فوتبال7

پیش‌بازی دیدار جذاب آرسنال-لیورپول: اثبات شخصیت قهرمانی آرسنال یا ادامه جولان لیورپول؟

در آستانه دیدار حساس فردا شب آرسنال و لیورپول در امارات، فوتبال7 نگاهی دارد به روند اخیر دو تیم، آمارهای گذشته و مصدومین و غایبین آن‌ها.

1402/11/14 18:28 بهروز شیعه‌یان

 پیش‌بازی دیدار جذاب آرسنال-لیورپول: اثبات شخصیت قهرمانی آرسنال یا ادامه جولان لیورپول؟

فوتبال7 | آرسنال پس از سه شکست متوالی در سیتی‌گراند، با کسب یک برد حیاتی پا به این بازی می‌گذارد. کار توپچی‌ها در زمین ناتینگهام بار دیگر گره خورده بود و احتمال چهارمین شکست متوالی نیز وجود داشت، اما گارد دفاعی سرسختانه ناتینگهام، باعث شد آرتتا ناخواسته به روش‌های هجومی قدیمی خود باز گردد و بالاخره پس از گذشت یک ساعت از بازی، دفاع ناتینگهام تسلیم شد. گل دقیقه 89 تایوو آوونی، دقایق پایانی پراسترسی را برای آرتتا خلق کرد، اما آرسنال در نهایت با پیروزی خفیف 2-1، دومین پیروزی متوالی خود پس از وقفه تعطیلات زمستانی را کسب کرد.

لیورپولی‌ها نیز پس از اعلام جدایی یورگن کلوپ، دو شب رؤیایی را در آنفیلد پشت سر گذاشتند و در مجموع 9 گل را در بازی دستگرمی جام حذفی برابر نوریچ و بازی مهم لیگ برتر برابر چلسی به ثمر رساندند.

بهترین خبر دو بازی اخیر برای قرمزها، ظهور ستاره جوانی به نام کانر بردلی در پُست دفاع راست بود که با یک گل و دو پاس گل مقابل چلسی، تبدیل به جوانترین بازیکن لیورپول در 5 سال اخیر شد که در یک بازی، در چند گل مشارکت داشته است. باز شدن پای لوییز دیاز به گل در آنفیلد، دیگر رهاورد قرمزها از بازی چلسی بود. البته پس از گل‌های اخیر نونیز برابر بورنموث و نوریچ، چهار ضربه او به تیر، باعث شد کلوپ و هواداران یک بار دیگر نگران ضعف گلزنی او شوند. خوشبختانه ضربات نونیز به تیر، تأثیری در بازی با چلسی نداشت و لیورپول با پشتوانه 11 بازی بدون شکست، به مصاف توپچی‌ها می‌رود تا در صورت بُرد، فاصله امتیاز خود با این تیم را به 8 برساند.

آخرین بازی دو تیم در جام حذفی بود، دیداری که آرسنالی‌ها فرصت‌های زیادی را از دست دادند تا بازی را با نتیجه 2-0 واگذار کنند. اما با احتساب بازی دور رفت که با تساوی 1-1 در آنفیلد به پایان رسید، در لیگ برتر 3 بازی پیاپی است که آرسنال مقابل لیورپورل شکست نخورده و روز یکشنبه در 200 اُمین مصاف دو تیم در لیگ، قصد دارد این روند را به چهار بازی برساند. برای آرسنالی‌ها این بازی مثل یک شمشیر دولبه است: اگر پیروز شوند، فاصله خود با لیورپول را به 2 اختلاف کاهش داده و هم‌چنان درگیر یکی از داغ‌ترین رقابت‌های قهرمانی تاریخ لیگ برتر، باقی می‌مانند. و اگر ببازند و اختلاف به 8 برسد، نه تنها باید یک فصل دیگر چشم‌انتظار قهرمانی بمانند، بلکه با توجه به عملکرد تیم‌هایی چون تاتنهام و ویلا، سهمیه نیز در خطر قرار می‌گیرد.

در سال 2019 که لیورپول با 97 امتیاز بعد از سیتی دوم شد، فقط در یک بازی فصل، در اتحاد شکست خورد که نشان می‌دهد این بازی‌های بزرگ، تا چه حد در تعیین قهرمان نقش دارند.

نگرانی اصلی آرتتا در خط میانی است، هفته پیش خبر رسید که پارتی پس از سه ماه دوری از میادین، آماده بازی است، اما با وجود احتیاط آرتتا و بازی ندادن به او در بازی ناتینگهام، در کنفرانس خبری پیش از بازی لیورپول، آرتتا خبر از مصدومیت دوباره او در تمرینات و خط خوردن او برای این بازی داد. فایبو ویرا نیز هم‌چنان از ناحیه کشاله ران مصدوم است.

نگرانی کلوپ در مورد پُست دفاع راست، به اندازه نگرانی آرتتا در خط میانی نیست، چون حتی در صورت نرسیدن آرنولد به این بازی، بردلی جوان، شایستگی خود برای پر کردن جای او را ثابت کرده است. علاوه بر مصدومین و غایبین معمول بازی‌های گذشته همچون صلاح و واتارو اندو، مک‌آلیستر نیز در دقایق پایانی بازی با چلسی دچار مصدومیت مختصر شد و حضور او در هاله‌ای از ابهام است، اما کلوپ به رسیدن او به بازی خوش‌بین است. احتمال حضور رابرتسون در دفاع چپ پس از ماه‌ها مصدومیت نیز وجود دارد.

فُرم دو تیم و آمار گذشته

آرسنال پس از سه شکست متوالی، دو بازی آخر خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

لیورپول در سال 2024 فراتر از انتظار بوده و نه تنها تمام بازی‌های خود در لیگ را پیروز شده، بلکه درین 3 بازی برابر نیوکاسل، بورنموث و چلسی، 12 گل به ثمر رسانده و 3 گل دریافت کرده است.

لیورپول چهار بازی آخر خارج از خانه خود برابر شفیلد، پالاس، برنلی و بورنموث را با پیروزی، 10 گل زده و 1 گل خورده، پشت سر گذاشته است. اما تا پیش ازین روند موفق، در 15 بازی خارج خانه خود، 7 شکست و 3 تساوی را تجربه کرده بود، از جمله تنها شکستی که این فصل تجربه کرده است.

آرسنال که از هفت بازی اخیر خود در ورزشگاه امارات، شش بازی را برده- تنها لغزش آن‌ها شکست 2-0 برابر وستهام بود- فردا شب با انگیزه انتقام‌گیری از لیورپول و جبران شکست در جام حذفی که به قیمت حذف این تیم تمام شد، به مصاف قرمزها می‌رود. این فصل، تنها لیورپول با 29 امتیاز و استون‌ویلا با 28 امتیاز، عملکرد خانگی بهتری از آرسنال (26 امتیاز) داشته‌اند.

لیورپول بازی جام حذفی در امارات را با پیروزی 2-0 پشت سر گذاشت. تنها 5 بار سابقه داشته که آرسنال در طول یک فصل، دو بار از یک تیم شکست بخورد که اتفاقاً یکی ازین تیم‌ها، لیورپول کلوپ در فصل 22-2021 بود.

دیگو ژوتا که این روزها در اوج است، در 5 حضور آخر خود در امارات در تمام رقابت‌ها، 5 گل مقابل آرسنال به ثمر رسانده است.

صحبت‌های مربیان در مصاحبه پیش از بازی

کلوپ، بازی جام حذفی را که با پیروزی تیمش تمام شد، متفاوت ازین بازی خواند و اعلام کرد که «حتی در آن بازی، آرسنالی‌ها می‌توانستند پیش از ما به گل برسند، بنابراین من خواهان تسلط بیشتر تیم بر بازی و کنترل توپ هستم»

آرتتا نیز پس از شکستن طلسم ناکامی در زمین ناتینگهام گفت: «سال پیش در زمین فارست به مشکل خوردیم و امسال دیگه نمی‌خواستیم این اتفاق بیفته. بنابراین، فکر میکنم انگیزه لازم برای تغییر روندمون در لیگ در سال‌های اخیر رو داریم و با همین انگیزه به مصاف لیورپول می‌رویم.»


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | گل جهانبخش به ژاپن از زاویه نیمکت ایران و تماشاگران

🔹تحلیل و بررسی بحران بارسلونا در فصل جاری؛ آیا با جدایی ژاوی مشکل حل می‌شود؟

🔹پایان دور یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا با برد سخت ایران؛ ۱۶ تیم صعود کننده دور گروهی چه عملکردی داشتند؟

🔹اتفاق جالب در انگلیس (دو گل زیر ثانیه 30 در 2 بازی مختلف، لوتون و شفیلد)

🔹پیش بازی جدال جذاب لیورپول-چلسی؛ آیا طلسم تساوی‌ها شکسته می‌شود؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار