فوتبال7

بررسی عملکرد تیم‌های مدعی در هفته اوّل جام ملّت‌های آسیا؛ از برد سخت عربستان تا قدرتنمایی کره جنوبی

پنج برد برای پنج مدعی اصلی قهرمانی

1402/10/27 20:53 علی ساغری

بررسی عملکرد تیم‌های مدعی در هفته اوّل جام ملّت‌های آسیا؛ از برد سخت عربستان تا قدرتنمایی کره جنوبی

اوّلین هفته از رقابت‌های جام ملّت‌های آسیا 2023 قطر شب گذشته با برگزاری دیدار بین تیم‌های عربستان و عمّان به پایان رسید و تیم‌های مدّعی خود را برای برد در هفته دوّم این رقابت‌ها آماده می‌کنند. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم به بررسی عملکرد تیم‌های مدعی جام ملّت‌های آسیا در نخستین بازی خود بپردازیم. با ما همراه باشید.


۵ قدرت فوتبال آسیا در نخستین گام چه کردند؟

تمامی مدعیان قهرمانی اوّلین بازی خود را با برد پشت سر گذاشتند. اما در این میان، شاید از دو تیم استرالیا و عربستان سعودی انتظار بیشتری برای پیروزی در نخستین مسابقه میرفت. پیروزی دو بر صفر مقابل رقیب آسانی چون هند، آن هم درحالی که یک نیمه دروازه دو تیم باز نشده بود، شاید با انتظاری که هواداران فوتبال از تیم ملّی استرالیا داشتند همخوانی نداشت. از طرف دیگر فوتبال دوستان تصوّر برد راحتی را برای تیم مانچینی داشتند. اما شاگردان برانکو تا آخرین لحظه نمیخواستند امتیاز کسب کرده مقابل دومین تیم پرافتخار این رقابت‌ها را از دست بدهند. در ادامه بیشتر به پنج مسابقه تیم‌های مدعی خواهیم پرداخت.

استرالیا ۲- هند ۰؛ بردی نه چندان آسان برای قهرمان ۲۰۱۵

بعد از عملکرد قابل تحسین استرالیا در جام جهانی قطر، انتظار‌ها از شاگردان گراهام آرنولد بالا رفته بود. آن‌ها برابر رقیبی قرار گرفته بودند که بسیاری از فوتبال دوستان به چشم یک زنگ تفریح به آن نگاه می‌کردند. اما هموطنان تیم کیهیل یک نیمه موّفق به باز کردن دروازه تیم رقیب نشدند. با این حال تلاش یاران متیو رایان در تیم ملی استرالیا در دقایق ۵۰ و ۷۲ جواب داد و این تیم مزد برتری مطلق خود را با دو گل گرفت.

ایران ۴ – فلسطین ۱؛ شروع خوب شاگردان قلعه نویی

باید پذیرفت که تیم ملّی ایران در دور گروهی قرار نیست محک خیلی جدّی بخورد. البته این قاعده‌ای است که بدلیل حضور ۲۴ تیم در این رقابت ها، درباره هر تیم مدّعی دیگری صادق است. با این حال تیم ملّی فوتبال کشورمان از همان ابتدا به دنبال آشکار کردن قدرت خود بود و با زدن دو گل در ۲۰ دقیقه ابتدایی، نشان داد که رحمی نسبت به رقبا ندارد. اما نکته‌ای که سبب نگرانی فوتبال دوستان ایرانی شد، عملکرد ضعیف خط دفاعی هنگام گل تیم ملّی فلسطین است. گلی که توسط تامر صیام زده شد. نکته امیدوار کننده دیگر، عملکرد بازیکنان جوانی چون مهدی قائدی است که با عملکرد خوب و گلی که به ثمر رساند نشان داد می‌توان روی نسل جوان فوتبال ایران حساب کرد. کریم انصاری فرد با گلزنی در این بازی، موفق به ثبت رکورد گلزنی در سه جام ملتهای پیاپی شد. همچنین سردار آزمون با زدن ۵۰ گل توانست در جایگاه دوّم بهترین گلزنان فوتبال ملّی، بعد از علی دایی و همراه با کریم باقری بایستد.

کره جنوبی ۳ – بحرین ۱؛ آیا کلینزمن در آسیا تاج‌گذاری می‌کند؟

شاید کره جنوبی و عربستان سعودی، نسبت به سایر مدعیان در گروه‌های سخت‌تری قرار گرفته باشند. دربرابر فلسطین، هند و ویتنام، تیمی مانند بحرین به نظر رقیب جدی‌تری برای یک تیم قدرتمند است. اما شاگردان کلینزمن موفق به پشت سر گذاشتن چالش اصلی خود در مرحله گروهی، آن هم با نتیجه‌ای نسبتا مقتدرانه شدند. آن‌ها دربرابر حریفی که روی کاغذ چندان هم دست و پا بسته نبود رکورد مالکیت توپ ۷۰ درصدی را به ثبت رساندند و نشان دادند که برای سوّمین جام عزم خود را جزم کرده اند.

ژاپن ۴ – ۲ ویتنام؛ موریاسو به گل‌های کم راضی نیست!

«وحشتناک» مناسب‌ترین واژه‌ای است که برای توصیف عملکرد ژاپن در بازی‌های تدارکاتی می‌توان بکار برد. آن‌ها تیم‌هایی مانند ترکیه، آلمان، پرو و… را با نتایجی مقتدرانه شکست دادند و همه منتظر درخشش این تیم مقابل رقیب نه چندان سختی چون ویتنام بودند. علی رغم اینکه تیم نخست آسیا توانست اوّلین گل را به ثمر برساند، اما تیم نه چندان نام آشنای ویتنام در دقایق ۱۶ و ۳۳ توانست دو پاسخ غافلگیر کننده به این گل بدهد. با این حال یاران مینامینو موفق شدند در طول جریان بازی سه بار دیگر دروازه حریف را باز کنند تا مانند سایر رقبا، گام اوّل را محکم برداشته باشند.

عربستان ۲ – عمّان ۱؛ مانچینی به سختی مچ برانکو را خواباند!

احتمالا از جذابیّت‌های فوتبال باشگاهی عربستان، بدلیل حضور فوق ستاره‌های اروپایی باخبرید. بسیاری از افراد اینطور تصور می‌کردند که حضور بازیکنان شناخته شده فوتبال اروپا، سبب پیشرفت بازیکنان عربستانی شاغل در این لیگ بشود. اما برخلاف انتظارات، این عمّان بود که دروازه دوّمین تیم پرافتخار این رقابت‌ها را باز کرد. بازی تا دقیقه ۷۸ به سود شاگردان برانکو پیشرفت میرفت تا اینکه دروازه این تیم توسط عبدالرحمن غریب روی یک حرکت انفرادی باز شد. عربستان توانست دوّمین گل خود را در دقیقه ۶ + ۹۰ به ثمر برساند. گلی که سبب سه امتیازی شدن سعودی ها، درست مانند دیگر همگروهشان یعنی تایلند شد.


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار