایی‌ها به این مرحله را ندادند. 

چرا سامورایی‌ها همان تیم همیشگی نبودند؟ 

البته که نمایش ملّی‌پوشان در این بازی بی‌نظیر بود. امّا شکست ژاپن مقابل ایران دلیل دیگری هم داشت. یکی از ضعیف‌ترین و پرنقص‌ترین بازیکنان ژاپن در این بازی ایتاکورا؛ مدافع وسط این تیم بود که‌عدم تعویض آن توسط موراسیو انتقادات زیادی را برای او به همراه داشته است. او در ارسال‌های هوایی دارای عملکردی بسیار ضعیف می‌باشد. بازیکنان حریف به راحتی می‌توانند توپ‌ها را به پشت سر این بازیکن ارسال کنند. بازیکنان ایران نیز از این موقعیت استفاده کرده و این ضعف را بهانه خوبی برای حملات خطرناک دانستند. 

ما آلمان و ترکیه نیستیم! 

عملکرد ژاپن در بازی‌های دوستانه وحشت بسیاری از تیم‌های آسیایی را به همراه داشت. آن‌ها تیم‌های نه چندان ضعیفی چون آلمان، پرو، ترکیه، السالوادور و… را به شکلی قاطع شکست دادند و فوتبال دوستان را به این باور رساندند که به دنبال فتح آسیا هستند. اما ملّی‌پوشان گول آمار قابل احترام این تیم را نخوردند و توانستند با صعود به نیمه نهایی رکوردشکنی کنند. 

ایران رکورد صعود به نیمه نهایی را شکست! 

تا پیش از برگزاری این بازی دو تیم ایران و کره جنوبی از نظر صعود به دور بعدی رکورددار بودند. طوری که حضور در هشت نیمه نهایی جام ملّت‌های آسیا را در کارنامه خود می‌دیدند. امّا پیروزی تیم ملّی مقابل ژاپن سبب شد تا مردان ایرانی با نه بار حضور در نیمه نهایی بدون همتا در رتبه نخست قرار بگیرند. باید تا روز چهارشنبه منتظر ماند و دید که آیا همین نمایش درخشان را در نیمه نهایی هم از بچه‌های تیم ملّی کشورمان خواهیم دید یا خیر؟ 

برای رسیدن به فینال باید از سد میزبان گذشت!

در دیگر بازی مرحله یک چهارم نهایی این رقابتها, تیم ملّی قطر که میزبان جام ملتهای 2023 تلقّی میشود, توانست بعد از تساوی 1-1 در وقتهای قانونی ازبکستان را در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد و حریف ایران در دور نیمه نهایی شود. این بازی روز چهارشنبه ساعت 18.30 به وقت تهران برگزار خواهد شد. چندی پیش این دو تیم مقابل هم به میدان رفتند که تیم ملّی کشورمان با نتیجه 4 بر 0 به برتری رسید. 


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹 پیش‌بازی دیدار جذاب آرسنال-لیورپول: اثبات شخصیت قهرمانی آرسنال یا ادامه جولان لیورپول؟

🔹ویدیو | گل جهانبخش به ژاپن از زاویه نیمکت ایران و تماشاگران

🔹تحلیل و بررسی بحران بارسلونا در فصل جاری؛ آیا با جدایی ژاوی مشکل حل می‌شود؟

🔹پایان دور یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا با برد سخت ایران؛ ۱۶ تیم صعود کننده دور گروهی چه عملکردی داشتند؟

🔹اتفاق جالب در انگلیس (دو گل زیر ثانیه 30 در 2 بازی مختلف، لوتون و شفیلد)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار