فوتبال7

در آستانه بازی ایران و سوریه؛ عملکرد ایران در مقابل سوریه و مراحل حذفی جام ملتهای آسیا چگونه است؟

فوتبال7 نگاهی ویژه به دیدار حساس ایران-سوریه دارد. با ما همراه باشید.

1402/11/09 23:31 علی ساغری

در آستانه بازی ایران و سوریه؛ عملکرد ایران در مقابل سوریه و مراحل حذفی جام ملتهای آسیا چگونه است؟

شاگردان‌ امیر قلعه نویی در نخستین بازی خود در مرحله حذفی جام ملّت‌های آسیا ۲۰۲۳ قرار است به مصاف هم تیمی‌های عمر خربین در تیم ملّی سوریه بروند. هدایت این رقیب نام آشنا را هکتور کوپری برعهده دارد که فوتبال دوستان از زمان هدایت والنسیا او را به یاد سپرده‌اند. حتماً به خاطر دارید که در آن مقطع زمانی این تیم اسپانیایی دوبار پیاپی به فینال جام ملت‌های اروپا رسید. اکنون تیم ملّی کشورمان به دنبال دومین صعود پیاپی از مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیاست. در این مطلب از فوتبال۷ قصد داریم به بررسی عملکرد ایران در مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا بپردازیم و نگاهی به چند رویارویی اخیر این تیم با سوریه خواهیم انداخت.

نگاهی به چند دیدار آخر ایران مقابل سوریه؛ از خراب شدن کلین شیت تا زنگ تفریح تیم اسکوچیچ

در سال‌های اخیر تیم ملّی ایران مقابل کمتر تیمی به اندازه سوریه قرار گرفته است. ۵ دیدار اخیر این دو تیم با ۴ برد برای ایران و ۱ تساوی به پایان رسیده است. ایران در تمامی این ۵ بازی تحت هدایت مربیان خارجی بوده و ۳ برد از ۴ پیروزی مذکور در زمان مربیگری اسکوچیچ کسب شدند.

ایران ۲–۲ سوریه؛ خرابی کلین شیت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸

علی رغم اینکه ملی پوشان صعود به جام جهانی را از دو بازی قبل قطعی کرده بودند، امّا دریافت گل در این بازی حسرت بدی را برای ما به همراه داشت. شاگردان کارلوس کیروش در تمامی بازی‌های قبلی خود گلی نخورده بودند و از تیم‌های مدّعی چون آلمان و انگلیس در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی گل‌های کمتری دریافت کرده بودند. این بازی آخرین رقابت ایران در دور نهایی مقدماتی جام جهانی بود.

سه پیروزی برابر سوریه در یک سال

سال ۱۴۰۰ شمسی بود که ایران در سه بازی مقابل سوریه قرار گرفت. اوّلین بازی در نوروز ۱۴۰۰ بود و ملّی پوشان در یک بازی دوستانه با سه گل به پیروزی رسیدند. امّا این دو تیم در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۳ نیز در یک گروه قرار داشتند. بازی رفت با تک گل جهانبخش به سود شاگردان اسکوچیچ به پایان رسید و بازی برگشت هم با برتری سه گله تیم ملّی کشورمان همراه شد. در آن بازی سردار آزمون، احسان حاج صفی و علی قلی‌زاده برای کشورمان گلزنی کردند.

عملکرد ایران در دور حذفی جام ملّت‌های آسیا؛ نگاهی به مهم‌ترین بازی‌های ایران در این دور

از سال ۱۹۹۶ دور یک چهارم نهایی به مراحل حذفی جام ملّت‌های آسیا اضافه شد. بیش از دو دهه گذشت تا مرحله یک هشتم نهایی هم به جام ملّت‌های آسیا سلام کند. تیم ملّی فوتبال ایران با انجام ۲۳ بازی در کلیه مراحل حذفی جام ملّت‌های آسیا رکورددار است. از این تعداد حضور، ۱۲ برد سهم ایران و ۱۱ برد سهم رقبا بوده است. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین بازی‌های ایران در اوّلین دور حذفی جام ملت‌های آسیا خواهیم انداخت.

ایران ۲–0 عمان؛ طلسم شکنی در نخستین تجربه یک هشتم نهایی

شاگردان کارلوس کیروش نخستین تجربه حضور در یک هشتم نهایی این رقابت‌ها را با صف‌آرایی مقابل عمان تجربه کردند. ابتدا اعلام یک پنالتی به سود عمان ملّی پوشان ما را غافلگیر کرد. اما مهار پنالتی توسط بیرانوند سبب شد که روحیه به تیم بازگردد. سپس دو گل از جهانبخش و دژاگه تیم ملّی را صاحب یک برد خوب کرد. با این برد تیم ملّی ایران به طلسم نبردن‌هایش در دور حذفی جام ملّت‌های آسیا بعد از ۱۲ سال پایان داد.

از پیروزی‌های متعدد مقابل کره جنوبی تا باخت‌های متعدد به این تیم

شاید درباره برد ۶ بر ۲ تیم ملّی مقابل کره جنوبی در جام ملّت‌های آسیا ۱۹۹۶ کمتر کسی چیزی نشنیده باشد. امّا ظاهراً این برد انگیزه انتقام را بدجور در کره‌ای‌ها تقویت کرد و این تیم تبدیل به گربه سیاه ملّی پوشان ایرانی در این تورنومنت آسیایی شد. آن‌ها در دوره بعدی جام ملّت‌های آسیا که در کشور لبنان برگزار شد، در وقت‌های اضافه موفّق به کسب پیروزی شدند و در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ نیز شکست مقابل کره جنوبی در دور یک چهارم این رقابت‌ها تکرار شد. البته نباید پیروزی تیم ملی کشورمان مقابل هموطنان سونگ هیونگ مین را در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ از یاد ببریم. بازی‌ای که با برتری ۴ بر ۳ تیم کشورمان همراه بود.

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹ویدیو | سوپرگل قیچی برگردون اکوبان بازیکن جنوا به لچه (پیشنهاد فوتبال7)

🔹به بهانه پایان داستان آقای معمولی و لیورپول؛ مرور لحظات خاطره‌انگیز و ماندگار یورگن کلوپ

🔹از قهرمانی تاتنهام تا ماجرای خوردن پای سیب! داستان جالب غول‌کشی تیم‌های منطقه‌ای در جام حذفی انگلیس

🔹به بهانه جدایی مورینیو از رم؛ آقایی که دیگر خاص نیست...

🔹گل های بازی کامرون 3-2 گامبیا (جنون محض در دقیقه 90، صعود کامرون و حذف غنا)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار