فوتبال7

رودری؛ الگوی کامل یک هافبک دفاعی در فوتبال مدرن (بخش دوم و پایانی)

آنالیز جامع رودری

1402/11/02 11:42 بهروز شیعه‌یان

رودری؛ الگوی کامل یک هافبک دفاعی در فوتبال مدرن (بخش دوم و پایانی)

📣 بخش اول این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید.

در بخش دوم بررسی سبک بازی رودری، ویژگی‌های این هافبک توانمند را در قالب یک آنالیز دقیقتر، بررسی کنیم.

رودری، آنچه که بود و آنچه که شد

دو ویژگی اصلی که از رودری یک هافبک تقریباً کامل ساخته است، آمادگی فیزیکی و ذهنی او و ظرفیت شناختی اوست. به‌لطف ویژگی اول که ویژگی ذاتی اوست، رودری می‌تواند بدون حمایت هم‌تیمی‌هایش، به‌تنهایی منطقه بزرگی از زمین را چه در هنگام حمله و چه در هنگام دفاع، پوشش دهد. ظرفیت شناختی رودری نیز زیر نظر گواردیولا تا حد زیادی بهبود یافته است و قدرت و سرعت تصمیم‌گیری‌های او به‌ویژه در فاز هجومی بازی، پیشرفت چشمگیری داشته است.

برای مثال هر چه از بازی رودری در سیتی بیشتر می‌گذرد، لمس توپ‌های او در یک‌سوم دفاعی و میانی کمتر شده و به لمس توپ‌های او در یک سوم هجومی اضافه می‌شود.

وقتی در رفتارهای تاکتیکی این هافبک اسپانیایی دقیقتر می‌شویم، به یکی از عناصر مهم بازی او پی می بریم: ««تشخیص فضاهای مطلوب در زمین»» . این عنصر یکی از اصلی‌ترین صفات لازم برای یک فوتبالیست و به‌ویژه یک هافبک است. با بهبود ظرفیت شناختی رودری، پیشرفت او درین بخش از بازی نیز کاملاً مشهود است. وقتی تیم گواردیولا به صخره‌های سخت دفاعی حریفان برخورد می‌کند، رودری هر نوع برتری در فضا را به سرعت تشخیص می‌دهد و حملات را مستقیماً به همان سمت هدایت می‌کند: برتری عددی (رساندن توپ به فضایی که تعداد بازیکنان خودی بیشتر است)، برتری رابطه‌ای (رساندن توپ به بازیکنی که ذاتاً ارتباط قویتری با او دارد، مانند کوین دی‌بروینه)، برتری کیفی (رساندن توپ به بازیکنی که حس می‌کند می‌تواند توپ را راحت‌تر پیش ببرد) و برتری موقعیتی (رساندن توپ به بازیکنی که در موقعیت بهتری قرار دارد).

دومین عنصر بازی رودری، در موقعیت‌هایی آشکار می‌شود که تیم حریف با تعداد نفرات زیاد (تقریباً برابر با دفاع‌های حریف)، کار پرس را انجام می‌دهد و رودری با حضور به موقع، به مدافعان کمک می‌کند تا توپ را از منطقه دفاع خارج کرده و به سایر هم‌تیمی‌ها برسانند. رودری دو انتخاب دشوار را پیش روی حریفان قرار می‌دهد: یا او را با چند بازیکن پرس کنند که در این‌صورت فضا برای بقیه بازیکنان سیتی باز شده و می‌توانند با فشار کمتری بازی کنند، یا اینکه او را رها کنند تا کاری را انجام دهد که تخصص اوست: ارسال پاس‌های تعیین‌کننده و خروج تیم از پرس!

تأثیر رودری بر بازی تیمی

با تحول فوتبال در دنیای امروز و پیدا شدن سبک‌هایی مانند گواردیولا که علاقمند به حفظ مالکیت و حمله با تعداد زیادی بازیکن هستند، هافبک نگهدارنده روزبروز نقش محوری‌تر پیدا می‌کند، چون در هنگام از دست رفتن توپ، نخستین بازیکنی که باید وظیفه پرسینگ برای بازپس‌گیری توپ را ایفا کند، همین نوع هافبک است. رودری نشان داده که به‌خوبی از پس این وظیفه بر می‌آید و در موقعیت‌های پرخطر که امکان لو رفتن توپ بالاست، بازیکنان سیتی می‌توانند با خیال راحت بازی کنند، چون از پوشش تهاجمی رودری مطمئن هستند (تصویر زیر).

آمادگی جسمانی رودری، در کنار فیزیک و قد مناسب او، یک جنبه مهم دیگر را نیز به بازی او اضافه می‌کند: برتری نسبی هوایی در ضربات ایستگاهی، چه در هنگام دفاع کردن و چه در ضربات سر در حملات. عنصری که در تیم‌های قبلی گواردیولا، کمتر شاهد آن بودیم و برای مثال بوسکتس، اگرچه از قامت بلندی برخوردار بود، اما قدرت بدنی او در حد رودری نبود. مزیت دیگر این برتری هوایی، کمک به تیم در هنگام باز پس‌گیری توپ و پرسینگ است. زمانی که تیم‌های مقابل با پرس سنگین سیتی مواجه می‌شوند، یکی از انتخاب‌های متداول آن‌ها رو آوردن به توپ‌های بلند است که برتری رودری در این فاکتور، باز هم دست بالا را به گواردیولا می‌دهد.

رودری، به سیستم معنا می‌بخشد، نه سیستم به رودری

وقتی از رودری صحبت می‌شود، برخی او را بازیکن سیستمی می‌نامند و درخشش معنادار او را نتیجه حضور در سیستم سیتی می‌دانند. این مثل این می‌ماند که بگوییم موفقیت‌های مسی حاصل بازی کردن در بارسلونای ژاوی-اینیستا-پپ بود، یا دوران درخشان مدافعان ایتالیا در دهه‌های گذشته، حاصل سیستم کاتاناچیو در آن دوران بود. اما واقعیت اینست که هر بازیکنی متناسب با یک سبک بازی است و مهم اینست که آن بازیکن در همان سبک، بهترین نسخه خود را ارائه دهد. این دقیقاً همان چیزیست که در حال‌حاضر از رودری در من‌سیتی شاهد هستیم.

پپ گواردیولا که از دوران بازی خود، بهتر از هر کس دیگری پُست هافبک دفاعی را می‌شناسد، بهترین توصیف را از مسئولیت بازیکنانی چون رودری دارد: ««برای یک هافبک نگهدارنده، ثُبات از همه چی مهمتره: هفت، هشت، هفت، هشت، ... . نه اینکه یه بازی امتیاز 10 بگیری و چند تا بازی بعدی رو با 2 و 3 تموم کنی. اگه وینگرها یا مهاجما اُفت کنن، شاید زیاد به چشم نیاد، ولی برای یه هافبک دفاعی، افت مثل یه گناه نابخشودنیه ! »»

چناچه پپ توصیف کرده، هافبک‌های دفاعی قلب تیم هستند، آن‌ها در احساس خطرات همیشه باید یک مرحله جلوتر از بقیه باشند و بلوک‌های تیم، با فرماندهی آن‌ها شکل می‌گیرد. در فصل‌هایی که گزینه‌هایی تهاجمی کمتری در بازار پیدا می‌شد، گواردیولا تصمیم گرفت برای تقویت حمله خود، به سراغ یک هافبک دفاعی ولو گرانقیمت برود و عملکرد رودری ثابت کرد که گواردیولا، 8. 62 میلیون پوند را در جای درستی سرمایه‌گذاری کرده است.

این فصل که گوندوغان از جمع سیتیزن‌ها جدا شده است، غیبت رودری بیش از پیش احساس می‌شود. خریدهای تابستانی مانند کواچیچ اگرچه خوب بوده‌اند، اما فرسنگ‌ها با رودری فاصله دارند. شاید اگر دکلان رایس خریداری می‌شد، زوج گوندوغان-رودری، این فصل در قالبی جدید بازآفرینی می‌شد، اما اهمیت رودری در زمان غیبت، در صحبت‌های پپ نیز آشکار است: ««اگه دکلان رایس اینجا بود، شاید وضعیت بهتری داشتیم، اما الان نیست و مثل فصول پیش، در زمان غیبت بازیکنا، باید به دنبال پیدا کردن راه‌حل از همین ترکیب فعلی باشیم.»»


🚨🚨این مطالب را هم بخوانید:

ویدیو | سوپرگل ضربه آزاد ببه بازیکن کیپ ورد در جام ملت های آفریقا

رودری؛ الگوی کامل یک هافبک دفاعی در فوتبال مدرن (بخش اول)

گواردیولا ۵۳ساله شد؛ بررسی افتخارات و سوابق فوتبالی مربی موفق اسپانیایی

بررسی عملکرد تیم‌های مدعی در هفته اوّل جام ملّت‌های آسیا؛ از برد سخت عربستان تا قدرتنمایی کره جنوبی

ویدیو | گل برنده جایزه پوشکاش 2023 (اعلام رسمی فیفا)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار