فوتبال7

به بهانه پایان داستان آقای معمولی و لیورپول؛ مرور لحظات خاطره‌انگیز و ماندگار یورگن کلوپ

خداحافظی یورگن کلوپ از لیورپول، بهانه‌ای برای فوتبال 7 شد تا در کنار شما، برخی از مهمترین یا خاطره‌سازترین لحظات کلوپ در این تیم را مرور کند.

1402/11/08 15:29 بهروز شیعه‌یان

به بهانه پایان داستان آقای معمولی و لیورپول؛ مرور لحظات خاطره‌انگیز و ماندگار یورگن کلوپ

خنده، تمسخر، غم، شادی، بی‌تفاوتی محض، فوران هیجان، ... . کمتر پیش می‌آید که این همه احساس یکجا در یک انسان جمع شود، اما کلوپ، مربی بزرگ دنیای فوتبال، به اصطلاح فیلسوفان و به‌معنای واقعی کلمه، اجتماع نقیضین (احساسات متضاد) بود.

آغوش گرم

کلوپ کاریزماتیک و البته جذاب، حرکات و آداب خاصی را وارد فرهنگ لیگ برتر کرد. برای مثال، در فصل 16-2015 زمانی که خبرنگار از او پرسید چه احساسی از پیروزی 3-0 تیمش مقابل من‌سیتی دارد، کلوپ صرفاً با یک واژه انگلیسی، پاسخ او را داد: «Boom!» استفاده کلوپ از این واژه برای اشاره به پیروزی‌های مهم رایج شد.

مشت‌های گره کرده کلوپ به نشانه تشکر و ادای احترام به هواداران لیورپول پس از پیروزی‌های تیم، یا آغوش گرم و پدرانه او برای استقبال از بازیکنانش پس از بازی‌ها یا در هنگام شادی‌های گل نیز نمونه دیگری از حرکات خاص کلوپ هستند که به یک نماد تبدیل شدند.

ششمین قهرمانی لیورپول در اروپا، نخستین قهرمانی اروپایی کلوپ

لیورپول کلوپ در سال 18-2017 به فینال چمپیونزلیگ رسید، اما در برابر پادشاه جام، رئال‌مادرید کاری از پیش نبرد. هر چند مصدومیت صلاح توسط راموس، حرف‌وحدیث‌هایی را در مورد آن بازی ایجاد کرد، اما همه می‌دانند که کلوپ نه مرد بهانه‌جویی است و نه اهل نومیدی. سال بعد کلوپ دوباره به فینال برگشت، این بار با کامبک باورنکردنی چهار صفر مقابل بارسلونا که خود این کامبک در آنفیلد نیز یکی از ماندگارترین لحظات کلوپ در لیورپول بود. 

این بار هم مسیر قهرمانی لیورپول از مادرید می‌گذشت، اما نه رئال‌مادرید و نه برنابئو، بلکه استادیوم واندا متروپولیتانو رقیب همشهری رئال، اتلتیکومادرید که محل برگزاری فینال فصل 19-18 لیگ قهرمانان بود. لیورپول برای کسب ششمین قهرمانی باشگاه و نخستین قهرمانی اروپایی کلوپ، با گل‌های صلاح و اوریگی در دقایق ابتدایی و انتهایی بازی، همتای لیگ برتری خود تاتنهام را با نتیجه 2-0 مغلوب کرد.

پایان 30 سال انتظار برای قهرمانی در لیگ برتر

در فصل 19-2018 ، لیورپولی‌ها در جایگاه اول از خط پایان ماراتن چمپیونزلیگ عبور کردند، اما در ماراتن جذاب و پایاپای لیگ برتر با سیتی، تنها یک گام کم آوردند و با 1 اختلاف امتیاز، قهرمانی را به سیتیزن‌ها واگذار کردند.

به روال سال‌های قبل، در فصل 20-2019 نیز لیورپولی‌ها دست از رقابت با سیتی برنداشتند. قرمزهای آنفیلد که تا قبل از وقفه چندماهه مسابقات فوتبال ناشی از همه‌گیری کرونا، صدرنشین لیگ برتر بودند، تمرکز و فُرم خود را حفظ کردند و با از سرگیری مسابقات، نه تنها موفق شدند طلسم 30 سال قهرمان نشدن خود را بشکنند، بلکه قهرمانی آن‌ها با اختلاف 18 امتیاز نسبت به سیتی، به‌عنوان یکی از مقتدرین قهرمانی‌ها در تاریخ لیگ ثبت شد.

لیورپول 7-0 منچستریونایتد، بردن منچستر از رؤیا تا تفریح!

اگر قرار باشد فقط و فقط یک نتیجه برجسته را از دوران حضور کلوپ، انتخاب کنیم، آن نتیجه پیروزی 7-0 مقابل رقیب دیرینه است، رقیبی که تا همین چند وقت پیش، پیروزی بر آن‌ها حتی در آنفیلد نیز شبیه یک رؤیا به نظر می‌رسید. شاگردان کلوپ از چپ، راست، عمق، زمین، هوا و ... ، هفت گل را نثار منچستر کردند تا بازی بیشتر شبیه به یک جلسه تمرینی شود. در آن شب تاریخی، یکی ازین هفت گل سهم صلاح بود تا به بهترین گلزن لیورپول در تاریخ لیگ برتر تبدیل شود. زمانی که فرگوسن مربی یونایتد شد، مأموریت او خارج کردن لیورپول از کورس قهرمانی و تبدیل کردن آن به یک تیم عادی بود، درست مانند مأموریت کلوپ که به بهترین نحو ممکن آن را به سرانجام رساند!

اثبات روحیه پیروزی از بدو ورود

پیروزی پرگل و خارج از خانه 4-1 برابر سیتی پس از سال 2008، نخستین پیروزی قرمزها در استادیوم اتحاد بود. اما این تنها کار مهم کلوپ در نخستین فصل حضورش نبود. در رقابت‌های آن سال، لیورپولی‌ها در لیگ اروپا نیز حضور داشتند و در یک مسیر جذاب تا فینال پس از شکست منچستریونایتد در مرحله یک‌هشتم، در بازی رفت یک‌چهارم، در سیگنال ایدونا پارک به تساوی 1-1 برابر دورتموند دست یافتند. در بازی برگشت در آنفیلد، دورتموندی‌ها هواداران لیورپول را غافلگیر کردند و 3-1 پیش افتادند. به دلیل گل زده دورتموند در خانه حریف، شاگردان کلوپ به 3 گل نیاز داشتند و تنها 30 دقیقه وقت باقی مانده بود. کلوپ هواداران را ترغیب کرد با تشویق‌های بی‌امان، نقش یار دوازدهم را بازی کنند. تشویق‌ها اثرساز شد و لیورپول با شکست 4-3 سیاه و زردها به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. هرچند لیورپولی‌ها در فینال آن سال مغلوب «آقای لیگ اروپا» سویا شدند، اما این کامبک به‌عنوان یکی از لحظات مهم در کارنامه کلوپ نقش بست.

رقابت چهارگانه جذاب در فصل 22-2021

درین فصل، لیورپول تا آخرین روزهای فصل، در یک رقابت جذاب برای کسب چهارگانه قرار داشت. لیورپولی‌ها در فینال لیگ قهرمانان از رئال‌مادرید آنچلوتی شکست خوردند و در لیگ برتر نیز مانند بیشتر فصول گذشته، کلوپ با 1 اختلاف امتیاز، رقابت را به پپ گواردیولا باخت. اما در هر دو فینال جذاب جام‌های داخلی، به مصاف چلسی رفتند و با دبل کردن چلسی، دو عنوان قهرمانی جام حذفی و اتحادیه را در یک فصل کسب کردند.

پیروزی به بهای عینک

یکی از جذابترین، بامزه‌ترین و احساسی‌ترین لحظات کلوپ، برد 5-4 دقایق پایانی مقابل نوریچ در فصل 16-2015 بود. گل زیبای دقیقه 92 نوریچی‌ها، ورزشگاه را غرق در شادی کرد و تساوی برابر رقیب قدرتمند، قطعی به نظر می‌رسید، اما در آخرین دقیقه ممکن بازی، در دقیقه 95، آدام لالانا آواز شادی قناری‌ها را خاموش کرد. پس از گلزنی، لالانا به کنار خط و به آغوش مربیش رفت و کلوپ که شادی‌های گلش دست کمی از بازیکنان ندارد، با همان انرژی و اشتیاق کودکانه همیشگی‌اش، به حلقه شادی بازیکنان پیوست. در هیاهوی این شادی، عینک کلوپ به زیر پای بازیکنان افتاد تا کلوپ در مصاحبه بعد از بازی با لحنی طنز بگوید: «یکی از شیشه‌های عینکم پیدا نشد؟! ... فدای سرت.»

خنده تمسخرآمیز در قاب دربی مرسی‌ساید

در دربی‌های مرسی‌ساید، احساسات نسبت به تیم رقیب همیشه در اوج قرار دارند، اما در دربی سال 2016، آنچه در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد، خنده کلوپ نسبت به ضربه یکی از بازیکنان خودش بود !

لوکاس لیوا پشت محوطه لیورپول، طوری گارد شوت گرفت که کلوپ و هواداران انتظار یک شوت سرکش غیر قابل‌مهار را داشتند، اما ضربه ضعیف لیوا که به زحمت به دروازه رسید، با اختلاف از کنار تیر بیرون رفت. این صحنه ، واکنش هیستریک و خنده تمسخرآمیز کلوپ را به همراه داشت که توسط دوربین‌های تلویزیونی شکار شد و به یکی از لحظات بامزه کلوپ روی نیمکت لیورپول تبدیل شد.

تمرین عضلانی بیشتر، حلقه دردسرساز

بازی فصل پیش لیورپول و تاتنهام در دور برگشت لیگ برتر در آنفیلد، صحنه جذاب کم نداشت. پس از سه گل برق آسای لیورپول در نیمه اول، کامبک 3 گله تاتنهام در نیمه دوم، تاتنهامی‌ها را تا مرز پیروزی نیز پیش برد، اما دیگو ژوتا در وقت‌های اضافه، با زدن گل چهارم تیر خلاص را به هری کین و تاتنهام زد. پس از انفجار آنفیلد، کلوپ با احساس دوگانه‌ای از شادی و اعتراض به سمت داور چهارم رفت و علاوه بر دریافت کارت زرد از داور، در هنگام بازگشت به نیمکت، دچار گرفتگی پا از ناحیه همسترینگ شد. این صحنه علاوه بر اینکه موجب خنده تماشاگران و بینندگان تلویزیونی شد، نشان داد که کلوپ علاوه بر بدنسازی بازیکنانش، باید در تمرینات خود نیز تلاش بیشتری به خرج دهد!

پس از پیروزی 4-2 مقابل نیوکاسل در ژانویه فصل جاری، گزارشگران و بینندگان تلویزیونی، نظاره‌گر کلوپ بودند که گویا روی زمین به دنبال چیزی می‌گشت. کاراگر از قاب تلویزیون به شوخی گفت: «فکر کنم دوباره همسترینگش گرفته.» لحظاتی بعد کاراگر حدس زد که کلوپ به دنبال حلقه ازدواجش می‌گردد و به طعنه گفت ««احتمالاً همسرش خوشحال شده باشه»» کلوپ پس از پیدا کردن حلقه، مقابل دوربین‌های تلویزیونی بوسه معروفی به حلقه زد تا بار دیگر علاقه خود به همسرش را به همه نشان دهد، به‌ویژه اینکه «مربیگری و افتخاراتش در لیورپول را مدیون توصیه همسرش است.»

🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

🔹از قهرمانی تاتنهام تا ماجرای خوردن پای سیب! داستان جالب غول‌کشی تیم‌های منطقه‌ای در جام حذفی انگلیس

🔹به بهانه جدایی مورینیو از رم؛ آقایی که دیگر خاص نیست...

🔹گل های بازی کامرون 3-2 گامبیا (جنون محض در دقیقه 90، صعود کامرون و حذف غنا)

🔹آشنایی با بهترین بازیکنان تاریخ قاره آفریقا (بخش اول)

🔹رودری؛ الگوی کامل یک هافبک دفاعی در فوتبال مدرن (بخش دوم و پایانی)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار