فوتبال7

پایان دور یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا با برد سخت ایران؛ ۱۶ تیم صعود کننده دور گروهی چه عملکردی داشتند؟

دور یک هشتم نهایی جام ملّت آسیا 2023در یک نگاه

1402/11/12 13:50 علی ساغری

پایان دور یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا با برد سخت ایران؛ ۱۶ تیم صعود کننده دور گروهی چه عملکردی داشتند؟

نخستین دور از مراحل حذفی جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳ شب گذشته با برد سخت تیم ملّی کشورمان مقابل شاگردان هکتور کوپر به پایان رسید و ۸ تیم صعود کننده به مرحله بعدی مشخص شدند. تیم‌های مدّعی استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و ایران با شکست رقبا در مرحله بعدی حاضر شدند و شاید حضور تاجیکستان در مرحله یک چهارم نهایی، آن هم با شکست امارات از اتّفاقات جالب مرحله یک هشتم نهایی بود. البته که بازی عربستان و کره جنوبی هم از آن دسته از بازی‌هایی بود که هیچ هواداری حتی یک لحظه از آن بازی را نمیخواست از دست دهد. در این مطلب از سایت فوتبال۷ نگاه ویژِه‌ای به این هشت بازی خواهیم داشت و سپس عملکرد ملّی‌پوشان تیم کشورمان را زیر ذرّه بین خواهیم برد.

نگاهی به بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳؛ از برد آسان استرالیا تا حذف امارات توسط حریف گمنام

شاید روند بازی در برخی از مسابقات این دور مطابق پیش بینی فوتبال دوستان نبود. این قاعده درباره بازی تیم ملّی ایران مقابل سوریه هم صادق بود. حال با مشخص شدن هشت تیم برتر این مرحله نوبت به برگزار شدن بازی‌های جذّاب می‌رسد. 

استرالیا ۴ – اندونزی ۰؛ زنگ تفریح بعد از برد‌های سخت در دور گروهی

تیم ملّی استرالیا که از سال ۲۰۰۷ در رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا حضور دارد، همواره یکی از تیم‌های مدّعی این رقابت‌ها تلقی شده است. اما در دور گروهی خیلی مطابق انتظارات ظاهر نشد. با این حال برد پرگل استرالیا مقابل اندونزی نشان داد که هنوز هم می‌توان این تیم را یک مدّعی تلقّی کرد. در این بازی پنجمین گل به خودی جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳ توسط تیم اندونزی به ثمر رسید. 

تاجیکستان ۱ (۵) – (۳.۱ امارات؛ کشور همزبان با بازیکن پرسپولیس جواب کری اماراتی‌ها را داد. 

تاجیکستان؛ تیمی که فراتر از نامش در این تورنومنت ظاهر شده است، با شکست امارات در یک هشتم نهایی بار دیگر نشان داد که به دنبال بلند پروازی است. در این بازی وحدت هنانوف؛ بازیکن پرسپولیس دروازه اماراتی‌ها را باز کرد. اما در دقیقه ۵ + ۹۰ این گل جبران شد تا برنده این بازی در ضربات پنالتی مشخص شود. تاجیکستانی‌ها با گل کردن هر ۵ ضربه، که یکی از آن‌ها هم توسط هنانوف زده شد، جواب کری اماراتی‌ها برای برادران همزبان خود را دادند. 

عراق ۲ – اردن ۳؛ قضاوت فغانی در بازی دراماتیک 

قطعا یکی از زیباترین و البته عجیب‌ترین بازی‌های این دوره از رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا جدال این دو تیم عرب زبان بود. آیمن حسین بعد از زدن گل دوّم شادی گل اوّل اردنی‌ها را به سخره گرفت و همین امر سبب شد که علیرضا فغانی کارت زرد دوّم را به او نشان دهد و این بازیکن را از زمین بیرون کند. عراق از دقیقه ۷۷ ده نفره بازی را با برتری دو بر یک ادامه داد تا اینکه دو گل در دقایق ۵ + ۹۰ و ۷ + ۹۰ از سوی بازیکنان اردن، سبب شد که شاگردان خسوس کاساس گذر از بهشت به جهنم را تجربه کنند. 

قطر ۲ – ۱ فلسطین؛ دارنده جام قهرمانی دور قبل بدور از شخصیت قهرمانی 

میزبان این دوره از رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا یعنی قطر، علی رغم برد در هر سه بازی گروهی شبیه تیم قدرتمند ۲۰۱۹ نیست. آن‌ها تیم فلسطین که به نظر رقیبی جدّی تلقّی نمی‌شد را به سختی و با نتیجه دو بر یک شکست دادند تا رو در روی ازبکستان در دور بعدی قرار بگیرند. هموطنان معز علی از یاران آمانوف دلخوشی ندارند. آن‌ها در جام ملّت‌های آسیا ۲۰۱۱ که اتفاقا در همین قطر برگزار شد، شکست دو گله را تجربه کردند. در آن بازی سرور چپاروف موفق شد یکی از گل‌ها را به ثمر برساند. اما بدتر از این شکست، تحقیر قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل ازبکستان بود که با نتیجه ۵ بر ۱ به پایان رسید. 

ازبکستان ۲ – ۱ تایلند؛ یاران آمانوف فوق العاده هستند! 

علی رغم اینکه بسیاری از افراد فوتبال آسیا را با تیم‌هایی مانند کره جنوبی، عربستان، ژاپن و ایران می‌شناسند، اما نباید به قدرت ازبکستان هم تردید داشت. آن‌ها استرالیا را در مرحله گروهی متوقف کردند و هند را در هم کوبیدند و البته مقابل شاگردان سرسخت هکتور کوپر در تیم ملّی سوریه تن به رضایت دادند. در یک هشتم نهایی هم نوار نباختن‌های ازبک‌ها پاره نشد و تیم سخت کوش تایلند را در یک بازی نزدیک شکست دادند. حال در یک چهارم نهایی ازبکستانی‌ها قرار میزبان را برای رسیدن به چهار تیم برتر پیش رو دارند. البته آن‌ها در این بازی عبدالقادر خوسانوف، بازیکن لانس فرانسه را دراختیار ندارند. 

عربستان ۱ (۲) – (۴) کره جنوبی؛ سعودی‌ها مزد ترسشان را گرفتند. 

حتما می‌دانید که روبرتو مانچینی؛ سرمربی عربستان سعودی بیشترین دستمزد را درمیان مربیان حاضر در جام می‌گیرند. امّا این مربی ایتالیایی نتوانست موّفق خود در یورو ۲۰۲۰ را این بار در قاره‌ای دیگر تکرار کند. سعودی‌ها در این بازی با گل بازیکن تعویض مانچینی؛ یعنی عبدالله ردیف به گل رسیدند. اما در دقیقه ۹ + ۹۰ این گل پاسخ داده شد و در وقت‌های اضافه نیز توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا برنده بازی را ضربات بی‌رحم پنالتی مشخص کند. در ضربات پنالتی تجربه بازیکنانی چون سونگ هیونگ مین سبب برتری شاگردان کلینزمن مقابل مانچینی شد. حال کره باید در گام بعدی فینال ۲۰۱۵ را با استرالیا برگزار کند. باید ایستاد و دید که آیا قهرمان دو دوره از این رقابت‌ها شکست در آن فینال را جبران می‌کند یا خیر؟ 

ژاپن ۳ – بحرین ۱؛ جام برای سامورایی‌ها آغاز شده است! 

شاید عملکرد ژاپن در بازی‌های گروهی چنگی به دل نزد و بخصوص شکست آن‌ها مقابل عراق از این تیم چهره‌ای بدور از یک قهرمان نشان داد. اما شاگردان مورایسو مقابل بحرین؛ تیمی که روی کاغذ نسبت به ویتنام و اندونزی رقیبی سخت‌تر به نظر می‌رسد موفّق به پیروزی مقتدرانه‌ای شدند تا با روحیه‌ای مضاعف مقابل ایران به میدان بروند. حال باید ایستاد و دید که آیا شکست تیم ملّی کشورمان در دوره گذشته مقابل ژاپن، این بار تلافی می‌شود یا خیر؟ 

ایران ۱ (۵) – (1) سوریه؛ لقمه را دور سر چرخاندیم! 

در آخرین بازی از مرحله یک هشتم نهایی جام ملّت‌های آسیا شاگردان امیر قلعه نویی مقابل سوریه قرار گرفتند و در یک بازی سخت توانستند این تیم را در ضربات پنالتی شکست دهند. در این بازی ملّی‌پوشان ابتدا با پنالتی مهدی طارمی در دقیقه ۳۴ پیش افتادند. اما این گل توسط شاگردان کوپر در دقیقه ۶۴ توسط عمر خریبین پاسخ داده شد. در این بازی مهدی طارمی در دقیقه ۱ + ۹۰ با دریافت کارت قرمز دوّم از بازی اخراج شد تا بازهم مقابل ژاپن نتواند بازی کند.


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹اتفاق جالب در انگلیس (دو گل زیر ثانیه 30 در 2 بازی مختلف، لوتون و شفیلد)

🔹پیش بازی جدال جذاب لیورپول-چلسی؛ آیا طلسم تساوی‌ها شکسته می‌شود؟

🔹در آستانه بازی ایران و سوریه؛ عملکرد ایران در مقابل سوریه و مراحل حذفی جام ملتهای آسیا چگونه است؟

🔹ویدیو | سوپرگل قیچی برگردون اکوبان بازیکن جنوا به لچه (پیشنهاد فوتبال7)

🔹به بهانه پایان داستان آقای معمولی و لیورپول؛ مرور لحظات خاطره‌انگیز و ماندگار یورگن کلوپ

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار